Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Окачването, какво по-лесно от това?!

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Окачването, какво по-лесно от това?!

    Това есе има единствена задача, да изясни, най-вече на тия от вас, които нямат техническо образование, колко сложно нещо е окачването на автомобила, преди да са се заели с лека ръка, да го променят.

    Първите известни окачвания на превозни средства са били не само активни, но и едни от най-съвършенните. Четири независимо не само окачени, но и задвижени със собствени „мотори”, управлявани от четири „компютъра”. Единственото затруднение е идвало от взаимодействието и съгласуването на четирите „компютъра”... Имам предвид носилка, носена от хора, обикновено със статут на роби...

    По-късно, през средновековието, някому хрумнала идеята, да ползва еластичността на някои материали и да направи първия тунинг на каруца... Така стигаме до въпроса за пружините. Най-често използваните пружини за окачване, работят или на усукване, или на огъване.

    Ще се опитам накратко да обясня какво представлява характеристиката на една условно наречена „проста” пружина.
    Ако вземем пръчка от еластичен материал и започнем да я огъваме, ще забележим, че колкото повече сила прилагаме, толкова повече пръчката се огъва. Ако си направим труда да измерим прилаганата сила и огъването (деформацията), ще установим, че деформацията е право пропорционална на приложената сила.
    Прието е това съотношение между прилаганата сила и постигнатата деформация да се нарича коефициент на твърдост на пружината и да се означава с „c”.
    c=P/f,
    където P е приложената сила, а f - постигнатата деформация
    Разбира се, всичко това се отнася до някаква степен на огъване, известна като зона на еластична деформация. След тази граница, следва т.н. пластична деформация, или разрушаване на материала... Опитно е установено, че пружините трябва да работят в диапазона до 60% от границата на елестична деформация.
    Ако опитаме да усучем пръчка от еластичен материал, резултатът би бил подобен на описания по-горе опит.
    Коефициентът „с” зависи от вида на материала и от т.н. „инерционен момент” на сечението, характеризиращ формата и размерите на профила. Ако съберем в сноп няклолко еднакви, плоски пластини, то твърдоста на снопа ще се измени пропорционално като сбор на твърдостите на всяка пластина. В най-общия случай, това би наподобило познатите ни ресьори. Подобен частен случай е цилиндричната спирална пружина, с тази разлика, че тя работи на усукване. От казаното до тук, следва, че разглежданите пружини са с линейна характеристика, т.е. деформацията е право пропорционална на приложеното усилие. При окачванията, конструкторите, по ред причини, се нуждаят от пружини с нелинейна характеристика. Това се постига, като при ресьорите се поставят листи с различни геометрични размери и предварителна кривина, а при спирални пружини, с изменение на стъпката, или диаметъра на витките. По този начин е възможно да се постигне характеристика на пружината от втора, трета и дори четвърта степен.

    Пружините обаче имат неприятното свойство. да отдават рязко натрупаната, в следствие на деформацията им, енергия. Това е наложило използването на устройства, които да забавят отдаването на потенциалната енергия, наречени амортесьори. Принципна схема на подобно устройство е цилиндър пълен с флуид (в случая, нека това е масло), с бутало, в което има пробити малки отвори. Ако опитаме да съберем двата края на амортесьора бавно, то усилието необходимо за това ще е за преодоляване на триенето, а маслото ще преминава през отворите на буталото, от едната му страна (камера), в другата.
    Ако опитаме да свием рязко показания амортесьор, то скороста на флуида, преминаващ през отворите, ще нараства пропорционално на скороста с която свиваме амортесьора. Респективно ще нараства и съпротивлението при преминаване на потока през отворите, което от своя страна ще доведе до рязко повишаване на налягането в лявата камера. При това положение, характеристиката на скороста на преместване отнесена към усилието, няма да е линейна, подобно на „простите” пружини, а квадратична, описана преди около 200 години от италианския учен Даниел Бернули и известна като Закон на Бернули. Иначе казано, съпротивлението се изменя с квадрата на скоростта.
    Съществуват конструкции на амортесьори, в които в отворите, свързващи двете камери, има обратни клапани, което позволява усилията и скоростите в двете посоки да бъдат различни.
    Сега нека си представим, че вместо масло, в амортесьора на схемата има газ. Разликата е, че газът е свиваем и освен закона на Бернули, в задачата се намесва, да го наречем, „пружинен ефект”, което води до промяна на математическото описване на процеса с още една степен. Ако допуснем, че по време на работа, скоростта на изтичане през отворите може да достигне скоростта на звука, задачата се усложнява допълнително, защото тогава закона на Бернули се замества от други физични закони, по-скоро подобни на законите за разпространение на лъчите.

    До тук се постарах да опиша взаимодействието на една пружина и един амортесьор. Задачата за предполагаемото поведение на автомобила при различни скорости, неравности и завои, се усложнява допълнотелно от факта, че в окачването на автомобила участват четири такива устройства, които са свързани по различен начин помежду си чрез мостове, рамена, реактивни щанги и т.н. При това базовото тегло на автомобила се изменя в рамките на 25% в зависимост от броя на пътниците и товара...

    Умишлено пропуснах да споемена явлението резонанс. Имам лични наблюдения. Преди година, попадайки в нововъзникнала дупка, върху първокласен път от републиканската пътна мрежа, със скорост около 90 км/час, при това в завой, се скъсаха ушите на двата задни амортесьора. Право да си кажа, не разбрах как успях да овладея неадекватното поведение на джипа, останал само на пружините си отзад и изпаднал в резонанс... но в този момент усетих гъдел по гърба от стичащите се по него струйки пот...

    Спестих ви километричните формули, диференциални уравнения и редове на Фурие, описващи процесите в едно пасивно окачване.

    Тези дни се появи новината за револючионно активно окачване. Лично аз не бях изненадан, че въпросното окачване е дело Д-р Арман Босе, познат на хайфи-маняците с качествените си тонколони, известен и с разработките си в областа на „активното обезшумяване”...

    Все още ли мислите, че окачването на джипа ви е нещо елементарно и можете да го променяте успешно, без да са ви необходими фундаментални познания в областа на физиката... и не само?
    Land Rover Discovery I; Jeep Wrangler 4.0; Jeep Grand Cherokee 5.2.
    Honda Transalp XL600V; Suzuki DR-Z400; BMW F800GS.

  • #2
    До: Окачването, какво по-лесно от това?!

    Първоначално публикуван от giorgio Преглед на мнение
    При това базовото тегло на автомобила се изменя в рамките на 25% в зависимост от броя на пътниците и товара...
    А да не говорим, че натоварването на четирите колела се променя в завой, при спиране и ускорение, с което сметките стават още по-сложни.
    “When you see the tree you’re about to hit it’s called understeer. When you can only hear and feel it it’s oversteer.”
    Walter Rohrl
    GSM: нула, три осмици, две двойки, девет, пет, девет, две.

    Коментар


    • #3
      До: Окачването, какво по-лесно от това?!

      Първоначално публикуван от giorgio Преглед на мнение
      Съществуват конструкции на амортесьори, в които в отворите, свързващи двете камери, има обратни клапани, което позволява усилията и скоростите в двете посоки да бъдат различни.
      Всички амортисьори са с различно съпротивление в двете посоки.

      Аз не знам начин да промениш едно окачване, освен проба-грешка.
      За това не трябва нищо повече, освен от фундаментални познания в областта на финансите.
      Последно редактирано от kinex; 16-08-08, 21:11. Причина: пг

      Коментар


      • #4
        До: Окачването, какво по-лесно от това?!

        Първоначално публикуван от kinex Преглед на мнение
        Всички амортисьори са с различно съпротивление в двете посоки.

        Аз не знам начин да промениш едно окачване, освен проба-грешка.
        За това не трябва нищо повече, от фундаментални познания в областта на финансите.
        А това е самата истина, а ако искаш да не пробваш и да грешиш се придържй към заводското решение на автомобила.

        Коментар


        • #5
          До: Окачването, какво по-лесно от това?!

          Според мен методът проба-грешка е подходящ само за коли без регистрация и право да се движат по пътищата. Не искам в някой завой да ме нацели насрещно някой п*д@л дето си е купил жълтички амове и пружини, боядисани в някой гараж в Турция и сложени в шарена опаковка. Когато си правиш експерименти, не бива да го правиш с живота на хората.

          Коментар


          • #6
            До: Окачването, какво по-лесно от това?!

            Първоначално публикуван от kinex Преглед на мнение
            Всички амортисьори са с различно съпротивление в двете посоки.

            Аз не знам начин да промениш едно окачване, освен проба-грешка.
            За това не трябва нищо повече, от фундаментални познания в областта на финансите.
            Абсолютно си прав, но има и друго, щото ако някой вече е минал през проба грешка може да дарява или продава знанията си на друг, който да не минава по този труден път...

            Коментар


            • #7
              До: Окачването, какво по-лесно от това?!

              Първоначално публикуван от Паджеровод Преглед на мнение
              Според мен методът проба-грешка е подходящ само за коли без регистрация и право да се движат по пътищата. Не искам в някой завой да ме нацели насрещно някой п*д@л дето си е купил жълтички амове и пружини, боядисани в някой гараж в Турция и сложени в шарена опаковка. Когато си правиш експерименти, не бива да го правиш с живота на хората.
              Не занам... . Просто съм изненадан , че не знаеш , но по пътищата има доста самоделни творения, някои са сполучливи и вършат работа на собствениците, но повечето са си точно от категорията , за която пишеш. Доста широко е разпространен метода "направи си сам", но много малко хора са подготвени за това.

              Коментар


              • #8
                До: Окачването, какво по-лесно от това?!

                Първоначално публикуван от Victor Преглед на мнение
                . Доста широко е разпространен метода "направи си сам", но много малко хора са подготвени за това.
                Това е трудния начин !
                Никой от нас ( или поне в 99,9999% ) не е по в час от Хинжинерите които ги мислят тез неща !
                Проблема е , че за мен тази тонколона свири прекрасно а за теб е ужасна пръчка с дървен звук , всеки си има различен слух и вкус за тежи неща .................
                Човек първо е изобретил колелото а после премазаните животни !

                Коментар


                • #9
                  До: Окачването, какво по-лесно от това?!

                  Първоначално публикуван от Victor Преглед на мнение
                  А това е самата истина, а ако искаш да не пробваш и да грешиш се придържй към заводското решение на автомобила.
                  Това че се придържах към заводското решение, направо ме разори.
                  При малки лифтове става. Над 2" си трябват големите железа.

                  Първоначално публикуван от Паджеровод Преглед на мнение
                  Според мен методът проба-грешка е подходящ само за коли без регистрация и право да се движат по пътищата. Не искам в някой завой да ме нацели насрещно някой п*д@л дето си е купил жълтички амове и пружини, боядисани в някой гараж в Турция и сложени в шарена опаковка. Когато си правиш експерименти, не бива да го правиш с живота на хората.
                  А кой е подходящия метод за коли които са с регистрация и имат право да се движат по пътната мрежа.
                  Проба грешка включва и една проста смяна на амортисьорите.
                  Без значение дали са от 20лв или от 2000лв, като са грешни пак са на боклука.

                  Първоначално публикуван от Насов Преглед на мнение
                  Абсолютно си прав, но има и друго, щото ако някой вече е минал през проба грешка може да дарява или продава знанията си на друг, който да не минава по този труден път...
                  Съветите на хора които са го правили спестява страшно много пари и време. Проблема е че не можеш да ги чуеш, заради другите които ги надвикват.
                  Проба-грешка е само първия път. Дупе да ти е яко ако си първия.
                  В крайна сметка обаче, тъй като окачването е доста сложно нещо, и само твърдостта на един тампон може да промени всичко, вероятността някой да го е правил преди теб е почти нулева.

                  Първоначално публикуван от CJ_ Преглед на мнение
                  Това е трудния начин !
                  Никой от нас ( или поне в 99,9999% ) не е по в час от Хинжинерите които ги мислят тез неща !
                  Проблема е , че за мен тази тонколона свири прекрасно а за теб е ужасна пръчка с дървен звук , всеки си има различен слух и вкус за тежи неща .................
                  Инженерите проектират това което им поръчат, а им поръчват това което ще се продава, а се продава продукта с най-ниска цена и най-добра реклама. Кой ти гледа качество, цената е по-важна.
                  На всичкото отгоре, нито цената нито качеството са гаранция че няма да последва грешка.

                  Коментар


                  • #10
                    До: Окачването, какво по-лесно от това?!

                    Така е ! Никой него успорва това ! Нито аз наварно и ти нама да дадем по 28-30000$ за бройка coilover от онези дето са по 1,7м. високи
                    А и да ги сложим едва ли ще им ползване на 100% възможностите !
                    Идеята е нещо с което да нени оират гумите в калниците
                    Човек първо е изобретил колелото а после премазаните животни !

                    Коментар


                    • #11
                      До: Окачването, какво по-лесно от това?!

                      Първоначално публикуван от giorgio Преглед на мнение
                      ................Спестих ви километричните формули, диференциални уравнения и редове на Фурие, описващи процесите в едно пасивно окачване.

                      Тези дни се появи новината за револючионно активно окачване. Лично аз не бях изненадан, че въпросното окачване е дело Д-р Арман Босе, познат на хайфи-маняците с качествените си тонколони, известен и с разработките си в областа на „активното обезшумяване”...

                      Все още ли мислите, че окачването на джипа ви е нещо елементарно и можете да го променяте успешно, без да са ви необходими фундаментални познания в областа на физиката... и не само?

                      Потеърждавам, окачването зависи и от стила на каране на конкретния водач.
                      Начина на заход в завоя, атакуването на препятствия, маниера на завиване, са част от неизвестните в сложните уравнвния описващи поведението и оптимизиращи, окачванията на автомобилите.

                      Два еднакви болида, от F1, ползват съвършенно различни настройки за окачванията, в зависимост от пилота, при една и съща писта !

                      Така, че метода е < проба - грешка > . В F1, пари не липсват ))
                      Не ми пука за лака , а за пропуснатите приключения ))

                      Коментар


                      • #12
                        До: Окачването, какво по-лесно от това?!

                        По тази причина се продават готови китове. Те може да не са разработени супер професионално, на поне са пробвани преди да бъдат пуснати в продажба. Говорим все пак за сравнително масови продукти. Ако някой иска нещо съвсем извънземно и има излишния финансов ресурс никой не го спира да пробва, но мисля, че това не трябва да става по националната пътна мрежа. Съвсем отделен е въпросът дали някой контролира спазването на последното. Мисля, знаете, че трябва да се минава ТЕХНОТЕСТ при промяна на окачването с различаващо се от одобреното от производителя на съответното МПС.
                        "Обичам България, само по една причина - защото си е моя! А иначе, кой би живял доброволно в кучи ..."

                        Коментар


                        • #13
                          До: Окачването, какво по-лесно от това?!

                          Първоначално публикуван от CJ_ Преглед на мнение
                          Така е ! Никой него успорва това ! Нито аз наварно и ти нама да дадем по 28-30000$ за бройка coilover от онези дето са по 1,7м. високи
                          А и да ги сложим едва ли ще им ползване на 100% възможностите !
                          Идеята е нещо с което да нени оират гумите в калниците
                          Е тва са много пари за амортисьор. Има окачвания при които са задължителни. На мен не ми трябват. Ама дори и да ми трябват пак ще купувам "кокошка в торба". Той амортисьора не е хляб че да го видиш колко е мек, преди да го вземеш.
                          Там изискването е да изкарат едно състезание, ние сме по скромнички. И две години разходки ни стигат.
                          Чувал съм че на скоростните състезания механиците могат да настройват окачването според етапа който следва. Дали са инжинери, или тая рутина е в следствие на проби и грешки.
                          Последно редактирано от kinex; 16-08-08, 21:53. Причина: греш

                          Коментар


                          • #14
                            До: Окачването, какво по-лесно от това?!

                            Много опит ! И ясна представа от страна на водача какво иска !
                            Човек първо е изобретил колелото а после премазаните животни !

                            Коментар


                            • #15
                              До: Окачването, какво по-лесно от това?!

                              Първоначално публикуван от CJ_ Преглед на мнение
                              Много опит ! И ясна представа от страна на водача какво иска !
                              Нали. А колко по-лесно щеше да е с готов кит.

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X