Причината за темата е желанието ми за покупка на новo возило тип сити байк. Проблема е в това че при сравняване на параметрите от обяви, те си съответсват напълно (кубици, година на производство и модел), но са с различни конски сили.
Въпроса ми е дали изобщо да гледам конските сили или просто са изчислени по различни методи и когато го купя да си коригирам мощността със смяна на пиньоните, ако се налага?
Ето какво намира Гугъл:
Конската сила (к. с.) е остаряла извънсистемна единица за измерване на мощност. За нея не съществува еднозначно определение, поради което тя вече не се препоръчва за използване в науката и техниката. На нейно място трябва да се използва стандартната единица за измерване на мощност ват (W), респ. киловат (kW) от международно приетата система SI.
Единицата конска сила все още е доста разпространена, най-вече в автомобилната индустрия (и особено в разговорната практика). Днес обикновено в техническите проспекти и спецификации на автомобилите стойността на мощността се дава в kW, а като допълнение към основното означение – и в к. с. От 2009 г. и това допълнително означаване трябва да отпадне.
Конската сила за пръв път е била предложена през 18 век от Джеймс Уат (James Watt) (1736-1819), когато е оценявал мощността на своите парни двигатели. Сравнението е било при изпомпване на вода от рудници, пазарлъкът е бил, че неговият двигател ще изпомпи вода колкото един кон, въртящ помпата чрез обикаляне в кръг. Тогава се е смятало, че един кон има сила (мощност) да повдига 330 фунта (150 kg) със скорост 100 фута (30 m) за минута. По днешни мерки, това се равнява приблизително на 746 W.
Днес в англоговорещия свят най-често конската сила се определя като равна на 745,699 871 582 270 22 W. Обаче в почти цяла Европа конската сила се приема за равна на 735,498 75 W (т. нар. метрична конска сила). Тази стойност се дава в международния стандарт ISO 31-3, въведен и у нас. Не съществува и общоприето международно означение на тази единица. На немски конската сила се означава с PS (Pferdestärke), на френски – с CV (cheval-vapeur), на английски – с HP или hp (horsepower).
И така, за метричната конска сила важи:
1 к. с. = 0,735 498 75 kW ≈ 3/4 kW
Данните за мощността на двигатели (специално при автомобили), не винаги могат да се сравнят, когато се дават в конски сили. Причината е, че условията за определяне на тази мощност са различни в различните страни. Така например в Германия мощността се определя в конски сили по DIN (т. е. DIN-PS), като двигателят е „готов за вграждане” в дадения автомобил или механизъм, т. е. в „окомплектовано“ състояние. Това значи, че двигателят се изпитва заедно с горивоподаващата, водната и маслената помпи, вентилатора, генератора, въздушния филтър, ауспуха и т. н. Тоест - по DIN двигателят е във вида, в който се качва в автомобила. В САЩ обаче мощността се определя за „гол” двигател, т. е. без да е натоварен с необходимите за работата му агрегати, както e по DIN. Изпитва се специално приготвен двигател, на когото всички изброени агрегати се задвижват от външни източници на енергия, а не от самия двигател. В този случай единицата се нарича конска сила по SAE ("SAE-HP"). В Италия пък в употреба е единицата Cuna-PS. Разликите не могат точно да се дефинират, като на практика разминаването е от 5 до 15 %. Такива разлики възникват също и при измерването в kW, тъй като не единицата, а условията на измерване са различни.
Исторически погледнато под конска сила се е разбирало средно необходимата постоянна мощност на един работен кон, за да задвижва една мелница. На практика един кон при движение в галоп или при прескачане на препятствия кратковременно развива мощност от около 20 к. с.
Една метрична к. с. се определя като мощността, необходима за издигането на тяло с маса m = 75 kg от земната повърхност (при земно ускорение 9,806 65 m/s²) със скорост от 1 m/s:
1 к. с. = 75 kgf · m/s = 735,498 75 W Тази мощност съответства приблизително на мощността на кон, който тегли 500-килограмова кола нагоре по път с 10-процентов наклон със скорост на пешеходец (5,4 km/h).
Мотора ще бъде Honda Hornet 600 или Yamaha FZ 600
Въпроса ми е дали изобщо да гледам конските сили или просто са изчислени по различни методи и когато го купя да си коригирам мощността със смяна на пиньоните, ако се налага?
Ето какво намира Гугъл:
Конската сила (к. с.) е остаряла извънсистемна единица за измерване на мощност. За нея не съществува еднозначно определение, поради което тя вече не се препоръчва за използване в науката и техниката. На нейно място трябва да се използва стандартната единица за измерване на мощност ват (W), респ. киловат (kW) от международно приетата система SI.
Единицата конска сила все още е доста разпространена, най-вече в автомобилната индустрия (и особено в разговорната практика). Днес обикновено в техническите проспекти и спецификации на автомобилите стойността на мощността се дава в kW, а като допълнение към основното означение – и в к. с. От 2009 г. и това допълнително означаване трябва да отпадне.
Конската сила за пръв път е била предложена през 18 век от Джеймс Уат (James Watt) (1736-1819), когато е оценявал мощността на своите парни двигатели. Сравнението е било при изпомпване на вода от рудници, пазарлъкът е бил, че неговият двигател ще изпомпи вода колкото един кон, въртящ помпата чрез обикаляне в кръг. Тогава се е смятало, че един кон има сила (мощност) да повдига 330 фунта (150 kg) със скорост 100 фута (30 m) за минута. По днешни мерки, това се равнява приблизително на 746 W.
Днес в англоговорещия свят най-често конската сила се определя като равна на 745,699 871 582 270 22 W. Обаче в почти цяла Европа конската сила се приема за равна на 735,498 75 W (т. нар. метрична конска сила). Тази стойност се дава в международния стандарт ISO 31-3, въведен и у нас. Не съществува и общоприето международно означение на тази единица. На немски конската сила се означава с PS (Pferdestärke), на френски – с CV (cheval-vapeur), на английски – с HP или hp (horsepower).
И така, за метричната конска сила важи:
1 к. с. = 0,735 498 75 kW ≈ 3/4 kW
Данните за мощността на двигатели (специално при автомобили), не винаги могат да се сравнят, когато се дават в конски сили. Причината е, че условията за определяне на тази мощност са различни в различните страни. Така например в Германия мощността се определя в конски сили по DIN (т. е. DIN-PS), като двигателят е „готов за вграждане” в дадения автомобил или механизъм, т. е. в „окомплектовано“ състояние. Това значи, че двигателят се изпитва заедно с горивоподаващата, водната и маслената помпи, вентилатора, генератора, въздушния филтър, ауспуха и т. н. Тоест - по DIN двигателят е във вида, в който се качва в автомобила. В САЩ обаче мощността се определя за „гол” двигател, т. е. без да е натоварен с необходимите за работата му агрегати, както e по DIN. Изпитва се специално приготвен двигател, на когото всички изброени агрегати се задвижват от външни източници на енергия, а не от самия двигател. В този случай единицата се нарича конска сила по SAE ("SAE-HP"). В Италия пък в употреба е единицата Cuna-PS. Разликите не могат точно да се дефинират, като на практика разминаването е от 5 до 15 %. Такива разлики възникват също и при измерването в kW, тъй като не единицата, а условията на измерване са различни.
Исторически погледнато под конска сила се е разбирало средно необходимата постоянна мощност на един работен кон, за да задвижва една мелница. На практика един кон при движение в галоп или при прескачане на препятствия кратковременно развива мощност от около 20 к. с.
Една метрична к. с. се определя като мощността, необходима за издигането на тяло с маса m = 75 kg от земната повърхност (при земно ускорение 9,806 65 m/s²) със скорост от 1 m/s:
1 к. с. = 75 kgf · m/s = 735,498 75 W Тази мощност съответства приблизително на мощността на кон, който тегли 500-килограмова кола нагоре по път с 10-процентов наклон със скорост на пешеходец (5,4 km/h).
Мотора ще бъде Honda Hornet 600 или Yamaha FZ 600
Коментар