Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Jawa-ČZ 250cc модел 353/04 от 1958г. - ремонт и реставрация

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • #31
    Адмирации ;-)
    ;-)
    Grand Cherokee I - 5.2 - супер беше!
    нула 999 нула 3 нула 9 нула 3

    Коментар


    • #32
      Първоначално публикуван от ikristiqn Преглед на мнение
      Адмирации ;-)
      Благодаря


      Оригинално побликувано в motoforum.bg : « Отговор #38 -: октомври 23, 2018, 16:11:24 »



      Продължавам напред с разцепването!

      Първо от страничните капаци и задължителния снимков материал





      Тук е момента да се похваля още веднъж със стойката за двигателя. Загубих доста време за изследване
      и умуване кое и как, но определени си струва старанието. Незнам как е работата без такава, но с нея
      е много приятно! Единствено завъртането около вертикалната ос малко липсва, но иначе конструкцията се
      усложнява (,а и натежава) драстично и е прекалено.

      И така, първичната верига е разтеглена и ще се смени с нова. Касетата на съединителя има един
      счупен зъб, но и тя ще бъде нова - от CZ350.



      Цилиндъра е леко надран и той ще бъде сменен, заедно с буталото и коляновия вал.





      Главата, която свалих е с номер 25-353-13-112, а новите са ми с номер 26-353-13-104.
      Проверката показва, че и двете са монтирани на Ява 353 - 12 коня, но в различни годинни.



      За справка тук http://jawarmaniak.wz.cz/technika/od..._kajvacka.html
      Има и още много допълнителна информация за разликите между моделите през годините.
      Естествено се консултирах с г-н Николов (който ми е като ментор и на който досаждам най-често),
      дали мога да сложа новата глава и получих положителен отговор. Новата би трябвало да е ѝ по-добра
      заради по-голямата степен на сгъстяване. Ако сте забелязали старата е с по-големи отвори.
      Това е така заради различните гайки, които се монтират заедно с тази глава.
      Няма снимка на моите, но изглеждат така - гайки и глава .
      Има разлика и в дължината на шпилките, но аз предвидливо съм си поръчал нови.



      Единия от захващащите болтове на храповика е лееееко скосен... Новите явно ще са с федерки и имбусни



      Да покажа и един китайски екстрактор за скъсани болтове, от който останах много пиятно изненадан!
      Проблема - винтовете с който се захваща избирача на скоростите е хванат с фрезенкови болтове за
      права отвертка. Такива е имало по онова време, такива са слагали. Новите ще са имбусни 100%.
      Болта излезе без проблеми след разпробиването и след това с ударния винтоверт.



      А това е инструмента, с който се вади ротора. Вижте и клипа, много приятно пука!



      Сваляне на буталния болт, естествено със специално подготвения инструмент. Преди доста време направих
      два такива, един за колегата Баламотов и един и за мен. Една втулка от POM за 15mm бутален болт
      и свалянето е като детска игра.



      За свалянето на съединителя и зъбното колело на коляновия вал се ползва скоба. Направил съм си такава,
      от преди минимум 2-3 години, но естествено точно тази седмица беше изпратена за цинк (да е по-лъскава....)
      Заедно с консултацията за главите взех на заем една не толкова лъскава, но вършеща префектна работа скоба.
      И работата продължи. А новата ще я снимам за архива.... като дойде.



      Дойде време за цепене на картери! Начинанието изглежда по този начин.



      И малко видео материал.



      Удоволствието най-накрая да иползваш инструмента приготвен преди толкова време....
      страшна работа (особенно когато ѝ работи подобаващо).

      За събирането на картерите ще направя комбинация от този иснструмент (там вече ще ви представя
      и по-големия "лъскав" брат, но имайте търпение да се завърне и той от цинк...) и инструмента
      за избиване/набиване на оста на задната вилка. Почти съм го измислил как ще стане.

      Нямам много други снимки, но в общи линии няма нищо фрапиращо. Още веднъж се убеждавам, че съм
      попаднал на каран и подържан правилно екземпляр. Който ще живее нов живот.
      Скоростите изглеждат много добре, като ще минат на пълна ревизия и настройка.
      След основния ремонт са сложени два ролкови лагера на коляновия вал. Обмислям варианта и аз
      да го напрявя с такива, вместо с оригиналните сачмени.





      Ще има няколко конструктивни подобрения на двигателя, които са част от слабите му страни появили се
      в процеса на експлоатация и остранени в следващите модели. Ще има и такива, които ми бяха
      показани от ментора ми и също ще бъдат реализирани в проекта.

      Ако съм ви заинтригувал..... повече следващия път.

      Коментар


      • #33

        filipon « Отговор #39 -: октомври 24, 2018, 13:39:47 »

        Браво колега и благодаря за снимките с правилните инструменти всичко става лесно!
        Ще чакаме продължение ,браво ....


        sevlievoben « Отговор #40 -: октомври 28, 2018, 08:29:34 »

        Браво Ванка-продъжаваш с делото Велико!Само не знам с какво те зарази така твоя ментор-трябва да го попитам

        Коментар


        • #34
          Оригинално побликувано в motoforum.bg : « Отговор #41 -: октомври 30, 2018, 11:57:10 »

          Благодаря колеги, радвам се, че ви харесва!

          Продължавам с тазседмичните нововъведения.
          Както ви бях обещал, лъскавите инструменти дойдоха! Исках да са с черна оксидация, но и така са си добре.


          Ключове за заключване на съединител - CZ и Ява.



          Избивачка/набивачка на оста на задното окачване, а също и за монтиране на коляновия вал в лагерите



          Ключ за перчатите гайки и ключ за предни и задни гуми - 22-32mm.



          И голямата дъска за разделяне на картери - универсална за почти всички чешки машини





          Както се казва в един виц - "Не е кой знае какво, ама голяма работа!"...



          Картерите тази седмица бяха минали измиване и са в приличен вид за работа по конструктивните
          усъвършенствания. Не е кой знае какво, но е приятно за работа.








          Да започнем от новата втулка за автомата на съединителя. По-късно я има и монтирана.



          Тук вече е по-сериозната задача за осигуряване на по-голяма херметичност на скоростната кутия.
          Както знаете (ако не сте знаели, като мен, вече ще знаете) от страната на автомата няма нищо,
          което да кара маслото от скоротната кутия да си стой там. В резултат винаги тече масло и е неприятно.
          Решението в моя случай е "инсталацията" на семеринг с 14х20х3. За целта трябва да се разстърже легло за него.
          Тук вече е време да покажа умения за работа с разтъргваща глава и центроването ѝ. Резултата е следния



          С набитата втулка, за тест и готова за набиване на семеринга. И двете ще се монитрат след
          набиването на лагерите заради загряването на картерите.



          Така, ще изглежда новото лабиринтно уплътнение между коляновия вал и скоростната кутия.
          Незнам защо не е с обикновен семеринг и тук оригинално, и защо и двата лагера на коляновия
          вал не са след семерингата. За лагерите съм доста сигурен за отговора, но ще се
          поинтересувам и ще разбера и двете със сигурност!



          Другото конструктивно подобрение е свързано със семерингата от страната на динамото.
          Оригинално няма зегерка и моята преди да я избия беше позачукана към картера.
          Опитах се да я избия на пресата, но не поддаде и в последствие видях, че диаметъра
          от страната на динамото е по-малък. Новата концепция включва разтъргване на леглото
          и направата на канал за зегерка. До колкото разбрах при новите модели зегерката е
          след лагера и семерингата, а не межу тях, което пази семера от "издухване".

          И така, центроване и разстъргване. С видео - показвaщо, как се трие маркер, когато нямаш гумичка...



          Ето и в готов вид, готов за набиване на семеринга. Вижда се и недотам добрия резултат
          от направата на канал за зегерката... Отчитам си грешката и ще го до вкопая още малко.
          Предполагам, че съм му помогнал още при опита за избиване на стария семеринг.
          Каквото такова, не е фатално, а и нали се уча.








          Очаквайте скоро резултатите от последната доза хром!

          Коментар


          • #35

            samurai_jack « Отговор #42 -: октомври 30, 2018, 21:48:20 »



            sevlievoben « Отговор #43 -: октомври 31, 2018, 08:57:36 »

            Само да информирам-оригинално на моя двигател за Ява Перак има зегерка м/у семеринга и динамото.Тя е по-тънка от обикновените-явно на следващите модели 353 е съкратено мястото и в картера


            Skywlak « Отговор #44 -: октомври 31, 2018, 09:10:55 »

            Някакви хоби машини ли имаш или са по-така ?

            Коментар


            • #36
              Оригинално побликувано в motoforum.bg : « Отговор #45 -: октомври 31, 2018, 11:41:07 »


              Данчо, има схеми на дигателя, в които има зегерка, но при мен са я пропуснали.
              И да, по-тъкни са от стандартните, накупих си нови, но ще си ползвам старите.

              Машинитите са стари, но професионални - малък универсален струг и инструментална фреза.
              Само аз съм хобиста!

              Както ви обещах ще има хром, но преди него малко от вездесъщата - ръжда!

              Турската дръжка на опашката не пасваше към моята опашка и има нужда от огъване и напасване.
              За това пак прибегнах до услугите на Ангел, който ми подари и подготви една от неговите.

              Ето го "ръждилника" преди и след. Естествено първо го напаснах по моята опашка.





              Преди хрома:



              И след него:




              И за финал на днешната доза хром: резервоара!

              Стария имаше онези точици от галванизацията и ме притесняваше, че няма да се върже на
              всичката лъскавина на останалите детайли. И така след много разправии, тестове и
              лъскане Ангел ми подготви този хубавец.





              И вече в по-финалния, лъснат вид









              И след хрома








              И пак проблеми.... явно си нямам късмет с тези резервоари...
              И на този има един участък с много кофти зърна от ваната за галванизация...





              Такъв ми бил късмета...

              Коментар


              • #37
                Оригинално побликувано в motoforum.bg : « Отговор #46 -: януари 02, 2019, 18:12:09 »


                Здравейте и за много години!

                Време е да ви запозная с малкия, но качествен напредък по проекта.
                Незнам на вас какво ви донесе Дядо Коледа, но на мен ми върна каквото му бях занесъл... малко по-лъскаво.

                Не издържах на вида на резервоара... и взех решението да го преполирам на местата със "зърната"
                и да се хромира още веднъж... Този път започнах от далеч - консултирах се защо се получават тези зърна
                и как би могло да се намали шанса да ги има. Оказва се, че е най-добре резервоара да е затворен и пълен
                с инертен материал за да не изплува.

                За целта направих капачки, долната е стандартен болт със ситна резба М14х1.5 и О-пръстен.
                За горната тапа трябваше да се постарая повече. "Врътнах" една текстолитова тапа:





                Ето го и резултата от цялостната процедура:


                С две думи: невероятна красота!

                При полирането не успях да прецакам големи площи от резерваоара и стигнах само до никела.
                Така новото покритие е само никел и хром. Надявам се да няма проблеми (има такава опасност).

                Заедно с резервоара минах и две оси за манивелата:



                Бях ви споменал и за гарнитурите на главата, ето ги и тях. Нови, правени по поръчка на лазер от медна ламарина.
                След няколко телефонни разговора с лазера (много разбран човек! (https://www.patlidganski.com/)), намиране на ламарината,
                два транспорта до лазера и 20лв. за рязане, резултата е следния. Перфектно пасващи гарнитури лягащи по диаметъра на
                цилиндъра, така че да няма как да бъдат "издухани".





                И да допълня придобивките с един комплект неръждаеми кабелни превръзки:



                Новата година продължаваме напред, надявам се към финала!

                Коментар


                • #38
                  Бравос! Поздравления!
                  Навремето тези гарнитури ги режехме от капачки за буркани, на ръка, с остро ножче. Имаше и фабрични, алуминиеви, ама трудно се намираха... то какво ли се намираше лесно!
                  Тука трябваше да стои една умност, ама по-насетне ще спиша някоя.

                  Коментар

                  Активност за темата

                  Свий

                  В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                  Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                  Зареждам...
                  X