Има наклон и наклон. Има и страничен наклон. Има градус на заход, но и градус след който се обръщаш. Зависи от условията, терена и много други.
1 пример: 20градуса не е много нали? Ок, но ако добавиш към тази информация и 1 висок и тесен джип, дълга, твърда и мокра трева, неподходящи гуми, скорост, страничен наклон, лоша видимост... ами 20 градуса може да се окажат непреодолимо препятствие.
Та мисълта ми е както за повечето задавани въпроси, нужно е уточнение, какво се търси, защо и прочее. Инак сичко ще се обърне на колко ми е голяма оная работа
ами гледах една реклама за Touareg Mountain и там написаха за баира,който изкачи, че е 45 градуса и се замислих това много ли е, нормално ли е и тн
45градуса е Много, ама Много би ме било страх на такъв баир ако съм в кола а не пеша. Е естествено безкраини са вариациите (гледаи филмчето за Моаб, там момчетата при сухо и прекрасно сцепление правят чудеса (може на места да е и над 45г.?), но на хлъзгаво - кал, трева (да не говорим за сняг) цифрите са мноооого по-малки.
А и за това е рекламата да те накара да мечтаеш, а Руснаците щото са по-некомерсиални казват че УАЗ-ката може 35 градуса - колкото е свеса на нормалият Патриот (аз го пробвах на малко повече, ама пак си ме е страх)
Уф, питай нещо по-просто ...
Като за реклама 45 градуса са добре. Еле па с тоя двигател и на сухо и здраво. Обаче например уплашено МТЛБ нормално катери 80 градуса, хем тежи повече от 10 тона а мотора му също е 300 коня)
Ако не си свикнал, паниката започва при 20 градуса крен. При диферента - при повече, той не се усеща толкова.
Това което пише в техническите данни на колата са максимално допустимите статични наклони. Колата се връзва с въжета на платформа с кантари под колелата. Наклонява се насам-натам, и се засича кога кои показват нула. Фирмите - менте после това и пишат в рекламата.
Допустимите динамични наклони са силно различни. Зависят от грунта, налягането на гумите, твърдостта на окачването, скоростта, траекторията. Като правило са значително по-малки от статичните. Каква да е неравност, смачкване на гумите, друго, довежда реалния крен локално до надкритични стойности. Но пък в ред случаи много ги превишават. Очевидните примери са лупинг и вираж. Там скоростта сменя поведението на колата. А има и съвсем сложни примери.
Това са Вушев и Вушев. Синият стълб е вертикален. Кренът е надкритичен, скоростта го заваля допълнително. Джипът излезе от завоя на колелата си Който иска за домашно може да напише какво е направил пилотът за да не се обърне.
Да, всичко това няма никаква връзка с ъглите на заход от горната схема, от тях зависи височината на преодоляваното препятствие.
при сухо време и добре подготвена кола може да се качи наклон дори +45', най важното е колко е дълъг, ако е 4 - 5 м не е проблем защото с добра засилка може да се качи безпроблемно, ако е дъдлъг нестава. принципно със засилка се качва дори почти отвесни прагове.
принципно в офроуда по - интересните наклони са страничните, както и в рекламата на туарега, там е по - сложно защото колата може лесно да се обърне и вариантите за действие не са толкова много
Като за реклама 45 градуса са добре. Еле па с тоя двигател и на сухо и здраво. Обаче например уплашено МТЛБ нормално катери 80 градуса, хем тежи повече от 10 тона а мотора му също е 300 коня)
Стефане нещо си много в грешка, ама много. Не смятам че има верижно или колесно средство което може да качи 80 градусов наклон та дори и луноход да е... Я вземи и го раздели на две и ще стане... На същото това МТЛБ производителя му дава максимален изкачван наклон от 35 градуса и 20 градуса страничен, като отчетем и запаса ясно е колко може.
А по повод на рекламните съобщения за изкачван 45 градусов наклон искам да го видя... Като застанете пред 45 градуса наклон имайте в предвид че изглежда като отвесна стена... Почти всички високо проходими машини се преобръщат при страничен наклон от порядъка на 45 градуса (статичен)...
То на страничен и 30 е множко, не че не може, но трябва да си много уверен в себе си и машната. А за 45 напред, незнам, но ако нямаш лебедка си е риск, я стане я не. Пък ти спри посредата и назад да има 20-30 метра . То си зависи от терена. Гърба на лъва в Моаб, колко ли градо са е, незнам, но е скала и пак е лудница.
То на страничен и 30 е множко, не че не може, но трябва да си много уверен в себе си и машната.
При 30 градуса страничен наклон стандартна машина се преобръща от случайно ударила я муха... На едно от състезанията ни през миналата година едната машина се преобърна при около 10 градуса наклон и странично пързаляне...
Струва ми се че реалната оценка на големината на наклона малко хора я правят и повечето наклони им се виждат умножени по две. И аз бях така, даже и на бас съм се хващал за наклон над 45 градуса който се оказа после около 20...
Коментар