Обмислям монтаж на втори акумулатор който да се използва когато двигателят не работи. Ще се зарежда и от соларен панел и от алтернатора когато работи. Целта е като се ходи на палатки да имам достатъчно ток. До сега ползвах стартерният акумулатор, но консумацията беше малка (телефон, зареждане на батерии на челници и подобни). Сега добавям компресорен хладилник и консумацията рязко се качва.
Вторият акумулатор ще е тягов и като за начало ще е Exide Equipment Gel, 80Ah. Подбрах го, защото се зарежда се на същото напрежение като масовите стартерни акумулатори. Максималният ток на заряд не трябва да прехвърля 20А.
Плюса ще е към плюса на стартерния акумулатор. Ще бъде прекъснат от предпазител (30А) и реле (70А). Искаше ми се да е от алтернатора, но предпочитам предпазителят да е на по-удобно място трябва да е достъпен и близо до точката в която ще е закачен плюсовият кабел към инсталацията. Релето ще е VSR (самоделно). Целта е да започне зареждане на вторият акумулатор когато напрежението на основният акумулатор прехвърли 13.8V и автоматично да прекъсне връзката между двата акумулатора когато двигателят бъде изгасен.
Минуса ще е директно към блока на двигателят. Искам да избегна прехвърляне през кабела който е между купето и блока. Всичките консуматори на вторият акумулатор няма да имат обща маса с купето на колата и няма да се образуват ground loops (не съм сигурен как се превежда).
Кабелите ще са 6мм2, меден. Мислех за 10мм2, но предпочетох по-малкото сечение заради съпротивлението им. Целта е да се ограничи поне малко тока когато вторият акумулатор е разреден. Гледах едни графики за ток на зареждане спрямо напрежение и според това колко е разреден акумулатора, смятах разни съпротивления в милиомове (предпазители, контакти на релета, кабели и т.н.) и реших, че със 6мм2 нещата изглежда да излизат по сметки. Ако вторият акумулатор има поне 25% заряд не би трябвало тока на зареждане да прехвърли 15А.
Относно мястото на вторият акумулатор - мисля да е в багажникът. Ще се обособи кутия за него от шперплат. Ще го импрегнирам за да е трудно горим. Кутията ще е на 2 реда - долният ред ще е акумулатора, а над него ще има контролер за соларният панел, контролер който да следи за разреждането на акумулатора и да го изключва при достигане на определени стойности и няколко гнезда за връзване на консуматорите (букси ХТ60 и за запалки).
Та така - още съм на фаза обмисляне. Поръчал съм акумулатора и необходимите материали за да изградя инсталацията. Но преди да почна ми се иска да видя дали някъде не правя грешка или да пропускам нещо. Та пускам тема в търсене на критика
.
Колата е Grand Cheroke WJ (GJ) с 2.7CRD двигател. Информация съм черпил на база на това как са правени фабрично такива неща по разни VW (фаетона и бусовете). Някой неща са леко променени по мое усмотрение (предпазителят, по-тънкият кабел към вторият акумулатор, VSR релето).
Вторият акумулатор ще е тягов и като за начало ще е Exide Equipment Gel, 80Ah. Подбрах го, защото се зарежда се на същото напрежение като масовите стартерни акумулатори. Максималният ток на заряд не трябва да прехвърля 20А.
Плюса ще е към плюса на стартерния акумулатор. Ще бъде прекъснат от предпазител (30А) и реле (70А). Искаше ми се да е от алтернатора, но предпочитам предпазителят да е на по-удобно място трябва да е достъпен и близо до точката в която ще е закачен плюсовият кабел към инсталацията. Релето ще е VSR (самоделно). Целта е да започне зареждане на вторият акумулатор когато напрежението на основният акумулатор прехвърли 13.8V и автоматично да прекъсне връзката между двата акумулатора когато двигателят бъде изгасен.
Минуса ще е директно към блока на двигателят. Искам да избегна прехвърляне през кабела който е между купето и блока. Всичките консуматори на вторият акумулатор няма да имат обща маса с купето на колата и няма да се образуват ground loops (не съм сигурен как се превежда).
Кабелите ще са 6мм2, меден. Мислех за 10мм2, но предпочетох по-малкото сечение заради съпротивлението им. Целта е да се ограничи поне малко тока когато вторият акумулатор е разреден. Гледах едни графики за ток на зареждане спрямо напрежение и според това колко е разреден акумулатора, смятах разни съпротивления в милиомове (предпазители, контакти на релета, кабели и т.н.) и реших, че със 6мм2 нещата изглежда да излизат по сметки. Ако вторият акумулатор има поне 25% заряд не би трябвало тока на зареждане да прехвърли 15А.
Относно мястото на вторият акумулатор - мисля да е в багажникът. Ще се обособи кутия за него от шперплат. Ще го импрегнирам за да е трудно горим. Кутията ще е на 2 реда - долният ред ще е акумулатора, а над него ще има контролер за соларният панел, контролер който да следи за разреждането на акумулатора и да го изключва при достигане на определени стойности и няколко гнезда за връзване на консуматорите (букси ХТ60 и за запалки).
Та така - още съм на фаза обмисляне. Поръчал съм акумулатора и необходимите материали за да изградя инсталацията. Но преди да почна ми се иска да видя дали някъде не правя грешка или да пропускам нещо. Та пускам тема в търсене на критика

Колата е Grand Cheroke WJ (GJ) с 2.7CRD двигател. Информация съм черпил на база на това как са правени фабрично такива неща по разни VW (фаетона и бусовете). Някой неща са леко променени по мое усмотрение (предпазителят, по-тънкият кабел към вторият акумулатор, VSR релето).
Коментар