Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Добавяне на тягов акумулатор успоредно на стартерният

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Добавяне на тягов акумулатор успоредно на стартерният

    Обмислям монтаж на втори акумулатор който да се използва когато двигателят не работи. Ще се зарежда и от соларен панел и от алтернатора когато работи. Целта е като се ходи на палатки да имам достатъчно ток. До сега ползвах стартерният акумулатор, но консумацията беше малка (телефон, зареждане на батерии на челници и подобни). Сега добавям компресорен хладилник и консумацията рязко се качва.

    Вторият акумулатор ще е тягов и като за начало ще е Exide Equipment Gel, 80Ah. Подбрах го, защото се зарежда се на същото напрежение като масовите стартерни акумулатори. Максималният ток на заряд не трябва да прехвърля 20А.

    Плюса ще е към плюса на стартерния акумулатор. Ще бъде прекъснат от предпазител (30А) и реле (70А). Искаше ми се да е от алтернатора, но предпочитам предпазителят да е на по-удобно място трябва да е достъпен и близо до точката в която ще е закачен плюсовият кабел към инсталацията. Релето ще е VSR (самоделно). Целта е да започне зареждане на вторият акумулатор когато напрежението на основният акумулатор прехвърли 13.8V и автоматично да прекъсне връзката между двата акумулатора когато двигателят бъде изгасен.

    Минуса ще е директно към блока на двигателят. Искам да избегна прехвърляне през кабела който е между купето и блока. Всичките консуматори на вторият акумулатор няма да имат обща маса с купето на колата и няма да се образуват ground loops (не съм сигурен как се превежда).

    Кабелите ще са 6мм2, меден. Мислех за 10мм2, но предпочетох по-малкото сечение заради съпротивлението им. Целта е да се ограничи поне малко тока когато вторият акумулатор е разреден. Гледах едни графики за ток на зареждане спрямо напрежение и според това колко е разреден акумулатора, смятах разни съпротивления в милиомове (предпазители, контакти на релета, кабели и т.н.) и реших, че със 6мм2 нещата изглежда да излизат по сметки. Ако вторият акумулатор има поне 25% заряд не би трябвало тока на зареждане да прехвърли 15А.

    Относно мястото на вторият акумулатор - мисля да е в багажникът. Ще се обособи кутия за него от шперплат. Ще го импрегнирам за да е трудно горим. Кутията ще е на 2 реда - долният ред ще е акумулатора, а над него ще има контролер за соларният панел, контролер който да следи за разреждането на акумулатора и да го изключва при достигане на определени стойности и няколко гнезда за връзване на консуматорите (букси ХТ60 и за запалки).

    Та така - още съм на фаза обмисляне. Поръчал съм акумулатора и необходимите материали за да изградя инсталацията. Но преди да почна ми се иска да видя дали някъде не правя грешка или да пропускам нещо. Та пускам тема в търсене на критика .

    Колата е Grand Cheroke WJ (GJ) с 2.7CRD двигател. Информация съм черпил на база на това как са правени фабрично такива неща по разни VW (фаетона и бусовете). Някой неща са леко променени по мое усмотрение (предпазителят, по-тънкият кабел към вторият акумулатор, VSR релето).

  • #2
    Според мен избора на акумулатор не е подходящ. Реално за да не го съсипеш не трябва да ползваш пповече от 50% от капацитета и пак си на ръба. Не знам как мислиш да следиш разряда, но по волтаж не е удачно. По- добрия вариант е с шунт и да показва реалната консумация. Не знам колко пари струва този Ексайд, но китайците имат за около $400 литиево-железни батерии, които са много по удачни за целта от тяговите оловни. Там проблема обаче е, че ти трябва електроника за заряда, не става с реле.
    Идеята ти да ограничаваш тока с по- тънък кабел също не ми се вижда добра и е неработеща. С по- тънък кабел се увеличават загубите. Проблема на оловните акумулатори е, че колкото повече се зареждат им пада тока на заряд, от което следва, че времето за заряд до 100% е много бавно.

    Коментар


    • #3
      Ако тяговия се включва към генератора след достигане на 13,8 волта и е нов и доста разреден може да се получи многократно включване и изключване, защото в момента в който се включи и напрежението ще падне под 13,8 волта, той ще изключи и така докато се зареди...
      На кемпера ми повече от 3-4 пъти е прекъсвал предпазител 70А през който се зарежда тяговата част.
      При разредени акумулатори тягов 12,3, старт 12,6 паля и тръгвам. В началото старт 13,4/13,5, а тягов 12,9-13,2. Като покарам 2 часа старт-14,2, тягов 13,9-14 волта.
      Човешко е да се греши... Но това че грешиш, още не означава, че си станал ЧОВЕК!

      "Когато някой не може да направи нещо, поради недостатък на сили, той вини за това случая."

      Коментар


      • #4
        Загубите са умишлени за да се ограничи тока към 2ят акумулатор. Не трябва да се зарежда с повече от 1/4C, т.е. повече от 22.5A. Това е по спецификации. Ако беше AGM можеше и повече ток да носи при заряд, ама тази която съм избрал е гелова. Отделно, че не става дума за кемпер където ударното дозареждане на акумулаторите май е важно. Тук целта е да се дозареждат когато колата се движи.

        Exide Equipment Gel имаше доста над 500 цикъла при разряд до 25%. Не мен по-малко ми трябват. LiPoFe4 с читави китайски клетки идва на 500лв за 40Ah. Ексайда е 380лв за използваеми 60Ah и 20Ah резерв. Геловият излиза доста по на сметка. Все пак не става дума за кемпер. Акумулатора да направи 20-30 цикъла на година. През другото време ще е закачен на умно зарядно (един CTEK имам за тези цели).

        VSR релето ще е самоделно точно за да не включва/изключва често. Ще е с хистерезис. Включва на 13.8V, изключва на 13.3V. Бушона ако са ми верни сметките няма да гори. По кабелите, релетата и бушоните идват около 0.45V пад на напрежение при 15A. А това според няколко непроверени графики които издирих ще е достатъчно да ограничи тока на зареждане. Би трябвало да е максимум 20A при 25% зареден 2ри акумулатор и 14.2V напрежение на зареждане на основният акумулатор (толкова замерих на Grand Cherokee-то тези топли дни). Най-вероятно пада ще е още по-голям и ако зареждането е бавно ще се мисли за подмяна на кабелите с по-дебели.

        За разреждането и прекъсването на консуматорите - смята се DoD (колко е разредена батерията) според текущото напрежението на батерията и товара под който се намира. Самоделен е. Дава около 5% разлика при наличие на 5А товар и при липса на това, и изглежда да е доста близо до истината според корелация по консумирани Ah. Около 2 седмици проучване и тестване инвестирах за да работи правилно. Като дойде новият акумулатор ще го калибрирам според него и би трябвало да имам доста прецизна защита по ниво на разреждане.
        Последно редактирано от brum; 12-05-20, 09:19.

        Коментар


        • brum
          brum коментира
          Редактиране на коментар
          И дизеловото е така. Но под 14V не съм го мерил до сега...

          Слънчевият панел съм го разпределил да дозарежда акумулатора като не се ползва по-дълго време колата. Ей сега както бяха карантинни месеци свърши хубава работа. Хем пазеше сянка на таблото, хем държеше акумулатора пълен в режим на float charging.

        • Венци- малкия
          Венци- малкия коментира
          Редактиране на коментар
          Виж дали реле-регулатора не е някой ентелегентен, че тогава зареждането ще е чудо.

        • brum
          brum коментира
          Редактиране на коментар
          Умно е. Точно за това съм подбрал тягов акумулатор който да се зарежда със същите напрежения като основният. Тоя горе е малко по-особен гелов - не се зарежда на 14.1V като всички гелови, а на 14.4V.

      • #5
        Интересно решение си избрал. Може ли повече подробности за самоделния ВСР и зареждачката. Схеми, снимки биха били интересни.
        Аз обмислям подобен сетъп, но го бавя поради липса на хладилник все още. Може би догодина ще ми е на дневен ред тази тема.

        Ето един примерен линк за лифепо4, излизат $484 за 100Ач.
        https://www.aliexpress.com/item/4000...48702e0e3G4TYn
        За тази трябва да се купи и един БМС и не става само с ВСР да се зарежда, иска си умно зарядно за лифепо4 батерии.

        Ето и един метър с шунт за $30:
        https://www.aliexpress.com/item/3288...77852e0ed5VtFR

        И китайски ВСР за $26:
        https://www.aliexpress.com/item/4000...archweb201603_
        Последно редактирано от dancoo; 12-05-20, 11:12.

        Коментар


        • #6
          Тази цена е за батерията. Към нея трябва да се добави ДДС. И още малко електроника за зареждането и баланса на клетките. И за 100Ah отиде цената над 1000лв. Много са ми .

          Иначе за зареждачката - https://easyeda.com/funnybrum/powermonitor-12v. Не е последната версия. При нея се използва жицата по която се зарежда акумулатора като шунт и се мери тока който идва от алтернатора. Софтуера за сега няма да го споделям, че ме е е срам как изглежда. Има въведени всички съпротивления, включително на това на жиците между акумулатора и контролера, за да компенсира загубите по кабелите при сметките. Тока който харчи е около 7-8mAh / час. Или един вид по-малко от саморазряда на акумулатора.

          На външен вид за момента изглежда така (прототипа). Модула за соларният панел е онова червеното. В следващата версия ще са 2 (и панелите са два). MPPT модул за до 5-6A зареждане. Панелите са 2 по 80W и реално дават максимум до 9 ампера общо.

          За самоделният VSR - още е само на идея. TL431 + малко разистори + малък MOSFET за ключ и 70А реле. Всичкото ще е SMD и ще се монтира директно на дъното на релето. Релето е с 4 пина. Двата малки ще бъдат срязани на нивото на платката и реално ще останат само двата големи. Единият ще е маркиран и ще се ползва като вход, другият ще е изход. И тънък кабел който да отива към земя.

          А за хладилника - 250 долара за 40л компресорен с доставката и изпращане от Европа (няма мито и ДДС). Като дойде ще споделя дали е читав. https://www.aliexpress.com/item/4000797257066.html
          Прикачени файлове
          Последно редактирано от brum; 12-05-20, 12:06.

          Коментар


          • #7
            Похвално, браво. Като гледам май ти трябва да ми даваш съвети, не обратното.
            Темата става интересна и полезна.
            Поздрави.

            Коментар


            • #8
              Дано .

              Иначе като алтернатива за връзване на 2ри акумулатор има едно решение което изглежда масово използвано при кемперите - multi battery isolator. Ама не ми харесва варианта да режа съществуващата инсталация на колата...

              Коментар


              • #9
                Има.. и са хубави изолаторите.. но цената няма да ти хареса
                Все пак ето на Мастерволт имат и диаграми и спецификации.

                https://www.mastervolt.com/products/...ery-isolators/

                Коментар


                • #10
                  Повече не им харесвам начина на монтаж. Не искам да правя промени които са трудни за възстановяване, а тия изолатори искат да срежеш кабела който е между алтернатора и акумулатора.

                  Самоделното VSR реле ще стъпи на 10лв за части + 5-6 часа труд за 1 бройка.

                  Коментар


                  • Кольо
                    Кольо коментира
                    Редактиране на коментар
                    Не виждам какво толкова те притеснява това рязане.
                    И да ти трябва да възстановиш връзката-стягане с болт на двете обувки, яко, и няма проблем. Обвиваш с бишоп и текстил отгоре, и забравяш, че някога е рязано там.
                    По този начин съм снаждал кабели за лебедката на Франко, нула проблеми.
                    В краен случай може да си пуснеш изцяло нов кабел, с обувки в краищата, не виждам никаква драма в това.

                  • KingofROAD
                    KingofROAD коментира
                    Редактиране на коментар
                    Кольооо, назад към природата. Това днес е модЪтЪ. ОрЪтЪ отдавна са измислили термосвиваем шлауФ с лепило. Та дай маааалко цивилизацйка така ръйш ли... Освен това има и гилзички (тръбички) за снаждане с кербовка, и аааааах тааа цивилизациЙЪ.....
                    Последно редактирано от KingofROAD; 13-05-20, 21:39.

                • #11
                  Погледни тези варианти на свързване на системата , които са на един от реномираните производители . Разстоянието между акумулаторите и централата за зареждане и контрол трябва да са максимално къси . връзката между алтернатора и акумулатора трябва да е минимум 16 квадрата или 2 Х 10 квадрата . Кабелите трябва да са сертифицирани за автомобил . Изолацията на промишлените не е предвидена да издържи на вибрациите и триенето . http://www.aandncaravanservices.co.u...20WA121545.pdf

                  Коментар


                  • #12
                    Схемите са удачни и добри, съгласен съм. Но са удачни за тягови батерии които са от тип AGM или flooded lead acid. Дори за LiPoFe4 батерии биха били удачни с тези размери на кабелите. Не са съвсем удачни ако втората батерия е гелова. С къси и дебели кабели ще се зарежда с повече ток от редното и ще се скъси живота на батерията.

                    За кабелите не съм го споменал, но е задължително да са годни за употреба в автомобил. Ползвам кабели за захранване на аудио усилватели, но медни вместо масовите евтини такива с помеднени алуминиеви жила. Ей този е - https://vikiwat.com/provodnik-cu-sil...le-ofc-bg.html . По-горе съм обяснил защо кабела е точно 6мм2. Ако загубите станат повече от очакваното и зареждането е много бавно ще мина на 10мм2 кабел от същият тип. Разликата в цените е 1лв/м, т.е. никаква. Та по никакъв начин цената на кабелите не е фактор в това да предпочета 6мм2 пред 10мм2.

                    Коментар


                    • veskov
                      veskov коментира
                      Редактиране на коментар
                      Респект към нервите ти и проекта като цяло. Не че има сила да ме вплете в подобна интрига, но принципно бих леко преоразмерил кабели и връзки, и не бих залагал съпротивлението им да участва в крайния резултат. Успех, споделяй чат пат

                    • Кольо
                      Кольо коментира
                      Редактиране на коментар
                      Чакай да ограничиш амперите през 6мм2... Не знам колко ампера може да пусне този кабел,а ма са десетки, ако не и над 100. Според мен нещо бъркаш в концепцията. Никъде не съм чувал за такъв начин за ограничаване на тока, разрови се още, имаш нещо сбъркано, или не ти е ясно нещо.

                    • brum
                      brum коментира
                      Редактиране на коментар
                      Коле, при 100А по кабелите, бушоните и релето ще има общ пад над 3 волта. Като зареждаш 100Ah акумулатор на 11 волта в него 100 ампера посмъртно няма да влизат.

                      Та ограничаването на тока е тънък баланс който взема в предвид пада на напрежението по кабелите и тока който влиза в акумулатора при разряд Х и напрежение У. Разгледай ей това за информация - https://www.scubaengineer.com/docume...ing_graphs.pdf. За тягов гелов акумулатор който е разреден до 30% при напрежение 13.5V токът на зареждане би трябвало да е C/5. Или в моят случай и 80Ah батерия - 16А. Но това по непроверена информация. Ще проверя и ще има корекции ако са нужни.

                      Та да кажем, че тока на зареждане е 16А. Пада на напрежение до 2ят акумулатор отива към 0.5V в най-добрият случай. Алтернатора ако успее ще държи 14 волта. И ей къде идва ограничението по ток на зареждане. Колкото повече се зарежда акумулатора, толкова повече ще пада тока на зареждане. С това пада на напрежението става по-малък и реално при 5А до вторият акумулатор ще отива 0.2V по-малко отколкото дава алтернатора.

                  • #13
                    В по-старите кемпери слагат реле 40-60 А, което се захранва от клема D+ на алтернатора. Има ли зареждане, релето включва втория акумулатор. Алтернатора при претоварване по ток се държи като генератор на ток - осигурява номиналния си ток (според режима), като може и да не "вдигне" напрежение. Ако реле-регулатора ти е "учен" - с връзка по LIN, ще ти трябва друг подход - с контролерче да се следи напрежението. Бошовите регулатори имат -3mV/C , като това е температурата на регулатора/алтернатора.
                    Някои от новите мотори могат да "свалят" зарядното напрежение на алтернатора до 13-13,2 В .
                    Единствения проблем може да се получи при поразреден тягов и напълно зареден стартов акумулатор. В този случай само съпротивлението на кабелите/връзките ограничава тока м/у двата акумулатора.

                    Коментар


                    • brum
                      brum коментира
                      Редактиране на коментар
                      Точно така - алтернатора ако види зор ще зарежда на по-ниско напрежение. За включването от тази схема тръгнах - реле от D+. Но после минах на VSR с голям хистерезис - на 13.8V да включва, на 13.3V да изключва. Ако стойностите са неподходящи ще ги променя.

                      И да - за това съпротивление на кабелите и връзките говоря по-горе. И затова кабела е 6мм2. И проблемите по сметки ще са ако 2ят акумулатор се разреди под 25%. Тогава евентуално ще изгори бушонa за 30А ток.

                  • #14
                    Схемата по която ще се конвертира обикновеното реле към VSR е тук - https://easyeda.com/funnybrum/vsr-controller. Отивам да издялам една платка на CNC рутера и като събера нещата ще кача някоя снимка.

                    Коментар


                    • #15
                      VSR-а не тръгна по първата схема. Не бех дочел една особеност на компонентите които подбрах. Втората схема е на същият линк и днес трябва да напазарувам транзистора и да я пусна.

                      Инсталацията е почти прекарана. Минус се взема от главата, плюс се взема от кутията до акумулатора. Влизат в купето през гуменият маншон с останалата инсталация. После се движат със снопа от кабели минаваш покрай левият праг и влизат под задна лява седалка. Така докато я няма 2та батерия няма да се търкалят свободно из купето. Кабелите са увити с текстилна лента там където са по-рискови местата на които минават. Ще добавя и гофрирани маркучи в коша на двигателят. Предпазителите са 2 броя - един до стартовият и един до тяговият акумулатор.

                      Относно ограничаването на тока ми хрумна алтернативен подход който ще пробвам - със step-up/step-down захранване което да има ограничение по ток. Задавам му напрежение 14.4V и максимален ток от 15А. Би трябвало дори при напълно разреден акумулатор да не горят бушоните. А при слагане на друг тип тягова батерия (LiPoFe4 примерно) ] ще се промени само тока и напрежението на зареждане. Още се чудя как да го реализирам това, че 15A са много ток и не е лесен за решение проблем. Евентуално няколко по-маломощни паралелни модула и тока да е разпределен по тях.

                      Относно кутията - нещо като на снимката по-долу ще се опитам да докарам. Разрових се и се оказа, че идеята дето я имам е вече реализирана. Не намерих обаче нито една кутия която да пасва на батерията която съм избрал. Та си оставам на варианта за изработка.


                      Добавям малко снимки от процеса и една на кутия като тази която ще правя. Като приключа ще добавя снимки на интерестните детайли от инсталацията.
                      Прикачени файлове

                      Коментар


                      • BENZBOSS
                        BENZBOSS коментира
                        Редактиране на коментар
                        Ти си нямаш работа май или много ги разбираш или и двете.

                        Това което се опитваш да направиш струва между 250 и 1000 долара в зависимост от големината на батерията вътре с все инвьртьра,зареждачката,извода за соларен панел,УСБ портовете.

                        Моето го взех за 300 и нещо,350 примерно,нещо такова,една свястна тягова батерия е 200 минимум,на мен много ток не ми трябва та за това малкото ми върши работа.

                        Следя с интерес,де да имах и аз толкова време като теб и твоите идеи.

                      • brum
                        brum коментира
                        Редактиране на коментар
                        Ако знаех, че го има готово най-вероятно щях да почна с такова. Ама вече е малко късно (батерията ми не пасва на никое от тези които намерих). Пък и съм напазарувал почти всичко вече, та ще си го направя сам. Тъкмо ще си го направя по моите изисквания. И инвертор не ща - КПД-то накрая не ми допада .

                        Ток ми трябва към 40Ah дневно. Меря хладилника сега и правя сметки колко време ще трябва да бачка на батерия. Слагам и буфер, че да има за другите джаджи.

                        Иначе време няма. 3 деца с обща възраст към 6 години и малко. То и затова бавно напредвам. Таз година само с каката ще ходим на палатки и затова upgrade-вам обурудването. Близнаците като станат на 3+ ще ги мъкна наравно с каката.

                      • BENZBOSS
                        BENZBOSS коментира
                        Редактиране на коментар
                        Усещам те аз за чий се мъчиш,в хладилниците сме на една тема,аз обаче съвсем нямам време та взех едно готово,да има къде да зареждам музики,лаптопи,айпади,хладилника да бачка.........и съм него един соларен панел 100 вата,а от снощи и 10 метра кабели,да има да си го размотавам къде има слънце.
                        Сега ме сърби да взема и един соларен контролер та да мога да зареждам и батерията на колата,така и така влача панела с мен.
                        Експериментите тепърва започват,най-много да се наложи това малкото което съм взел да остане за палаткови нужди,а под колата до резервната гума да навра 2 батерии с изолатор и на тавана още 1-2 панела,че тук слънце колко искаш.

                        Близнаци.......няма да ти е лесно,питай баща ми какво му беше с нас двамата

                    Активност за темата

                    Свий

                    В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                    Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                    Зареждам...
                    X