Имам си нова Шкода.
Как се стигна до там?
За пръв път видях зелената във форума на Шкода клуба - било е сигурно 2006г и още беше бежова. В последствие - някъде 2008 с Росен ходихме да разглеждаме Шкодите в големия гараж във Варна и зелената много ме изкефи. Не си спомням да съм я карал, Миро ми даде да карам МБ-то, което сега е при Анастас. След това Косьо купи зелената. Той пък ми е комшия, през един блок и също го познавам не знам вече от кога. Жълтата им Шкода 105GL я знам сигурно от 1992-3, като почнах самостоятелно да щъкам из Хиподрума - квартала на моите и Косьовите баба и дядо. Комплексната реставрация, която двамата със Сашо направиха, ме запали и аз 2013-2014 по същия начин построих колата на дядо ми - Жигули.
В някакъв момент - сигурно е било 2015, ходих да я гледам зелената. Тогава обаче ми беше повече мерак за стара Волга или нещо друго по-ретро. Имах Варшава и Жигули и Шкодата ми се стори твърде модерна.
Минаха няколко години, купих си и реставрирах Волга М21. Купих си и Ниса...
И преди месец някъде Наско от Варна ми пусна мухата за една бяла русенска 120Л.
Говорих и с Росен, мерак та мерак. Бялата има дребни забележки - например липсва лайсната на задна дясна врата.
Звъня на Косьо - дай да намерим лайсна.
- Абе ти я ела да видиш зелената.
Отидох, видях и нямах нужда от много навиване. Не беше палена от година и нещо. Запали от раз(!). Съдба!
Една сутрин я прехвърлихме и даже минах КАТ за нови талони. Та колата си смени адреса с една улица разстояние.
Шкодата е правена от двамата й собственици преди мен - Миро и Косьо.
Миро купи отлично запазена и неизгнила базова 105Л с идеята да я трансформира в топ модела на Шкода от края на 70-те и началото на 80-те, а именно 120ГЛС.
Купето е възстановено козметично 2006г. Сменен е цвета на настоящето зелено, което е характерно за 120ЛС и 120ГЛС.
Визията е сменена изцяло. Отпред е поставен ГЛС пакет - 4 фара в комплект със съответните решетка и маска покрай фаровете. Пакетът е от най-красивия възможен вариант - поставян само 1982 и 1983г. Старите са с повече хром, което поне на мен ми идва твърде много. Добавен е и оригинален черен спойлер от Гарде.
Джантите са опционални за модела - Indianapolis 13" и то 5бр. През 1979 започва частично да се поставят 13-цолови джанти като опция. Краят на 14-ките е през 1980 с излизането на модел 1981.
Отзад има GLS лайсна между стоповете. Няма спойлер на задния капак, но и маската вече няма решетка - това е характерно за модел 1979.
Брони, стопове и какво ли още не е сложено чисто ново при модифицирането на купето.
Боята е R-M, акрилна и все още изглежда отлично.
Интериорът е от GLS и то в по-лускозния вариант след 1982г - табло, волан, кори на вратите... Седалките са с високи облегалки от Рапид. Имат регулиране по височина, което при моите размери е супер. Самият салон е в отлично състояние.
Казано накратко - колата е направена за каране. Има си всичко, което съм искал да има в Шкодата, когато като дете разглеждах заводското ръководство за експлоатация - отопляемо задно стъкло, интервален включвател на чистачките, ГЛС салон. От друга страна е със супер здраво купе, което в толкова ранен вариант без спойлер е на практика неоткриваемо.
Ще се опитам да направя малко ретроспекция на проекта.
Ето снимка от 2006г. Миро я е купил от Стара Загора, а Росен снима. Шкодата още си е 105Л и е бежова. Купето е супер здраво. Тя и до сега няма изгнило.
Ето вече в завършен вид.
Заводската цветова гама:
Понеже съм фен на по-заводската визия, спортното гърне остава при Косьо.
Колата е печелила много награди.
Запалих се на тема 120, както в ученическите ми години, когато по цяло лято карах бежовата на село.
За да е още по-забавно, покупката на голяма Шкода се комбинира с излизането на два много симпатични и дълго чакани модела в 1/43 на чешката фирма Абрекс. У нас ги внася Хобиленд.
Та, вчера ми звъннаха оттам да отида да си взема поредните малки Шкоди за колекцията.
Първата е 105Л от 1977 цвят "Червен пипер". Интересното е, че въпреки надписа 105Л моторът й е изработен с оребрения алуминиев картер, което е характерно само за 120...
Втората е 120Л - модел 1982 с овалния фар и характерния светло син цвят. Има я и в жълто, което също стои супер и е много характерен цвят. Е, решетката е от 120ЛС с широки лайсни, но това китайците едва ли го подозират.
Дано все някога пуснат и модификацията GLS.
Изначално седалките на тази кола ми харесват. И като материя, и като дизайн. Стандартните на Шкода 105/120Л са с много некачествен плат и ако не са покрити с калъфи, се разпадаха още 2-3 години след купуването на колата. На бежовата бяха изгорели още 90-91г., а сега след още близо 30г, буквално са станали на прах.
Материята на ГЛС и Рапид е много, много по-приятна. Не че нещо кой знае какво неземно - все пак става дума за соц кола на 40г., но са си приятни за гледане и пипане.
На седана ГЛС седалките са с отделни подглавници, докато на Рапид са със същия плат, но с висока облегалка, като на Лада 2107. Задните пък нямат подглавници, за разлика от на седана.
Иии, има една невероятна за кола, произведена в рамките на СИВ екстра - Рапидовите седалки се регулират по височина. Е, вярно, регулират се с ключ 13, но пък може да се избира позицията на предния и задния край на седалката спрямо цели 4 положения във вертикала.
Аз съм 2 метра и 120кг и идеята е да не ми опира главата в тавана.
С Косьо развихме 4-те специални болта.
Отначало оставихме предния край на трето, а задния на нулево положение, ама ми опираха краката във волана.
Смъкнахме я докрай.
Ей, кеф. Получи се една приятна позиция зад волана.
Ето за сравнение как беше:
Това сивото не е разпорена седалка, а е стоманената шина, която носи възглавницата. Тя именно е хваната с 4 болта за шейните.
Ето какво стана:
Хохо - има няма с по 5см надолу!
Дясната седалка сега странно стърчи нагоре - сигурно и нея ще я смъкна, за да е симетрично.
Ето и едно видео как паля Шкодата на газ. За кола, некарана от години, се държи отлично!
Ще трябва да си измисля изолация за капака.
Основен недостатък на зелената Шкода беше липсата на добре изглеждащо арматурно табло, отговарящо на обозначението ГЛС.
Аз винаги съм искал 120 с всички възможни "екстри" за модела. Безброй пъти съм чел и препрочитал десетките книги за Шкода вкъщи и винаги съм приемал наличието на оборотомер и отделни контролни лампи за някаква много яка характеристика на топ моделите ЛС и ГЛС.
Естествено, в момента целия интериор и екстериор на Шкода по никакъв начин не е луксозен, независимо дали е вариант "Л", или "ГЛС", ама а де, искам си лампичките и това е.
Уж бях решил да не се хвърлям както обикновено, ама аз съм си аз и като си реша, нещата се случват.
В крайна сметка Шкодата е елементарна на фона на М21 или Варшава като задача за възстановяване. Като е елементарна, значи, отивам в магазина ииии. И магазините взели, че затворили докато се наканя да подкарам Шкода.
Масовата Шкода 120L има такова табло:
Всички контролни лампи, с изключение на 4, са в общ кръгъл уред.
Вариантите с 58к.с. - 120LS и 120GLS, както и 105GL и 120GL имат оборотомер и съответно лампичките от кръглия уред са поставени на пластмасовата "приборна кора". Всяка лампа е в отделен пластмасов корпус, но който е отлята пиктограма, боядисана с бяла боя.
Понеже в България вариантите с оборотомер не са внасяни от Мототехника, въпросната конфигурация е по-дефицитна.
Съответно и тук има няколко варианта.
Ранен вариант - до модел 1981. Лампата за ниво на горивото не е в уреда, а на кората, и то отляво(!). На най-първите до 1978 самите пиктограми са други, след това стават стандартните за Европа. Особеност на ранния вариант е, че е с прозрачни стъкла на уредите.
Има и ранен вариант с черни релефни рингове - правен е от 1981 до 1983г.
След това идва таблото с вградена лампа за ниво на горивото и дневен брояч за километри.
На Шкодите - "японки" започва стандартно да се поставя заден фар за мъгла, съответно се появява и лампа за него.
Ранният вариант има лампа за включени къси светлини - "за допълнителен монтаж", както пише в книгите, както и за предни фарове за мъгла.
Късният има лампа за включено външно осветление - стандартно без крушка, но свързана с осветлението на таблото. Слагаш крушка и почва да свети. Освен нея има лампи за предни и заден фарове за мъгла.
Какво правя аз?
Таблото на зелената е по-интересното с голямата жабка - от GLS / Garde след 1982г. Значи върви с черни рингове?! Или пък по-ме кефи да е с ранните хром рингове, щото е 1979г. без спойлер отзад.
Пуснах си аз обява - а у търся си уреди за ГЛС. Всички шкодаджии ми обясниха, че няма как да стане и да не съм се опитвал.
Е, за една седмица мисля, че успях да реша въпроса.
На колата имах следното табло:
Кора от 120L с бензиномер 81-83 без лампа, термометър и километраж пак 81-83 (прозрачни стъкла, няма дневен брояч на километри и черни релефни рингове). Оборотомер с матово стъкло от японка. Аз естествено имам две японки и поне 3-4 дъски от 120Л с черни релефни рингове и там всичкото му.
Викам - ще събирам за японка, щото ми е такъв оборотомера.
Речено - сторено:
Един добър човек - Янко от Велинград ми подари нужната кора. Тя обаче е претърпяла тунинг, характерен за преди 15-20г.
За зла беда пластмасовите корпуси на лампите са били с поставени други пиктограми и трябва да се магьосват. Все едно - супер е и точно това, което търсех!
Да де, ама получавам второ включване. Понеже съм много досаден и нахален, колега от Русе ми праща следната кора. Той я е внасял от Англия, та ми даде и английски скоростомер в мили:
Имам си значи, не само хубава кора за японка, ами и оригиналната GLS инсталация за уредите.
Мога да си направя конфигурация за японка като моята - модел 1987.
Километраж с дневен брояч, оборотомера от зелената, бензиномер с лампа и така нататъка.
После пък един приятел ми донесе още по хипер-мега-гига дефицитна кора за ранна GLS. ООО! Не водя никави размисли, директно купувам и се кефя.
Кората е от Пловдив и е напълно здрава. Това само по себе си е рядкост, защото те се пукат супер лесно. В общия случай, като се развали километража и се почне ръчкане на гривната и после стягане юнашки.
Ето я непочистена:
Естествено, километражът е развален и ще взема друг. Откъде? Ми купих си и едни уреди за 120L с хром рингове - неотваряни, с неспукана кора. И да не работи, поне няма да е отварян. Няма Шкода, на която да работи проклетия километраж. На бежовата сме го трошили два пъти.
Както и да е, измих кората:
Фолиото на Оракал свърши чудесна работа. Залепва се голямо парче внимателно, без да се набръчка и после с макетен нож внимателно се изрязва - първо вътрешния контур, после външния.
Смених километража и бензиномера, както си бях намислил, с тия от обикновеното табло от 120L - пак ранни, с хром гривни.
Ето завършеното творение:
След това се заехме с монтажа. Пуснахме кабел от третия предпазител до контролната лампа на късите, като съответно й извадихме и маса.
Направих една простотия. Понеже съм забравил как изглеждат Шкодовите ключове, реших, че ще трябва да демонтирам ключа от средната част на таблото и от 4-тата му клема да пускам кабел до лампата за подгрева на стъклото. С бодър устрем пръснах цялата средна част на атоми - свалих радиото, конзолата, пепелника и заветния ключ. Опа - ми то кабелите са си запоени и си има куплунг на съвсем удобно място зад радиото. На всичкото отгоре инсталацията за контролна лампа си продължава из дебрите на таблото и след куплунга. Я да закачим таблото. Щрак подгрева и съответната лампа бодро си се запали на таблото. Значи можеше и без да пипам каквото и да е. Хайде обратно - сглобих всичкото разглобено, всичко работи. С проби установихме няколко изгорели крушки, както и че съм разменил фасонките на дългите и на лампата за налягането на маслото.
Бръм - паля Шкодата!
ООО - РАБОТИ!
Тука всички лампи светят. На дългите и за зареждането са с по-слаба светлина заради по-плътните им светофилтри, та не се виждат добре на светкавица.
Пръснах на атоми предницата.
Бях събрал вече две хубави метални емблеми от ранните 105/120, каквато е и тази. Всички Шкоди са с метална емблема до моделна 1979г, доколкото имам информация по въпроса. След това на S, L и LS вариантите почва да се слага пластмасова, а метална остава само на GLS.
Та ето я значи решетката с монтирана на нея емблема. Успях да я захвана надявам се здраво. Дано не я крадат, че е тегава за монтиране.
Последва сглобяване и ето какво се получи:
Доволен съм от резултата, с емблема ми изглежда по-добре.
Заиграх се и с един кусур от предишната седмица. Бях вързал кабела за допълнителната контролна лампа на късите светлини на 3-ти предпазител и съответно светеше постоянно при включено външно осветление. Какво съм чел шарената схема от зелената книга, не знам. Сега на телефона си свалих една черно-бяла и за секунда установих недоглеждането. Последва забавна операция по демонтаж на бушонно табло и жонглиране с телефон и отвертка в тъмното и на четири крака.
В резултат кабелът е вързан на 5-ти предпазител и лампата вече свети заедно с преден ляв фар само на къси. Стана както исках, доволен съм.
Как се стигна до там?
За пръв път видях зелената във форума на Шкода клуба - било е сигурно 2006г и още беше бежова. В последствие - някъде 2008 с Росен ходихме да разглеждаме Шкодите в големия гараж във Варна и зелената много ме изкефи. Не си спомням да съм я карал, Миро ми даде да карам МБ-то, което сега е при Анастас. След това Косьо купи зелената. Той пък ми е комшия, през един блок и също го познавам не знам вече от кога. Жълтата им Шкода 105GL я знам сигурно от 1992-3, като почнах самостоятелно да щъкам из Хиподрума - квартала на моите и Косьовите баба и дядо. Комплексната реставрация, която двамата със Сашо направиха, ме запали и аз 2013-2014 по същия начин построих колата на дядо ми - Жигули.
В някакъв момент - сигурно е било 2015, ходих да я гледам зелената. Тогава обаче ми беше повече мерак за стара Волга или нещо друго по-ретро. Имах Варшава и Жигули и Шкодата ми се стори твърде модерна.
Минаха няколко години, купих си и реставрирах Волга М21. Купих си и Ниса...
И преди месец някъде Наско от Варна ми пусна мухата за една бяла русенска 120Л.
Говорих и с Росен, мерак та мерак. Бялата има дребни забележки - например липсва лайсната на задна дясна врата.
Звъня на Косьо - дай да намерим лайсна.
- Абе ти я ела да видиш зелената.
Отидох, видях и нямах нужда от много навиване. Не беше палена от година и нещо. Запали от раз(!). Съдба!
Една сутрин я прехвърлихме и даже минах КАТ за нови талони. Та колата си смени адреса с една улица разстояние.
Шкодата е правена от двамата й собственици преди мен - Миро и Косьо.
Миро купи отлично запазена и неизгнила базова 105Л с идеята да я трансформира в топ модела на Шкода от края на 70-те и началото на 80-те, а именно 120ГЛС.
Купето е възстановено козметично 2006г. Сменен е цвета на настоящето зелено, което е характерно за 120ЛС и 120ГЛС.
Визията е сменена изцяло. Отпред е поставен ГЛС пакет - 4 фара в комплект със съответните решетка и маска покрай фаровете. Пакетът е от най-красивия възможен вариант - поставян само 1982 и 1983г. Старите са с повече хром, което поне на мен ми идва твърде много. Добавен е и оригинален черен спойлер от Гарде.
Джантите са опционални за модела - Indianapolis 13" и то 5бр. През 1979 започва частично да се поставят 13-цолови джанти като опция. Краят на 14-ките е през 1980 с излизането на модел 1981.
Отзад има GLS лайсна между стоповете. Няма спойлер на задния капак, но и маската вече няма решетка - това е характерно за модел 1979.
Брони, стопове и какво ли още не е сложено чисто ново при модифицирането на купето.
Боята е R-M, акрилна и все още изглежда отлично.
Интериорът е от GLS и то в по-лускозния вариант след 1982г - табло, волан, кори на вратите... Седалките са с високи облегалки от Рапид. Имат регулиране по височина, което при моите размери е супер. Самият салон е в отлично състояние.
Казано накратко - колата е направена за каране. Има си всичко, което съм искал да има в Шкодата, когато като дете разглеждах заводското ръководство за експлоатация - отопляемо задно стъкло, интервален включвател на чистачките, ГЛС салон. От друга страна е със супер здраво купе, което в толкова ранен вариант без спойлер е на практика неоткриваемо.
Ще се опитам да направя малко ретроспекция на проекта.
Ето снимка от 2006г. Миро я е купил от Стара Загора, а Росен снима. Шкодата още си е 105Л и е бежова. Купето е супер здраво. Тя и до сега няма изгнило.
Ето вече в завършен вид.
Заводската цветова гама:
Понеже съм фен на по-заводската визия, спортното гърне остава при Косьо.
Колата е печелила много награди.
Запалих се на тема 120, както в ученическите ми години, когато по цяло лято карах бежовата на село.
За да е още по-забавно, покупката на голяма Шкода се комбинира с излизането на два много симпатични и дълго чакани модела в 1/43 на чешката фирма Абрекс. У нас ги внася Хобиленд.
Та, вчера ми звъннаха оттам да отида да си взема поредните малки Шкоди за колекцията.
Първата е 105Л от 1977 цвят "Червен пипер". Интересното е, че въпреки надписа 105Л моторът й е изработен с оребрения алуминиев картер, което е характерно само за 120...
Втората е 120Л - модел 1982 с овалния фар и характерния светло син цвят. Има я и в жълто, което също стои супер и е много характерен цвят. Е, решетката е от 120ЛС с широки лайсни, но това китайците едва ли го подозират.
Дано все някога пуснат и модификацията GLS.
Изначално седалките на тази кола ми харесват. И като материя, и като дизайн. Стандартните на Шкода 105/120Л са с много некачествен плат и ако не са покрити с калъфи, се разпадаха още 2-3 години след купуването на колата. На бежовата бяха изгорели още 90-91г., а сега след още близо 30г, буквално са станали на прах.
Материята на ГЛС и Рапид е много, много по-приятна. Не че нещо кой знае какво неземно - все пак става дума за соц кола на 40г., но са си приятни за гледане и пипане.
На седана ГЛС седалките са с отделни подглавници, докато на Рапид са със същия плат, но с висока облегалка, като на Лада 2107. Задните пък нямат подглавници, за разлика от на седана.
Иии, има една невероятна за кола, произведена в рамките на СИВ екстра - Рапидовите седалки се регулират по височина. Е, вярно, регулират се с ключ 13, но пък може да се избира позицията на предния и задния край на седалката спрямо цели 4 положения във вертикала.
Аз съм 2 метра и 120кг и идеята е да не ми опира главата в тавана.
С Косьо развихме 4-те специални болта.
Отначало оставихме предния край на трето, а задния на нулево положение, ама ми опираха краката във волана.
Смъкнахме я докрай.
Ей, кеф. Получи се една приятна позиция зад волана.
Ето за сравнение как беше:
Това сивото не е разпорена седалка, а е стоманената шина, която носи възглавницата. Тя именно е хваната с 4 болта за шейните.
Ето какво стана:
Хохо - има няма с по 5см надолу!
Дясната седалка сега странно стърчи нагоре - сигурно и нея ще я смъкна, за да е симетрично.
Ето и едно видео как паля Шкодата на газ. За кола, некарана от години, се държи отлично!
Ще трябва да си измисля изолация за капака.
Основен недостатък на зелената Шкода беше липсата на добре изглеждащо арматурно табло, отговарящо на обозначението ГЛС.
Аз винаги съм искал 120 с всички възможни "екстри" за модела. Безброй пъти съм чел и препрочитал десетките книги за Шкода вкъщи и винаги съм приемал наличието на оборотомер и отделни контролни лампи за някаква много яка характеристика на топ моделите ЛС и ГЛС.
Естествено, в момента целия интериор и екстериор на Шкода по никакъв начин не е луксозен, независимо дали е вариант "Л", или "ГЛС", ама а де, искам си лампичките и това е.
Уж бях решил да не се хвърлям както обикновено, ама аз съм си аз и като си реша, нещата се случват.
В крайна сметка Шкодата е елементарна на фона на М21 или Варшава като задача за възстановяване. Като е елементарна, значи, отивам в магазина ииии. И магазините взели, че затворили докато се наканя да подкарам Шкода.
Масовата Шкода 120L има такова табло:
Всички контролни лампи, с изключение на 4, са в общ кръгъл уред.
Вариантите с 58к.с. - 120LS и 120GLS, както и 105GL и 120GL имат оборотомер и съответно лампичките от кръглия уред са поставени на пластмасовата "приборна кора". Всяка лампа е в отделен пластмасов корпус, но който е отлята пиктограма, боядисана с бяла боя.
Понеже в България вариантите с оборотомер не са внасяни от Мототехника, въпросната конфигурация е по-дефицитна.
Съответно и тук има няколко варианта.
Ранен вариант - до модел 1981. Лампата за ниво на горивото не е в уреда, а на кората, и то отляво(!). На най-първите до 1978 самите пиктограми са други, след това стават стандартните за Европа. Особеност на ранния вариант е, че е с прозрачни стъкла на уредите.
Има и ранен вариант с черни релефни рингове - правен е от 1981 до 1983г.
След това идва таблото с вградена лампа за ниво на горивото и дневен брояч за километри.
На Шкодите - "японки" започва стандартно да се поставя заден фар за мъгла, съответно се появява и лампа за него.
Ранният вариант има лампа за включени къси светлини - "за допълнителен монтаж", както пише в книгите, както и за предни фарове за мъгла.
Късният има лампа за включено външно осветление - стандартно без крушка, но свързана с осветлението на таблото. Слагаш крушка и почва да свети. Освен нея има лампи за предни и заден фарове за мъгла.
Какво правя аз?
Таблото на зелената е по-интересното с голямата жабка - от GLS / Garde след 1982г. Значи върви с черни рингове?! Или пък по-ме кефи да е с ранните хром рингове, щото е 1979г. без спойлер отзад.
Пуснах си аз обява - а у търся си уреди за ГЛС. Всички шкодаджии ми обясниха, че няма как да стане и да не съм се опитвал.
Е, за една седмица мисля, че успях да реша въпроса.
На колата имах следното табло:
Кора от 120L с бензиномер 81-83 без лампа, термометър и километраж пак 81-83 (прозрачни стъкла, няма дневен брояч на километри и черни релефни рингове). Оборотомер с матово стъкло от японка. Аз естествено имам две японки и поне 3-4 дъски от 120Л с черни релефни рингове и там всичкото му.
Викам - ще събирам за японка, щото ми е такъв оборотомера.
Речено - сторено:
Един добър човек - Янко от Велинград ми подари нужната кора. Тя обаче е претърпяла тунинг, характерен за преди 15-20г.
За зла беда пластмасовите корпуси на лампите са били с поставени други пиктограми и трябва да се магьосват. Все едно - супер е и точно това, което търсех!
Да де, ама получавам второ включване. Понеже съм много досаден и нахален, колега от Русе ми праща следната кора. Той я е внасял от Англия, та ми даде и английски скоростомер в мили:
Имам си значи, не само хубава кора за японка, ами и оригиналната GLS инсталация за уредите.
Мога да си направя конфигурация за японка като моята - модел 1987.
Километраж с дневен брояч, оборотомера от зелената, бензиномер с лампа и така нататъка.
После пък един приятел ми донесе още по хипер-мега-гига дефицитна кора за ранна GLS. ООО! Не водя никави размисли, директно купувам и се кефя.
Кората е от Пловдив и е напълно здрава. Това само по себе си е рядкост, защото те се пукат супер лесно. В общия случай, като се развали километража и се почне ръчкане на гривната и после стягане юнашки.
Ето я непочистена:
Естествено, километражът е развален и ще взема друг. Откъде? Ми купих си и едни уреди за 120L с хром рингове - неотваряни, с неспукана кора. И да не работи, поне няма да е отварян. Няма Шкода, на която да работи проклетия километраж. На бежовата сме го трошили два пъти.
Както и да е, измих кората:
Фолиото на Оракал свърши чудесна работа. Залепва се голямо парче внимателно, без да се набръчка и после с макетен нож внимателно се изрязва - първо вътрешния контур, после външния.
Смених километража и бензиномера, както си бях намислил, с тия от обикновеното табло от 120L - пак ранни, с хром гривни.
Ето завършеното творение:
След това се заехме с монтажа. Пуснахме кабел от третия предпазител до контролната лампа на късите, като съответно й извадихме и маса.
Направих една простотия. Понеже съм забравил как изглеждат Шкодовите ключове, реших, че ще трябва да демонтирам ключа от средната част на таблото и от 4-тата му клема да пускам кабел до лампата за подгрева на стъклото. С бодър устрем пръснах цялата средна част на атоми - свалих радиото, конзолата, пепелника и заветния ключ. Опа - ми то кабелите са си запоени и си има куплунг на съвсем удобно място зад радиото. На всичкото отгоре инсталацията за контролна лампа си продължава из дебрите на таблото и след куплунга. Я да закачим таблото. Щрак подгрева и съответната лампа бодро си се запали на таблото. Значи можеше и без да пипам каквото и да е. Хайде обратно - сглобих всичкото разглобено, всичко работи. С проби установихме няколко изгорели крушки, както и че съм разменил фасонките на дългите и на лампата за налягането на маслото.
Бръм - паля Шкодата!
ООО - РАБОТИ!
Тука всички лампи светят. На дългите и за зареждането са с по-слаба светлина заради по-плътните им светофилтри, та не се виждат добре на светкавица.
Пръснах на атоми предницата.
Бях събрал вече две хубави метални емблеми от ранните 105/120, каквато е и тази. Всички Шкоди са с метална емблема до моделна 1979г, доколкото имам информация по въпроса. След това на S, L и LS вариантите почва да се слага пластмасова, а метална остава само на GLS.
Та ето я значи решетката с монтирана на нея емблема. Успях да я захвана надявам се здраво. Дано не я крадат, че е тегава за монтиране.
Последва сглобяване и ето какво се получи:
Доволен съм от резултата, с емблема ми изглежда по-добре.
Заиграх се и с един кусур от предишната седмица. Бях вързал кабела за допълнителната контролна лампа на късите светлини на 3-ти предпазител и съответно светеше постоянно при включено външно осветление. Какво съм чел шарената схема от зелената книга, не знам. Сега на телефона си свалих една черно-бяла и за секунда установих недоглеждането. Последва забавна операция по демонтаж на бушонно табло и жонглиране с телефон и отвертка в тъмното и на четири крака.
В резултат кабелът е вързан на 5-ти предпазител и лампата вече свети заедно с преден ляв фар само на къси. Стана както исках, доволен съм.
Коментар