Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Мерителни инструменти и измервания.

Свий
Това е залепена тема.
X
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • #16
    От: Мерителни инструменти и измервания.

    Напоследък, заради диоптрите, се насочвам към мерителни инструменти, които освен нониус си имат и дисплей.
    Предполагам, че с времето нониусите може и да изчезнат от по-евтините инструменти.

    Коментар


    • #17
      От: Мерителни инструменти и измервания.

      Първоначално публикуван от gabocvet Преглед на мнение
      Извинявай, че се намесвам пак уреда беще с две стрелки но намаше скала по тялото.
      Чакам с нетърпение защото някои работи съм ги забравил други не съм виждал а трети незнам.
      Благодаря за търпението
      Имам в гаража чисто нов в кутия но сега не ми се слиза да го снимам . В работата работя с един такъв 300мм на Митотойо . Принципа им е много прост колелото на часовника се движи по зъбна рейка . В най масовия случай стрелката е една и отчита десетите и стотните а милиметрите са на тялото защото е трудно да броиш оборотите на стрелката. Повечето отчитат с точност до 0.02мм но спокойно се хваща до 0.01мм. Хубавото на този вид шублери е че скалата на часовника е подвижна (застопорява се с винт) и при евентуално износване на челюстите може да се калиброва.
      Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

      Коментар


      • #18
        От: Мерителни инструменти и измервания.

        Няколко пъти помолих, да бъдете по-търпеливи, няколко пъти споменавах, че ще се пише по-нататък и за други измерителни инструменти... Въпреки това, всяка сутрин ми се налага да трия дузина мнения. Може би трябваше да си подготвя цялата тема и тогава да я пусна... за Коледа, примерно. Избрах този вариант, защото предполагах, че ще възникнат смислени въпроси за всяка една част, в случая - за конвенционалните шублери. Уви, не се получи...

        П.П. Моля колегата sek.1, ако намери малко време, да снима шублера с индикатор, часовников тип, защото моя го подарих и сега нямам. А за уредите с подобни индикатори, както и за устройството им, ще разкажа по-нататък. Разбира се, няма да пропусна и уредите с микрометричен винт.
        Последно редактирано от giorgio; 28-08-10, 07:32.
        Land Rover Discovery I; Jeep Wrangler 4.0; Jeep Grand Cherokee 5.2.
        Honda Transalp XL600V; Suzuki DR-Z400; BMW F800GS.

        Коментар


        • #19
          От: Мерителни инструменти и измервания.

          И ме подсети тия дни да снимам пластмасовия. Като отделно извращение в оптиката.

          Коментар


          • #20
            От: Мерителни инструменти и измервания.

            До сега разгледахме нониуса и използването му, в най-често срещания мерителен инструмент, в машиностроенето. Основен недостатък на нониуса е ограничението му по отношение ма точността. Когато деленията станат много, трудно се определя кое от тях съвпада. Включвайки и паралакса при измерване, се налага изводът, че с конвенционален шублер, с нониус, точност под 0.05 е непостижима.

            За по-висока точност се използват други хитринки, някои от тях, комбинирани с нониус.

            На първо време ще разгледаме т.н. индикатор - часовников тип и микрометричния винт.

            Най-често индикаторът се състои от зъбна рейка и зъбно колело. Следва система от зъбни предавки, мултиплициращи завъртането на това, което "измерва" преместването на зъбната рейка, така, че последното да извършва примерно, точно един оборот, при предвижване на зъбната рейка с 1.00 милиметър. Механизмът удивително напомня този, който се ползва в механичните часовници, а индикацията е със стрелка, която отчита стотни, или хилядни от милиметъра. Срещат се и индикатори с две стрелки, като втората (обикновено по-малка), показва целите милиметри. Обикновено индикаторите се монтират в различни измерителни прибори, вкл. и шублери. Понякога се ползват и самостоятелно, примерно за измерване на биенето на вретено, или някакво относително преместване.

            Микрометричния винт е друга хитринка, използвана в измерителните прибори. Основава се на принципа на малко, но точно преместване, при завъртане на един оборот. Идеята да ползваме директно резба със стъпка, примерно 0.5 мм, не е добра, защото подобна, ситна резба, веднъж се нарязва трудни и второ, би се износила много бързо. А ако искаме да ползваме примерно 0.25?!
            Най-общо казано, микрометричноия винт се състои от две резби, лява и дясна, но с различна стъпка.
            Представете си една втулка с въпрешна, нормална резба, примерно 10х1.75 и външна, лява 16х2. Ако болтът, който се навива във втулката, се привърже към гайката, която се навива върху втулката така, че да могат да извършват един, спрямо друг, само възвратно постъпателно движение, но не и да се завъртат един спрямо друг, то това е микрометричен винт. При един оборот на втулката А, болтът В ще се придвижи спрямо гайката С, на ляво с 0.25 мм. Това е така, защото болтът В се измества спрямо втулката А за един оборот, на разстояние една стъпка, т.е. с 1.75 мм, но същевременно втулката А се измества на дясно (защото резбата е лява) с 2.0 мм, т.е. разстоянието което изминава болтът В, спрямо втулката С е равно на разл;иката от стъпките, в случая 2.0 - 1.75 = 0.25 мм.



            Ако върху втулката С се нанесат 25 деления, както е показано на чертежа, то всяко от тях ще отговаря на 0.01 мм, или на една стотна от милиметъра.
            Последно редактирано от giorgio; 28-08-10, 14:30.
            Land Rover Discovery I; Jeep Wrangler 4.0; Jeep Grand Cherokee 5.2.
            Honda Transalp XL600V; Suzuki DR-Z400; BMW F800GS.

            Коментар


            • #21
              От: Мерителни инструменти и измервания.

              Така изглежда един индикатор от часовников тип, интегриран във вътромер:



              а така, интегриран в ъгломер:





              Микрометрите изискват особено внимание, както при съхранение, така и при ползване. Обикновено се продават в дървени кутии, единично, или като комплект от няколко, за последователни размери.



              Това е кутия с комплект от 4 микромера, покриващи размерите от 0 до 100 мм.



              Единичен микромер:



              Препоръчително е микрометрите да се пипат само с чисти, памучни ръкавици, а когато се работи по-дълго с тях, както и при калибриране, се ползват микрометрични стойки:



              Както при шублерите, така и при микрометрите, има по-големички... Показания по-долу е за размери от 300, до 400 мм.

              Land Rover Discovery I; Jeep Wrangler 4.0; Jeep Grand Cherokee 5.2.
              Honda Transalp XL600V; Suzuki DR-Z400; BMW F800GS.

              Коментар


              • #22
                От: Мерителни инструменти и измервания.

                Вероятно сте забелязали, че повечето измерителни инструменти, са в комплект с калибър. Това е онова малко парченце в кутията, което посредата, обикновено е с пкастмасов, или дървен хват и служи за калиброване на инструмента. Калибровката е задължителна операция, преди измерването, ако държим на точността. Разбира се, калибърът от комплекта, съвсем не е "върхът на сладоледа" (точността). Желателно е периодично, измерителните прибори да се сверяват с т.н. "еталонни", или "крайни" мярки, наричани още "Йохансонови". Това е комплект от паралелопипидчета, изработени от специална стомана, шлайфани и полирани по специална технология, с изключително точни размери, които се ползват само и единствено, като еталон. Въпросния Йохансон, чието име носят тези пластини, пръв е посочил подходящ материал за изработката им, както и технология, която заляга като стандарт, за години напред. Според Йохансон, еталонните мерки трябва да се изработват от ЖП релси, свалени от гара, разположена на определена географска ширина, през която преминават определен брой влакове годишно, ползвани определен брой години. За съжаление не си спомням точно цифрите, но идеята е да се ползва точно определена стомана, която години наред е изложена освен на атмосферни влияния и на многократно "мачкане" от колелата на влаковете. С две думи естествено стареене, свалящо всички възможни напрежения в материала.
                Land Rover Discovery I; Jeep Wrangler 4.0; Jeep Grand Cherokee 5.2.
                Honda Transalp XL600V; Suzuki DR-Z400; BMW F800GS.

                Коментар


                • #23
                  От: Мерителни инструменти и измервания.

                  Първоначално публикуван от giorgio
                  С две думи естествено стареене, свалящо всички възможни напрежения в материала.
                  Когато BMW започват да правят турбо мотори за Формула 1 те използват нормални 4 цилиндрови блокове от автомобили които са минали поне 100 000 км с обосновката,че за този пробег ако има дефекти то те ще са показали и напреженията в метала ще са пренебрежимо малки.
                  Последно редактирано от giorgio; 28-08-10, 16:47.
                  За всеки ден прекаран в риболов господ дава по два
                  0878 79 20 61 Борис

                  Коментар


                  • #24
                    От: Мерителни инструменти и измервания.

                    Надявам се след Събора да се обзаведа с комплект Йохансонови пластини. Моля, някой, ако има снимка на Йохансонови пластини, да я помести, ако ли не, ще ме изчакате, след Събора....
                    Land Rover Discovery I; Jeep Wrangler 4.0; Jeep Grand Cherokee 5.2.
                    Honda Transalp XL600V; Suzuki DR-Z400; BMW F800GS.

                    Коментар


                    • #25
                      От: Мерителни инструменти и измервания.

                      За това ли става въпрос?
                      Прикачени файлове
                      Последно редактирано от giorgio; 29-08-10, 08:28.
                      LZ1HAH
                      0888705588

                      Коментар


                      • #26
                        От: Мерителни инструменти и измервания.





                        Така изглежда индикаторния шублер. Скалата на тялото показва милиметрите а часовника десетите и стотните. За този вид шублери важат всички изисквания към прецизните измервателни уреди трябва да се съхранява в кутия да се пази от попадане на прах и мърсотия както и испускане. Отгоре е стопорния винт на шублера а отдолу стопорния винт на скалата на часовника. Характерното при този вид прецизни шублери е че челюстите за вътрешно измерване и тези за външно винаги имат минимална разлика от около 0.02 - 0.03мм и за да работим точно трябва да се калиброват за съответното измерване. При нормалните шублери също я има само че тези стойности са под класа на точност. Разликата я има дажи и при производители като Митотоьо. Този от снимката ми е подарък и е на неизвестен вероятно китайски производител и имах съмнения в точноста на измерване но Йохансоновите пластини ги отхвърлиха. Снимките не станаха много сполучливи нещо не мога да настроя фотоапарата.
                        Прикачени файлове
                        Последно редактирано от giorgio; 29-08-10, 08:26.
                        Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

                        Коментар


                        • #27
                          От: Мерителни инструменти и измервания.

                          Първоначално публикуван от КОКО Преглед на мнение
                          За това ли става въпрос?


                          Да, това вероятно е комплект изработен в бившия СССР. При западните и източните (японски) аналози, кутиите са облечени вътре в кадифе.

                          П.П. Сега Симеон ми обърна внимание на етикетчето, върху предната част на кутията, Комплекта е български, но и съветските изглеждаха така...
                          Последно редактирано от giorgio; 29-08-10, 10:53.
                          Land Rover Discovery I; Jeep Wrangler 4.0; Jeep Grand Cherokee 5.2.
                          Honda Transalp XL600V; Suzuki DR-Z400; BMW F800GS.

                          Коментар


                          • #28
                            От: Мерителни инструменти и измервания.

                            Това е един уникален микромер, за измерване дебелината на ламарина. Забележете насрещната опора, срещу микрометричния винт. Тя е със сферична повърхнина:



                            Интересно решение, за по-добра видимост на деленията, обозначаващи стотните от милиметъра:



                            П.П. Пропуснах да отбележа, че повечето микромери, завършват в задната част, с обикновено по-малка по диаметър "врътка", в която има вградена тресчотка, не разрешаваща пренатягане на микрометричния винт, при измерване.
                            Land Rover Discovery I; Jeep Wrangler 4.0; Jeep Grand Cherokee 5.2.
                            Honda Transalp XL600V; Suzuki DR-Z400; BMW F800GS.

                            Коментар


                            • #29
                              От: Мерителни инструменти и измервания.

                              С тази врътка както се изрази не се ли застопорява когато трябва да пренесеш накакъв размер?
                              Примерно въждал съм как човекът го настройва на необходимия размер и след това го фиксира с такава врътка за да не го размести при измерването.
                              За всеки ден прекаран в риболов господ дава по два
                              0878 79 20 61 Борис

                              Коментар


                              • #30
                                От: Мерителни инструменти и измервания.

                                Като бръкнах по-надълбоко, излезе и това...
                                Прикачени файлове
                                Последно редактирано от giorgio; 29-08-10, 16:55.
                                LZ1HAH
                                0888705588

                                Коментар

                                Активност за темата

                                Свий

                                В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                                Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                                Зареждам...
                                X