Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Високотехнологични разработки за офроуд

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • #16
    До: Високотехнологични разработки за офроуд

    Първоначално публикуван от gtsvg Преглед на мнение
    ... За бактериално...
    Стерилизиране чрез филтруване през мембрана 450nm. Масово се използва където се сетиш от поне 20 години.

    Коментар


    • #17
      До: Високотехнологични разработки за офроуд

      Първоначално публикуван от gtsvg Преглед на мнение
      ... Но има и "трудни" водоизточници - богати на желязо и тежки метали, много от тях са силно радиоктивни... "тежка" техника ... а до колко има такива възможности апаратурата в този камион?...
      Единствената трудност, като се изключи цената, е да се предвиди при пътуването си около света на какъв водоизточник ще се попадне, респ. какъв набор от замърсител-специфични филтри да се носят.

      Коментар


      • #18
        До: Високотехнологични разработки за офроуд

        Първоначално публикуван от gtsvg Преглед на мнение
        ...Например Франция сега ще строи няколко реактора /ядрени!/ на Либия за обезсоляването на водата и превръщането и в питейна!!!...
        Икономически по-изгодно е морската вода да се обезсолява чрез дестилация. А да се докара до питейна се добавят нужните минерални соли.

        Коментар


        • #19
          До: Високотехнологични разработки за офроуд

          Точно чрез дестилация е най-скъпо и индустриално не представлява интерес. Даже и за портативна дестилация, изразходваното гориво е порядък по-скъпо от технологията с обратна осмоза.

          Отпадъците след филтрирането са си сериозен проблем - не е само солта. Просто концентрацията на отпадъчния разтвор е опасна и трудна за съхранение или отвеждане и вливане обратно във воден басейн.

          Технологиите за филтиране имат голямо икономическо значение:

          Мембраната филтрация е физически процес, за отделяне на примеси с полупропусклива мембрана. Има 4 основни технологии, според размера на частиците/молекулите, които трябва да се отделят:

          - Микрофилтрация
          - Ултрафилтрация
          - Нанофилтрация
          - Обратна осмоза

          Show must go on!
          LZ1VES

          Коментар


          • #20
            До: Високотехнологични разработки за офроуд

            Може би са интересни няколко примера:

            При ултрафилтрацията (и налягане от 10 атмосфери) се отделят протеините, а се пропускат ниско молекулни съединения като захари, както и соли.

            При нанофилтрацията се извършва отделяне, което е по-евтино от обратната осмоза, като деминерализация, обезцветяване, задържат се захарите. Пропускат се нискомолекулни органични разтвори като алкохол например.

            Микрофилтрацията ( 0.05 - 10 микрона) се извършва при ниско налягане, за разделяне на колоидални разтвори и частици. Отделят се например мазнините.

            При обратната осмоза се използва високо налягане - (около 90 атмосфери) и е най-ефективната технология за отделяне на водата от разтвори, за концентриране на нискомолекулни субстанции и разбира се, за пречистване на водата.
            Show must go on!
            LZ1VES

            Коментар


            • #21
              До: Високотехнологични разработки за офроуд

              В горепосочения пример на мобилна пречистваща инсталация се използва каскадно микрофилтрация с два филтъра и обратна осмоза.

              Разбира се, при практическо използване на води, в които няма признаци на живот - риба, организми, насекоми и други, е задължително да се извършва анализ на водата с подходящ лабораторен комплект.

              Това обаче е отделна тема и е гранична област за приложението на пречистващи системи.
              Show must go on!
              LZ1VES

              Коментар


              • #22
                До: Високотехнологични разработки за офроуд

                Първоначално публикуван от Веско Преглед на мнение
                ...Точно чрез дестилация е най-скъпо и индустриално не представлява интерес...
                Визирам написаното от gtsvg за ядрените реактори. Ако имаш ядрен реактор под ръка индустриалното обезсоляване на вода (от порядъка на стотици тонове за час) чрез дестилация е много по-изгодно. Да не пропускаме факта че ядрените реактори на първо място произвеждат топлина, а после ток. Топлиният им кпд е по-нисък от този на ТЕЦ на газ или въглища поради двата контура на топлоносителя. Като пример останалите в блокове Козлодуй са 1000 MW по електрическа мощност и 5000 MW топлинна. Ако някой е любопитен да сметне каква мощност е необходима за прекарване на 100 тона вода на час през мембрана 5000 Далтона, тази дето отделя протеини от разтворени йони.

                За по-малки нужди или при по-специални изисквания към качествата на водата йонообменните, филтрационни, осмотични и екстракционно-хроматографски методи или комбинацията от тях са за предпочитане.

                Коментар


                • #23
                  До: Високотехнологични разработки за офроуд

                  В такъв смисъл си прав, но май темата излезе от офроуд рамката и стана трудна за следване.

                  Мисля, че трябва да си зададем въпроса, дали е възможно с бюджета на една експедиция да се комплектова система за пречистване на вода, икономически оправдана при достатъчно дълъг период на ползване?

                  Какви са плюсовете и минусите? Качества на водата? Намаляват ли рисковете от ползване на замърсена вода? Икономисва ли се ресурс на хората и машините за превоз и доставка на прясна вода?

                  Други интересни аспекти?
                  Show must go on!
                  LZ1VES

                  Коментар


                  • #24
                    До: Високотехнологични разработки за офроуд

                    Първоначално публикуван от Веско Преглед на мнение
                    ... Мисля, че трябва да си зададем въпроса, дали е възможно с бюджета на една експедиция да се комплектова система за пречистване на вода, икономически оправдана при достатъчно дълъг период на ползване?...
                    Ако експедицията ще е из Европа, отговорът е НЕ! Ако обаче ще е примерно в Африка, то бюджета, както и качествата на водата, остават на заден план пред оцеляването...
                    Land Rover Discovery I; Jeep Wrangler 4.0; Jeep Grand Cherokee 5.2.
                    Honda Transalp XL600V; Suzuki DR-Z400; BMW F800GS.

                    Коментар


                    • #25
                      До: Високотехнологични разработки за офроуд

                      Първоначално публикуван от Стефан Преглед на мнение
                      Естествено .....понеже оставят практически само Н2О от водата. Мъртва работа, като дестилираната. Ако пиеш само това, боледуваш от един куп болести, свързани с дефицита на соли и микроелементи.
                      ...................................................................................................
                      Четох нещо съвсем друго. За пиене е най-полезна съвсем слабо минерализирана вода. Тя отвежда от организма ни мръсотията най-добре. В Русия правят в домашна обстановка "жива вода" чрез замразяване - топене. Ескимосите си пият през лятото от морски локви, в които замръзващата солена вода е изтласкала на фронта на кристализация всички соли и остава почти само Н2О.(Стефане, поправяй ме)
                      Знаменитата френска "Перрие" е просто вода от топящите се ледници.
                      Що се отнася до солите и микроелементите - предостатъчно и в много по-голямо количество ги има в твърдите и други течни храни, които приемаме.
                      Последно редактирано от Симеон; 17-04-08, 20:10.

                      Коментар


                      • #26
                        До: Високотехнологични разработки за офроуд

                        Дали има полза от подобно устройство зависи най-вече от типа на експедицията.

                        За там където има питейна вода в изобилие е ясно, че няма смисъл.

                        Би било много полезно и при пътуване на места засегнати от критични ситуации, бедствия и т.н. Тази тема обаче не се вписва в обикновените експедиции. Иначе например за спасителни служби ще е безценно.

                        Друга ситуация е когато сам закъсаш на сред нищото. В днешно време обаче с един сателитен телефон винаги можеш да повикаш помощ.

                        Да се ограничим до нормална екпедиция, например в Африка. Тогава е въпрос на сметки. Има основно два вида експедиции. При едните се придвижваш до някъде, където седиш например един месец, за да изследваш живота на крокодилите в безоточно блато на средана на пустинята. В този случай ползата от такова устройство е огромна. С малко допълнително гориво си осигуряваш още доста дни автономност. Вторият вид екпедиции, които са и по-интересни от наша гледна точка, са когато пътуваш непрекъснато и дори и да имаш дни престой, обикновено са където има и хора. Тогава трябва да се смята по-внимателно, кога има смисъл и кога не.

                        Основният момент е, че движиш ли се непрестанно, така или иначе ти трябват и големи количества гориво. Само с безкрайна вода не става. Полза би имало само, ако успееш да спестиш от запаса вода, за да увеличиш запаса гориво. Самото устройство обаче също има обем. Така като го гледам на снимката поне 100 литра. Също така е машина, разваля се. Значи трябват поне две, т.е. до тук 200 литра. В безводните месности, проблем може да се окаже наличието на каквато и да е вода, а не само на питейна, така че пак трябва резерва, да кажем един резервоар 100 литра. Плюс това всеки джип трябва да носи и собствен запас, който да използва в движение и при кратките почивки, а също и ако се загуби, да кажем по най-малко 10 литра.

                        До тук имаме 300 литра обем плюс резерв още 10 на машина. При двама души в екипаж и нужда от средно два литра на ден на човек, то при 5 джипа или 10 човека, тази вода ще стигне най-малко за две седмици плюс доста приличен резерв. Въпросът е може ли да се вземе и запас от гориво за над две седмици непрекъснато движение, като се отчете и допълнителния разход за самите пречистващи машини. При това питейна вода може да се набавя доста по-често, отколкото гориво. Струва ми се нереално. При 10 джипа и 20 човека все още сме с над седмица пробег. Дори да удвоиме разхода питейна вода на 4 литра, то сроковете пак падат съответно на малко над седмица и поне 5 дена. При над 10 джипа вече започва да се появява смисъл, но трябва да отчетем и факта, че толкова дълга колона, която разчита само на две машини да я осигуряват от към вода, е малко рискована ситуация.

                        Накратко, ако в екпедицията има предвидени престои в отдалечени от хора месности, то ползата от подобно съоръжение е голяма. При постоянно движение за малки групи джипове е безполезно, а за големи смислено, но рисковано, т.е. при експедиции с постоянно движение няма голям смисъл от него.
                        Грамотността е прозорец към интелекта, ако човек не може да усвои дори майчиния си език, то потенциала му за нещо повече е под въпрос.

                        Коментар


                        • #27
                          До: Високотехнологични разработки за офроуд

                          Значи сметките не са точно такива... На много места има вода за пиене която според местните хора е идеална и те си я пият... Но аз не бих пил... Така че при експедиции извън европейската част примерно Африка аз не смятам че можем да се намери където и да е вода която да става безусловно за пиене... освен разбира се ако не се пътува със спирки само между 5 звездни хотели където да зареждаме с Перие внос от Франция... Тъй че системата за пречистване на вода според мен е от жизнено важно значение...
                          VPetrov.photography

                          Коментар


                          • #28
                            До: Високотехнологични разработки за офроуд

                            Добре, за да направим по-точен анализ, нека да определим параметри на производството и потреблението на вода.

                            Ето данни на производителите :

                            Капацитет среден пречистване вода - 140 - 200 л/час
                            Потребяван ток 10А 220V

                            Не знам, какъв разход имат портативните генератори сега?

                            Също какво е потреблението на човек от сладка питейна вода - пиене, миене, хигиенни нужди?
                            Show must go on!
                            LZ1VES

                            Коментар


                            • #29
                              До: Високотехнологични разработки за офроуд

                              Първоначално публикуван от Веско Преглед на мнение

                              Капацитет среден пречистване вода - 140 - 200 л/час
                              Потребяван ток 10А 220V

                              Не знам, какъв разход имат портативните генератори сега?

                              Също какво е потреблението на човек от сладка питейна вода - пиене, миене, хигиенни нужди?
                              5 литра за пиене и 50 за хигиенни цели дневно на човек са достатъчни. Миналото лято изкопахме в торфено блато дупка 2х1х3 м. Генератор, някаква четиритактова хонда към 2 kW, за сумарно 8 часа изпи около 13 л бензин. Обаче помпата беше под един киловат.
                              Т.е. не кой знае какво за 5-6 часа да се пречисти 1 тон вода. За проблема със съхраняването - полиетиленови сгъваеми резервоари.

                              Коментар


                              • #30
                                До: Високотехнологични разработки за офроуд

                                Първоначално публикуван от Веско Преглед на мнение
                                Добре, за да направим по-точен анализ, нека да определим параметри на производството и потреблението на вода.

                                Ето данни на производителите :

                                Капацитет среден пречистване вода - 140 - 200 л/час
                                Потребяван ток 10А 220V

                                Не знам, какъв разход имат портативните генератори сега?

                                Също какво е потреблението на човек от сладка питейна вода - пиене, миене, хигиенни нужди?
                                В нормални условия - умерен!!! пояс - възрастен човек 75-85 кг при Т на обкр. среда 20С и нормална влажност употребява като удовлетворяване на жажда, храна - 2-3л течност на ден, при средни физ натоварвания! Това и се отделя с потта, фекалийте и урината!/24ч.
                                При повишаване на Т, при усилване на вятъра, при употреба на повече солена храна/да не говорим болестни сътояния.../ употребата на течности рязко се покачва до 2-3 пъти!!! Загубите са от потните жлези - до 2 л пот / и повече!/без да се мокри фанелката и без да се усеща при Т над33С
                                урината намалява! , което е лошо и признак за интензивна загуба на вода! Колкото е по - сух климатът , толкова повече ще се отделя пот!
                                С издишвания въздух се отделя в нормалните условия на комфорт до 0.5-1л/24ч!!! И с по 500мл при покачване на Т на тялото с 1 гр!/24ч
                                Лошото е , че при голяма влажност има много по-големи проблеми от друго естество...
                                КОГАТО СЕ ГУБИ МНОГО ВОДА ЧРЕЗ ПОТ организмът се "обезсолява" , жаждата е повишена и ако не се приема и сол , се получава така нареченото "водно" отравяне - прилошаване, уригване, тежест, подут корем... ОРГАНИЗМЪТ ИСКА БАЛАНСИ НА ТЕЧНОСТИ, СОЛИ И ХРАНИ!
                                По отношение на екстремални условия на работа при низки Т, нещата са по-други...

                                Коментар

                                Активност за темата

                                Свий

                                В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                                Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                                Зареждам...
                                X