Много хора бъркат понятията за Крос, Ендуро и Дуалспорт мотоциклети. Затова реших да напиша накратко това, което знам за тях.
Крос
Крос мотоциклетите са създадени да побеждават (или поне да се опитат) на крос писта/трасе*. Те нямат нищо излишно освен необходимите им за движение агрегати. Нямат табло (оборотомер, спидометър и т.н.), фар, стоп/габарит, мигачи и дори генератора им е олекотен и не е предназначен да захранва такава апаратура. Окачването им е твърдо, за да може да поеме големите скокове, а двигателя е изцеден за максимална мощност.
Като цяло това са спортни и прецизни машини, които изискват сериозна поддръжка. (няма да навлизам в подробности за 2-тактови и 4-тактови)
примерни екземпляри:
Honda CR / CRF-r, Yamaha YZ / YZ-F, Kawasaki KX, KTM SX, Suzuki RM / RMZ ... и т.н.
Ендуро и Дуалспорт
Тук границата понякога е много тънка и някой може да каже, че я няма но на теория може да ги разделим.
Ендуро моторите са близки до кросовите, но имат фар и стоп, и евентуално някакви уреди (оборотомер, скоростомер, трипметър). Окачването им е може би малко по-меко, а двигателят по-рафиниран и настроен за по-висок въртяш момент от ниските обороти.
Тези мотори също са спортни и прецизни машини, и в последните години са на технологично ниво като кросовите.
примерни екземпляри:
Honda CRE / XR-r / CRF-x, Yamaha WR, Kawasaki KDX-R, KTM ECX, Suzuki RMX ... и т.н.
В някои държави регистрирането на тези мотори е малко под въпрос - водят се "for offroad use only"(само за офроуд употреба), но предполагам не е невъзможно.
Дуалспорт
Дуалспорт са също ендуро мотори (с пълно право могат да си се наричат Ендуро), но не са толкова спортно насочени. Те са с пълен набот от светлини (фар, споп, мигачи), двигателите им са с по-мек ход и по-дълъг период между обслужването. Окачването им е още по-меко и понякога няма толкова голям ход, като и диаметъра на коловете може да бъде значително по-малък.
примерни екземпляри:
Honda XL, Yamaha XT / TT, Kawasaki KLR, Suzuki DR... и т.н.
Има мотори, които имат и Ендуро и Дуалспорт модификации. Така например Kawasaki KDX 200/220R e eндуро, докато Kawasaki KDX 200/220SR e дуалспорт. Също при по-старите Suzuki DR - има Suzuki DR ендуро и Suzuki DR -S (street legal) дуалспорт.
Тук могат да възникнат редица спорове, но лично аз поставям разделението на спорти-ендуро и всекидневни-дуалспорт.
Освен споменатите по-горе има и други мотори, които се използват в рали-рейд и крос-кънтри състезания. Като цяло те могат да бъдат както в категорията Ендуро така и в Дуалспорт. Обикновено това са машини с по-голяма кубатура и често за целите на състезанието моторите са силно модифицирани.
примерни екземпляри:
Honda XRV (Africa twin), Yamaha XTZ(Tenere/Super Tenere), Kawasaki KLR / KLX, Suzuki DR, KTM Adventure, BMW F650 GS Dakar... и т.н.
Крос
Крос мотоциклетите са създадени да побеждават (или поне да се опитат) на крос писта/трасе*. Те нямат нищо излишно освен необходимите им за движение агрегати. Нямат табло (оборотомер, спидометър и т.н.), фар, стоп/габарит, мигачи и дори генератора им е олекотен и не е предназначен да захранва такава апаратура. Окачването им е твърдо, за да може да поеме големите скокове, а двигателя е изцеден за максимална мощност.
Като цяло това са спортни и прецизни машини, които изискват сериозна поддръжка. (няма да навлизам в подробности за 2-тактови и 4-тактови)
примерни екземпляри:
Honda CR / CRF-r, Yamaha YZ / YZ-F, Kawasaki KX, KTM SX, Suzuki RM / RMZ ... и т.н.
Ендуро и Дуалспорт
Тук границата понякога е много тънка и някой може да каже, че я няма но на теория може да ги разделим.
Ендуро моторите са близки до кросовите, но имат фар и стоп, и евентуално някакви уреди (оборотомер, скоростомер, трипметър). Окачването им е може би малко по-меко, а двигателят по-рафиниран и настроен за по-висок въртяш момент от ниските обороти.
Тези мотори също са спортни и прецизни машини, и в последните години са на технологично ниво като кросовите.
примерни екземпляри:
Honda CRE / XR-r / CRF-x, Yamaha WR, Kawasaki KDX-R, KTM ECX, Suzuki RMX ... и т.н.
В някои държави регистрирането на тези мотори е малко под въпрос - водят се "for offroad use only"(само за офроуд употреба), но предполагам не е невъзможно.
Дуалспорт
Дуалспорт са също ендуро мотори (с пълно право могат да си се наричат Ендуро), но не са толкова спортно насочени. Те са с пълен набот от светлини (фар, споп, мигачи), двигателите им са с по-мек ход и по-дълъг период между обслужването. Окачването им е още по-меко и понякога няма толкова голям ход, като и диаметъра на коловете може да бъде значително по-малък.
примерни екземпляри:
Honda XL, Yamaha XT / TT, Kawasaki KLR, Suzuki DR... и т.н.
Има мотори, които имат и Ендуро и Дуалспорт модификации. Така например Kawasaki KDX 200/220R e eндуро, докато Kawasaki KDX 200/220SR e дуалспорт. Също при по-старите Suzuki DR - има Suzuki DR ендуро и Suzuki DR -S (street legal) дуалспорт.
Тук могат да възникнат редица спорове, но лично аз поставям разделението на спорти-ендуро и всекидневни-дуалспорт.
Освен споменатите по-горе има и други мотори, които се използват в рали-рейд и крос-кънтри състезания. Като цяло те могат да бъдат както в категорията Ендуро така и в Дуалспорт. Обикновено това са машини с по-голяма кубатура и често за целите на състезанието моторите са силно модифицирани.
примерни екземпляри:
Honda XRV (Africa twin), Yamaha XTZ(Tenere/Super Tenere), Kawasaki KLR / KLX, Suzuki DR, KTM Adventure, BMW F650 GS Dakar... и т.н.
Коментар