Започвам тема за поставяне на винтов компресор(суперчарджър) на моят Газ-69.
Както всички знаете "апетита идва с яденето" та в този ред на мисли ми се дощя по-мощен двигател на моята машина. Алтернативите са: нов двигател или тунинг на стария.
Новия двигател трябва да е:
1.лек и мощен- не повече от 160-180кг, над 100кс и 180нм
2.не много обемист- коша на Газката е малък
3.разпространен, нескъп, ремонтопригоден, с достъпни и евтини части.
Тъй-като досега не съм намерил двигател отговарящ на горните критерии реших да тунинговам наличния Газ 24Д.
Най-осезаемото подобрение може да се постигне чрез:
1.Свръхпълнене на мотора
2.Подобрено гориво(нитро, метанол и пр.)
Втора точка отпада поради ниската надежност и живот на двигателя. При първа точка вариантите са два: турбокомпресор или винтов компресор. Турбокомпресора е по-ефективен, но по-сложен и ненадежден( работи с огромни обороти, с много високи температури, иска мазане) и най-важното има т.нар. "турбо лаг"- т.е. започва да работи когато достигне определени обороти. Обратно суперчарджъра е прост и надежден( в него има два ротора, две зъбни колела и осем търкалящи се лагери) и "тегли" от празен ход(не случайно драгстерите са с такива компресори).
Поради гореизложените доводи се спрях на винтов компресор Итън М62.
Целите са:
1.Повишаване на въртящия момент
2. Повишаване на максималната мощност
3.Запазване на надеждността на двигателя
4.Минимално увеличаване на теглото
Идеите и изпълнението на проекта са мои и на Слави Лудия Уаз, със съдействието на колегата Andrei.
Компресора е обемист, но теглото му е 13,5кг и според моите сметки заедно с монтажната база и ремъчната шайба теглото ще нарасне до 20кг.
Ето снимки на суперчарджъра. Снимал съм го върху вестник, за да се добие представа за размерите му:
(
Избрал съм схема карбуратор-компресор-двигател. Въпреки недостатъците си( не толкова прецизна и доста(60-80град)гореща смес ) схемата е проста, надеждна и с възможност за връщане на старото положение. Двигателят ще работи главно на газ и по-малко на бензин. За да остане надежден двигателя свръхналягането няма да е високо. Ще започнем с проби с 5-6psi (0,4bar) и ще видим, как ще го понесе руския двигател....
Както всички знаете "апетита идва с яденето" та в този ред на мисли ми се дощя по-мощен двигател на моята машина. Алтернативите са: нов двигател или тунинг на стария.
Новия двигател трябва да е:
1.лек и мощен- не повече от 160-180кг, над 100кс и 180нм
2.не много обемист- коша на Газката е малък
3.разпространен, нескъп, ремонтопригоден, с достъпни и евтини части.
Тъй-като досега не съм намерил двигател отговарящ на горните критерии реших да тунинговам наличния Газ 24Д.
Най-осезаемото подобрение може да се постигне чрез:
1.Свръхпълнене на мотора
2.Подобрено гориво(нитро, метанол и пр.)
Втора точка отпада поради ниската надежност и живот на двигателя. При първа точка вариантите са два: турбокомпресор или винтов компресор. Турбокомпресора е по-ефективен, но по-сложен и ненадежден( работи с огромни обороти, с много високи температури, иска мазане) и най-важното има т.нар. "турбо лаг"- т.е. започва да работи когато достигне определени обороти. Обратно суперчарджъра е прост и надежден( в него има два ротора, две зъбни колела и осем търкалящи се лагери) и "тегли" от празен ход(не случайно драгстерите са с такива компресори).
Поради гореизложените доводи се спрях на винтов компресор Итън М62.
Целите са:
1.Повишаване на въртящия момент
2. Повишаване на максималната мощност
3.Запазване на надеждността на двигателя
4.Минимално увеличаване на теглото
Идеите и изпълнението на проекта са мои и на Слави Лудия Уаз, със съдействието на колегата Andrei.
Компресора е обемист, но теглото му е 13,5кг и според моите сметки заедно с монтажната база и ремъчната шайба теглото ще нарасне до 20кг.
Ето снимки на суперчарджъра. Снимал съм го върху вестник, за да се добие представа за размерите му:
(
Избрал съм схема карбуратор-компресор-двигател. Въпреки недостатъците си( не толкова прецизна и доста(60-80град)гореща смес ) схемата е проста, надеждна и с възможност за връщане на старото положение. Двигателят ще работи главно на газ и по-малко на бензин. За да остане надежден двигателя свръхналягането няма да е високо. Ще започнем с проби с 5-6psi (0,4bar) и ще видим, как ще го понесе руския двигател....
Коментар