HRV & ERV (Heat & Energy Recovery Ventilators) още известни като рекуператори/обезвлажнители
По естествен еволюционен път достигнах и до тази област.
До скоро си мислех, че хубав инверторен климатик с контрол на влажността и редовно проветряване са единствения начин за постигане на приятен и здравословен микроклимат в един дом.
Повдигам темата не защото не мога да звънна на някой специалист по вентилация и климатизация или да си платя на такъв, а защото имам намерението да ползвам тези технологии в кемпера ми, а това им приложение е меко казано неутъпкън път.
Защо мисля в тази посока, ще обясня:
Докато се образовам и трупам опит, задължително ще допусна множество грешки, все пак това е наутъпкан път и ясно го осъзнавам.
Когато натрупам опит и знания в умален мащаб, мога да продължа в тази посока в предстоящите ми строежи.
Въпроси, които ме глождят на първо четене.
По естествен еволюционен път достигнах и до тази област.
До скоро си мислех, че хубав инверторен климатик с контрол на влажността и редовно проветряване са единствения начин за постигане на приятен и здравословен микроклимат в един дом.
Повдигам темата не защото не мога да звънна на някой специалист по вентилация и климатизация или да си платя на такъв, а защото имам намерението да ползвам тези технологии в кемпера ми, а това им приложение е меко казано неутъпкън път.
Защо мисля в тази посока, ще обясня:
- Имам около 15м2 херметично помещение, бивш хладилен камион.
- Това помещение е почти перфектно термоизолирано.
- В това помещение ще има баня и кухня, и двете генериращи много излишна влага за кратко време.
- Пространството трябва да може да се обитава от 4-5 човека, които генерират грубо казано 2-3л до 5л+ влага ежедневно само с дишането и потта си.
- Ако помещението се проветрява често се влошава драстично енергоефективността, и зиме и лете.
- Ако се вентилира по класически начин помещението се компрометира херметичността и от там звуко и термо-изолацията.
- Повечето класически начини за вентилация и климатизация са НЕприложими в един кемпер, поради няколко причини - консумират много електроенергия(оскъдна във всеки кемпер), неприемливо шумни са (климатици и обезвлажнители) и последно но не по значение - обемни са, до степен непобиращи се в повечето кемпери.
- В моя кемпер имам много висок таван, около 2,5м, това ми дава предимство - мога да вложа въздухопроводи и плоски рекуператори/охладители/отоплители.
- Рекуператорите на известни марки с последните си модели постигат много нисък шум и изключително ниска енергоконсумация при над 90% ефективност.
- Цените почват от малко над 1000 лева, средно консумацията е около 150 вата, а като шум, нещата варират според мястото и начина на монтаж.
Докато се образовам и трупам опит, задължително ще допусна множество грешки, все пак това е наутъпкан път и ясно го осъзнавам.
Когато натрупам опит и знания в умален мащаб, мога да продължа в тази посока в предстоящите ми строежи.
Въпроси, които ме глождят на първо четене.
- Пише, че не са подходящи за бани и кухненски помещения заради мръсотията в парите от тези помещения, как тогава се маха влагата и мръсния въздух от баня и кухня?
- Как се прави дизайна на въздуховодите, сечение, местоположение с оглед на визуална естетичност, ефективност и последно но не по значение - шум и ремонтопригодност?
- Колко е живота на тези системи, изискват ли скъпи консумативи, скъпи ремонти всеки 2-3 години?
- Как понасят вибрациите, при монтаж в превозно средство, вибрациите дали ще скъсят драстично живота, дали направо ще убият системата след ден два път?
- Има ли 12 или 24Волтови системи?
- Има ли начин ефективността да се повиши в определени посоки, примерно повишено влагоулавяне и отвеждане, повишено отопление или охлаждане и т.н.?
- Някой от четящите има ли реален опит с ползване, проектиране, инсталиране на такава система, който може да сподели отзиви - положителни, отрицателни страни, грешки, съвети, проблеми, информация, полезни линкове?
- Как се справят тези системи с екстемните температури над 30С и под 10С?
Коментар