Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Термодатчик с "разширени права"

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • #16
    До: Термодатчик с "разширени права"

    Като споменах за датчик, който да работи на екстремни температури, имах предвид датчик за налягане. Иначе температурния не е интересен, има готови LM-ки, има термодвойки, абе не е проблем.
    Интересното е с какво да се следи налягането в охладителната система, както каза колегата Ицо, може доста информация да се смъкне от там и да се правят бързо нужните изводи.

    Чудя се дали датчик за налягане на маслото няма да свърши работа - все пак е пригоден за всичките автомобилни условия, само не знам как ще му се отрази антифриза, е така и не съм отварял да видя какво има вътре. Говоря за датчик, отчитащ колко е налягането, а не за обичайните има/няма.
    О879 342 54О Не си пъхайте пръстите където ви падне, не са чак толкова много...

    Коментар


    • #17
      До: Термодатчик с "разширени права"

      Вероятно няма проблеми с антифриза, освен това можеш да го свържеш към висока част на охл. уредба и до него да не достига антифриз.

      И сега интересният въпрос: колко трябва да е налягането и в кой момент?

      Коментар


      • #18
        До: Термодатчик с "разширени права"

        Е, при загряла трябва да е колкото пише на капачката, си мисля. Или колкото пише в сервизното ръководство.
        Долните твари, измислили перверзията Erlang, имат "много здраве" от мен. Болезнено!

        Коментар


        • #19
          До: Термодатчик с "разширени права"

          Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение

          И сега интересният въпрос: колко трябва да е налягането и в кой момент?
          А и на кое място? Щото преди помпата е едно, след нея - друго; при празен ход едно, при газ до дупка - друго...
          В заглавието колегата е записал "термодатчик", пък сега не му е интересен.
          От налягането може да се вземе полезна информация, но само ако в уравнвението влиза и температурата.

          Коментар


          • #20
            До: Термодатчик с "разширени права"

            Първоначално публикуван от Паджеровод Преглед на мнение
            А и на кое място? Щото преди помпата е едно, след нея - друго; при празен ход едно, при газ до дупка - друго...
            В заглавието колегата е записал "термодатчик", пък сега не му е интересен.
            От налягането може да се вземе полезна информация, но само ако в уравнвението влиза и температурата.
            Правилното място за това налягане е разширителният съд. Преди и след помпата стават страшни и хидродинамични неща, от които нас малко ни е страх. И да, налягане и температура заедно. Горна и долна граница по налягане, долната се следи след достигане на 70 градуса примерно.

            Коментар


            • #21
              До: Термодатчик с "разширени права"

              Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение
              Правилното място за това налягане е разширителният съд.
              ...ако капачката е на него. На мойте и на двете не е. На радиатора е. А в разширителния съд налягането е колкото атмосферното.
              Долните твари, измислили перверзията Erlang, имат "много здраве" от мен. Болезнено!

              Коментар


              • #22
                До: Термодатчик с "разширени права"

                Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение
                Правилното място за това налягане е разширителният съд. Преди и след помпата стават страшни и хидродинамични неща, от които нас малко ни е страх. И да, налягане и температура заедно. Горна и долна граница по налягане, долната се следи след достигане на 70 градуса примерно.
                Зависи, при мен например разширителният съд е отворен към атмосферата и само събира раширената течност, която при изстиването се връща обратно.
                Изобщо не ме е страх. Преди помпата, когато температурата е близо до точката на завиране се образува кавитация, която разрушава лопатките. Виждал съм го един-два пъти

                p.p. Писали сме заедно със SparkyBG, сега забелязах. Значи в тези разширителни съдове и температура не стига, или поне не е актуална.
                Последно редактирано от Паджеровод; 10-08-09, 15:31. Причина: допълване

                Коментар


                • #23
                  До: Термодатчик с "разширени права"

                  Първоначално публикуван от Паджеровод Преглед на мнение
                  ...В заглавието колегата е записал "термодатчик", пък сега не му е интересен.
                  Не бе приятелю, имам предвид, че не е интересен като проблем. В смисъл, че имам поне 3 отработени варианта, там въпроса е решен.

                  Относно "нормалните" стойности на налягането спрямо температурата и оборотите на двигателя, май е най-лесно да се премерят различните режими на работа на изправен двигател с изправно охлаждане.
                  Въпроса е да се определи необходимия минимум данни за стабилна "прогноза". Защото могат да се включат и още величини: околна температура, скорост на движение на автомобила, влажност на въздуха даже и никак не е трудно една принципно проста система да се превърне в чудовище, от което няма кой знае каква полза.

                  Тъкмо затова съм пуснал темата. Щото една умна глава добре, няколко - още по-добре
                  Значи идеите до тук: да се следят температурата на двигателя (на една или повече точки?), налягането на охладителната система (малко не съм съгласен с Ясен, че ако сложа датчика нависоко, няма да има досег с антифриза) и начина, по който се изменят. Тоест:самата температура, скоростта на нарастване/спадане, налягането и начина по който се променя и то. Евентуално връзка с оборотите на двигателя, това поне е лесно изпълнимо.

                  Между другото, силно се съмнявам, че разликата преди/след водната помпа ще е съществена, ако въобще я има. Все още говорим за изправен двигател, без течове и други "изненади". Все пак имаме затворена система, пълна само с течност. Която се разширява/свива от температурата, но не и от налягането. Ако остане само на водната помпа, посмъртно не може да вдигне 1 бар.

                  Друг е въпроса дали скоростта на потока няма да лъже датчика, а не се сещам за място, където да има налягане, а пък да няма скорост на движение. На Опелите и Ладите може и да става с разширителния съд, но при японските машинки схемата е друга и там в разширителния съд налягане няма, щото са свързани директно с атмосферата.

                  Отделно, че отворен/затворен термостат променя посоката и скоростта на движение на антифриза.

                  Някакви идеи за датчик за налягане, който да издържа на условията на експлоатация и да не струва колкото половината кола? Струва ми се, че ако направя няколко замервания, доста неща ще се изяснят.

                  ... Ей, като се замисля, че 4 години в техникума (познайте каква специалност) учехме какви ли не простотии, но никога не сме правили такива лабораторни упражнения, яд ме хваща. Набиват ни в главите някакви основни понятия от физика на флуидите и термодинамика, всички изглежда адски скучно и безсмислено, а никой не се сеща да тресне няколко датчика на един двигател, дето и без това ни е специалност и да обясни наживо и конкретно каква е ползата от тия науки! Два прозрачни участъка на някой учебен двигател щяха да свършат 100 пъти повече работа от 2 години лекции в университета по-късно... край на офтопика.
                  О879 342 54О Не си пъхайте пръстите където ви падне, не са чак толкова много...

                  Коментар


                  • #24
                    До: Термодатчик с "разширени права"

                    Има общо два вида охладителни системи под налягане - с клапан на капачката на радиатора (разширителния съд е под атмосферно налягане) и с клапан на капачката на разширителния съд (тогава и съдът е под повишено налягане). И от двата вида има японски, руски, немски и пакистански коли. Интересното налягане и в двете схеми е непосредствено под клапана, който го регулира. Това независимо от хидродинамичните магии.

                    Преди и след помпата разликата в налягането зависи от честотата на въртене на тази помпа и във високи режими може да е значителна (0.5-1 бар). Например, ако няма достатъчно общо налягане в системата, преди помпата да стане значително по-ниско от атмосферното. Резултат - сплескан маркуч и/или парни възглавници преди помпата. Кавитацията също зависи от налягането (и май не много от температурата), но обикновено е в категорията "бели кахъри" - тя бавно яде помпата, но не изкривява веднага главата. Споменатата разлика в налягането прекарва водата през радиатора (и двигателя) и се явява основен резултат от работата на помпата.

                    За датчика за налягане имах следното предвид:
                    Може да се ползва датчик за налягане на масло. Той, все едно, е предвиден за маслената магистрала, през която минава какво ли не, вкл. понякога капки вода и антифриз. И нищо му няма. Той щом на маслото издържа, антифризът ще му е песен, а чиста вода ние не наливаме често. А за горната част - неправилно се изразих. Може да се закачи на горния край на негов си вертикален маркуч - така ще има въздушна възглавница между него и антифриза. Но това е безсмислено.

                    Коментар


                    • #25
                      До: Термодатчик с "разширени права"

                      Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение
                      Има общо два вида охладителни системи...
                      Не се пали толкова де Лада и Опел ги посочих като първите неща, които ми дойдоха на ум с такава система.

                      Някъде из гаража ми се търкаля един датчик такъв за масло, ще взема да го пробвам, то ще си каже.
                      О879 342 54О Не си пъхайте пръстите където ви падне, не са чак толкова много...

                      Коментар


                      • #26
                        До: Термодатчик с "разширени права"

                        Първоначално публикуван от tef4o Преглед на мнение
                        Не се пали толкова де Лада и Опел ги посочих като първите неща, които ми дойдоха на ум с такава система.
                        Не се паля, имах предвид че това съображение е несъществено.

                        Коментар


                        • #27
                          До: Термодатчик с "разширени права"

                          Първоначално публикуван от tef4o Преглед на мнение
                          Някъде из гаража ми се търкаля един датчик такъв за масло, ще взема да го пробвам, то ще си каже.
                          Те са за налягания до 10 bar, а ти ще мериш до 1, а пък са много нелинейни в началото на обхвата.
                          Освен това някои са с много малък отвор, в маслото няма какво да ги запуши, обаче антифризът движи много л@*на и сигурно няма да изкарат много. Освен ако не оставиш нарочна въздушна възглавница, тогава датчикът ще е горе-долу същият като при другата тема за турбото.

                          Коментар


                          • #28
                            До: Термодатчик с "разширени права"

                            Първоначално публикуван от Паджеровод Преглед на мнение
                            Те са за налягания до 10 bar, а ти ще мериш до 1, а пък са много нелинейни в началото на обхвата.
                            Освен това някои са с много малък отвор, в маслото няма какво да ги запуши, обаче антифризът движи много л@*на и сигурно няма да изкарат много. Освен ако не оставиш нарочна въздушна възглавница, тогава датчикът ще е горе-долу същият като при другата тема за турбото.
                            Да де, ама тия дето съм ги срещал за турбото и други подобни са си за газова среда, а антифриза си е течност, че и не е от най-пасивните. Значи пак опираме до датчик: за активна среда, до 2 бара примерно...ъъъ това коклко е, 30тина PSI май....да има разширен диапазон -40 до +150 градуса, да има някаква там точност 1-2 процента... не знам дали ако скочи на 5% вече няма да му е много, и да не струва повече от да речем 20-30 кинта, щото иначе се губи смисъла.

                            Или налягането да не се мери директно. Хм, все трябва да има и друг начин!

                            П.П. То ако е за експеримента само... колко му е да вържа един обикновен механичен манометър, ама там пък трябва да му мисля някаква дигитализация. Не, че не мобже де, ама пак ще стане излишно сложно.
                            Последно редактирано от tef4o; 10-08-09, 19:49.
                            О879 342 54О Не си пъхайте пръстите където ви падне, не са чак толкова много...

                            Коментар


                            • #29
                              До: Термодатчик с "разширени права"

                              За мен правилното място на температурния датчик е на изхода от двигателя - на метал, и само в краен случай на гума. В двата случая ще се държи различно - в единия ще си показва висока температура, дори и в охладителната система дя няма нищо, а в другия - точно обратното - аномално ниска. За налягането - пак там. Налягането на казанчето на радиатора така или иначе е доре-долу равно с това там, понеже първо е далече от помпата, и второ е близо до радиатора.

                              Конкретните показания ще трябва да се свалят от двигател, дето е гарантирано в ред, или ако ги има по книгите някъде.

                              Толкоз. Всякакви интерпретации на конкретни показания, казани наизуст, или по някакви теоретични разсъждения, на практика никаква работа няма да свършат, най-малкото защото всеки модел двигател се държи различно. Просто трябва да се следи отклонение от нормалното им поведение. Мое мнение.

                              Да се направи да пищи при отклонение в температурата нагоре е лесно. Да се направи да пищи над дадено налягане - също. А налягането е даже по-лесно от температурата - вдигне ли налягане над това на капачката, значи изхвърля течност. А самото налягане на капачката може да се провери съвсем точно с най-обикновен компресор, вързан за изпразнената охладителна система. Слагаш сработване на защитата малко под това налягане, и толкоз. Само че налягането само по себе си не е показател за проблем. В натоварени режими може да стигне там някъде, щом и на чисто нови коли от магазина се случва да понамалее течността. Значи остана твърдо пищене по температура, а налягането го оставяме само за ориентир, за нас си - при съмнение да гледаме, да цъкаме, и да предполагаме от какво вдиго това налягане - дали щото е прегряла, дали от гарнитура, пукната глава или блок.

                              За кавитацията - я обяснете на неукия как това яде бавно помпата? Корозия, или нещо друго?

                              ПП: На мен фабията ми направи номер, един единствен път, на втората си година. Карах на скорост, и спрях на отбивка да източа бойлера. Не я изгасих. Нещо се замотах да гледам някаква карта, и като погледнах - стигнала на 2мм от червеното - а беше спряла от поне 5 минути. Вдигнах леко оборотите, както съм си на място, след 10-ина секунди започна да слиза към нормалното си положение осезаемо, и отпуснах педала. Закроти си се по средата, където си стои по принцип - няма зиме, няма лете, няма с газ до ламарината - все там. Преди да спра, пак си беше там. Това ми го направи един единствен път за общо 4-те години и половина, на които е. Иначе си седи по средата, и толкоз.

                              Хайде обяснете го де? Аз не мога. Единствената далечна асоциация е при спирането да неправила воден джоб някъде след главата, в следствие на понижения поток антифриз при празен ход, в сравнение с карането преди това (около 120км/ч), който да съм издухал като повиших оборотите за кратко. Един вид напечения от карането двигател, изведнъж се оставя на празен ход, дебита на антифриза намалява, но главата си е все още гореща. Тук-там стават мехури (виж по-долу ), и те така - като здухана гарнитура, ама по-безобидно, ако го видиш навреме.
                              Последно редактирано от sparkybg; 10-08-09, 23:44.
                              Долните твари, измислили перверзията Erlang, имат "много здраве" от мен. Болезнено!

                              Коментар


                              • #30
                                До: Термодатчик с "разширени права"

                                Кавитация - когато сборът от акустичното и общото налягане някъде даде достатъчно ниска стойност, при която течността се разкъсва, образува парна кухина (cavity).

                                Ултразвуковите вани работят с това. Върху твърди повърхности действа доста подобно на абразив.

                                Коментар

                                Активност за темата

                                Свий

                                В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                                Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                                Зареждам...
                                X