Нека да още в началото да уточня, че става дума за тунинг на двигателя, чрез подмяна на периферния хардуер (смукателна система, изпускателна система, ECU и др.) без подмяна на основни компоненти от него! Става дума за повишаване на мощността в рамките на 10-15% и основно подобряване работата на двигателя!
От изчетеното по чуждестранните форуми в последните дни стигнах до извода, че този двигател (фабрично доста спънат и съответно с достатъчно скрит потенциал) има един основен проблем, когато говорим за експлоатацията му в България (Европа) заради факта, че той е мислен и разработен да работи с масовите ниско октанови бензини в САЩ (80-85). Фабричните му настройки са за тези горива и съответно КПД-то му спада допълнително (ако имаме наличието на газова инсталация пък съвсем), като се наблюдава и ускорено износване (разказвани са ми случай за убийството на този двигател само като следствие от употребата на високо октанов бензин)... Та реших да се поразровя из интернет и да видя дали има решение на този проблем. Изпитвам известни неудобства от факта, че се борави с много специфични термини, а преводача на Гугъл в случая ръси пълни глупости и ще се радвам, ако някой колега с необходимите езикови (надявам се и технически) познания, помогне да се развие тази тема. От прочетеното и разбраното до тук научих следното:
1. Необходима е подмяна на оригиналното ECU с такова, чийто карти са за работа с по-високо октанови бензини! В САЩ най-доволни (от намереното до тук) са от това на MOPAR, което е разработено за работа с бензини 91-92! Разбира се предлагат се и на други марки, но и те са в този диапазон (91-92)... Интересува ме дали има и такива, които са разработени да работят и с по-високо октанови горива - подходящи за работа и с газови инсталации..?!! Попаднах и на оферти за чипове, но отзивите за тях са основно негативни относно постигнатия ефект и затова не смятам да им обръщам внимание... Защо е необходимо да се смени ECU-то..?!!
- На първо място се елиминира фабрично заложеното ограничение на 120 мили (182 км/ч) - с който двигателя ги поддържа, с 3000 об/мин като му остава запас от още 2500 об/мин (влиза в "критични" на 5500 об/мин). Тунинговите ECU-та позволяват на двигателя да развие по-високи обороти, като отново го ограничават, за да го запазят в безопасната зона. Просто използват резерва от 2500 об/мин.
- Променят режима на работа на двигателя - променяйки момента на подаване на искра, количеството и налягането на подаваното гориво, работата на смукателните и изпускателни клапани, както и променят съотношението при обогатяването на горивната смес. Новите настройки са необходими за да се съобрази работата на двигателя с по-силното гориво и да оптимизира процеса на горене! Като основен проблем на този мотор при използване на по-силни бензини се посочва прегарянето на клапани! Туниговите ECU-та елиминират донякъде и този проблем посредством промяната на горивната смес...
2. Необходима е подмяна на смукателната система - с новите настройки двигателят има нужда от повече въздух, който оригиналната конфигурация не може да му осигури. Има огромен избор от предлагани филтри с необходимия хардуер за монтаж, които елиминират филтърната кутия и значително съкращават и улесняват пътя на въздуха до цилиндрите, като ефекта от това е, че освен количеството му е значително по-голямо, температурата му е и по-ниска (времето през което въздуха може да поеме от температурата на двигателя е съкратено чувствително), което пък осигурява повече кислород за единица обем. Предлагат се и китове с алуминиеви въздуховоди (между филтъра и смукателните колектори) с хромирана вътрешна повърхност, която спомага за намаляването на съпротивлението, на въздуха в системата и неговото допълнително охлаждане, заради по-добрия топлообмен на използваните материали.
3. Необходима е подмяна (пълна или частична) на изпускателната система. По-добър ефект се постига с подмяна на изпускателните колектори - с такива, с по-голямо сечение и дебит. Има и по-нискобюджетни варианти с подмяна само на гърнетата и ауспуха. Целта е да се даде възможност на отработените газове да напуснат системата по-бързо и безпроблемно с оглед на повишените обороти и променена горивна смес, които са чувствително повече за единица време.
4. Необходима е подмяна на електрическата система на двигателя (ей тука доста неща не можах да разбера, заради спецификата). Това което успях да хвана е, че се подменят свещите и кабелите, заради по-силния ток (и тук нещо се монтираше - подобрява напрежението и силата на тока, или нещо от сорта..). Целта е по-добра искра в точното време - съобразена с повишения оборотен режим на двигателя...
5. Възможно е да има и друго, но да не съм го разбрал или да съм го пропуснал....
Искам да подчертая, че технически съм доста бос и предварително се извинявам за неволно допуснати грешки или откровени глупости! Ще се радвам по-запознати от мен да запълнят белите петна и да заместят популярните думички които съм използвал с точните термини и имена на английски, за да може да се улесни търсенето на информация и части, както и да се вникне по-добре в материята! Хубавото на цялата работа е, че е сравнително бюджетна (всичко може да се върже под 1000$), като крайния резултат е още 30-40 коня под капака, чувствително подобрена динамика и въртящ момент, намален разход (с 3-4 литра според колегите от американските форуми) и всичко това без да се съкращава ресурса на мотора...
Поздрави
От изчетеното по чуждестранните форуми в последните дни стигнах до извода, че този двигател (фабрично доста спънат и съответно с достатъчно скрит потенциал) има един основен проблем, когато говорим за експлоатацията му в България (Европа) заради факта, че той е мислен и разработен да работи с масовите ниско октанови бензини в САЩ (80-85). Фабричните му настройки са за тези горива и съответно КПД-то му спада допълнително (ако имаме наличието на газова инсталация пък съвсем), като се наблюдава и ускорено износване (разказвани са ми случай за убийството на този двигател само като следствие от употребата на високо октанов бензин)... Та реших да се поразровя из интернет и да видя дали има решение на този проблем. Изпитвам известни неудобства от факта, че се борави с много специфични термини, а преводача на Гугъл в случая ръси пълни глупости и ще се радвам, ако някой колега с необходимите езикови (надявам се и технически) познания, помогне да се развие тази тема. От прочетеното и разбраното до тук научих следното:
1. Необходима е подмяна на оригиналното ECU с такова, чийто карти са за работа с по-високо октанови бензини! В САЩ най-доволни (от намереното до тук) са от това на MOPAR, което е разработено за работа с бензини 91-92! Разбира се предлагат се и на други марки, но и те са в този диапазон (91-92)... Интересува ме дали има и такива, които са разработени да работят и с по-високо октанови горива - подходящи за работа и с газови инсталации..?!! Попаднах и на оферти за чипове, но отзивите за тях са основно негативни относно постигнатия ефект и затова не смятам да им обръщам внимание... Защо е необходимо да се смени ECU-то..?!!
- На първо място се елиминира фабрично заложеното ограничение на 120 мили (182 км/ч) - с който двигателя ги поддържа, с 3000 об/мин като му остава запас от още 2500 об/мин (влиза в "критични" на 5500 об/мин). Тунинговите ECU-та позволяват на двигателя да развие по-високи обороти, като отново го ограничават, за да го запазят в безопасната зона. Просто използват резерва от 2500 об/мин.
- Променят режима на работа на двигателя - променяйки момента на подаване на искра, количеството и налягането на подаваното гориво, работата на смукателните и изпускателни клапани, както и променят съотношението при обогатяването на горивната смес. Новите настройки са необходими за да се съобрази работата на двигателя с по-силното гориво и да оптимизира процеса на горене! Като основен проблем на този мотор при използване на по-силни бензини се посочва прегарянето на клапани! Туниговите ECU-та елиминират донякъде и този проблем посредством промяната на горивната смес...
2. Необходима е подмяна на смукателната система - с новите настройки двигателят има нужда от повече въздух, който оригиналната конфигурация не може да му осигури. Има огромен избор от предлагани филтри с необходимия хардуер за монтаж, които елиминират филтърната кутия и значително съкращават и улесняват пътя на въздуха до цилиндрите, като ефекта от това е, че освен количеството му е значително по-голямо, температурата му е и по-ниска (времето през което въздуха може да поеме от температурата на двигателя е съкратено чувствително), което пък осигурява повече кислород за единица обем. Предлагат се и китове с алуминиеви въздуховоди (между филтъра и смукателните колектори) с хромирана вътрешна повърхност, която спомага за намаляването на съпротивлението, на въздуха в системата и неговото допълнително охлаждане, заради по-добрия топлообмен на използваните материали.
3. Необходима е подмяна (пълна или частична) на изпускателната система. По-добър ефект се постига с подмяна на изпускателните колектори - с такива, с по-голямо сечение и дебит. Има и по-нискобюджетни варианти с подмяна само на гърнетата и ауспуха. Целта е да се даде възможност на отработените газове да напуснат системата по-бързо и безпроблемно с оглед на повишените обороти и променена горивна смес, които са чувствително повече за единица време.
4. Необходима е подмяна на електрическата система на двигателя (ей тука доста неща не можах да разбера, заради спецификата). Това което успях да хвана е, че се подменят свещите и кабелите, заради по-силния ток (и тук нещо се монтираше - подобрява напрежението и силата на тока, или нещо от сорта..). Целта е по-добра искра в точното време - съобразена с повишения оборотен режим на двигателя...
5. Възможно е да има и друго, но да не съм го разбрал или да съм го пропуснал....
Искам да подчертая, че технически съм доста бос и предварително се извинявам за неволно допуснати грешки или откровени глупости! Ще се радвам по-запознати от мен да запълнят белите петна и да заместят популярните думички които съм използвал с точните термини и имена на английски, за да може да се улесни търсенето на информация и части, както и да се вникне по-добре в материята! Хубавото на цялата работа е, че е сравнително бюджетна (всичко може да се върже под 1000$), като крайния резултат е още 30-40 коня под капака, чувствително подобрена динамика и въртящ момент, намален разход (с 3-4 литра според колегите от американските форуми) и всичко това без да се съкращава ресурса на мотора...
Поздрави
Коментар