Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Наръчник на пасажера-мореплавател

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Наръчник на пасажера-мореплавател

    Темата произлиза от :
    Циклади 2010



    По принцип тук клиентите избягват да се качват на лодка с kapitan собственик. Вместо ти да си му началник, се получава ти да си му на гости. Тук половината пари за капитана идват от бакшиш. 12 метрова лодка се кара от един човек /при условие, че не плавате повече от 12-14 часа на ден. Ако се кара повече, клиентите влизат в играта като екипаж. Ако могат. Ако не, не се кара и това е/.

    Клиента е този, който определя къде се ходи и как се плава, дали се ползва мотор или се кара на платна. Капитана трябва да обясни на клиента на какво е способна тази лодка, какво ще е времето, кога се пристига на мотор, кога на платна, колко гориво се харчи с определена скорост... Развеждаш ги из лодката, показваш им кое къде е и после сядате в кокпита на разговор. Един от клиентите е шефа. ВИНАГИ. Обясняваш на всички, че ти правиш това, което шефа ти каже. Обясняваш и, че при определени обстоятелства, КАПИТАНА И САМО КАПИТАНА казва какво да се прави. Не е ли опасно или противозаконно капитана няма думата- Капитана може да дава съвети, но са само съвети.

    "Моя съвет е да тръгнем към 8 сутринта утре при лек отлив. Ще е добре да караме на морот докато не излезем на чисто от пристанището. Докато работи мотора ще имаме и топла вода. Перфектното време да си вземем по един душ и да направим закуска. По прогноза вятър ще имаме към 10 сутринта. Ще е добре, ако плаваме под ветрила до към 2 след обед и да хвърлим котва в ... залив. Там ще може да поплyвате докато се сготви обяда. Ако искаме да сме в ... марина утре вечер, на котва ще можем да стоим максимално до 6 часа."
    - Ааа, на мене 8 ми е рано, тръгваме в 11!
    - Разбира се, тръгваме когато на вас е удобно, но тръгнем ли в 11, или няма да можем да се гмуркаме в ... залив или утре вечер няма да сме в ... марина.
    - Добре, в тоя залив можем ли да стоим на котва през ноща?
    - При тази прогноза, да, но ако прогнозата не е вярна, и вятъра обърне, ще се наложи посреднощ да се вдига котва и да стоим вънка на вълната цяла нощ. Ще са ми нужни 2ма мъже да помагат с котвата посреднощ. Вероятността това да стане е 50%...
    - Риск руби, риск печели, тръгваме в 11.
    - Ок шефе, 11 тръгваме.
    - Капитане, пич си, сега ще мога да се наспя...
    После ни блъска цяла нощ вънка вълната ама капитана не е виновен. После "бе така е като не слушаме капитана...' Схвана ли идеята?

    Е, ако заблъска време или се строши нещо ще има-
    "Моля за вашето внимание, променям плана, връщаме се обратно в марината! Приберете обратно xраната в хладилника и сложете спасителните ризи. Пешо и Иван да застанат до големите лебедки! Тишина на борда, трябва да говоря по радиото!"
    И хич не ме интересува, че на някои коктейлчето щяло да се стопли. По въпроса с GPS, обурудване, маневриране, прогнози- работата е ясна. Аз си нося собствени независими от лодката навигационни инструменти, VHF радио, EPIRB, Iridium Phone, SPOT. При маневра, ако капитана се нуждае от помощ, клиента става екипаж и изпълнява заповедите на капитана. Никога не се крие от клиента истината за реалната ситуация. Объркаш ли нещо /за водата говоря/ обясняваш кротичко какво се опитваш да направиш и отбора започва да дава съвети /ако искат/. Един пожарникар знае много повече за помпи от кой да е kapitan /проверено/. Строител затапва дупка по добре от kapitan /и това проверено/. Шофьор на линейка се справя с болен по добре от мене /пак е проверено/. Мисълта ми е да не псуваш цветисто докато клиентите ти стреснати гледат 5 кила вода как се лашкат в трюма.
    Последно редактирано от Венци- малкия; 12-09-10, 19:50.
    https://m.youtube.com/watch?v=mIAYxWCXF8A

  • #2
    От: Наръчник на пасажера-мореплавател

    Ъхъ. И аз веднъж да повозя едно момиче на лодка, преди години, та в Созопол харесах една бяла, и дадох на шкипера колкото беше написано с тебешир на една дъсчица. Имаше и други хора, и едно дебело местно момче, което не различаваше много носа от кърмата, ама веднага каза че искало да стане и то такова. Та шкипера го хареса. А аз си бях пиян като кирка, и си добавях от една плоска спирт право в човката. Което е свинство, разбира се, и много силно подразних оня човек. Ако и да мълчах като пукъл. Хубаво, ама после излезе свеж вятър, после стана като тая инструкция, и аз няма накъде - увиснах на шкотите по командите, пък любимецът малко припадна, и хубаво че се изтърколи някъде надолу, ми не зад борда. На мхода в Созопол се разминавахме вече на глисаж с излитащите по тревога торпедни катери, цяла нощ събираха разни СОС-ове из целия залив. Беше си истински щорм, как са се оправяли ония сиромаси - не знам. Кръчмата дъсчена и над водата, ама все пак завинтена на скалата - усещаше се. А мене оня човек ме усмърти от пиене, и все питаше къв си ти, бе, като се напи сам. И посягаше да се прегръщаме. Ма ми беше неудобно, нали жени ...))

    Коментар


    • #3
      От: Наръчник на пасажера-мореплавател

      Първоначално публикуван от NIKSD Преглед на мнение
      ...
      12 метрова лодка се кара от един човек /при условие, че не плавате повече от 12-14 часа на ден. Ако се кара повече, клиентите влизат в играта като екипаж. Ако могат. Ако не, не се кара и това е/.
      Егати, нашия след всеки 5-6 часов преход пухкаше и викаше "Уф, много се уморих"...



      Първоначално публикуван от NIKSD Преглед на мнение
      Е, ако заблъска време или се строши нещо ще има-
      "Моля за вашето внимание, променям плана, връщаме се обратно в марината! Приберете обратно xраната в хладилника и сложете спасителните ризи. Пешо и Иван да застанат до големите лебедки! Тишина на борда, трябва да говоря по радиото!"
      Какво значи да заблъска време? Колко да заблъска?
      "The only regret I will have in dying is if it is not for love."
      Gabriel Garcia Mаrquez

      Коментар


      • #4
        От: Наръчник на пасажера-мореплавател

        Първоначално публикуван от NIKSD Преглед на мнение
        Абе, защо не си наемеш лодка другата година и да ме викнеш да я карам? Само дето скъпо взимам.
        Понеже ми се вижда интересно от гледна точка на новата тема = "Наръчник ...", ще отговоря тук.

        Ние и тая година така го бяхме замислили. Наемаме си лодка от Гърция (от Пирея), взимаме си готин и печен капитан от тук и си гледаме кефа. И лодката си бяхме избрали и резервирали (Janeau Sun Odyssey 40), и капитан без забележки си бяхме намерили (викат му "специалиста" ).

        Обаче пусто минахме да видим тоя човек, дето ни беше давал предния път яхтата си, да го питаме няма ли ни даде за две седмици барбекюто, което му подарихме след предното пътуване - върши страхотна работа на яхтата, а пък го взехме тогава за бая пари. И като се разговорихме с него той ни предложи за по-малко пари да ни даде неговата яхта с негов капитан и да ни я докара там, откъдето възнамеряваме да тръгнем. И така... Понеже е с една каюта по-голяма и понеже предния път ни беше много приятно с нея и тъй като уж го познавахме човека (все пак предния път пътува с нас от Созопол до Александруполис) и т.н. и т.н. си викаме егати и офертата! Другите си го викаха, де, ама това няма значение.

        Та моята препоръка след бедния ми опит е: яхта на bareboat условия от някоя компания с повечко яхти, шкипер си избирате отделно, по-възможност да го познавате и харесвате, най-добре ако имате такъв в компанията, ако нямате си намирате такъв с опит точно в тоя вид дейност.
        "The only regret I will have in dying is if it is not for love."
        Gabriel Garcia Mаrquez

        Коментар


        • #5
          От: Наръчник на пасажера-мореплавател

          5-6 часа могат да те уморят ако караш в трафика между корабите, мъгла, течение... и може да ти се сторят много дълги тия 5-6 часа. При положение, че лодката ви е била с 2 щурвала и сте имали сума и мераклии на борда, аз ако съм капитана, си сядам на дупето зад единия щурвал и ще има само "натягаиии" и така докато или на клиента не му писне или не пристигнем. Повечето пъти пристигаме преди на клиента да му е писнало- все пак хората са отишли да плават. Другото, което е, повечето лодки тука имат автопилот, че накои са и с дистанционно. Те тогава правя мазоли на всички мераклии на борда. Много съм добър да натискам копчета. Ако времето е ОК и не се правят повороти на всеки 5 минути, нормален kapitan трябва да може да изкара поне 12 часа. Поне тука стандартите и очакванията са такива. Е, и заплатата ми е няколко стотин на ден...

          Колко да заблъска ли? С тази Бавария 46, ако и вярвам и мога да и сложа 3ти риф на грота, трябва да раздуха 35 възла и нагоре преди да сменям плана. ВИНАГИ питаш до колко трябва да натискаш лодката. Пак казвам, клиента го определя. "Скивай сега какъв съм катил" не работи когато хората искат да хапват ягоди и да пият шампанско. Лодката го позволява, до колко да я натискам, го определя клиента. Винаги повтаряй, че прогноза за 20 може да докара 35 и нагоре. Те си го търсят като завещание "ма ти каза 20, а сега гледай колко е!"
          План "Б" трябва да има и те да го знаят. Понякога клиента е бабаит и може да те вкара в беда. Качват се мадамите на борда и "дай сега да им покажем". Много застрахователни компании тук не ти разрешават да напускаш пристанище при скорост на вятъра от 30 + възла. Дават ни лимит до 100 морски мили навътре. Компании по Карибските острови не дават да се кара вечер. Всички тези лимити, клиента трябва да ги знае. Най лесно е с разпечатката от прогнозата и с картата за се седне и да се обсъди маршрут. Капитана обикновенно се подсигурява с поне 30%. Кофти е да спреш в марината и всички ресторанти да са затворили... С две думи- ти ако си ми клиент, ще ти дам картата, ще ти разперя пергела на 60 мили, слагам го там където сме и ти си въртиш и смяташ къде можем да стигнем. Аз давам съвети, решението е твое.

          Дано си ме разбрал, всеки път е различно. 5 30 годишни дангалака на борда искат едно, майка с 3 дечица, съвсем друго.
          https://m.youtube.com/watch?v=mIAYxWCXF8A

          Коментар


          • #6
            От: Наръчник на пасажера-мореплавател

            Първоначално публикуван от NIKSD Преглед на мнение
            ...
            Дано си ме разбрал, всеки път е различно. 5 30 годишни дангалака на борда искат едно, майка с 3 дечица, съвсем друго.
            Разбрах те - не викаш на клиентите "гигантска вълна" при 5 по Бофорт и не викаш "щорм" при порив от 25-27 възела. Хем ние сме по-скоро от групата на майката с 3-те дечица...
            "The only regret I will have in dying is if it is not for love."
            Gabriel Garcia Mаrquez

            Коментар


            • #7
              От: Наръчник на пасажера-мореплавател

              Капитана е точно толкова важен колкото е важна и лодката, която наемате. Готин, знаещ kapitan и скапана лодка, и е кошмар. Готина лодка и скапан капитан- тогава май е по-големия кошмар. Тука клиентите си го знаят. Не е рядко срещано явление някой да те резервира месеци напред.
              Е оня ден возих едни и им обяснявам, че единия от шефовете кара лодка в Мексико и ще я дава на чартър. "Дай да я видим тая лодка". Давам, спираме до лодката отключвам я и гледат. После се обадили на шефа -"искаме лодката за една седмица по Коледа, плащаме веднага, но при условие че Николай ни е капитан". Аидеее, отече се! Звъни шефа "какво правиш по коледа бе диване?". "Ям и пия и не бачкам!" И си заформихме спор. Дълъг спор...
              Има в България готини момчета, поговорете с тях, наемете някой за ден, вижте го колко може и gas в Гърция да речем на bareboat. Аз, ако съм, никога няма да се кача на лодка с капитан собственика.
              https://m.youtube.com/watch?v=mIAYxWCXF8A

              Коментар


              • #8
                От: Наръчник на пасажера-мореплавател

                Първоначално публикуван от Андрей Боянов Преглед на мнение
                Разбрах те - не викаш на клиентите "гигантска вълна" при 5 по Бофорт и не викаш "щорм" при порив от 25-27 възела. Хем ние сме по-скоро от групата на майката с 3-те дечица...
                Е като духа до 27, слагаш втори риф на грота, навиваш половината геноа, вкарваш лебедките във водата и им гледаш физиономиите. Акo са ухилени и си правят снимки- бакшиша ти е вързан, обаждай се на брат си да ти търси още един Мерцедес. Ако стоят с удължени физиономии на тръни, още рифове по платната и обясняваш, че според план "Б" можем да бягаме надолу по вятъра и след ... часа ще сме на закрито. После лашка на шкотите, сур по баира и те целуват, че си им спасил живота. И пак бакшиш, Мерцедес...
                Абе тия хора не знаят ли как да си извадят хляба?


                Ей го как става- риби, бири, пак риби... После на котва и на скарата и пак бири... Моя лимит е една бира на 12 часа, не пуша, не взимам наркотици /тестват ни понякога и за това/. Не съм привърженик това дорадо да ми пръска кръв по красивата избрисната муцунка- ама се налага и не пъшкам. Еххх, бе зор си е...
                Натиснете снимката за да я уголемите

Име:004945175.jpg
Прегледи:1
Размер:48.0 КБ
ID:5208228

                Натиснете снимката за да я уголемите

Име:004608690.jpg
Прегледи:2
Размер:26.3 КБ
ID:5208229
                Последно редактирано от Венци- малкия; 13-09-10, 10:30.
                https://m.youtube.com/watch?v=mIAYxWCXF8A

                Коментар


                • #9
                  От: Наръчник на пасажера-мореплавател

                  не точно спам: Niksd, един съвет от мен - снимайте повече и когато и да се сетите - записвайте по нещо. Бъкел не отбирам от морски работи, далеч съм от тия неща, но винаги ти чета писанките с велико удоволствие. А като започнете да коментирате нещо двамата с брат ти ... е, не е истина Все някога ще ви остане свободно време и тогава можете да пишете и да разказвате и не само тук. Ще е грехота да се загубят толкова бисери!
                  О879 342 54О Не си пъхайте пръстите където ви падне, не са чак толкова много...

                  Коментар


                  • #10
                    От: Наръчник на пасажера-мореплавател

                    Снимаме ние,е сега пиша от телефона и сьм ви наснимал как се атакува ребрим танкер дьльг 200 и няколко метра.За малко да го пропуснем Кептьн...... За малко не се брои,цунахме го хайдушката и сега носа е мене гледа тебе вижда,третия оцапа кьлките и слезе,а ние 8 дни ще я караме сами -аз и собственика.Хубава лодка беше,снимки като се пребера след 3 дни / по план де,казва ли ти някой....../.И брата е прав,аз да чакам някой дето не го знам да ми покрива задника няма да стане еле ако имам избор.
                    TOYOTA SEQUOIA ‘11
                    W140 S420 '99

                    Коментар


                    • #11
                      От: Наръчник на пасажера-мореплавател

                      Малко да вдигна темата с един въпрос от изключителна важност за мореплавателя-пасажер:морската болест. Ще се радвам на всякакви полезни съвети и решения, различни от хапчета.

                      Коментар


                      • #12
                        От: Наръчник на пасажера-мореплавател

                        Те това, ако му намериш цаката, те правя милионер за 3 дни!
                        Приказката "няма човек умрял от морска болест" не е много вярна. При продължително повръщане, еле ако е жега, обезводняването може да те вкара в гроба. На живо не съм го виждал, ама така пише.
                        В същото време, майка ми винаги я хваща морска болест. И за проба я взехме на 12 метра лодка от Калифорния до Хавай. Първите 3 дни, ни жива, ни умряла. После си беше ОК, въпреки всичкото друсане.
                        Избягвайте мазни и тежки храни, алкохол и цигари. Цигарения дим може да разболее някой до теб. Вън в кокпита е по-добре отколкото долу в кабината. Преди дълги плавания, си "прослушайте" екипажа с едно късо- по възможност с едно преспиване на ход.
                        Имайте в предвид, че ветроходна лодка при добър вятър, излиза от обсега на спасителните въртолети само след ден каране. Ако ще го чакаш да се оправи 3 дни, може да се наложи да го прехвърляш аварийно на голям кораб. Големия кораб пък е за Китай. Носете си паспортите във водонепроницаеми пликове. Не се бъзикам.
                        Лека храна, вятър в муцунката и му даваш да кара, за да се занимава с нещо. Останалите поркат долу, пушат на комин, мачкат пържоли и се базикат с шофьора. Няма как, съдба...
                        https://m.youtube.com/watch?v=mIAYxWCXF8A

                        Коментар


                        • #13
                          От: Наръчник на пасажера-мореплавател

                          Я да допълня нещо. Преди време имахме един случай- бръмчим на мотор с една ветроходна лодка няколко дни. Брат ми започва да повръща. Че и зверско главоболие. Викаме си, морска болест. Винаги имало първи път. После започна за повръща другия колега. И главоболие. Като се разповръщах и аз, и стана ясно, че има нещо мътно. Нито един от нас, сумарно имаме 10тина обиколки на света като мили, никога не е повръщал. Нищо, че сме спали вързани за леглото и с каски на главите за са не се пребием докато спим. Да ни тръшне морска болест на 2 метра вълна и тримата, е като да печелиш тото 2 поредни седмици.
                          Бяхме се натровили от изгорелите газове от моторетката. Внимателската и там! Еле като спите на запален генератор. И, ако можете да избирате, никакви бензинки, освен ако не е за извънбордовия.
                          https://m.youtube.com/watch?v=mIAYxWCXF8A

                          Коментар


                          • #14
                            От: Наръчник на пасажера-мореплавател

                            Е как ме изложи.........
                            TOYOTA SEQUOIA ‘11
                            W140 S420 '99

                            Коментар


                            • #15
                              От: Наръчник на пасажера-мореплавател

                              Първоначално публикуван от BENZBOSS Преглед на мнение
                              Е как ме изложи.........
                              Е, то и аз мога да разкажа как се заровихме в плитчината в Саусалито, ама няма да те излагам я.... Само Брато може

                              За морската болест хапчета всякакви, но най-важното е да се пият ПРЕДИ качването на лодката.
                              Пии много вода и хапвай продове(Цитруси предимно). Лимон е много подходящ.

                              Усетиш ли че ти призлява, 2-3 сухи филии хляб и да дремнеш 20 - 30 мин на въздух и си чисто нов човек.
                              След това си намери занимание, ако ще само дръж някое въже, но го мисли постоянно

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X