И аз мога да споделя малко по тази тема. Нямам претенциите за изчерпателност нито съм професионалист - само любителси познания и толкова.
Става въпрос за мойто хоби като по-млад - авиомоделизъм.
Там телата на самолетите си ги правехме по тази технология по следния ред:
1. Прави се тялото на самолета (или там каквото и да е друго - лодки, корпуси, калници) от обикновено дърво (буково, чамово, липово - каквото има под ръка), след това се шлайфа, лакира, пак шлафйа докато стане огледално гладко.
2. По дървеното тяло се прави шаблон (калъп, матрица) по следната технология: Прави се едно сандъче - така че въпросното тяло да може да влезе вътре. След това се забърква гипс и се пълни сандъчето. Тялото се маже с много тънък слой нещо като вазелин - медицински (купувахме го от аптекита - ама вече не помня какво беше) и се поставя в незасъхналата гипс. Тялото се поставя до половината, така че на няма отрицателни наклони- и да може да се извади спокойно. Внимателно се изравнява гипса. Много е важно в гипса да няма мехурчета - че после е проблем.
3. Като засъхне гипса се вади тялото и става матрица. Ако има неравности и вдлъбнатини от мехурчета - се оправят пак с гипс или сега вече има и по-модерни китове за гипс, силикони и други. Идеята е да стане гладко.
4. Следва изработване на модела. Първо се намазва матрицата с много тъник слой вазелин (или там нещо друго за да не залепва смолата) - нанася се с четка. Импрегнира се един слой стъклопласт със съответната смола (епоксидна, най добре полиестерна) и се полага чрез четка в/у матрицата, така че да я покрия цялата. Ако е с по-сложна форма се налага стъклопласта да се нареже тук там за да може да се положи по всички гънки.
5. Слагат се няколко пласта стъклопласт в зависимост от изисканата здравина. Не си спомням много добре - втория, третия и т.н. пласт кога се слагаха - чакаше ли се да изсъхне първия или не - не си спомням.
6. След като изсъхнат всички пластове се вади от матрицата (калъпа) и се обработва по нататък.,
За по-сложни форми се правеха сдвоени матрици (калъпи), при които за да извадиш това което се получава трябва да разделиш матрицата, но нанасянето на пластовете си остава по същата технология.
Това не е изчерпателна информация, а само спомени, но въпреки това съм направил поне 10-тина самолета (планери) по тази технология.
ПП. Търся стъклопласт - за разни ремонтни работи - ако някой знае магазин да се обади.
Става въпрос за мойто хоби като по-млад - авиомоделизъм.
Там телата на самолетите си ги правехме по тази технология по следния ред:
1. Прави се тялото на самолета (или там каквото и да е друго - лодки, корпуси, калници) от обикновено дърво (буково, чамово, липово - каквото има под ръка), след това се шлайфа, лакира, пак шлафйа докато стане огледално гладко.
2. По дървеното тяло се прави шаблон (калъп, матрица) по следната технология: Прави се едно сандъче - така че въпросното тяло да може да влезе вътре. След това се забърква гипс и се пълни сандъчето. Тялото се маже с много тънък слой нещо като вазелин - медицински (купувахме го от аптекита - ама вече не помня какво беше) и се поставя в незасъхналата гипс. Тялото се поставя до половината, така че на няма отрицателни наклони- и да може да се извади спокойно. Внимателно се изравнява гипса. Много е важно в гипса да няма мехурчета - че после е проблем.
3. Като засъхне гипса се вади тялото и става матрица. Ако има неравности и вдлъбнатини от мехурчета - се оправят пак с гипс или сега вече има и по-модерни китове за гипс, силикони и други. Идеята е да стане гладко.
4. Следва изработване на модела. Първо се намазва матрицата с много тъник слой вазелин (или там нещо друго за да не залепва смолата) - нанася се с четка. Импрегнира се един слой стъклопласт със съответната смола (епоксидна, най добре полиестерна) и се полага чрез четка в/у матрицата, така че да я покрия цялата. Ако е с по-сложна форма се налага стъклопласта да се нареже тук там за да може да се положи по всички гънки.
5. Слагат се няколко пласта стъклопласт в зависимост от изисканата здравина. Не си спомням много добре - втория, третия и т.н. пласт кога се слагаха - чакаше ли се да изсъхне първия или не - не си спомням.
6. След като изсъхнат всички пластове се вади от матрицата (калъпа) и се обработва по нататък.,
За по-сложни форми се правеха сдвоени матрици (калъпи), при които за да извадиш това което се получава трябва да разделиш матрицата, но нанасянето на пластовете си остава по същата технология.
Това не е изчерпателна информация, а само спомени, но въпреки това съм направил поне 10-тина самолета (планери) по тази технология.
ПП. Търся стъклопласт - за разни ремонтни работи - ако някой знае магазин да се обади.
Коментар