Обява

Свий
Няма добавени обяви.

фибро стъкло или стъкломат

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • фибро стъкло или стъкломат

    Ето в сдъвкан вид за нашите (автомобилни) нужди описание на техника и технология на работа с предварително ускорени ненаситени полиестерни смоли с армировка от тъкан и нетъкан стъклотекстил – или просто – как да си правим неща от фибростъкло.

    За да си направим каквото и да е от фибростъкло, или стъкломат, както е придобило масовост названието, е необходимо да следваме следната последователност: Модел (позитив) – Калъп (негатив) – Отливка (позитив) - Краен продукт.

    По-надолу ще се опитам да систематизирам познанията си като технолог на завод, в който се правят и изделия от фибростъкло и дано да са от полза на всички ентусиасти!

    Суровини:
    Стиропор, фибран, итонг, гипс, шкурки. Меки шпакли за кит, бояджийски четки – големи. Авто-кит.
    Предварително ускорена ненаситена полиестерна смола за ламиниране. Ако не е ускорена – да се вземе и ускорител – 10 мл. На 1 л. Смола (1%). Бърка се непосредствено преди употреба, преди прибавянето на втвърдителя. Ако не е ускорена ще втвърдява с дни! Ако все пак се наложи и нямате ускорител – загрейте смолата с втвърдителя до 40-50 градуса преди нанасяне или загрейте готовия продукт до 80 градуса до започване на втвърдяване.
    Втвърдител - MEKP – Methyl Ethyl Keto Peroxide мисля, че така се нарича. Слага се лятно време – 0.3 – 0.8 % (3-8 мл. на 1 л смола), а зимата – 1-1.5% (10-15 мл на 1 л смола) с увеличаването втвърдява по-бързо, но да не се прекалява – може да се напука отливката.
    Отделител – течен за модела и за обща употреба при малко бройки и вакса при по-големи серии.
    Тъкан или нетъкан Стъклотекстил – „стъкломат” с плътност 300 гр/м2. Тъканият е по-здрав, по-плътен и по-скъп. Ползва се за цели купета и там, където няма остро изразена релефност при необходима повишена якост. Не се ползва масово. Освен ако не сте маниак или не правите кокпит за формула.
    Пластмасови канчета с разграфяване, пластмасови кошчета за забъркване, дрелка с бъркалка за боя, латексови ръкавици, защитни очила, пластмасови спринцовки. Защитна дихателна маска.
    Ацетон. Парцали. Малък ъглошлайф с дискове шкурка. Трион, макетни ножчета.
    Пожарогасител (за всеки случай – всичко е лесно запалимо и вредно за дишане).

    1. Модел
    Естествено, първо трябва да изработим първообраз на желаният от нас продукт – спойлер, крило, кора, праг или каквото и да е там. За целта маже да се ползва вече готов продукт (ако ще се копира) или модифициран/нов модел. При копирането е лесно – намазваме оригинала с Поливинилов алкохол (течен отделител, обикновено зелен на цвят, за да се вижда къде е нанесено и къде не), оставяме да изсъхне и сме готови да снемаме калъп.
    Когато правиме нещо уникално, трябва да си изработиме модел или да преработиме нещо съществуващо до желаният от нас вид. За изцяло нов модел може да ползваме прачета стиропор, фибран, тухли итонг или какъвто и да е материал, лесен за оформяне с трион, длето и шкурка. Подреждаме и укрепваме с тел или гипс блокчетата така, че да получиме грубо формата на желаният от нас детайл. След това започва „художническата” работа – с нож, трион, ъглошлайф и шкурка се оформя финно модела. Ако някъде се допусне грешка – коригира се с гипс.
    Когато моделът е готов, целият се минава с разводнен гипс. Гипса се изглажда след втвърдяване с шкурка и вода – шкурката се пере постоянно в кофа с вода.
    Гипса се оставя да изсъхне много добре – поне 2 дни силно лятно слънце и след това се покрива поне два пъти с течен отделител. Най-добре – 3 пъти.
    Ако се доработва съществуваш продукт – най-добре е той да се фиксира стабилно за маса или шпелплат и се допълва с парчета фибран. Останалото е същото.
    Основно правило при изработката на модела е, че трябва да се оформи така, че да е леко клиновиден навсякъде – така е сигурно, че след втвърдяване на калъпа – респективно отливката – ще бъде възможно разделянето им едно от друго без напукване или счупване, или просто размерите в горната част на модела да са по-малки от тези в основата.

    2. Калъп

    Калъпа изисква малко по-специално отношение – ако ще се правят много отливки, то първият му слой е от Гелкот (от английски – gelcoat) – той осигурява гладка и свободна от мехурчета повърхност. Ако ще се правят 1-10 отливки може да се работи директно със смолата.
    В работния съд за смесване се отлива смола като се използва мерително канче. Добавя се втвърдител в съотношение 0.3 ÷ 0.8 % (3 ÷ 8 мл. на 1 литър смола) в зависимост от околната температура (топло време – по-малко втвърдител, студено време – повече). Сместа се разбърква с механична бъркалка (дрелка с бъркалка за боя или теракол) 1 ÷ 2 минути до пълно хомогенизиране.
    Работи се с ръкавици, очила и респираторна маска в добре проветрено сухо помещение.
    След нанасянето на Гелкота се изчаква да желира, без да втвърдява и върху него се настила стъкломата – 1 слой стъклотекстил с плътност 300 гр/м2, като там, където има вдлъбнатини или изпъкналости се къса на подходящи по размер парчета и се полага така, че да се припокриват. Ако не се ползва Гелкот – полага се една ръка смола и тогава стъклотекстила. Минава се със смола и с четката се тупа докато се импрегнира стъкломата да омекне и приеме плътно формата на модела и се изгони всичкият въздух. Полага се следващият слой стъкломат. След втория слой може да се полагат по 2 слоя на веднъж и така до постигане на желаната дебелина. За калъп е добре да е по-дебело - например 10-12 слоя стъкломат.
    След приключване на работа четките и канчетата се измиват от не втвърдената смола с ацетон.
    Изчаква се пълното втвърдяване на смолата, най добре 1 ден и след това се отделя калъпа от модела – за да става лесно не трябва да пестите отделителя върху модела! И пак – преди отливане - убедете се, че няма коварни вдлъбнатини по модела, които да задържат!
    С малък ъглошлайф с диск за не-метал се обрязват краищата от стърчащ стъкломат. Задължително ръкавици, маска и очила. От дърво или метал си изработва стойка за калъпа така, че да лежи водоравно в работно положение.
    Готовият калъп се оглежда откъм работната страна за шупли или други дефекти – шуплите се китват и прешкурват внимателно, а изпъкналостите само се шкурят. Накрая се минава с водна шкурка. Хептен мераклиите може да ударят и една шлайф-паста – така не само се постига отлична повърхност на отливката, но и същата се отделя много по-лесно от калъпа.

    3. Отливка

    Подготовката за леенето е почти като за калъпа.
    Първо калъпа се минава с отделител – добре е да се пръска отделителя, а не с четка – с четката остават ивици, които после се пренасят върху отливката и после трябва здраво шкурене, за да се премахнат.
    Ако ще се правят много отливки, то тогава е по-удачно калъпа да се мине с вакса за калъпи – нанася се тънко с парцалче и се полира до гладкост. След това пак се нанася течен отделител еднократно и могат да се отлеят няколко отливки с едно мазане с вакса.
    В работния съд за смесване се отлива смола като се използва мерително канче. Добавя се втвърдител в съотношение 0.3 ÷ 0.8 % (3 ÷ 8 мл. на 1 литър смола) в зависимост от околната температура (топло време – по-малко втвърдител, студено време – повече). Сместа се разбърква с механична бъркалка (дрелка с бъркалка за боя или теракол) 1 ÷ 2 минути до пълно хомогенизиране.
    Работи се с ръкавици, очила и респираторна маска в добре проветрено сухо помещение.
    Нанася се с четка или валяк плътен слой смола върху калъпа и върху него се настила стъкломата – 1 слой стъклотекстил с плътност 300 гр/м2, като там, където има вдлъбнатини или изпъкналости се къса на подходящи по размер парчета и се полага така, че да се припокриват. Минава се със смола и с четката се тупа докато се импрегнира стъкломата да омекне и приеме плътно формата на калъпа и се изгони всичкият въздух. Винаги ползвайте сухи четки при започване на работа! Полага се следващият слой стъкломат. След втория слой може да се полагат по 2 слоя на веднъж и така до постигане на желаната дебелина. Правилото е, че 8-10 слоя от стъклотекстил с плътност 300 гр/м2 правят 10 мм дебелина. Накрая може да се нареди оребряване от дървени трупчета или най-добре от срязана на 2 по дължина изолация за водопроводни тръби или стиропорени трупчета (най леките обемооформящи материали) и се обличат с 2-3 слоя стъкломат.
    След приключване на работа четките и канчетата се измиват от не втвърдената смола с ацетон. Винаги ползвайте сухи четки при работа – ацетона действа зле на смолата!
    Изчаква се пълното втвърдяване на смолата и след това се отделя отливката от калъпа – за да става лесно не трябва да пестите отделителя върху калъпа! Ако става трудно – пригответе си дървени клинове и внимателно ги набивайте между калъпа и отливката до разделянето им. След изваждане е добре да се остави отливката на равна повърхност и на слънце за пълно узряване на смолата.

    4. Продукт

    След пълното узряване на отливката с малък ъглошлайф с диск за не-метал или диамантина за сухо рязане се обрязват грубо краищата от стърчащ стъкломат. Задължително ръкавици, маска и очила.
    Полепналият цветен (течният) отделител се сваля с вода.
    С флумастер се очертава точният контур и с шлайфа или зеге се изрязва крайният продукт. Ръбовете се шкурят най-добре с шкурка на ръка. Тъй като при втвърдяването на смолата се отделят парафини (неомокрящи се въглеводороди) е добре цялата отливка да се обезмасли с ацетон – иначе може да се берат ядове при боядисването. Накрая е добре гърба да се пръсне с черна боя, за да не прозира.
    Оттам насетне е класическа тенекеджийско-бояджийска работа – монтаж, пасване, укрепване, китване, шкурене, шприц, боя.

    Надявам се това описание да е от полза на всички ентусиасти!

  • #2
    Re: фибро стъкло или стъкломат

    цялата тема е копирана от авто тунинг надявам се някой да има полза от темата

    Коментар


    • #3
      Re: фибро стъкло или стъкломат

      Бива. Има незначителни разминавания тук-там но е правилна.
      Веднъж влюбен в американски автомобил след време с ужас установяваш че всичко най-прекрасно на този свят е или неикономично, или неекологично, или не се побира в гаража.

      Коментар


      • #4
        Re: фибро стъкло или стъкломат

        Първоначално публикуван от quadra Преглед на мнение
        Бива. Има незначителни разминавания тук-там но е правилна.
        Колега сподели за незначителните разминавания, че събирам инфо по темата...
        VW Beetle 1200-1954/57/59/60/65 VW Beetle 1300-1970/72 / VW Transporter 1500-65 / VW Transporter 1600-74 / VW&Wartburg 4x4 Buggy / Trabant 600 - 62
        SXS-Restorations 0886513079
        Ние, можещите водени от незнаещите, вършим невъзможното за кефа на неблагодарните. И сме направили толкова много, с толкова малко, за толкова дълго време, че сме се квалифицирали да правим всичко от нищо. - К.Иречек

        Коментар


        • #5
          Re: фибро стъкло или стъкломат

          Т.к. съм лаик по темата, но имам намерение да си направя някои неща, дай информация от къде да се закупят материалите, смоли стъклотекстил и други разни.
          О899 2б2 1З2

          Коментар


          • #6
            Re: фибро стъкло или стъкломат

            Виж в мойта тема "Въпросче за стъклопласт",или изтичай до "Симеон",от Опълченска към Константин Величков като караш,от ляво ще видиш Магазин на Новол-полиестерна смола 14 лв. за литър,влакната са по около 3лв пакета(0,5 м2).Поздрави.
            Онзи,който не слуша съвети е обречен да слуша упреци.

            Коментар


            • #7
              Re: фибро стъкло или стъкломат

              благодаря за инфото
              О899 2б2 1З2

              Коментар


              • #8
                До: фибро стъкло или стъкломат

                цена на смолата 20 килограма бакичка 72 лева.от оргахим русе.ускорител 1л 6лв втвърдител 1л 8лв.

                Коментар


                • #9
                  До: фибро стъкло или стъкломат

                  аз доколкото знам 20 литра като ги отвориш трябва да ги употрбиш веднага че изсъхва? ще ми свърши перфектна работа за фейс лифта , но много занимавка и който никога не го е правил ще се омота

                  Коментар


                  • #10
                    До: фибро стъкло или стъкломат

                    Не изсъхва, стига да го затваряш че ще влезат боклуци, прах и тн.
                    Веднъж влюбен в американски автомобил след време с ужас установяваш че всичко най-прекрасно на този свят е или неикономично, или неекологично, или не се побира в гаража.

                    Коментар


                    • #11
                      До: фибро стъкло или стъкломат

                      Някой знае ли това нещо като изсъхне може ли да се модилира на ново. За готовия продукт говоря. Че единия калник малко се изкривил при транспорта.

                      Коментар


                      • #12
                        До: фибро стъкло или стъкломат

                        Като полимеризира - не. Можеш да го шлайфаш и китосваш или да натрупваш или залепваш друг материал за него.
                        Веднъж влюбен в американски автомобил след време с ужас установяваш че всичко най-прекрасно на този свят е или неикономично, или неекологично, или не се побира в гаража.

                        Коментар


                        • #13
                          До: фибро стъкло или стъкломат

                          Да, по Куадрата. Но само с очила, маски и на двора. Иначе ще приличаш на вампир и ще те бият и жена ти и съседите. Много мръсен прах. Пудра.
                          За пробиване - обичайните машиностроителни бургии. За рязане, пилене и прочее художества тип склуптура - малко диамантено дискче за малко флексче. Цяло, без радиални прорези. Ако искаш да минеш с едно за всичко - с колкото има по-широка по радиуса обмазка. Практически задължително с предпазител, само където не влиза - без него. Но бъди готов да работиш по памет.
                          Не държи машиностроителни резби. От рапидните - само едрите, ако го позволява дебелината на материала. Федершайби не трябват.

                          Коментар


                          • #14
                            До: фибро стъкло или стъкломат

                            има още един продукт от смолата.искуствен мрамор.разработен отпреди 20 години от бащами.има и патент.изработват се.плотове за маси.малки детайли.обзавеждане за баня.облицовачни плочи.сувенири.всички модели на скулпторите от обзавеждане за градини.животни фонтани и подобни.всички модели дето ги виждате по градинити са крадени от чужбина.производителя на калъпите е един.говоря за количество.технологията е проста.смола виналкид 550 пе е се смесва и разбърква с смлян мрамор на прах.добавят се втвърдител и ускорител и пигмент по избор.това е в общи линии.става плътна маса която издържа на почти всякакви атмосферни условия.обработва се със шкурка.навиват се резби.пластично до минимална степен.здраво като камък.не гори.тежко като камък.заема всякаква форма.

                            Коментар


                            • #15
                              До: фибро стъкло или стъкломат

                              А ей такова едно парче, не знам колко, наистина трябва в института. А може би две, по-тънки. Виброзащитен стенд за микроскоп. Кога ще се преборя обаче за тия пари не знам. Въпреки че са стотинки в сравнение с изхвърлените.
                              Не знам какво и колко е тоя материал, обичайните западни от едно време излизаха към половин тон. Напълно допустимо тегло. Макар че аз по старому предпочитам и повече.

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 17:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X