Здравейте, колеги, в нета има много противоречива информация относно "за" и "против" смазването на резбованите елементи по автомобилите.
Има две базови концепции, които имат своите разумни аргументи.
А. Критиците на смазването казват, че смазката спомага за пренавиване на крепежа при една и съща приложена сила - логично. В резултат след време под въздействието на силите - които действат върху лубриканта - най-вече налягане и топлина, той променя свойствата си и количеството си и в резултат пак имаме ръждясал болт, но само че пренавит. Като решение предлагат механично почистване на резбата и последваща обработка с преобразовател.
Б. Поддръжниците на смазването, казват, че лубрикантът забавя или дори спира корозията и по този начин се избягва съпътствуващо "самозаваряване" на елементите. Тук идва въпросът каква смазка да се ползва:
Почва се от обикновено масло, като се стигне до специализирани продукти. Каквото и да е решението то почива на активните вещества във формулата на продукта.
1) Обикновено масло от всякакъв вид. Пробвал съм го лично. Най-вече на джантите. Изсвирясва бързо, наистина, но значително спира корозията. При цикъл от 7-8м. върши работа. Условие да се затяга на ръка, иначе ефектът наистина е обратен.
2) Графитна смазка. Лично пробвана и сега на част машините. Доволен съм. По-голяма устойчивост от маслото. Липса на корозия. Важното е да се навива на ръка. Или предварителен инструктаж на гумаджиите с едно на ум, че Ганьо винаги ще спори да не го учите на занаят. Но трябва да сте твърди и да си държите на своето. Винаги съм ги подозирал гумаджии в някаква тайна конспирация с производителите на шпилки.
3) Литол - това е съвременната грес. Не съм пробвал. Според мен е много "дебела".
4) Медна. Определена като Ес-класа за такъв тип операции. Казват, че е скъпа. Подмяната на скъсана шпилка евтина ли е?
5) Специални препарати. Ползвам такъв за бойната техника. Мисля, че е на графитна осова. Наистина е добър. Нямам наблюдения дали изсвирясва - защото често се свалят гумите. "Тънък" и държелив на температура. Недостатък - скъп. Около 10-12 лв. флакона - спрей. Стига за един сезон. За граждански цели може да стигне и за десет години.
Интересно ми е да чуя вашето мнение не само за крепежите на джантите, но и за всички други възли по окачването и шасито и каросерията. Пролетта идва и освен за смяна гуми ще трябва да се погрижим и за любимата техника.
Има две базови концепции, които имат своите разумни аргументи.
А. Критиците на смазването казват, че смазката спомага за пренавиване на крепежа при една и съща приложена сила - логично. В резултат след време под въздействието на силите - които действат върху лубриканта - най-вече налягане и топлина, той променя свойствата си и количеството си и в резултат пак имаме ръждясал болт, но само че пренавит. Като решение предлагат механично почистване на резбата и последваща обработка с преобразовател.
Б. Поддръжниците на смазването, казват, че лубрикантът забавя или дори спира корозията и по този начин се избягва съпътствуващо "самозаваряване" на елементите. Тук идва въпросът каква смазка да се ползва:
Почва се от обикновено масло, като се стигне до специализирани продукти. Каквото и да е решението то почива на активните вещества във формулата на продукта.
1) Обикновено масло от всякакъв вид. Пробвал съм го лично. Най-вече на джантите. Изсвирясва бързо, наистина, но значително спира корозията. При цикъл от 7-8м. върши работа. Условие да се затяга на ръка, иначе ефектът наистина е обратен.
2) Графитна смазка. Лично пробвана и сега на част машините. Доволен съм. По-голяма устойчивост от маслото. Липса на корозия. Важното е да се навива на ръка. Или предварителен инструктаж на гумаджиите с едно на ум, че Ганьо винаги ще спори да не го учите на занаят. Но трябва да сте твърди и да си държите на своето. Винаги съм ги подозирал гумаджии в някаква тайна конспирация с производителите на шпилки.
3) Литол - това е съвременната грес. Не съм пробвал. Според мен е много "дебела".
4) Медна. Определена като Ес-класа за такъв тип операции. Казват, че е скъпа. Подмяната на скъсана шпилка евтина ли е?
5) Специални препарати. Ползвам такъв за бойната техника. Мисля, че е на графитна осова. Наистина е добър. Нямам наблюдения дали изсвирясва - защото често се свалят гумите. "Тънък" и държелив на температура. Недостатък - скъп. Около 10-12 лв. флакона - спрей. Стига за един сезон. За граждански цели може да стигне и за десет години.
Интересно ми е да чуя вашето мнение не само за крепежите на джантите, но и за всички други възли по окачването и шасито и каросерията. Пролетта идва и освен за смяна гуми ще трябва да се погрижим и за любимата техника.
Коментар