Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Рециклиране на един Болгар ТК-80

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Рециклиране на един Болгар ТК-80

    Реших ,че може да е интересно на някои и ще споделя част от ремонта на ТК-то ни.Рядко пиша мнения ,теми не съм правил , затова ако има някакви неточности или неправилно оформяне ,прощавайте и давайте своите мнения и препоръки.

    Трактора се ползва основно като фадрома в стопанството.Фадромното устройство е от McCormic от 60-те години. Засега ще бъде качено отново то ,поради факта ,че ще ни трябва трактора за торенето и няма да има време за нова фадрома. Иначе плана е лятото или другата есен да се направи напълно нова фадрома взета по мерки от Stoll-а на ландиното на колега от селото ми.

    Трактора работи от около 2 години с чукане в бутален болт. Преди около година пресече и маслото ,като надува през радиатора и "повръща" постоянно. Решението бе да спрем всякакви течности.Отделно от този проблем са постоянни течове в хидравличната система - от фитинги ,тръби ,самият Р80 оригинален руски ,който е дяволско създание сам по себе си ,но това е друга тем. Предните шенкели бяха заваряни ,шангата кривена и заваряна, главата се оказа спукана ,гарнитурата продухана,блока на двигателя спукан и лепен преди няколко години.Хамута изкривен там където са втулките на крокодила , болтовете на рамата на фадромата скъсани в рамата на тракотра.Главините с течащи семеринги, съединителя заминал , гайката на вторичният вал естествено развита и на дъното на коритото ,водещо до неописуемо ручене при всяко отпускане на газта. Луфтове от по 5-10 санта в предните колела , течащ цилиндър на управлението - спукан корпус.Износени щифтове на фадромата (за тях по-нататък,специфични са) кабина в плачевно състояние , след разглобяването се установи и скъсана касета.Кораната и пиньона износени ,сателити и планети разбити.Много зъбчатки износени в кутията. И още дузина леки бъгове. Причината за всичи тези проблеми и по-точно тяхното неотстраняване е ,че трактора се ползав постоянно. Почти всеки ден през цялата година. Уви в последните месеци колкото и да не ни се искаше ,ножа опря до кокала и в един хубав ден решихме да започнем това ,което бяхме отлагали твърде твърде дълго.

    Свалянето на кабината е лесната част.Самата фодрама отнема около час и половина
    .Натиснете снимката за да я уголемите

Име:26104949_1766341840103761_1796443154_o.jpg
Прегледи:1
Размер:527.1 КБ
ID:6141955
    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:26104719_1766341836770428_16286527_o.jpg
Прегледи:1
Размер:518.0 КБ
ID:6141956
    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:26104965_1766341846770427_1449012931_o.jpg
Прегледи:1
Размер:489.8 КБ
ID:6141957

    Разпределителя Р80 ,който бе монтиран преди години от баща ми в задната част на кабината бе свален и директно изхвърлен.
    Кабината изтърбушена основно. Калниците са срязаха ,за да могат да се обърнат вратите и отварянето да става назад. На по-късен етап всички калници ,шапката на кабината и торпедото ще бъдат сменени с ето такива.Самият ремонт ще се проведе на два етапа ,поради финансови причини и поради времето ,с което разполагаме.Въпросните капаци са тези:
    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:12247167_529184260580994_5311168060716803365_n1.jpg
Прегледи:1
Размер:110.8 КБ
ID:6141958
    Кабината ще бъде засегната в темата на по-късен етап.Плановете са да я започнем в началото на Февруари.По нея промените освен вратите са във фаровете - лед фарове отзад и отпред ,неонови стопове на WAS отзад.Нов таван,нова седалка на въздушно окачване , нов под и тапицерия. 4 вида шумо ,топло и виброизолация - Silen Coat 4mm - шумо и вибро изолация, изолация за климатични тръби К-Flex - термо изолация, микропореста гума 8 мм - шумоизолация , екобон 10 мм - шумоизолация (абсорбира различни фонове спрямо микропорестата гума).Брави като на New Hollan-а ми ,турски са - повечето западни трактора са с такива. Нови стъкла и уплътнения естествено.

    Трактора бе вкаран в работилницата.Радиатора свален - чисто новият радиатор на една година се оказа със спукан долен разшерителен съд ,даже спукан е неправилна дума.Разпаднало се долно казанче като от киселина. Толкова и алуминият му е алуминий.Перката на двигателя е за изхвъпляне поради спуквания и разбити отвори.Дифюзьора на радиатора бе доста крив ,но след като видях ,че новият струва 60 лева ,го поизправих. Някак не схващам логиката дифюзьора да е 60 лева ,а нова перка 25... Двигателя бе разглобен.Блока изхвърлен - ще ходи на скрап поради спукването ,което има.Макар и минимално и залепен ,не ни се рискува и няма да го държим дори за резервен.
    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:26061011_1766341830103762_1212575806_o.jpg
Прегледи:1
Размер:431.6 КБ
ID:6141959
    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:26108199_1766341823437096_982303376_o.jpg
Прегледи:1
Размер:385.4 КБ
ID:6141960
    Честно казано съм впечатлен колко дълго работи този двигател на почти 0 налягане на маслото ,което по-скоро е боза.Явно Д240 е идиотоустойчив двигател.

    Колянов вал имахме нов.Двигател втори също имахме - по боята му и по състоянието му вътре двигателя изгледжа да е работил много много малко. Ризите и буталата бяха сменени с нови с един маслен пръстен (Тук се чуха различни мнения ,като повечето бяха против двата маслени пръстена) На пазара масово има китайски ризи и бутала като се продават в основните магазини и търговци на части за болгари ,има няколко специфични неща ,които се гледат по кутиите.Главата не издържа водна проба и замина в коша за вторични. Новата глава (латвийска) ни струва 410 лева. Тук така и така се вижда на снимката е редно да спомена ,че оригиналният горивен фин филтър бе изхвърлен и сменен с новият тип от Д245 със сменяем картонен елемент.
    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:27021876_1796556710415607_742368516365210723_o.jpg
Прегледи:1
Размер:336.2 КБ
ID:6141962
    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:26938025_1795539393850672_1974392164_o.jpg
Прегледи:1
Размер:532.3 КБ
ID:6141961
    Оригинална глава за Д245 от Беларус 952 е 700 лв ,разлика с главите за Д240 няма освен в мазането на кобиличният вал ,но там се продава една плочка ,която решава този проблем. По-късно същата вечер намерих китайски производител продаващ глави и блокове ,водни помпи и всичко за беларус. Глава на която има щампа МТЗ-ММЕ от китай струва 60 долара ,блока ,който струва у нас 1700 лева ,китаеца го дава за 210 долара.Също пише МТЗ-ММЕ. Та ми е интересно колко от това продаващо се у нас е от бившите СССР-ки и колко от Китай ,но това е друга ,мътна мътна тема.

    Двигателя бе сглобен - Водната помпа остана старата.Всичко друго е ново.Тампона на двигателя е нещо уникално - каучуковата отливка е явен пример на руската прецизност - в отворите с резба за болтовете също имаше каучук.Отстраняването му беше..................... Подготвихме и компресор за монтиране.
    Започнахме с елементите назад.

    Миене на всичко с обезмаслител.Едни ,два ,три пъти...
    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:26232516_1787953204609291_6493356759853508155_o.jpg
Прегледи:1
Размер:421.9 КБ
ID:6141963
    Тази окомплектовка доста наподобява така или иначе оригиналният вид.

    След миенето всичко бе минато със свимка.Резултата не беше особено впечатляващ.С телена четка на шлайфа всичко бе почистено. Но и за това по-нататък.
    Започнахме с ходонамалителя и съединителя. Съединителя бе сменен с нов керамичен като този.Нов притискател ,палци и пр.:
    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:thumb3_1353673117_492.jpg
Прегледи:1
Размер:118.8 КБ
ID:6141964
    И тук мненията бяха разнообразни.За кои това е правилният съединител ,за кои е лош.Времето ще каже. Трактора вече е в движение макар без кабина и ни хареса как отделя.
    По самият ходонамалител всичко бе здраво и запазено(Имайте впредвид ,че трактора е ремонтиран преди 7-8 години и доста от зъбчатките тогава са били сменени)
    В скоростите положението не бе толкова цветущо.Някои лагери се бяха саморазглобили ,на други ролките придобили елипсовидна форма.Доста зъбчатки бяха износени.Както и някои втулки на валовете.Всичко бе сменено.Вторичният вал естествено бе износил шлиците и поради износването на шлиците му и износването на пиньона ,гайката бе скъсала шплента и се беше саморазвила.Това и друг пък сме го имали като проблем на друг болгар.Това си им е и масов проблем. Вала бе сменен с нов ,гайката с нова и вместо шплент бе натикана фиба от пружинна стомана.След това една стабилна заварка с телоподаващото прикани гайката да не прави повече така
    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:26736070_1787962651275013_938591055_o.jpg
Прегледи:1
Размер:499.9 КБ
ID:6141965
    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:26829342_1788817757856169_1030813597_o.jpg
Прегледи:1
Размер:515.1 КБ
ID:6141966
    П.С. - Да разпънката е заваряна.Така е от 10 години ако не и повече.Няма проблем.

    Поради развиването на гайката и факта ,че пиньона се е движел свободно , болтовете държащи короната бяха страшно наранени.Явно от тези удари касетата пък бе скъсана от едната страна.
    Новата касета,корона и пиньон - беларуски. Имаше и латвийски на малко по-ниска цена.Разлика видима никаква:

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:26781867_1787962654608346_154774451_o.jpg
Прегледи:1
Размер:483.9 КБ
ID:6141967

    Всичко бе събрано.Регулирахме хлабините.Сменихме семерингите на бордовите.

    Почнахме работа и по предничата.Там хамута бе изкривен преди някоко години и така и си стоеше.На пресата ни го изправихме.За това обаче ,утре.
    Надявам се до тук да се харесва четивото.

  • #2
    От: Рециклиране на един Болгар ТК-80

    На мен ми харесва.
    Само това с китайските части не ми харесва.
    Миналата година го ядох дебел с гадни бутала на ЮМЗто.
    Три пъти отварях двигателя заради смотаните им бутала. Накрая като сложих от правилните-всичко си дойде на мястото.

    Та умната с китайските части, да не плачете после.
    Има ли желание-има и начин!

    Коментар


    • #3
      От: Рециклиране на един Болгар ТК-80

      Касетата на диференцияла се къса задължително от ляво,чупи се леглото на лагера от към короната.Често се случва заради луфт във фенерите да се счупи(или лагера да превърти в касетата) и евентуално при разглобяване да се забележи.

      P.S.Надявам се колелото за 7-8 на първичният вал да си го обърнал в правилното положение преди монтажа...

      Трябва много да се внимава със китайците,почти всичко в магазините е ментак,по-зле е и от частите за лада.
      Вива: Което само доказва, че земята е била плоска, преди да я намотаят на глобус...

      Коментар


      • #4
        От: Рециклиране на един Болгар ТК-80

        Мераклийска работа,браво.Тези зелените кабини са много симпатични на външен вид.Как са като здравина на гредите?Старите български са доста масивни и доста удобни в сравнение с руската.Като ти пожелавам никога да не се налага да разбираш колко е здрава кабината.
        Колега,Петров,за частите на болгара все още не съм намерил лек,но за ладите има добро решение,ако искаш ще ти пиша на лично,за да не се получи като реклама

        П.С.Двигателя наистина е голямо куче,при мен 5 години вървя с пробив в гарнитурата,но беше на най-доброто възможно място и течеше навън от главата по блока,нито пресече масло,нито вкарваше в цилиндрите.На последните обработки преди ремонта за 40 декара се доливаше по 40-50л вода.
        Последно редактирано от Kirilpm; 22-01-18, 23:57.

        Коментар


        • #5
          От: Рециклиране на един Болгар ТК-80

          Първоначално публикуван от Kirilpm Преглед на мнение
          Колега,Петров,за частите на болгара все още не съм намерил лек,но за ладите има добро решение,ако искаш ще ти пиша на лично,за да не се получи като реклама
          С ладите съм приключил отдавна,но имам две МТЗ-80 71 и 74 набор,на които специалист изкърти "осмите",на единият два пъти.Блокирал съм хода на лоста в тая посока от паяка.Сега са пенсионери и ги ползвам от време на време,единият влачи зареждащо ремърке,а другият е фадрома и го ползвам при торенето.Ще ги отварям някой ден,но с тези китайци май няма смисъл.
          Вива: Което само доказва, че земята е била плоска, преди да я намотаят на глобус...

          Коментар


          • #6
            От: Рециклиране на един Болгар ТК-80

            Аз чакам сгоден момент,за да отворя за малкото лостче бързи-бавни.Не ми се цепи трактора само заради него и сега е закотвен само на бавни.Докато дойде време да го отварям събирам информация какви части да сложа и във всеки магазин ме омагьосват как ще ми продадат последните им останали зъбни колела и муфи от съветското производство.Е като не мога да си ги изработя сам,ще купя каквото има в магазина,избор нямам,надявам се поне да избера по-малко зло.

            Коментар


            • #7
              От: Рециклиране на един Болгар ТК-80

              Колелото на 7-8-ма видяхме ,че е завъртяно чак когато сложихме капака и опитахме да включим всяка скорост. Естествено не се получи. Разглобихме ,обърнахме го в правилната посока и така...
              Що се отнася до буталата - взехме на Кострома. Китайските ментета са повечето на ММЗ. По-късно ще пусна клипа с разликите.

              Коментар


              • #8
                От: Рециклиране на един Болгар ТК-80

                На кострума са добри,останалите са долни ментаци.
                Вива: Което само доказва, че земята е била плоска, преди да я намотаят на глобус...

                Коментар


                • #9
                  От: Рециклиране на един Болгар ТК-80

                  Много хубава тема и полезна.На мен ми предстои ремонт на двигателя на ЮМЗ-то,защото почна да ми вкарва вода в маслото.
                  Ще съм благодарен да кажете с какви комплекти ризи и бутала е добре да се направи и от къде да се поръчват.Не мисевзимат ментета ида го отварям няколко пъти.
                  " И най-тъмната нощ е обречена на изгрева...."

                  Коментар


                  • #10
                    От: Рециклиране на един Болгар ТК-80

                    Браво колега....професионална работа .....само не купувай китайски резервни части.....по добре малко по скъпи но оригинални!
                    Понеже си разхвърлил целия трактор може да направиш по една гресьорка на оста на люлката на предния мост
                    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:sdc12551.jpg
Прегледи:1
Размер:77.4 КБ
ID:5779406Натиснете снимката за да я уголемите

Име:sdc12550.jpg
Прегледи:1
Размер:82.9 КБ
ID:5779407Натиснете снимката за да я уголемите

Име:img_6730-758306.jpg
Прегледи:1
Размер:79.6 КБ
ID:5779408

                    Понеже там се разбиват много лесно

                    Коментар


                    • #11
                      От: Рециклиране на един Болгар ТК-80

                      Първоначално публикуван от komstiza Преглед на мнение
                      Много хубава тема и полезна.На мен ми предстои ремонт на двигателя на ЮМЗ-то,защото почна да ми вкарва вода в маслото.
                      Ще съм благодарен да кажете с какви комплекти ризи и бутала е добре да се направи и от къде да се поръчват.Не мисевзимат ментета ида го отварям няколко пъти.
                      Само на завода в гр. Кострома.
                      Разглобяване, дефектуване, почистване до стерилност на "посадъчните" легла на гумичките на ризите(иначе късаш гумичките като набиваш ризите), и стягане според инструкцията, а не с по-дългата тръба.
                      Едно време нямаше динамометрични ключове(имаше де, ама бяха рядкост, и не ги даваха за ползване), и стягахме с тръбата, и пак работеха двигателите, но след като има възможност за работа според инструкциите-да не се работи по тях е дивотия.

                      Ако те интересуват конкретни неща за ремонта на ЮМЗ-то-направи отделна тема, и ще помагаме.
                      Има ли желание-има и начин!

                      Коментар


                      • #12
                        От: Рециклиране на един Болгар ТК-80

                        Eто и въпросното видео как да се различат кутайските от руските бутала от Камският Моторен Завод. При Кострома ,търговецът ,който ни ги продаде също каза ,че има ментета ,но много по-рядко.Най-сигурно било да си пускаме SMS-а...




                        Трактора беше сглобен и почистен.Смивката която нанесохме се продпелога ,че надува старата боя ,прави я на балончета и после с водоструйка или пароструйка за предпочитане пада всичко до метал.Това съм го виждал на на хубава права ламарина с 1-2 слоя боя.При болгара явно слоевете боя дойдоха в малко повече и смивката на места бутна до метал , на места бутна част от боята.В крайна сметка това ,което остана отдолу прецених ,че е здрава основа и продължихме с грундирането с шприц кит.
                        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:27047116_1800430423361569_1436356617_o.jpg
Прегледи:1
Размер:173.8 КБ
ID:5779447
                        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:27048289_1800430433361568_2133323350_o.jpg
Прегледи:1
Размер:167.4 КБ
ID:5779448
                        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:27144625_1800430430028235_276150546_o.jpg
Прегледи:1
Размер:228.8 КБ
ID:5779449

                        Боята за рамата е Body Color Dingo - двукомопнентна акрилна.Около 50 лева е комплекта на боята + втвърдител + шприца + втвърдителя за шприца + разредител. От доста време боядисваме само с двукомопонентни акрилни бои ,той като има машини на вече 5-6 години ,където тази боя не променя цвета от атмосферните условия.Та препоръчвам я на всеки.Вече нищо не боядисваме с обикновени бои.Просто не си заслужава.

                        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:27018117_1800429230028355_1819021843_o.jpg
Прегледи:1
Размер:156.4 КБ
ID:5779450
                        Центробежният филтър е временен.В магазините ,в които ходихме нямаха стойките за Д245 за маслен картонен.Тези дни ще търся в Оптикон и целта е и там да се махне центробежният и да се сложи от новият тип филтри.
                        Налягането ,което двигателя поддържа сега е 2,5 до 3 атмосфери. Временно маслото при първото палене и каране е М10Д ,като ще се смени с Valvoline 15W40 ,с каквото съм на Т-150-то.

                        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:27048992_1800429253361686_1064732052_o.jpg
Прегледи:1
Размер:167.4 КБ
ID:5779451
                        Гресьорки на втулките разпробихме и поставихме.Хамута бе крив и имаше доста луфт в оста и втулките. Нова ос с нови втулки след изправянето му и след престъргване на леглото.Пробиване и поставяне на две гресьорки.
                        Хидравличният цилиндър бе сменен с нов на Гидросила.

                        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:P1200673.JPG
Прегледи:1
Размер:262.7 КБ
ID:5779454
                        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:27145461_1800429256695019_756258577_o.jpg
Прегледи:1
Размер:170.4 КБ
ID:5779452
                        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:P1200672.JPG
Прегледи:1
Размер:287.7 КБ
ID:5779453

                        Започна и събиранетo:

                        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:P1220683.JPG
Прегледи:1
Размер:300.5 КБ
ID:5779455
                        Последно редактирано от htz180; 23-01-18, 18:32.

                        Коментар


                        • #13
                          От: Рециклиране на един Болгар ТК-80

                          Забравих да отбелажа ,че това тук се все снимки правени преди да ми хрумне да снимам подробно цялото това нещо.От тук нататък ще снимам доста по-подробно всеки елемент. Филтъра утайник е на ВАМО Варна от мотокар стъклен много удобен , ще го снимам в близките дни отблизо. Шпилките на колекторните тръби бяха .. липсващи. Главата се продава без тях.Купих нови шпилкии ги навъртях с осигурител за резби - временен/син на цвят. Предпазителя на динамото стои малко кофти ,но това е поради факта ,че динамото е от опел вектра - bosch

                          Стартера ,който ползваме е Letrika - най-скъпият и най-добрият стартер за МТЗ ,за съжаление Летрика бе купена от други копмании ,после препродадена и тн. и в крайна сметка е много много трудно да се намери летрика на българският пазар. Последно Людмил Луканов успя да намери 2 за един мой колега и приятел от шабла.Утре ще сним и самият стартер. Всичко останало чешко,латвийско и китайско-латвийско на радният пазар за нас е просто мъка...

                          Коментар


                          • #14
                            От: Рециклиране на един Болгар ТК-80

                            Натиснете снимката за да я уголемите

Име:18032015943_0.jpg
Прегледи:1
Размер:40.5 КБ
ID:5779460Натиснете снимката за да я уголемите

Име:18032015946.jpg
Прегледи:1
Размер:40.1 КБ
ID:5779461
                            Аз моя центробежен филтър го смених и купих тази стойка.
                            Друго се сетих че оригиналните фадроми ТК-80 ги правеха с ето това казанче с автономна система за управлението (както и мотокарите)
                            Натиснете снимката за да я уголемите

Име:211120141200.jpg
Прегледи:1
Размер:27.7 КБ
ID:5779462Натиснете снимката за да я уголемите

Име:maslen bak ot UMZ - 6.jpg
Прегледи:1
Размер:60.8 КБ
ID:5779463
                            А за ризите и буталата тези са най-качествени (поне руснаците така казват)

                            Натиснете снимката за да я уголемите

Име:211120141206.jpg
Прегледи:1
Размер:430.4 КБ
ID:5779464
                            Последно редактирано от krumtenev; 23-01-18, 20:43.

                            Коментар


                            • #15
                              От: Рециклиране на един Болгар ТК-80

                              Ако пак ти се наложи да сваляш боя от болгар,купи си обезмаслител на motox или ако ти се дават повече пари мафразол.Докато се опитвах да измия двигателя на моя,по неволя разбрах,че обезмаслителя доста добре сваля пластовете боя.

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 4,385 в 21:28 на 18-02-20.

                              Зареждам...
                              X