Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Реставрация на едно наследство-Балкан 50 МК-3

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Реставрация на едно наследство-Балкан 50 МК-3

    Здравейте колеги.Рещих да ви запозная и с моя проект,вдъхновен от колегата Христо81.От години знам,чепод един навес на село седи едно Балканче,завито под много черги.Балканчето е закупено през 1977 от тъста ми,и е карано 3044 км до към 83-84,когато превърта чопа на коляновия вал,свалят двигателя да го носят на майстор във Варна,и...до там!До тази есен си мислех че двигателя е откраднат или изгубен,но при разчистването на мазата на тъщата намерихме двигателя-не пипнат,си седи в един наелонов чувал,чакащ по добри времена.Тогава видях темата на колегата,и реших че и аз ще възстановя нашето Балканче.Документи има,макар и стари,но не е бракувано,и смятам че може да се оправи документално.Рещих да действам в следната последователност:Първо оправям двигателчето,подкарваме моторчето,оправяме документите,след това разглобяване,пясъкоструй,боя и т.н,до един завършен проект!Ако не се оправят документите ще си бръмкам с него на село за кеф!
    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:image-0-02-05-2fb78cfad4920152e5287728894c570c990ef31d6a3131fe8f907922f5a8ab53-V.jpg
Прегледи:1
Размер:110.5 КБ
ID:6142787
    В тези студени дни заниманията в гаража са много приятни и...сцепих двигателяНатиснете снимката за да я уголемите

Име:IMG-ee023f1c66f5e40d23c9a1372df8f105-V.jpg
Прегледи:1
Размер:216.6 КБ
ID:6142784Натиснете снимката за да я уголемите

Име:IMG_20180221_145826.jpg
Прегледи:1
Размер:345.9 КБ
ID:6142789
    За съжаление,някой навремето е махнал свеща,и буталото и цилиндъра бяха яко спекли,но с доста бой ги разглобих,и така полека полека до крайНатиснете снимката за да я уголемите

Име:IMG-e6809192729de04ec3a4ee74347c8a77-V.jpg
Прегледи:1
Размер:146.3 КБ
ID:6142786.
    За съжаление,съединителят също беше в много лошо състояние!
    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:IMG-d8f7e83ac4e5b9ce57c69804a481f8e1-V.jpg
Прегледи:1
Размер:246.0 КБ
ID:6142785Натиснете снимката за да я уголемите

Име:IMG-6b7f51addb32366019fe6432fab8a12b-V.jpg
Прегледи:1
Размер:226.3 КБ
ID:6142788
    Изчистих,измих и прегледах всички части.Всички лагери ще сменим,заедно със семерингите,но ще се наложи да търся цилиндър,бутало,съединител и евентуално колянов вал...за сега!Ако някой може да помогне,да пише!Натиснете снимката за да я уголемите

Име:IMG_20180228_145946.jpg
Прегледи:1
Размер:408.8 КБ
ID:6142791
    Тук се заиграх малко с дремела....Натиснете снимката за да я уголемите

Име:IMG_20180228_115818.jpg
Прегледи:1
Размер:387.6 КБ
ID:6142790
    Много съм се надъхал,и се надявам да доведа нещата до край!Само да се оправи двигателчето,другото лесно!
    Последно редактирано от jouzzin; 28-02-18, 17:26.
    TLC 120 Prado
    Yamaha Wolverine 450 4x4 SE

  • #2
    От: Реставрация на едно наследство-Балкан 50 МК-3

    Йоско, това балканче в Неново ли беше?

    Коментар


    • #3
      От: Реставрация на едно наследство-Балкан 50 МК-3

      Не Ванко,Новосел,Шуменско!Аз за него исках да си говорим,ама то не се е минало още!
      TLC 120 Prado
      Yamaha Wolverine 450 4x4 SE

      Коментар


      • #4
        От: Реставрация на едно наследство-Балкан 50 МК-3

        Хубаво е да сложиш съчмени скорости. По-добри са от щифтовите. При последните често се заобля щифта, разбива се леглото в зъбчатката и почват скоростите да изключват. Ако съединителя няма механична повреда, смени само дисковете. Коркови са, вървят към 3лева бройката и стават 1:1 с Минск 125. Бутала се продават, само цилиндър трябва да си намериш. Един шлайф до 1-ви ремонт и двигателя ще запее. Провери всички легла на семерингите, особено от двете страни на коляновия вал. Понякога се разбиват гадно. Лагерите на коляновия вал трябва да са без капсуловки(или само с една) и по-възможност с С3 клас на хлабина. Но и обикновени да сложиш пак няма да има проблем.

        Коментар


        • #5
          От: Реставрация на едно наследство-Балкан 50 МК-3

          Благодаря за съветите.Скоростите са си със съчмен фиксатор,даже днеска докато го чистих се разхвърча,и един час ги търсих в гаража.Съединителя сякаш няма механична повреда,но дори и метал ите дискове са с корозия и ми се искаше да сменя и тях.Друго което забелязах е,че едната осичка на съединителя е износена и трябва да се сменя!Да се размрази времвто и ще си купя лагери и семеринги.Притеснява ме конуса на вала към маховика,че и той е корозирал....
          TLC 120 Prado
          Yamaha Wolverine 450 4x4 SE

          Коментар


          • #6
            От: Реставрация на едно наследство-Балкан 50 МК-3

            Ша го бъде. Само мерак да има.
            сто: Тук нормално си подаваме топката като на тренировка и гледаме да не се контузим. Понеже сме от един отбор.
            dembito: Хардуера можеш да го ритнеш, а софтуера само да го напсуваш

            Коментар


            • #7
              От: Реставрация на едно наследство-Балкан 50 МК-3

              Първоначално публикуван от jouzzin Преглед на мнение
              Благодаря за съветите.Скоростите са си със съчмен фиксатор,даже днеска докато го чистих се разхвърча,и един час ги търсих в гаража.Съединителя сякаш няма механична повреда,но дори и метал ите дискове са с корозия и ми се искаше да сменя и тях.Друго което забелязах е,че едната осичка на съединителя е износена и трябва да се сменя!Да се размрази времвто и ще си купя лагери и семеринги.Притеснява ме конуса на вала към маховика,че и той е корозирал....
              Повърхностната ръжда по металните дискове ще се изчисти бързичко като почнеш да го караш. Ще се заглади като бебешко дупе. Коя ос имаш предвид? Има една, избутваща съединителя, но тя не е проблем, освен ако не е износвна при мъничкия семеринг. Зад съединителя има втулка, а след това лагер. През тях минава вал. За него ли говориш? Конуса на вала обаче може да е проблем. Той е единствения, който държи тази сглобка. На шпонката не вярвай. Не е направена за това. Ако сменяш вала няма място за притеснение. Просто новият няма да е ръждясъл. Ако решиш да оставиш тоя вал, просто пробваш. В лошия случай ще превърти и ще изгуби центровка. Тоест ще побуташ малко. Чувал съм, че можело да се припасне конус. С шлайф паста намазваш, слагаш леко маховика и почваш леко без да натискаш да въртиш, докато ти хареса. Не съм пробвал.
              При набиването на семерингите внимавай много. И от двете страни на кол. вал има засечки и ако не внимаваш ще излезе пружинката на семеринга. Набиваш внимателно, като преди това подлъгваш семеринга с една тъничка отверка, докато мине засечката. После по-смело.
              Ако имаш въпроси, питай. Ще се радвам да помогна. Поздрави!

              Коментар


              • #8
                От: Реставрация на едно наследство-Балкан 50 МК-3

                Именно осичката която бута съединителя е износена около малката семеринга.Ами така ще направя-ще почистя металните дискове максимлно от ръждата и ще купя корковите.В отворите на вала имаше наврян корк-явно някакъв ретро тунинг.
                TLC 120 Prado
                Yamaha Wolverine 450 4x4 SE

                Коментар


                • #9
                  От: Реставрация на едно наследство-Балкан 50 МК-3

                  .... ааа, не е ретро тунинг..
                  Така се намалява обема на подкартерното пространство, с всички произлизащи от това последици.

                  Огледай и вътрешните ръбове на картера - за допълнително намаляване на обема се заливаха с епоксидна смола до възможния максимум. Със същата идея.
                  И пак със същата идея, се фиксираха коркови пластини под челото на буталото. И интересно, че това дори работеше.

                  Коментар


                  • #10
                    От: Реставрация на едно наследство-Балкан 50 МК-3

                    За конуса на вала не се притеснявай,почисти със ситна шкурка и толкоз.Оригинално от вала стърчи щифт,който насочва маховика за правилна позиция.При превъртане се къса и в повечето случаи няма шанс да се извади,но не е проблем,маховика основно държи на конуса.За целта се вкарва по оста и се проверява центровката,ако трябва се коригира позицията до окончателна,след това се поставя камък 17мм и се удря с чук за да зацепи конуса и накрая се поставя осигурителната гайка.Метода е гарантирано изпитан.
                    Изрежи си от ламарина 1,2-1,5мм осигурител за семерингата на коляновият вал на лявата половинка на картера.Представлява кръг със две ушенца със 6мм отвори и централен малко по-голям от оста на вала.Закрепва се за 6мм резби на половинката,предназначени за скоба при цепене.Спестява много нерви от изплюта семерина в следствие на комресия и последващото налапване със масло.
                    При закрепването на двигателя към рамата,обърни особено внимание на горният болт под карбуратора.Оригиналният е със шлиц за права отверка и най-вероятно липсва.Може да сложиш какъвто и да е 8мм болт,като предварително го завиеш на рамката и изрежеш излишната част след гайката.Често там се поставя по-дълъг болт и при затягане пробива лявата половинка над съединителя и от там почва да изхвърля масло.
                    Вива: Което само доказва, че земята е била плоска, преди да я намотаят на глобус...

                    Коментар


                    • #11
                      От: Реставрация на едно наследство-Балкан 50 МК-3

                      Многоблагодаря за съветите!Моя колянов вал е с превъртял чоп.Има тука един стар майстор дето можел да го извади скъсания.Ще го преслушам,само да се стопи снега.А какво представлява тая скоба за цепене?Бая бой изяде по време на разглобката,и не е лошо да го спестявам това.....
                      TLC 120 Prado
                      Yamaha Wolverine 450 4x4 SE

                      Коментар


                      • #12
                        От: Реставрация на едно наследство-Балкан 50 МК-3

                        Скобата е всяка възможна скоба за изваждане на магнета от коляновия вал.

                        Коментар


                        • #13
                          От: Реставрация на едно наследство-Балкан 50 МК-3

                          Първоначално публикуван от jouzzin Преглед на мнение
                          Моя колянов вал е с превъртял чоп.Има тука един стар майстор дето можел да го извади скъсания.Ще го преслушам,само да се стопи снега.А какво представлява тая скоба за цепене?Бая бой изяде по време на разглобката,и не е лошо да го спестявам това.....
                          Не се занимавай с чопа(щифта),той и не е поставен където трябва,ако зацепиш маховика по него не можеш да подадеш необходимият аванс за паленето.Балкана при мен вървеше осезателно по-добре на 2,7-2,8мм предварение,по документация май беше към 1,8-2мм.
                          Скобата за цепенето се прави елементарно от шина 5-8мм,на която в центъра се прави отвор Ф11мм и се заварява гайка М-10мм.В краищата се пробиват два отвора Ф6,5-7мм,завиват се две шпилки във резбите на лявата половинка,и навиваш по една гайка на всяка.Поставяш шината и я затягаш със още две гайки,подостряш на шмиргела един болт М-10мм и завиваш до упор на оста на коляновият вал.След това със натягне на болта,и помагане със отверка във задният край на картерите ги разделяш.
                          Вива: Което само доказва, че земята е била плоска, преди да я намотаят на глобус...

                          Коментар


                          • #14
                            От: Реставрация на едно наследство-Балкан 50 МК-3

                            Центровката се прави с шублер по спецификация 1.2мм. Но за съжаление според мен правилната е 1.5-1.7мм. При голямо предварение ще му е трудно да пали на манивела. Ще обясня на кратко как се прави. Хубаво е да загладиш повърхностите на чукчето, така че да са равни. Ще ти трябва прост шублер и тънък лист от станиол за цигари, но не много широк. Плочката под магнета има улеи, за да се върти. Тя определя центровката. Посоката на въртене на маховика е по часовниковата. Бъркаш през свещта с една отверка и почваш да въртиш маховика на дясно, докато не намериш горна мъртва точка. Това е максималната точка, до която може да се вдигне отвертката. Ако продължиш, буталото слиза надолу. Та с няколко опита улучваш ГМТ. На мястото на отверката слагаш дълбокомера на шублера и замерваш какво показва. Това ти е разтоянието при ГМТ. На теб обаче ти трябва 1.5мм преди ГМТ. Затова към предварително замереното разстояние добавяш 1.5мм и нагласяш шублера така. Пъхаш го пак през отвора на свещта и ще видиш, че той вече не иска да легне на главата-стърчи с 1.5мм. Хващаш с ръка маховика и лекичко завърташ маховика обратно на часовниковата стрелка, така че шублера да легне. След като легне хубаво проверяваш дали всичко е наред. Ако разстоянието е добре, повече не пипаш маховика и пъхаш тясния лист цигарена хартия между чукчето. То затиска хартията. Леко дърпаш хартията, и започваш много бавно да въртиш плочката под магнета. От ляво на дясно. В някой момент чукчето се отваря и хартията остава в ръцете ти. Това е моментът. Стягаш болтовете и си ти. През цялото време не пипаш маховика, защото ако мръдне тези 1.5мм ще идат в историята. След като стегнеш плочката проверяваш два пъти центровката и не я мислиш повече. Ако след това не ти хареса, спокойно може леко да мръднеш плочката. Има и вариянт да не може да дадеш предварение от плочката, а да трябва от маховика. Но това е изключение, а не правило.
                            Поздрави!

                            Коментар


                            • #15
                              От: Реставрация на едно наследство-Балкан 50 МК-3

                              Натиснете снимката за да я уголемите

Име:017.jpg
Прегледи:1
Размер:355.9 КБ
ID:5782250Натиснете снимката за да я уголемите

Име:016.jpg
Прегледи:1
Размер:244.1 КБ
ID:5782249Натиснете снимката за да я уголемите

Име:013.jpg
Прегледи:1
Размер:251.5 КБ
ID:5782248Натиснете снимката за да я уголемите

Име:018.jpg
Прегледи:1
Размер:214.9 КБ
ID:5782251Натиснете снимката за да я уголемите

Име:020.jpg
Прегледи:1
Размер:216.3 КБ
ID:5782252 Центровка с това се прави + пробна лампа и 5-6 волта трафче. С поздрав Борето
                              Последно редактирано от boreto2; 01-03-18, 21:01.

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X