Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Въпроси за блокажи

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Въпроси за блокажи

    Здравейте Уважаеми членове на форума!
    От известно време чета и препрочитам всичко, което е писано по темата,но ми се струва,че колкото повече чета, толкова повече се обърквам.
    Съгурен съм,че точно тук ще намеря точните отговори на лаишките си въпроси.
    Става въпрос за две марки и три модела автомобили с висока проходимост (джипове).
    Suzuki Grand Vitara 2 генерация
    Suzuki Grand Vitara 3 генерация
    Mitsubishi Pajero Pinin
    Suzuki Grand Vitara 2 Генерация и Mitsubishi Pajero Pinin доколкото знам са Part-Time,a Vitara 3 генерация Full-Time.

    На лоста на Pinin пише-2H,4H,4Hlc,press,4LLc
    2H-само заден мост
    4H- и двата моста
    Едно от следващите вероятно е за бавни предавки и блокаж.Бихте ли допълнили и същинския ми въпрос тук е има ли блокаж на някои от диференциалите и при кое положение на лоста?

    При Virata 2 генерация положенията на лоста са следните:2H,4H,N,4L
    2H- само заден мост
    4H-и двата моста
    4L- и двата моста+бавни предавки
    Тук има ли блокаж на някой диференциал,на кой и при кое положение на лоста?

    При Vitara 3 генерация доколкото знам системата е Full-Time,т.е. и двата моста са зацепени постоянно,вече няма лост,а "врътка"на таблото, на което е изписано:
    N,4H,4H lock,4L lock
    Тук вероятно на 4H трябва да се ползва постоянно,
    4H lock заключва някой от диференциалите,а 4 L lock е блокаж на някой от диференциалите+бавни предавки.

    Това,което изписах така ли е или някъде греша?!
    Моля,да ме поправите и се надявам темата ми да бъде полезна и за други незнаещи като мен ако изобщо тук се срещат такива.
    Благодаря на всички, които ще се включат в темата и не само с пожелания за всичко най-добро и милиони безаварийни километри.

    Прикачени файлове

  • #2
    Елементарно е. Но преди всичко трябва да те подсетя, че при фултайм, имаш диференциал в раздатката, и в случая точно за неговото блокиране става въпрос. Диференциалите по мостовете и на трите изброени, нямат блокажи, освен евентуално LSD, т.е. самоблокиране в някаква степен(и ако работи).
    2H - заден мост, бързи.
    4Н- двата моста, бързи, но при фултайм се задвижват през диференциал, докато при парт-тайм са твърдо свързани(на някои джипове дори е изписано, ако са фултайм в този режим).
    4HLc(или Lock, едно и също е) - двата моста, бързи, с блокиран диф в раздатката. Т.е. това е положение, в което фултайм му се свързват твърдо двата моста, като му се блокира дифа в раздатката. Така задвижването става същото като на парт-тайм в режим 4Н.
    4LLc - това е както си го предположил - бавни, включени двата моста, и щом има "Lc"(или Lock), е блокиран дифа в раздатката, т.е. си като парт-тайм, където пък обозначението на бавни е само 4L.
    При различните модели има различни възможни комбинации. Има такива, като някои Ленд Роувер и Лада Нива, където бавни в раздатката могат да се включат и без да е блокиран дифа в нея. Но при повечето е направено да се блокира при включване на бавни, защото се предполага, че тогава и без друго ще е необходимо, поради движение по тежък терен.
    Раздатките, при които има възможност за режим 2Н и режим 4Н - фултайм, са сравнително редки, основно при Митсубиши(система Супер селект), и при някои JEEP, ги има. Другите или са си фултайм, или парттайм. Като има и т.нар TOD(от Torque on Demand), те задвижват предимно единия мост, и при нужда автоматично включват другия с помощта на някакъв вид съединител. Тези от тях, които имат бавни, обикновенно на бавни се водят, че също заключват/блокират двата моста един към друг, както при парт-тайм.
    ...
    В твоя случай, Митсубиши Паджеро Пинин, е едно интересно изключение от повечето раздатки, а дори и от раздатките със същите положения на по-големите модели на марката. Това защото, на 4H всъщност не си истински фултайм с диференциал в раздатката(както е при по-големите Митсубишита с тази система), а е всъщност TOD с вискомуфа. Т.е. в това положение на този модел точно, си около 90 и нещо процента на задно предаване, и чак когато задните колела забоксуват, се предава по-голям момент и към предните през вискомуфата. Затова е добре, ако ще се буксува, направо да се включи твърдо предния мост с положение 4HLc, така става като парт-тайм, и се пази муфата от излишно прегряване при тежък терен.
    ...
    ПП: Заводски твърди блокажи по мостовете са сравнително редки и ги има само на определени модели, и то понякога също според както е поръчан от завода, а не винаги серийно. И като правило, се включват от отделно копче/ръчка, а не от лост/или копче за управление на раздатката. Има разбира се разнообразни вариации и там.
    Последно редактирано от cecoa1; 02-09-22, 07:33.
    Ясен: "Правилата просто не могат да обхванат живота, затова компромиси има навсякъде. Само различно дълбоки. И според местните и личните разбирания кое е по-важно."

    Коментар


    • #3
      Благодаря много за изчерпателния и компетентен отговор!
      Написал си го толкова професионално и компетентно,че ще ми се наложи да го прочета няколко пъти за да си го обясня и асимилирам Ще си го копна и запазя някъде за да го имам и занапред при нужда.
      Искам да те попитам след като има диференциал в раздатката тя кой мост блокира?
      Защо се предполага,че бавните ще ми трябват само,когато съм на тежък терен?
      Например си тегля лодката или някакъв прикачен товар по асфалтов път с голям наклон или при същите обстоятелства в гората по утъпкан път,но с наклон.Джипа е натоварен, лодката тежи,защото и тя е пълна с какво ли не и т.н.
      Именно тук са най-необходими бавните без зацепен преден мост! Ако пък ги включа и карам дълго така натоварвам раздатката и дифовете.
      А кажете какво се прави при такива обстоятелства?!
      Благодаря ти още веднъж!
      Последно редактирано от Va.Vasilev; 02-09-22, 09:29.

      Коментар


      • cecoa1
        cecoa1 коментира
        Редактиране на коментар
        Предполага се, че бавните трябват на тежък терен и с 4х4, защото просто още на теория, при проектиране се избира първа предавка в скоростната кутия, да е достатъчно бавна. Т.е. предавателното число на първа предавка на повечето автомобили, дори без 4х4, се подбира така, че при максимален въртящ момент да може да пробуксуват задвижващите колела(единия мост само), дори на сух асфалт при максимално натоварен автомобил. Цялата трансмисия след съединителя, се изчислява като здравина, спрямо размера на колелата, и максималното им сцепление с пътя, при максималния предвиден товар(като се слага и някакъв коефициент за подсигуряване).
        Иначе казано, дори да има бавни само на задно, трудно ще претовариш задния мост, защото просто той е изчислен за натоварвания до момента на пробоксуването му на сух асфалт при пълен товар. За да го претовариш, трябва да си с по-голям товар от допустимото, по-големи гуми, или пък да допуснеш ударни натоварвания. Понякога може да се случат и всички фактори едновременно. Поради това, е въобще заради опростяване на избора пред водача, бавни само на заден мост почти не се предлагат. Макар че, парттайм с ръчни хъбове отпред, просто му изключваш хъбовете и вече си само на задно включително и на бавни. От друга страна, раздатката не е от кашкавал, ако е за кратко да маневрираш нещо тежко, то няма проблем и с твърдо включен преден мост да се направи.
        Иначе за маневриране на тежко ремарке,, най-добре 4х4 фултайм, при което блокажа на раздатката се включва независимо от бързи или бавни. Има такива, макар и по-рядко.

    • #4
      Дифа в раздатката блокира предаването между преден и заден мост. За Витарите не знам, но на Мицубишито за да си на бавни, трябва да си на 4х4 и блокирана раздатка, което значи че не можеш да ги използваш на твърд терен. Иначе раздатката ще си замине. Благината бавни и един мост не знам да я има някое МПС. На паджеро може да се докара с допълнително копче, което да изключва предния мост, там се управляват клапаните на раздатката. Но трябва някой, който знае какво прави.
      Ford Maverick II 2.3 XLT
      Ford Mondeo MK5

      Коментар


      • gabocvet
        gabocvet коментира
        Редактиране на коментар
        Има я ама в друга категория МПС https://tehnochast.com/media/18/10427.jpg

      • cecoa1
        cecoa1 коментира
        Редактиране на коментар
        Бавни само на заден мост, се докарват с едно копче с три положения и реле, при раздатките TOD на Борг Уорнър, които се срещат например в Теракан, Соренто 1, и моделите на Санг Йонг.
        Последно редактирано от cecoa1; 02-09-22, 09:58.

      • cnc82
        cnc82 коментира
        Редактиране на коментар
        Става и с ръчни хъбове само заден мост на бавни.

    • #5
      При фултайм имаш три диференциала.
      Тези в мостовете позволяват на колелата отляво и отдясно да изминават различни пътища в завой. А този в раздатката, е защото предния и задния мост също изминават различни по дължина пътища в завой.
      Ето как работи диференциала: https://youtu.be/rxHjKoB2vn4 (и по-дълго тук https://youtu.be/yYAw79386WI).
      Недостатък е, че когато едно от колелата изгуби сцепление, към другото се подава много малък въртящ момент, който не може да задвижи превозното средство. Затова ни трябва блокаж, който де факто свързва твърдо валовете към двете колела, и така задвижва и колелото, което все още има добро сцепление с пътя. Същото е и с мостовете при фултайм - ако предния/задния мост, или дори само едно колело от него са без сцепление с пътя, то към останалите колела, включително към другия мост се предава също минимален въртящ момент(горе-долу равен на момента необходим за завъртане на колелото без сцепление), и така возилото не може да потегли. Та блокажа в раздатката, блокира само дифа в раздатката, така че предния и задния кардан да се въртят като едно цяло(както е при парт-тайм). Така дори единия мост въобще да няма сцепление(примерно стъпил на лед, или вдигнат на трупчета), то другият мост, който все още има добро сцепление с пътя, ще задвижи превозното средство.
      Но при блокиран диф в раздатката или твърдо включен преден мост при парт-тайм, и при движение по пътища с добро сцепление, се затруднява завиването(и това лесно се усеща дори), защото колелата на предния и задния мост трябва да изминават различни разстояния, т.е. да се движат с различни обороти, а това без свободен диференциал в раздатката няма как да стане. Просто в завой предния и задния кардан правят различни обороти, така както и ляво и дясно колело на всеки от мостовете.
      Та и въпроса, раздатката кой мост блокира, е нон сенс...все едно да питаш, блокажа на задния мост кое колело блокира, лявото или дясното... Блокира двата моста един към друг.
      Ясен: "Правилата просто не могат да обхванат живота, затова компромиси има навсякъде. Само различно дълбоки. И според местните и личните разбирания кое е по-важно."

      Коментар


      • #6
        Има едни марки и модели джипки, които с лек тунинг на раздатките, позволяват ползване на бавните само на задния мост, но те не са обект на тази тема
        Чужбина - това е митът за задгробния живот. Който попадне там, не се връща.
        Из "Златния телец"

        Коментар


        • #7
          А всъщност най- чудесно ще е бавни с включен преден мост и без блокиран междуосов диференциал (при наличие на такъв). Точно за стръмни и със завои пътища, с твърдо покритие.
          Mitsubishi L200 Instyle 2020, 4N14 400 Nm, 6AT, Super Select II, 1:2.566 low gears, 265/65 R18 Yokohama Geolandar A/T G015;

          Коментар


          • cecoa1
            cecoa1 коментира
            Редактиране на коментар
            Някои модели на Ленд Ровер, Лада Нива, някои Тойоти, Мерцедес Г-клас w463...

          • deyan_h
            deyan_h коментира
            Редактиране на коментар
            Нива? хахаха... и др... Чудеса.... ))))))

        • #8
          Благодаря Ви много!
          Сега ще чета и препрочитам това,което сте написали.
          Обяснихте ми го много грамотно и разбираемо.
          Имам може би последен въпрос,макар че в главата ми са много,но не ми е удобно да Ви тормозя с тях.
          При Subaru Forester 2 генерация,атмосферен двигател, МТ,системата е AVD,т.е. с централен диференциал и постоянно зацепени два моста. Като дръпна нагоре палчето,което е до ръчната спирачка се включват бавните предавки.
          В този случай включва ли се някакъв блокаж и мога ли да карам така продължително време на сух терен или пак не е препоръчително.
          Благодаря Ви много още веднъж с най-добри пожелания!

          И за да разберете защо Ви питам толкова много ще обясня.
          Не е само защото искам да знам и че когато не разбирам нещо побеснявам.
          Живея извън България,прибирам се лятото за по около два месеца.
          Градчето,в което прекарвам лятото е с много разбити улици,дупки,ями и подобни.
          Прибирам се с лек автомобил до България и като я употребявам два месеца или около 5000 км.,после като се заприбирам обратно тя вече не е същата кола!
          Всичко в нея вече скърца,трака,тропа,опирана е къде ли не отдолу,праговете са пострадали и т.н.
          Поради тази причина ще си закарам едно от изброените джипчета.
          Suzuki Grand Vitara 2 или 3 генерация,Mitsubishi Pajero Pinin или Subaru Forester 2 или 3 генерация.
          Както казах автомобили ще се кара по около 5000 км.лятото.Избрал съм такъв около 15-20 годишен,защото нямам гараж и през останалото време ще бъде на паркинг.Използвам го предимно за да отида на плаж,ходя до Резово,на разходка по Странджа и Сакар планина,да отида до някой див плаж по черен път с доста големи коливози.С две думи разходки в планината,без тежък и кален терен.Просто ми трябва нещо с по-голям просвет и задвижване на четирите колела.
          Знам,че ще кажете взимай това,което е най-запазено,но все пак бих искал да знам мнението Ви?!
          Не на последно място е въпросът какви гуми да сложа за описаните цели-летни,зимни,всесезонни,с какъв грайфер.Може би ще се прибирам и зимата за около две седмици.Дайте идея за подходящи гуми.
          Благодаря Ви отново,много сте любезни в този форум!
          Последно редактирано от Va.Vasilev; 02-09-22, 12:08.

          Коментар


          • cecoa1
            cecoa1 коментира
            Редактиране на коментар
            При Субарото мисля нямаш блокаж на бавни, можеш да си караш и на тях. Но не са много бавни.
            За твоите нужди стават всички изброени като задвижване. Най-добре гледай кое е с най-читав и безпроблемен двигател. Както и кой ще ти е най-лесно да обслужваш и поддържаш, ако не сам, то поне какви сервизи или майстори имаш наблизо. Аз подобна задача я реших преди време с невзрачен джип с много прост и надежден, стар дизелов двигател, който иска и минимално, елементарно обслужване. За километрите които ще караш, разликата в разхода на гориво не е от голямо значение. А пък и бензинов джип превъзхожда дизелов като разходи за гориво, само ако е на газ(пропан-бутан).
            Гумите зависят от избраното возило, но предполагам, че някакви AT(All Terrain) гуми ще задоволят нуждите ти. Има доста класации и клипове в нета, та може да погледнеш кои биха ти допаднали, както и да прецениш дали да са по-шосейно или по-оффроад ориентирани, държащи добре на сняг и мокро, или пък с друг комплекс качества.

        • #9
          Газ няма да сложа в никакъв случай,противник съм на това.Предпочитам бензин,защото дизелите от това време започват да стават малко сложнички,а и единствения от посочените,който има дизел май е Vitara,а двигателя не е японски.
          Тук в никакъв случай не става въпрос за пестене на литър-два гориво,газ,нафта и т.н.
          Ако не е тайна каква марка и модел беше твоето решение?

          Коментар


          • cnc82
            cnc82 коментира
            Редактиране на коментар
            Ssangyong Musso 2.9 е возилото на Цецо ако не греша. 🙂

          • cecoa1
            cecoa1 коментира
            Редактиране на коментар
            Така е, но е малко по-старо от 20 години моето... Е, има го модела и до някое време след 2000г, без да е усложнен кой знае колко, та дори и първите Рекстън са с 2,9 но турбодизел, лиценз на Мерцедес, без никаква електроника, и са почти същото возило с друг дизайн.
            ...
            ПП: Не го бутам зорлем моята марка и модел във всяка тема, само го споменавам. Но пък се сетих, за Пенчо, лека му пръст, който беше много доволен от Кията си, която пък сега се продава - https://offroad-bulgaria.com/forum/%...BD%D1%87%D0%BE
            Между другото, дизела на тая Кия, е същия като един от дизелите на Гранд Витара 2,0TD, който е всъщност мотор на Мазда(иначе има 2,0HDI на Пежо-Ситроен).
            Последно редактирано от cecoa1; 02-09-22, 16:46.

        • #10
          Не ми е ясно кое те навежда на мисълта, че бензиновите мотори след 2005-6 са елементарни като конструкция и не са в състояние да ти скъсат нервите и джоба заедно

          П.П. Големи коловози и стокова джипка са леко несъвместими. Това значи, че ще трябва да я повдигаш за вкарване на по-големи гуми. За самите гуми - АТ вършат работа и лете и зиме при каране с акъл , но до 3тя-4та зима. После стават като пластмасови легени

          П.П.2. Аз бих вкарал в уравнението и Опел Фронтера, къса база с 2.0 литровия бензинов двигател
          Последно редактирано от коко келеша; 02-09-22, 17:40.
          Чужбина - това е митът за задгробния живот. Който попадне там, не се връща.
          Из "Златния телец"

          Коментар


          • #11
            Нищо не ме навежда на подобна мисъл,но смея да твърдя,че бензиновия двигател е по-евтин при евентуален ремонт.Дизела беше далавера,когато струваше едно левче литъра.
            Ще дам конкретен пример:
            В момента карам дизелова Toyota, правих диагностика на 5 места-в Toyota Германия и Toyota България и никъде не могат да открият проблема,а колата просто не върви както трябва.
            То са едни гадания-дюзи,турбина,датчик на турбина,датчици на разпределителни валове,запушени DPF,катализатор,ауспухова система и какво ли още не!
            Даже един майстор ми предложи да започнем да сменяме части на принципа проба-грешка.Обясниха ми,че тази кола била направена така и някои неща не можело да се диагностицират,трябвало сам да си ги открия.
            В Toyota Бургас ми обявиха 3690 лева за дюзи без да поемат отговорност,че проблема идва от тях и че след смяната им ще бъде решен.
            Е,как да си купя пак дизел и къде е келепира ако възникне подобна ситуация?!

            Коментар


            • cecoa1
              cecoa1 коментира
              Редактиране на коментар
              Истината е, че и бензин и дизел се купуват след като се проучат конкретните двигатели. Има калпави и читави и при двата вида.
              На Тойотата дюзите са Denso(скъпи), плюс че не и разбират достатъчно, и имаш каквото имаш. Но при болшинството коли с горивна система на Bosch, тези неща не са точно така. Отделно, никой не те кара да взимаш въобще нещо с комън рейл, по-старите механични дюзи са почти вечни, а и много по-евтини. Да не говорим, че доста от дизелите, които все пак имат някакво електронно управление на горивната система(от стария тип, преди комън рейл), се преправят с чисто механична ГНП , а дори и това рядко се налага, защото са доста надеждни.
              Нищо против бензина, но както ще е без газ, достатъчно е да ти се скапе помпата на инжекциона, и си оставаш на пътя. Както и много други дреболии по запалителна и горивна система. Е, ако ще дойде ADAC да ти придвижи колата до сервиз, не е голяма драма, но се съмнявам да се простират услугите им до някъде из Странджа или Родопите .

          • #12
            Абсолютно съм съгласен!
            Предложи ми джип с изброените от теб показатели.
            Благодаря!

            Коментар


            • gabocvet
              gabocvet коментира
              Редактиране на коментар
              Санг Йонг Рекстън 2,9 дизел или 3.2 бензин погледни и прецени сам дали това е твоят автомобил. Аз съм с такъв от Август миналата година, за риба и за палатки някъде покрай реки и язовири се справя чудесно. Това ми е и ежедневната кола къси преходи пазар, по обемисти предмети никакви проблеми.

          • #13
            Само показвам, не предлагам

            Натиснете снимката за да я уголемите  Име:image_928492.jpg Прегледи:8 Размер:205.0 КБ ID:6888679

            https://offroad-bulgaria.com/forum/%...8A%D0%BD%D0%B0



            Последно редактирано от коко келеша; 02-09-22, 19:00.
            Чужбина - това е митът за задгробния живот. Който попадне там, не се връща.
            Из "Златния телец"

            Коментар


            • #14
              Може ли малко информация за този автомобил,защото на мен ми е доста непознат?
              Сега ги попрегледах на бързо и се намират на добри цени.
              До коя година трябва да бъде и с какъв двигател за да е тива,което ми предлагаш и въпросното возило има ли задвижване и на двата моста?

              Коментар


              • #15
                Първоначално публикуван от Va.Vasilev Преглед на мнение
                Може ли малко информация за този автомобил,защото на мен ми е доста непознат?
                Сега ги попрегледах на бързо и се намират на добри цени.
                До коя година трябва да бъде и с какъв двигател за да е тива,което ми предлагаш и въпросното возило има ли задвижване и на двата моста?
                Май ги има до около 2005 с този мотор. Това е турбо версия на 2.9, за който ти говореше Цецо. Направо си е мерцедесов двигател от много железните. И скоростите са мерцедесови. Е, малко е дългичък за по-сериозно завиране из гората, но по горски дърварски пътища успява да се справи що годе добре, естествено след лек тунинг, който е описан в темата, която ти посочих в първия линк.
                Чужбина - това е митът за задгробния живот. Който попадне там, не се връща.
                Из "Златния телец"

                Коментар

                Активност за темата

                Свий

                В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                Зареждам...
                X