Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Паркинг светлини (габарити) вместо дневни светлини?

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Паркинг светлини (габарити) вместо дневни светлини?

    Здравейте колеги,

    Може и да е коментирано някъде, но не намерих отделна тема по въпроса. А той е: Законно ли е да се шофира в България, през деня, с включени паркинг светлини (габарити), вместо дневни или къси светлини? Това, което намерих като информация е, че няма ясни изисквания за "дневни светлини" в българските закони и поради това всякакви светлини, които "подобряват възприемането и видимостта на предната част на пътно превозно средство при движението му" на практика са достатъчни и законни. А дали е така и на практика?
    Мога да цитирам част от обжалване на акт съставен за шофиране без включени дневни или къси светлини. Били са включени габаритите и акта е паднал.

    " В тази насока, трябва да се съобрази, че единствения критерий използван от законодателя за определянето на понятието „дневни светлини“ е те да са предназначени за подобряване на възприемането и видимостта на предната част на пътно превозно средство при движението му. Дефиницията по § 6, т. 59 от ПЗР на ЗДвП, очевидно не включва никакви указания относно мястото върху автомобила, където следва да бъдат монтирани тези светлини, тяхната форма, цветът или интензитетът на излъчваната светлина или пък някакви други технически изисквания."

    Моля за коментари.

  • #2
    В чл. 70 (3) от Законa за движение по пътищата, е записано, че “през деня моторните превозни средства, се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини" (oт 2012 г. важи целогодишно).

    По повод горенаписаното - у нашенско винаги си оставен на милостта на проверяващия "орган". Говорил съм с познати и те ми излизат с постановката, че когато автомобилът не е оборудван фабрично с DRL, трябва да караш на къси светлини. Накратко - щом някакво правило може да се тълкува, винаги може да береш ядове при проверка. Естествено това е лично мое мнение. Гагича например, сигурно ще измисли как евентуален акт може да се обжалва и да падне в съда
    Последно редактирано от коко келеша; 30-12-20, 16:15.
    Чужбина - това е митът за задгробния живот. Който попадне там, не се връща.
    Из "Златния телец"

    Коментар


    • #3
      Изискванията какво са дневни светлини не са в здвп
      И азъ вамъ г~лю: просите и дастсѧ вамъ: ищите, и ωбрѧщете: толцыте, и ωтверзетсѧ вамъ: всѧкъ бо просѧй прiемлетъ, и ищѧй ωбретаетъ, и толкоущемоу ωтверзетсѧ

      Коментар


      • IvanIvanovi
        IvanIvanovi коментира
        Редактиране на коментар
        е, като си казал А, кажи и Б де - къде са?

    • #4
      Имаше някъде в нашето законодателство някаква препратка към дефиниция на ЕС, която пък от своя страна препращаше към "Правило № еди-кое си" на ООН... Общо взето беше за височината от повърхността на пътя и за отстоянието от краищата на колата, гледана отпред. Цитирано е във форума, когато въпросът беше актуален.
      "An appeaser is one who feeds a crocodile, hoping it will eat him last." Winston Churchill

      Коментар


      • #5
        https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ...46:0152:BG:PDF
        Чужбина - това е митът за задгробния живот. Който попадне там, не се връща.
        Из "Златния телец"

        Коментар


        • #6
          Ето нещо за четене:
          https://rta.government.bg/images/Ima...pravilo048.pdf
          https://rta.government.bg/images/Ima...pravilo087.pdf
          HONDA CR-V I, 2000г., B20Z1

          Коментар


        • #7
          Само че ние се движим по ЗДвП, а не по директиви и предписания на ЕС или ООН. Последните изискват националните правителства да адаптират местното законодателство към новата регламентация. А според нашето законодателство (ЗДвП) "Дневни светлини" са светлини, предназначени за подобряване на възприемането и видимостта на предната част на пътно превозно средство при движението му. Това е записано в § 6, т. 59 от ПЗР на ЗДвП. Никъде няма препратка към каквото и да е на ЕС или ООН.
          ПП Не влизам в спор с вас. Тълкувам закона. Факт е, че актове падат в съда, ако можеш да докажеш, че си карал поне на габарити.

          Коментар


          • turtey
            turtey коментира
            Редактиране на коментар
            Много си далече от истината.

        • #8
          Първоначално публикуван от Bogoljub Gagic Преглед на мнение
          Имаше някъде в нашето законодателство някаква препратка към дефиниция на ЕС, която пък от своя страна препращаше към "Правило № еди-кое си" на ООН... Общо взето беше за височината от повърхността на пътя и за отстоянието от краищата на колата, гледана отпред. Цитирано е във форума, когато въпросът беше актуален.
          Трябва да е това:
          НАРЕДБА № 86 ОТ 8 ЯНУАРИ 2004 Г. ЗА ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА ГАБАРИТНИ СВЕТЛИНИ, СТОП-СИГНАЛИ И ДНЕВНИ СВЕТЛИНИ НА МОТОРНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА И ТЕХНИТЕ РЕМАРКЕТА
          Вътре пише това: "Техническите изисквания към дневните светлини са описани в Правило № 87 на ИКЕ/ООН, т. 2, 6 до 11, и приложения № 3 и 4."
          Моите са Магнети Марели. Имаше си приложена схема как да се монтират. Фаровете за мъгла обикновено са твърде ниско, поради предназначението си, и не покриват изискванията за ДС.

          https://www.google.com/url?sa=t&rct=...23buwtM4NBunzd
          Последно редактирано от kbot; 31-12-20, 11:50.
          Dacia Duster 1.5 dci 4х4 (екзотичен автомобил)

          Коментар


          • #9
            на всичките си коли слагам модул да пали късите автоматично и не се налага нито да тълкувам закони, нито да си тровя нервите с милиционери.

            конкретно на въпроса: не, не е законно да караш само на габарити дори и да го нямаше изискването за постоянно включени дневни светлини, а това че някъде някой съдия е отсъдил нещо, хич не е критерии за законност в БГ
            ________________________________________________
            Subaru OUTBACK 2,5
            Hyundai TUCSON 2.0

            Коментар


            • #10
              Първоначално публикуван от градско чедо Преглед на мнение
              ПП Не влизам в спор с вас. Тълкувам закона. Факт е, че актове падат в съда, ако можеш да докажеш, че си карал поне на габарити.
              Което не пречи да получиш нов акт за неправилна употреба на светлините. Доколкото си спомням, никога не е било разрешено да се кара на габарити.

              Да попитам от любопитство - каква е причината да искаш да използваш габарити вместо къси или дневни светлини?
              Не чета коментари и не отговарям на такива.

              И коментаторите...

              Коментар


              • #11
                Спирали са ме за каране на габарити - не бях врътнал лостчето до край по невнимание. Поспорихме все пак, не можаха да ми кажат какви точно трябва да са дневните светлини, във всеки случай не трябвало да са габарити.
                Няколко месеца след това спряха и баща ми на магистралата за каране на габарити - прибираше кола с внезапно умрял алтернатор. Над него се смилили.

                Като си регистрирах тойотата, нахлух в кат със силовата броня, с която я взех, на която доста в центъра имаше монтирани две мини лед барчета за дневни. Първо ми вдигнаха страшен скандал за бронята, после минах на една лекция за дневните светлините - имали две основни изисквания, на които държат - височина от земата и колко навътре са спрямо фаровете. Едвам се отървах от спиране от движение, седмицa след като я бях купил

                Коментар


                • #12
                  Първоначално публикуван от градско чедо Преглед на мнение
                  Само че ние се движим по ЗДвП, а не по директиви и предписания на ЕС или ООН.
                  Гагич, къде е оная крилата фраза за закона и педята?

                  Изобщо казано, международните споразумения, по които България е страна, имат приоритет пред българското законодателство, досущ както във всички цивилизовани страни.

                  Това в частност е и причината, с кола която е законна в България и с българска шофьорска книжка, без особени разправии, да можеш да пътуваш в Иран, Русия, Франция или Мексико.

                  Дневните светлини са си дневни светлини.

                  Коментар


                  • turtey
                    turtey коментира
                    Редактиране на коментар
                    В Иран не можеш

                • #13
                  Първоначално публикуван от ittso Преглед на мнение

                  Което не пречи да получиш нов акт за неправилна употреба на светлините. Доколкото си спомням, никога не е било разрешено да се кара на габарити.

                  Да попитам от любопитство - каква е причината да искаш да използваш габарити вместо къси или дневни светлини?
                  Е ква да е причината!?! Крушката на късите е 10 лева, тая на габарита е 2, пък и що да си абим рефлектора с тая силна ламБа!? На запад от Нови Сад като пише в закона: караш на фабрични дневни или ако няма, на къси, хората странно защо точно това правят. Тука се прави всичко друго но не и това, лепят се отвратителни лед цигании по броните, слагат се същите цигании вътре в фара, кара се на дълги, въобще се кара без фарове, кара се на фарове за мъгла, те сега и на габарити.
                  Бах мааму едно управление е 20 лева, още 20 на майстора да го върже и проблема е решен.

                  Коментар


                  • #14
                    Така, ама в една доста голяма част(баш при по-изпълнителните) на Европа, не си тровят нервите с тая глупост.
                    https://www.shofior.com/wordpress/%D...4%D0%B0%D1%80/
                    Ясен: "Правилата просто не могат да обхванат живота, затова компромиси има навсякъде. Само различно дълбоки. И според местните и личните разбирания кое е по-важно."

                    Коментар


                    • Asteri
                      Asteri коментира
                      Редактиране на коментар
                      Там, където карат повече нови коли при които дневните са фабрично инсталирани, не са го направили задължително?... 😉

                    • cecoa1
                      cecoa1 коментира
                      Редактиране на коментар
                      Повече по-нови от в България и Източна Европа, да. Но повече нови от старите (без дневни светлини барем), го няма в Германия. А вероятно и в останалите държави. Немците имат доста статистики за доста неща, включително за автопарка си. По спомен средната възраст на леките автомобили в Германия, е към 12-13 години и напоследък бавно се увеличава.

                  • #15
                    Първоначално публикуван от градско чедо Преглед на мнение
                    ....светлини, които "подобряват възприемането и видимостта на предната част на пътно превозно средство при движението му" на практика са достатъчни и законни.
                    ...
                    ...очевидно не включва никакви указания относно мястото върху автомобила, където следва да бъдат монтирани тези светлини, тяхната форма, цветът или интензитетът на излъчваната светлина или пък някакви други технически изисквания."
                    Това че изисква "видимост" си вслючва изисквания за място, форма, интензитет и прочее характеристики, просто оставя място за спор при липсата на точни критерии. Винаги можеш да докараш аргументи дали точно твоите светлини са на място, с форма, цвят и интензитет, които подобряват видимостта в съответната обстановка. Хамалогия е, но не е като да не може.

                    Габаритите вече са споменати в чл.70 на ЗДП като средство, което подобрява видимостта, но става дума за "нощем и при намалена видимост". Дали правят същото "денем", е въпрос на доказване според ситуацията.

                    Коментар

                    Активност за темата

                    Свий

                    В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                    Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                    Зареждам...
                    X