Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Пещ за нагряване и закаляване на стомана

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Пещ за нагряване и закаляване на стомана

    Предполагам всеки ловджия ще признае, че второто нещо по важност след пушката е ножът.
    Лично аз съм се хващал неведнъж, че дори предпочитам да блея по витрините с ножове, отколкото при рибарските пръчки или пушките в рибарския или ловен магазин. Изборът е огромен - и по форми и по предназначения, а и по цени. Лично аз винаги харесвам толкова ножове в една витрина, че обикновенно не си купувам нито един. Ножът е вещ, която трябва да служи добре и дълго, да пасва както по удобство така и по стил и предназначение на стопанина си. В наше време има много голям избор, но точно това постави пред мен бариера. До сега в магазина не можах да намеря Нещото, което да ме грабне по такъв начин, че да се влюбя от пръв поглед. По такъв начин, че да направи всички останали да изглеждат ненужни. Точно заради това реших да си правя ножовете сам. Най-вероятно няма да са от най-добрите, но ще са моите. Освен това само този, от чиито ръце се е родило нещо знае какво е удоволствието да ползваш предмет, който си направил сам.
    И така - вече направих няколко ножа за дране, за обезкостяване и т.н. от различни стомани. За материал използвах диск от циркуляр, лист от механична ножовка и т.н. - все нелоши стомани. Ръждаеми, но добри. За тези ножове с "епизодично предназначение" ръждаемостта не е проблем, защото след употреба винаги могат да се подсушат, да се омазнят и да се приберат.
    За ловджийския си нож, обаче избрах стомана 4х13. Намерих лист, изрязах няколко заготовки на лазер и ще започвам да ги дообработвам. След като приключа с шлосерската работа, обаче ножовете ще трябва да се закалят.
    Ето защо заедно с един приятел решихме да си направим пещ.
    Накратко планът е такъв:
    1. Муфел от кварцова тръба - кварцът е материал, който се топи на около 2000 градуса и температурното му разширение граничи с 0. Намерих тръба с диаметър 65 мм и дължина 600 мм. Днес я занесох в една фирма и ми я отрязаха на 400 мм. От едната страна тръбата е задънена - всъщност прилича на гигантска епруветка.
    2. Нагревател - кантал. Намерих кантал със съпротивление 1,7 ома/метър. Така 12 метра от нагревателя ще дават почти 2.5 кВт мощност
    3. Първична термоизолация - тъкан от керамични влакна - това са съвременните заместители на азбеста. От една страна е негорима и издържа температури до около 1600 градуса, от друга е непроводяща. Това конструктивно помага освен за фиксиране на реотана върху муфела и за захващането на самият муфел за корпуса на пещта.
    4. Същинска термоизолация - минерална вата - за да се получи добра термоизолация практиката (а и някои сметки) показват, че е необходимо поне по 10 см отвсякъде. Така от една страна ще може да се поддържа по-лесно високата температура в муфела, от друга - външната част на пещта няма да се нагрява много.
    5. Корпус - ламарина. Днес даже много си харесах 2 тенекии от сирене, които ми се струва, че ще са идеални за целта
    6. Капак - керамичен. Ще го изработя от шамот, който ще трябва да се изпече преди да се монтира.
    7. Ще има и други дреболии като огнеупорен картон, с който мисля да фиксирам муфела в корпуса, още шамот за замазване, керамични перли за изолация на захранващият кабел и т.н.
    8. В електрическата част разчитам на колегата Metero - гуру в електрониката, с когото заедно се захванахме с тази работа. Като цяло идеята е:
    • термодвойка - поради големият риск при пробиване на тръбата термодвойката ще е закрепена на външната част на тръбата, под първичната термоизолация. Освен термо и електроизолация от този пръв слой се очачква и да осигури термичната инертност на пещта. Това ни дава известна увереност, че температурата на външната част на кварцовата тръба няма да се различава много от температурата вътре в тръбата. Така или иначе при тестовете ще направим измервания и ако има такава разлика ще знаем каква е. Съответно ще въведем корекция.
    • терморегулатор - Metero е набарал дигитален, към който директно се връзва термодвойката. Всичко в този модул е автоматизирано. Той ще управлява
    • контактор, който ще подава напрежение на реотана
    След като си поизясних принципното устройство, направих няколко опита за работа с шамот и си набавих необходимите материали започнах полека-лека да действам.
    Първо усуках 2-та края на реотана. Това се прави с цел те да не се нагряват за да може да не нагряват и захранващият кабел.
    Предварително бях сметнал колко навивки ще направи реотана върху тръбата и бях маркирал с точки, за да се ориентирам при навиването.
    Захванах внимателно единият край с тел и започнах да навивам:


    Навиването е малко уморително, защото реотана е ф1мм и е доста твърд и дотолкова еластичен, че да може при невнимание да се освободи и да се оплете. Трябва да се държи здраво, за да не се размотае. След като навъртях целия се оказа, че на някои места се е разхлабил. С приплъзващи движения на няколко пъти избутах луфтовете, за да може намотките да са стегнати и на приблизително еднакво разстояние една от друга. Изключение правят само намотките в 2-та края - там трябва да са малко по-нагъсто, заради по-голямото топлоотдаване.



    ето и лентата, която ще използвам за първична изолация:


    Навих я стегнато и прихванах с ластичета. Ще ги махна след като замажа с шамот.
    Suzuki GSXR
    VW Touareg
    Mitsubishi Pajero II

  • #2
    От: Пещ за нагряване и закаляване на стомана

    Със скъсената тръба още по-добре е станало. Навивките по-нагъсто за по-добро разпределение на топлината. Направил си го супер. Сега като измажеш шамота отгоре на 3-5 мм го разкатай на един найлон като точилка и сложи тръбичка за термодвйоката на дупето. Каквато и да е, после или ще изгори или ще я извадим, а ако е метална , може и да остане. Понеже в задната част меренето няма да е толкова точно, а с по-ниска температура, това ще компенсира самото нагряване на платката на регулатора при компенсацията на нулата.
    Аз сега се чудя да режа ли моята тръба или да я оставя за мечове
    Няма значение с колко може да се вземе един завой, важното е с колко не може.

    Коментар


    • spasss
      spasss коментира
      Редактиране на коментар
      Здравейте, от какво са тези кварцови тръби, как мога да се снабдя с такава?

  • #3
    От: Пещ за нагряване и закаляване на стомана

    Започваме подготовката за замазването с шамот. Така първичната обвивка ще се капсулира, а и ще се увеличи термоинертността на муфела:


    Полека-лека замазвам:


    За да не залепва сместа по пръстите от време на време ги мокря с вода


    От ляво се виждат 3 гвоздея. Забил съм ги в замазката, през обвивката чак до кварцовата тръба. В някоя от тях (ще преценим по-късно в коя) ще сложим термодвойката.
    Ето и крайният резултат:


    Сега замазката трябва да изсъхне идеално преди да се опече.

    Междувременно направих и "заготовка" за капака, който ще затваря пещта:
    Suzuki GSXR
    VW Touareg
    Mitsubishi Pajero II

    Коментар


    • spasss
      spasss коментира
      Редактиране на коментар
      Здравейте, от какво са тези кварцови тръби, как мога да се снабдя с такава?

  • #4
    От: Пещ за нагряване и закаляване на стомана

    Интересна тема.
    Ще я следя с нетърпение.

    Коментар


    • #5
      От: Пещ за нагряване и закаляване на стомана

      След като изчаках почти 2 дена муфела да изсъхне започвам с постепенното нагряване с цел пълно изсушаване и изпичане на шамота. Ако шамота не се изпече след изсъхването си остава ронлив и "водоразтвотим". Понеже още не съм готов с електрическата част ще използвам тиристорен регулатор на мощността, като ще следя температурата с обикновенна термодвойка и показанията на мултицета:


      Увеличавам температурата с около 100 градуса на час:


      По някое време (температурата беше над 450 градуса и трябваше да подам повече мощност) регулатора ми изгоря.
      Понеже в неделя нямаше от къде да набавя части за нов се наложи да импровизирам с "реостат от реотани" :


      Така нагрях до температура около 600 градуса, но термодвойката ми взе да издъхва
      Междувременно се заех с кутията, в която ще се вмести муфела. Предвидил съм отвсякъде около 10 см изолация. Кутията е от ненужни ламарини от страници на компютри. Самата стойка на муфела е от огнеупорен картон. Част от тръбата "стърчи" отпред. Там ще е капака. Съвсем случайно се оказа, че ревизионния капак, който в по-горните снимки използвам за поставка на муфела е с много подходящи размери и ще го използвам за затваряне на пещта.
      Suzuki GSXR
      VW Touareg
      Mitsubishi Pajero II

      Коментар


      • #6
        От: Пещ за нагряване и закаляване на стомана

        Ето как изглежда "конструкцията"

        Виждат се неравностите по муфела, където съм замазвал пукнатините.
        Suzuki GSXR
        VW Touareg
        Mitsubishi Pajero II

        Коментар


        • #7
          От: Пещ за нагряване и закаляване на стомана

          Понякога се чудя на какво ли бихме били свидетели в днешно време, ако преди години Леонардо е можел да отиде до магазина и да си купи от материалите, с които разполагаме днес?
          Оказа се, че капака, който бях направил от шамот е много крехък и при опита ми да го монтирам се строши.
          Заложих на нова концепция - шайби от огнеупорния картон:


          Захванах вътрешните и външни шайби с тел (временно), подложих минерална вата на капака:


          Ето как изглежда монтирано:


          Е това е "изглед отвътре" - как се затваря капака:
          Suzuki GSXR
          VW Touareg
          Mitsubishi Pajero II

          Коментар


          • #8
            От: Пещ за нагряване и закаляване на стомана

            У мен са вече термодвойката и терморегулатора. Ще ги тествам само като термометър. За регулиране на мощността ще използвам регулатора на Метеро.
            Мушнал съм сондата откъм "дупето" на муфела, в единият от конструктивните отвори, които оставих в началото:


            Започнах да нагрявам, като контролно от време на време меря и температурата вътре в пещта.
            Още от начало (при ниските температури) ми направи впечатление, че има доста голяма разлика. Например при отчетена вътре температура от около 240 градуса външната термодвойка показваше около 130.
            Когато пещта вътре се нагря до червено (което предполага температура около 500-600 градуса) термодвойката отчиташе около 350 градуса:


            Очевидно ще се наложи да се измисли начин за по-добро отчитане на температурата.
            Междувременно и шайбите от огнеупорен картон, които затапват муфела отвътре се поовъглиха. Все още са здрави, но започвам малко да си притеснявам дали ще издържат 1200-тата градуса за които е предназначен този материал.
            Suzuki GSXR
            VW Touareg
            Mitsubishi Pajero II

            Коментар


            • #9
              От: Пещ за нагряване и закаляване на стомана

              Преди да започна изработката на муфела няколко дена търсих място, където могат да ми отрежат и/или пробият отвор в кварцовата тръба. На никой не му се занимаваше, защото имало голям риск. Единствено майсторите в една стъкларска фирма (Сияние) се навиха да ми я отрежат, но не се наеха да ми пробият отвор в дъното. За това беше "гимнастиката" по външното поставяне на термодвойката, което за съжаление се оказа недобро решение.
              Реших да пробвам сам да си направя отвор. Имам дремел на въздух и диамантени борчета. За тестов материал използвах парчето тръба, с което скъсих моята (което ми отрязаха в Сияние). Още първият ми опит се оказа успешен. До сега не бях пробвал подобно нещо и "пилих" на високи обороти. В момента на пробиването от вътрешната страна на тръбата се откъртиха няколко люспи, но тя не се счупи. В нета има различни мнения за скоростта, с която трябва да се върти абразива или свредлото, когато се пробива стъкло. Моята опит току-що показа, че е добре да се работи с по-ниска скорост. Ето как го пробих:
              Suzuki GSXR
              VW Touareg
              Mitsubishi Pajero II

              Коментар


              • #10
                От: Пещ за нагряване и закаляване на стомана

                БРАВО. Наистина ще го направиш...
                Чакам с нетърпение да видя на дисплея 1050 С Щото толкова ти трябват за стоманата.

                Коментар


                • #11
                  От: Пещ за нагряване и закаляване на стомана

                  Вчера понадупих малко пещта:


                  Нещо, обаче не знам дали на тази термодвойка може да се вярва напълно... Мисля да сложа парче стомана вътре и да видя как се променя цвета му при нагряването. Ето една "спектрограма", по която може да се определят температурите със сравнително добра точност:



                  Освен това стана голяма димилка, заради "изпичането" на картона при първоначалното му нагряване. Мисля си, че ще е добре да не му се доверявам на 100%. Ще направя още една доработка на захващането на муфела, ще прекарам кабелите "за постоянно" и ще я пробвам пак.
                  Иначе вчера я набичих до 720 градуса по показания на сондата:

                  Suzuki GSXR
                  VW Touareg
                  Mitsubishi Pajero II

                  Коментар


                  • #12
                    От: Пещ за нагряване и закаляване на стомана

                    Колега.
                    Трябва да измислиш някаква поставка за острието. Като го поставиш в този муфел мисля че като се нагрее до сламено жълто ще се изкриви.
                    Не е зле и да го увиеш острието с метално фолио да не избяга въглерода.

                    Коментар


                    • #13
                      От: Пещ за нагряване и закаляване на стомана

                      Това за фолиото ми изглежда нефелен съвет. Ако ставало толкова лесно-нямаше да има такъв дял от науката като металознание...

                      За да се запази въглеродът, или да се добави още-стоманата трябва да се нагрява във въглища или кокс. С електрическо нагряване ще се получи пластиччност за изковаването, но ще се намали въглеродното съдържане. С колко-не мога да кажа, но тук има добри специалисти, те могат да помогнат.

                      Отделно от това-закаляването на стоманите е почти изкуство, не става само да се нагрее до червено, и да се пусне във вода или масло.
                      Ако не сте наясно каква е процедурата-може и да не получите очаквания резултат. Потърсете информация за закаляването на конкретната стомана, и действайте според нея.
                      Има ли желание-има и начин!

                      Коментар


                      • #14
                        От: Пещ за нагряване и закаляване на стомана

                        Браво! Станала е супер.
                        Само на един въпрос не можах да си отговоря-защо просто не си намери един чушкопек.По-добра миниатюрна пещ за домашно закаляване от него трудно мога да се сетя.
                        Това на снимката естествено не съм аз.Обикновено тия изпълнения ги правя без да искам!


                        "... ние ще направим това не защото е лесно , а защото е трудно! "
                        Джон Кенеди

                        Коментар


                        • #15
                          От: Пещ за нагряване и закаляване на стомана

                          Първоначално публикуван от Кольо Преглед на мнение
                          Това за фолиото ми изглежда нефелен съвет. Ако ставало толкова лесно-нямаше да има такъв дял от науката като металознание...

                          За да се запази въглеродът, или да се добави още-стоманата трябва да се нагрява във въглища или кокс. С електрическо нагряване ще се получи пластиччност за изковаването, но ще се намали въглеродното съдържане. С колко-не мога да кажа, но тук има добри специалисти, те могат да помогнат.

                          Отделно от това-закаляването на стоманите е почти изкуство, не става само да се нагрее до червено, и да се пусне във вода или масло.
                          Ако не сте наясно каква е процедурата-може и да не получите очаквания резултат. Потърсете информация за закаляването на конкретната стомана, и действайте според нея.
                          Баце Кольо, тя тази стомана е самозакаляваща не и трябва ни масло ни вода.
                          А за въглерода или обмаска или метално фолио. За подобни пещи толкоз. Има и други пинизи за зонова закалка....но в случая не трябва.

                          пп Като правиш стойката за острието то трябва да стои с острието на горе, а не легнало. ОК
                          За тази стомана 40Х13 дето си я избрал я задържаш по мин. на мм на темп. 1040-1080 след изстиването отвръщане на 200 половин ден.

                          Следя темата и УСПЕХ

                          Коментар

                          Активност за темата

                          Свий

                          В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                          Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                          Зареждам...
                          X