Има няколко подобни теми, но никъде не видях написано конкретно в цифри и сметнах , че е добре да се напише, защото от това се интересува всеки при избор на мотор и са ме питали много пъти.
Разбира се, цената на поддръжката зависи от фактори като : Каква марка, модел и година е мотора, къде и колко се кара, сменят ли се консумативите на време, от къде се купуват частите, сам ли си ги сменяш и въобще отношението на стопанина към животното, но ако няколко човека дадът примери, ще стане горе-долу ясно.
Та онзи ден си говорихме с един приятел и направихме следната сметка:
Значи моят мотор е Honda 450 R oт 2003-та, предимно го карам по трасета като това се случва по 4-5 пъти на месец (за съжеление) и обикновено е по 8 месеца в годината или общо по 35-40 пъти на година.
Ясно е, че преди това човек трябва да си е набавил мотор (средно към 5000 лв. на старо) Екип (1000-1500лв.) и ако иска да кара крос и не живее близо до трасе - ремарке (около 1000лв.) като бензина за колата също го слагам към 15 лв.х36 пъти средно= 500лв.
За мотора:
Бензин: по половин резервоар на каране= 4-5 л.= 10 лв. х 37 пъти средно = 370 лв.
Масло: смяна на всеки 5 резервоара изхабен бензин т.е. 4-5 пъти в годината, като една смяна ми струва към 35 лева с качествени масла (слагам Motul V300 в двигателя и Castrol Racing за скоростите) и на две смени нов маслен филтър= 200 лв.
Гуми средно хабя по 3 задни и една предна на сезон = 420лв.
Поддръжка на филтри и верига: 100лв.
На всеки 10 резервоара проверявам пуловете, които струват 180 лв. комлекта, но пък се купуват веднъж и това е, така че не ги слагам в сметката.
В зимното обслужване, ако не се наложи нещо да е по-рано:
Смяна на бутало: 300 лв.
Смяна на клапани: 300 лв.
Ангренажна верига: 80лв.
Смяна верига и пиньони: 320 лв.
Обслужване на предница: 65 лв.
Лагери по главини и окачване: 250 лв. (от щатите, иначе само един лагер е 40 лв. в Бултрако)
Ако не го правя сам работата е към 150 лв.
Слагам и 200 лв. за дръжки, ръчки, свещ и някакви непредвидени.
Общо на година излиза към 3300 лв.
Което е доста малко в сравнение с пистовите мотори, където само гумите са ти 5-600 лв. за уикенд, а всичко излиза към 1000лв. или рали колите, където 3000лв. са ти едно-две карания Мотокроса е най-евтиния мотоспорт и най-интересния за мен. Да не говорим, че има много хора, които пренебрегват голяма част от поддръжката за сметка на цената за продаване и следващият собственик (: Сега ясно е, че всичко се случва и ако ти се окоти двигателя или влак ти прегази мотора става страшно, но пък може и да си караш 2 години с едно бутало или верига..взел съм средния, най-чест вариант.
Това се отнася за любителско каране на мотокрос. За ендуро идва повече, защото едно каране е обикновено цял резервоар бензин, има повече поправки по джанти, кори , кормило и капаци и въобще повече амортизация. Ако човек се и съзтезава, става съвсем друго. Ще ми еинтересно да прочета такива примери..Но пък има и обратната страна: по-евтин мотор, с по-малко поддръжка и по-евтини части, по-рядко каране по пътища и полянки...въобще има 2 и 200...
Знам от други хора, че например ако човек иска детето му да се съзтезава в мотокроса трябва да отдели поне към 40-50 000 лв. на година.
- Съзтезателите по мотокрос карат по най-малко 100 пъти в годината (на пълна ръчка )
- Един сезон на рали съзтезател струва към 250-300 000 лв.
Разбира се, цената на поддръжката зависи от фактори като : Каква марка, модел и година е мотора, къде и колко се кара, сменят ли се консумативите на време, от къде се купуват частите, сам ли си ги сменяш и въобще отношението на стопанина към животното, но ако няколко човека дадът примери, ще стане горе-долу ясно.
Та онзи ден си говорихме с един приятел и направихме следната сметка:
Значи моят мотор е Honda 450 R oт 2003-та, предимно го карам по трасета като това се случва по 4-5 пъти на месец (за съжеление) и обикновено е по 8 месеца в годината или общо по 35-40 пъти на година.
Ясно е, че преди това човек трябва да си е набавил мотор (средно към 5000 лв. на старо) Екип (1000-1500лв.) и ако иска да кара крос и не живее близо до трасе - ремарке (около 1000лв.) като бензина за колата също го слагам към 15 лв.х36 пъти средно= 500лв.
За мотора:
Бензин: по половин резервоар на каране= 4-5 л.= 10 лв. х 37 пъти средно = 370 лв.
Масло: смяна на всеки 5 резервоара изхабен бензин т.е. 4-5 пъти в годината, като една смяна ми струва към 35 лева с качествени масла (слагам Motul V300 в двигателя и Castrol Racing за скоростите) и на две смени нов маслен филтър= 200 лв.
Гуми средно хабя по 3 задни и една предна на сезон = 420лв.
Поддръжка на филтри и верига: 100лв.
На всеки 10 резервоара проверявам пуловете, които струват 180 лв. комлекта, но пък се купуват веднъж и това е, така че не ги слагам в сметката.
В зимното обслужване, ако не се наложи нещо да е по-рано:
Смяна на бутало: 300 лв.
Смяна на клапани: 300 лв.
Ангренажна верига: 80лв.
Смяна верига и пиньони: 320 лв.
Обслужване на предница: 65 лв.
Лагери по главини и окачване: 250 лв. (от щатите, иначе само един лагер е 40 лв. в Бултрако)
Ако не го правя сам работата е към 150 лв.
Слагам и 200 лв. за дръжки, ръчки, свещ и някакви непредвидени.
Общо на година излиза към 3300 лв.
Което е доста малко в сравнение с пистовите мотори, където само гумите са ти 5-600 лв. за уикенд, а всичко излиза към 1000лв. или рали колите, където 3000лв. са ти едно-две карания Мотокроса е най-евтиния мотоспорт и най-интересния за мен. Да не говорим, че има много хора, които пренебрегват голяма част от поддръжката за сметка на цената за продаване и следващият собственик (: Сега ясно е, че всичко се случва и ако ти се окоти двигателя или влак ти прегази мотора става страшно, но пък може и да си караш 2 години с едно бутало или верига..взел съм средния, най-чест вариант.
Това се отнася за любителско каране на мотокрос. За ендуро идва повече, защото едно каране е обикновено цял резервоар бензин, има повече поправки по джанти, кори , кормило и капаци и въобще повече амортизация. Ако човек се и съзтезава, става съвсем друго. Ще ми еинтересно да прочета такива примери..Но пък има и обратната страна: по-евтин мотор, с по-малко поддръжка и по-евтини части, по-рядко каране по пътища и полянки...въобще има 2 и 200...
Знам от други хора, че например ако човек иска детето му да се съзтезава в мотокроса трябва да отдели поне към 40-50 000 лв. на година.
- Съзтезателите по мотокрос карат по най-малко 100 пъти в годината (на пълна ръчка )
- Един сезон на рали съзтезател струва към 250-300 000 лв.
Коментар