Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Някои разсъждения по съвременни двигатели с вътрешно горене

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Някои разсъждения по съвременни двигатели с вътрешно горене

    Първоначално публикуван от emm69 Преглед на мнение
    С един приятел се пробваме да направим микроконтролер, които да управлява по точно LPG подаването към мотора...
    Основният проблем на контролерите, управляващи процесите в ДВГ, е бързината. Получаването на входни данни, обработката им, подаването на управляващ сигнал и изпълнението на последния, трябва да става в рамките на мили, а вече и микро секунди. Само водещи фирми могат да си позволят подобна развойна дейност, а това прави съответните чипове скъпи и недостъпни...

    П.П. За илюстрация на написаното по горе, това са характеристиките на един и същ двигател, в два различни варианта, различаващи се само и едиствено по управлението, но с доста различна цена:

    Displacement:..........798.00 ccm (48.69 cubic inches)...............................798.00 ccm (48.69 cubic inches)
    Engine type:............Twin, four-stroke......................................................Twin, four-stroke
    Power:....................69.73 HP (50.9 kW)) @ 7000 RPM..............................84.48 HP (61.7 kW)) @ 7500 RPM
    Torque:...................75.00 Nm (7.6 kgf-m or 55.3 ft.lbs) @ 4500 RPM........83.00 Nm (8.5 kgf-m or 61.2 ft.lbs) @ 5750 RPM
    Compression:...........12.0:1.....................................................................12.0:1
    Bore x stroke:..........82.0 x 75.6 mm (3.2 x 3.0 inches).............................82.0 x 75.6 mm (3.2 x 3.0 inches)
    Valves per cylinder:...4............................................................................4
    Top speed:............. 185.0 km/h (115.0 mph)..........................................>200 km/h (>125 mph)
    Последно редактирано от giorgio; 20-09-10, 07:36.
    Land Rover Discovery I; Jeep Wrangler 4.0; Jeep Grand Cherokee 5.2.
    Honda Transalp XL600V; Suzuki DR-Z400; BMW F800GS.

  • #2
    От: Газова уредба на Дизел?!

    Първоначално публикуван от giorgio Преглед на мнение
    Основният проблем на контролерите, управляващи процесите в ДВГ, е бързината. Получаването на входни данни, обработката им, подаването на управляващ сигнал и изпълнението на последния, трябва да става в рамките на мили, а вече и микро секунди. Само водещи фирми могат да си позволят подобна развойна дейност, а това прави съответните чипове скъпи и недостъпни...
    Ти ми разби представите. Ако си представим хипотетичен мотоциклетен двигател, който се развърта до 18000, имаш около 300 микросекунди на оборот, за да съчиниш какво да правиш с горивото, запалването и граничните режими. При сложността на съвременните алгоритми за управление на двигатели, контролер от 20лв това го прави за около 3 микросекунди. Целият развой остава за алгоритъма и имаш засега около 100 пъти аванс по изчислителна мощност.

    Коментар


    • #3
      От: Газова уредба на Дизел?!

      Първоначално публикуван от giorgio Преглед на мнение
      Основният проблем на контролерите, управляващи процесите в ДВГ, е бързината. Получаването на входни данни, обработката им, подаването на управляващ сигнал и изпълнението на последния, трябва да става в рамките на мили, а вече и микро секунди. Само водещи фирми могат да си позволят подобна развойна дейност, а това прави съответните чипове скъпи и недостъпни...

      П.П. За илюстрация на написаното по горе, това са характеристиките на един и същ двигател, в два различни варианта, различаващи се само и едиствено по управлението, но с доста различна цена:

      Displacement:..........798.00 ccm (48.69 cubic inches)...............................798.00 ccm (48.69 cubic inches)
      Engine type:............Twin, four-stroke......................................................Twin, four-stroke
      Power:....................69.73 HP (50.9 kW)) @ 7000 RPM............................84.48 HP (61.7 kW)) @ 7500 RPM
      Torque:...................75.00 Nm (7.6 kgf-m or 55.3 ft.lbs) @ 4500 RPM.....83.00 Nm (8.5 kgf-m or 61.2 ft.lbs) @ 5750 RPM
      Compression:...........12.0:1.....................................................................12.0:1
      Bore x stroke:..........82.0 x 75.6 mm (3.2 x 3.0 inches)...........................82.0 x 75.6 mm (3.2 x 3.0 inches)
      Valves per cylinder:...4.............................................................................4
      Top speed:............. 185.0 km/h (115.0 mph)..........................................>200 km/h (>125 mph)
      Това ми звучи доста като обобщен извод за разликите между двата двигатела, без да знаем всъщност какви са били поставените пред конструкторите цели. Например - различни екологични изисквания, използвано гориво, защо не и модел за бедни и по-заможни. Също така, от приложените характеристики на двигателя не става ясно колко еднаква е железарията в двата двигателя - разпределителни валове, размер и ход на клапаните и т.н.
      Не чета коментари и не отговарям на такива.

      И коментаторите...

      Коментар


      • #4
        От: Газова уредба на Дизел?!

        Задачката е доста по-сложна, когато става дума за мотоциклет, а в случая и ендуро. Обработват се няколко параметъра едновременно, управляват се няколко процеса. Иначе как се постига доланата характеристика:



        Двата двигателя, въпреки, че си е само един, излизат едновременно на пазара, разработени от един и същи екип, произвеждани от един и същи производител, но с различно управление.
        Land Rover Discovery I; Jeep Wrangler 4.0; Jeep Grand Cherokee 5.2.
        Honda Transalp XL600V; Suzuki DR-Z400; BMW F800GS.

        Коментар


        • #5
          От: Газова уредба на Дизел?!

          Софта на процесора си е от голямо значение, но отдавна минаха времената, когато процесорното време беше кът. както каза Ясен, всеки проц за 20 кинта може да свърши работа, стига програмиста да не пише на Бейсик.

          @емм69: половината дърти Мицубишита от 1.6 литра и нагоре имат детонационен датчик, идеално пригоден за целта. Обикновено са здрави.
          Предполагам, че и на достатъчно други бензинови мотори ги има, но за тия се сетих първо.
          О879 342 54О Не си пъхайте пръстите където ви падне, не са чак толкова много...

          Коментар


          • #6
            От: Газова уредба на Дизел?!

            Първоначално публикуван от giorgio Преглед на мнение
            Задачката е доста по-сложна, когато става дума за мотоциклет, а в случая и ендуро. Обработват се няколко параметъра едновременно, управляват се няколко процеса. Иначе как се постига доланата характеристика:
            ...
            Двата двигателя, въпреки, че си е само един, излизат едновременно на пазара, разработени от един и същи екип, произвеждани от един и същи производител, но с различно управление.
            Може ли един инженер да е толкова наивен?

            "Управлението" на един двигател не е лимитиращ за тяговите му характеристики фактор още от времето на първите скоростно-масови карбуратори и центробежните регулатори на запалването. Специално за формата на тяговите криви, решаващи са, както и преди 40 години, аеродинамичните свойства на камерата, смукателния и изпускателния тракт, както и взаимодействието им с тайминга на газоразпределението. И да, там съществуват вариации на тема променливи фази на ГРМ и променлива дължина в смукателния колектор, не знам дали се ползват при мотоциклетите, но все едно - вече влезлият в цилиндъра въздух много-много отдавна знаем какво да го правим.

            В двигателостроенето отдавна няма "базов" и "екстра" модел. Има "скопен за съответната пазарна ниша" и "базов модел". Другото просто е твърде скъпо и абсолютно излишно.

            За контролерите - в серийните двигатели ВСИЧКО е по таблици с много прости интерполационни формулки. Да, таблиците са съставени от някакъв математически модел на двигателя, но няма никаква причина контролерът му да лющи по няколко интеграла на всеки оборот. Това се прави в лабораторията, където се съставят таблиците.

            Коментар


            • #7
              От: Газова уредба на Дизел?!

              Вероятно съм наивен, но в последните няколко години, в мотоциклетните двигатели на BMW, нещата се развиватт главно в насока "управление" на процеса. За всеки случай днес звъннах на механика на "Камор", да не би аз да греша и да има и други разлики в моторите. Оказах се прав, единствената разлика е в блока за управление на двигателя. Между другото, характеристиката която съм показал по-горе, по времето, когато изучавах различните двигатели, беше постижима само за парни, сега е факт и за ДВГ. Всъщност, учуден съм, че на никого не направи впечатление... Нима има и други ДВГ с подобна?
              Последно редактирано от giorgio; 13-08-10, 08:07.
              Land Rover Discovery I; Jeep Wrangler 4.0; Jeep Grand Cherokee 5.2.
              Honda Transalp XL600V; Suzuki DR-Z400; BMW F800GS.

              Коментар


              • #8
                От: Газова уредба на Дизел?!

                Всъщност, напоследък повечето изглеждат така. Някои дизели - даже още по-така. То и от мащаба зависи, де - но като цяло народът се научи да прави въздушни трактове.

                Единственото, с което "управлението" на двигателя допринася за тази красота е, че естествените максимуми в тази крива могат нарочно да се смачкат (включително на цената на преразход), а реално в някои режими двигателят може доста повече. Потърси някъде кривата грамове за киловатчас на този двигател - може да ти обърне представите за съвършенството. Може и да не са я публикували, де.

                Коментар


                • #9
                  От: Газова уредба на Дизел?!

                  Не са, или поне аз не успях да я открия, нооо.... има и нещо друго. С цената на много инат, разбирай умерено каране, което никак, ама никак не ми е по вкуса, успях да сваля разхода до 3.7 л/100км, при скорост извън градовете 100-110 км/час и спазвайки ограниченията в населените места, което ме навежда на мисълта, че едва ли въпросната диаграма ще ми обърне представите...

                  П.П. Гореописания експеримент беше направен с 15.0 литра бензин 95. Подобен експеримент направих преди година с Honda Transalp XL600V и резултатът, въпреки прословутата икономичност на модела, беше малко под 5/100. При средна скорост над 150, Хонда-та стигаше до 8/100, а тази машинка се задовлява с 5. За динамиката изобщо да не говорим.

                  П.П.П. Снощи, на обичайната мотосбирка в Бургас, един юнак, поддържащ разни пистови, състезателни машини, се опита да ме убеди, че идентичния двигател, но с другия управляващ блок (по-ниската мощност), бил по-динамичен, въпреки по-ниския си въртящ момент... Вече започвам сериозно да се съмнявам в знанията си...
                  Последно редактирано от giorgio; 20-09-10, 07:39.
                  Land Rover Discovery I; Jeep Wrangler 4.0; Jeep Grand Cherokee 5.2.
                  Honda Transalp XL600V; Suzuki DR-Z400; BMW F800GS.

                  Коментар


                  • #10
                    От: Газова уредба на Дизел?!

                    Първоначално публикуван от giorgio Преглед на мнение
                    ...
                    Аз пък все се чудя какво го правят мотоциклетите този разход като за лека кола и отгоре, при скорости като за лека кола. Айде тези са икономични, ами неикономичните? Но то сигурно е, защото всъщност не карам мотор.

                    Коментар


                    • #11
                      От: Газова уредба на Дизел?!

                      Простичко е Ясене, тези икономичните ускоряват от 0 до 100 за 4 секунди, а от 100 до 200, за още 6... Без зор поддържат 240... и така...
                      Да не говорим за другите, не икономичните. Преди месец си карам по правите отсечки между Казанлък и Сливен със 180 и се кефя. Изведнъж нещо избръмча от лявата ми страна. Една "пистарка" ме изпревари, с поне 100 км/час, над моите 180...
                      Последно редактирано от giorgio; 13-08-10, 07:42.
                      Land Rover Discovery I; Jeep Wrangler 4.0; Jeep Grand Cherokee 5.2.
                      Honda Transalp XL600V; Suzuki DR-Z400; BMW F800GS.

                      Коментар


                      • #12
                        От: Някои разсъждения по съвременни двигатели с вътрешно горене

                        Убаво де, ускорихме тия 300кг до 100км/ч, за това трябват едни джаули. Как за тия джаули изтече гориво като за 1200кг лека кола? Двойно по-интересна ми стана картинката със специфичния разход - вече не формата и, а изобщо колко е. Приблизително. Та да се захвана после да подозирам мотоциклетната аеродинамика, неефективна трансмисия и други подобни.

                        Коментар


                        • #13
                          От: Някои разсъждения по съвременни двигатели с вътрешно горене

                          Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение
                          ... Та да се захвана после да подозирам мотоциклетната аеродинамика, неефективна трансмисия и други подобни.
                          Че е интересно, спор няма! Чудя се обаче, как в тези жеги ти се занимава със сметки? Аз зарязвам всичко и се качвам на Карандила, на хладно и спокойно, че Бургас в момента е едно от най-неприятните места на Земя-та, покрай шибания фестивал "Спирит офффф Бургас"...
                          Land Rover Discovery I; Jeep Wrangler 4.0; Jeep Grand Cherokee 5.2.
                          Honda Transalp XL600V; Suzuki DR-Z400; BMW F800GS.

                          Коментар


                          • #14
                            От: Някои разсъждения по съвременни двигатели с вътрешно горене

                            Спирт оф Бургас, казваш. Гадно, ама да видите какво е. Тук такива събития са през 3 дни.

                            Аз сметки си правя в гръбначния мозък и не ми прави впечатление. Виж, помръзва ми да пиша, понякога. А за хладно и спокойно - ни време, ни пари.
                            Последно редактирано от giorgio; 13-08-10, 09:00.

                            Коментар


                            • #15
                              От: Някои разсъждения по съвременни двигатели с вътрешно горене

                              Това и на мене ми е интересно. В темата на Чуров за Тунис се споменаваха едни разходи 8-9 бензин, от които изпаднах в шок. И това при скорост до 120 и спокойо каране. Аеродинамиката ли ги събаря толкова или има нещо друго?
                              Хич да не е, но дъртия ми Лансер на 120 на магистрала гореше 6.5 бензин, за да кача 8 трябва да не слизам под 140.
                              Защо все пак тая разлика?
                              Последно редактирано от giorgio; 13-08-10, 09:01.
                              О879 342 54О Не си пъхайте пръстите където ви падне, не са чак толкова много...

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X