Обява

Свий
Няма добавени обяви.

ДДС ядове

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • #16
    Първоначално публикуван от Тедо /LJ73/
    застраховката за Германия как я изчисли - те варират много, дори от това на колко си години...
    Просто: обадих се на автокъщата и попитах предишпния собственик колко му е излизала застраховката. Телефона им е 0049714138220. Ма то си го пише на обявата.

    Първоначално публикуван от Тедо /LJ73/
    всъщност, ако искаш да "заобиколиш" акциза, вземи си пикап /truck по американски / - водят се товарни и дори да е 8000сс и 500кс, пак няма акциз!
    А от това заобикаляне ще хвана рак на портфейла после с ГО и винетки. Мерси, ама не. Държавата както казваш си го е измислила - ако не прибере по един начин прибира по друг.

    Коментар


    • #17
      това, че на него му е излязла 990, не значи, че и на теб ще ти излезе толкова, особено ако искаш да регистрираш там и да караш тук

      винетката за лекотов. е има-няма 300лв за 40-50 години ще ти "покрие" спестения акциз от 10-15 хиляди лева...

      мисля, че в случая държавата ти прави услуга, защото явно не си даваш точна сметка колко ще ти струва ежедневната експлоатация на автомобил с V8...
      помогнете да открием откраднатите двигатели http://forum.offroad-bulgaria.com/sh...ad.php?t=59117

      Коментар


      • #18
        На мен ми спестява много нерви и пари за лекарства
        Инвестирам в спокоиствие какво по-добро
        Веднъж влюбен в американски автомобил след време с ужас установяваш че всичко най-прекрасно на този свят е или неикономично, или неекологично, или не се побира в гаража.

        Коментар


        • #19
          ахъм

          Мдаам, прави сте.
          Тедо, държавата която последно ми е правила услуга беше Испания, а не Бг за съжаление. Обадиха ми се чак в Сф да ми искат банкова сметка да ми върнат Ддс щото съм си бил изнесъл фотоапарата от страната им. Без да съм подавал каквито и да е формуляри там освен митническата ми декларация на летището. Дори и в Гърция колкото и да ги мразя, но се емнаха и ми намериха чантето дето един циганин от дуранкулак ми гепи на експото в солун за има няма 1 час.
          Нашата държава услуга не прави, всъщност която и да е държава. Човек си плаща за всичко, дори и за правото на офроуд, дори и не директно.
          Понеже темата става интересна все пак ще си позволя да публикувам тук една статия, courtesy of www.Capital.bg

          ЕС 2007

          Звездният миг за старите автомобили

          Цените на употребяваните автомобили силно ще паднат, а на новите среден клас ще се вдигнат след влизането на България в ЕС

          Йордан Матеев

          Влизането на България в Европейския съюз (ЕС) ще разтърси автомобилния пазар в страната. То ще засегне както търговията с употребявани, така и тази с нови автомобили. Цените на най-търсените стари коли ще паднат значително заради автоматичната промяна на ДДС режима от момента на присъединяването на България за сделки в рамките на общността. Сега данъкът се начислява не върху цената, на която автомобилът е купен, а върху завишена стойност, изчислена според мощността на двигателя и годините на експлоатация. ЕС обаче изключва подобни формули, които не отчитат реалната стойност на сделката. Мотивът на българския законодател, когато е въвел този режим, е бил да се избегне умишленото занижаване на официално обявяваните цени при внос с цел да се намали данъчната тежест. На практика купувачите на автомобили втора ръка в момента

          Плащат много повече ДДС, отколкото би трябвало

          За най-търсените автомобили с цени около 4-5 хил. лв. разликата е около 1000 - 2000 хил. лв. А когато българин купува директно автомобил, например от германски гражданин, плаща данък два пъти - веднъж ДДС влиза в цената, на която германецът продава, и втори път ДДС се плаща при внасянето в България, при това значително завишен. За най-търсените автомобили плащаният в България ДДС е средно около 1500 лв. Това означава, че с влизането в ЕС купувачът ще плаща с 1500 лв. по-малко - понякога тази сума стига до около половината от цената на автомобила с всичките разходи по транспортирането до България. Когато автомобилът е купен от автокъща в чужбина или в България, е по-сложно. Могат да се разиграят различни комбинации в зависимост от това кой купува и кой продава - физическо лице или фирма, дали прави това регулярно и надхвърля определена сума, или сделката е единична. При всяка от тях ДДС режимът се различава, но във всички случаи сегашните разходи за данъка падат значително. Някои стари автомобили ще бъдат с 2-3 хил. лв. по-евтини, потвърждава Любомир Доросиев, собственик на „Любо - Кар“ и член на УС на Асоциацията на вносителите на автомобили (АВА).
          Колкото по-евтино е купен автомобилът, толкова по-голяма е данъчната изгода от внасянето му след влизането на България в ЕС. В този смисъл може да се очаква, че най-изгодни ще станат покупките на сравнително по-нови ударени автомобили. Най-голяма ще бъде разликата за евтини автомобили с висока мощност на двигателя (но до 163.2 конски сили, защото над тази мощност се дължи и акциз). Известно конкурентно предимство ще имат автомобилите, внасяни от страни с по-нисък ДДС, но само когато сделката се осъществява между физически лица. Например автомобилите внос от Германия ще станат малко по-изгодни от тези, внесени от Италия, защото германският ДДС е 16%, а италианският - 20%. Режимът, който действа в момента за внос на употребявани автомобили от страни извън ЕС, обаче ще се запази. Това означава, че нищо няма да се промени за автомобил, който се внася например от Таджикистан, освен че ще стане по-малко конкурентен.
          През последните години българският пазар на автомобили е във възход - особено на нови коли, продажбите на които скочиха над два пъти за две години. Ако се изхожда от случилото се в новоприетите страни от Централна Европа

          Цените на новите автомобили ще се качват

          Изглежда, в България е налице същата причина, която е качила цените в новоприетите членки - новите автомобили се продават на по-ниски цени в сравнение със Западна Европа. Процесът на изравняване на цените в новите членки на общността в сравнение със старите е предизвикан от опасенията на производителите за масов „автомобилен туризъм“ от запад на изток. Ценовите нива в момента в България са от най-ниските в Европа, пот­върждава пред “Капитал” председателят на Съюза на вносителите на автомобили (СВА) Стефан Хаджиниколов. Той се затруднява да определи с колко процента българският пазар е под европейския по цени, но признава, че производителите може да ги уеднаквят (ценообразуването при новите автомобили става с участието на производителите). Любомир Доросиев обяснява, че в момента има марки, които се продават на занижени цени в сравнение с цените в Западна Европа, предимно италиански и френски - например „Рено“ и „Пежо“. Според него германските автомобили не са с по-ниски цени спрямо западноевропейските.
          Анализаторът от офиса на “ПрайсуотърхаусКупърс” във Варшава Дейвид Грийн също прогнозира пред “Капитал”, че цените на новите автомобили в България постепенно ще се изравняват с тези в ЕС. Той посочва като пример марките “Тойота” и “Фиат”. Повечето анализатори на пазара очакват покачване на цените при средния клас автомобили, но не и при по-луксозните като БМВ и “Мерцедес”, тъй като според тях в момента цените им в България не са по-ниски от тези в ЕС.

          Основните играчи на пазара

          се представляват от две организации. СВА защитава търговците на нови автомобили, а АВА защитава търговците на употребявани. Известна част от пазара (никой не може да измери колко голяма, но вероятно до 20% от пазара на стари возила) заемат и отделни хора, които развиват бизнеса в сивия сектор, без да имат фирми. Те внасят и продават обикновено от един до три стари автомобила месечно. Това, което обединява трите групи играчи, е негативното отношение към управляващите, което започва от относително деликатното “България е разграден двор” на вносителите на нови коли до псувни по техен адрес от сивите бизнесмени в Горубляне. Друго, което ги обединява - никой не знае дали управляващите няма да променят правилата на играта. Оттук започва голямото разминаване на исканията. Вносителите на нови автомобили искат да се ограничи вносът на стари. Фирмите, внасящи употребявани коли, искат равно третиране с новите, ограничаване на вноса на най-старите и изхвърляне от пазара на дребните сиви нелоялни конкуренти. Последните пък от своя страна се борят за оцеляване и не могат да разчитат на лобиране сред властта.

          Напрежението се засилва

          с наближаващото членство в ЕС. Не сме наясно какво ще бъде извършено в законодателството при автомобилите, обяснява пред “Капитал” председателят на СВА Стефан Хаджиниколов. Той посочва, че управляващите нехаят за екологията и техническата безопасност. Хаджиниколов се надява с влизането в ЕС българската държава да стане по-взискателна в това отношение. Според него държавата трябва да измисли друг данък, който да компенсира падането на ДДС при употребяваните автомобили - такса при вноса, която да расте с нарастването на емисията на вредни вещества: “Да бъдем като развитите страни в Европа. В ЕС замърсителят плаща повече. А в България няма никаква разлика в режима на облагане при леките автомобили и при картофите.” Като допълнителен аргумент от СВА сочат непрекъснато повишаващите се екологични и шумови изисквания в ЕС, които оскъпяват производството на нови автомобили.
          Вносителите на употребявани автомобили от АВА вече са информирани, че практиката в отделните страни на ЕС е различна, но не са информирани какво планира българската държавата. Те са доволни обаче, че с влизането в ЕС ще отпаднат “всякакви изкуствено създадени формули” за плащане на повече данък за употребяваните коли. Тези фирми имат нелеки проблеми, които се опитват да решат с лобиране в транспортната комисия в парламента и в икономическото министерство. Те се борят срещу въвеждането на някакви допълнителни данъчни утежнения на мястото на по-ниския ДДС. В същото време се чувстват застрашени от възможностите, които дава свободното движение на хора, стоки, услуги и капитали в ЕС на дребните играчи от сивия сектор. “Опитваме да се борим с нелоялната конкуренция на тържища като това в Горубляне, където бизнесът е в сивия сектор и не се плащат данъци и осигуровки”, обяснява Любомир Доросиев. Държавата трябва да ограничи този внос, настоява Станислав Илиев, собственик на “Сил карс” и член на АВА. Той познава в детайли режима на търговия при автомобилите в ЕС от западни специализирани медии. Илиев например е разпределил риска от нелоялна конкуренция, като е създал и фирма за екскурзии към страни от ЕС - логиката е, че ако държавата не се справи с дребните играчи, те ще имат нужда от транспорт например към Германия или Италия, за да внасят автомобили.
          В бранша са притеснени още, че при очакваното рязко падане на цените от 1 януари 2007 г. (ако членството в ЕС не бъде отложено), автокъщите ще загубят, тъй като ще разполагат с много автомобили, за които се дължи сегашният висок данък. “За членовете на нашата асоциация трябва да има гратисен период за ДДС от средата на тази година”, настоява председателят на АВА и собственик на “Онтарио А&А” Анастас Тодоров. Вносители поясняват, че повечето фирми от АВА имат поне по няколко десетки автомобила в своите автокъщи и биха претърпели сериозни загуби при драстичен спад на цените на Нова година.
          От друга страна, всички вносители на автомобили очакват

          Повече бизнес след влизането в ЕС

          Любомир Доросиев прогнозира 10-15% увеличение на продажбите на употребявани автомобили през 2007 г., ако се запази данъчното законодателство. Според него обаче не е изключен спад, ако се въведат финансови утежнения. Доросиев припомня, че държавата трудно ще се откаже от огромните данъчни приходи от автомобили (виж графиката). От друга страна обаче, оскъпяването на вноса на стари автомобили би бил много рисков политически ход в година на президентски избори. Най-силният политически аргумент за равно данъчно третиране е, че българите са бедни и нямат пари за нови автомобили. От отговора на въпроси на “Капитал” до министъра на финансите за данъчната политика по отношение на автомобилите става ясно, че не се планират промени, обременяващи вноса на нови или стари коли. По-скоро се намеква, че в бъдеще може да се очаква премахване на акциза върху автомобилите (бюджетните приходи от него са пренебрежимо малки, а такъв акциз няма в почти всички страни от ЕС). Известен растеж на вноса, макар и по-скромен, очаква и Анастас Тодоров, според когото пазарът вече е доста голям и няколко хиляди автомобила в повече няма да се усетят силно. Дейвид Грийн също прогнозира разширяване на пазара на стари автомобили в България. При очакване на спад в цените обаче доста логично би изглеждал спад на продажбите през настоящата година.
          Търсенето на нови автомобили в страните от Централна и Източна Европа е паднало с 14% за 2005 г. спрямо 2004 г. по данни на варшавския офис на “ПрайсуотърхаусКупърс”. Стефан Хаджиниколов обаче не се опасява от засилената конкуренция на употребявани автомобили и няма притеснения за пазара на нови след влизането в ЕС. Кривата на продажби ще върви нагоре, очаквам годишните продажби да стигнат 80-90 хил. броя до пет години, прогнозира Хаджиниколов. Той обяснява скока от последните две години с нарастването на изискванията на потребителите и е убеден в предимствата на новите автомобили, които според него в крайна сметка излизат по-евтини.

          По темата работи и Полина Георгиева

          Съвети*

          1 Планирате да купите нов автомобил среден клас - побързайте, преди България да влезе в ЕС, защото е по-вероятно цените да се качат.
          2 Планирате да купите употребяван автомобил, внесен от ЕС - изчакайте влизането в ЕС, защото е по-вероятно цените да паднат.**
          3 Планирате да продадете стар автомобил - побързайте преди влизането в ЕС, защото е по-вероятно цените да паднат. **
          4 Планирате да купувате или продавате автомобил а. следете внимателно данъчното законодателство в областта на автомобилите, защото, ако правителството и парламентът го променят, е възможно (част от) горните съвети да не са валидниб. следете внимателно информацията, отнасяща се до датата на присъединяването на България към ЕС и евентуалното отлагане на членството
          5 Правите бизнес с употребявани и/или нови автомобили- сега е моментът да лобирате за прокарване на законодателни промени в защита на вашите интереси- вижте първите четири съвета и бъдете предпазливи.

          * Съветите са направени на база редица условности. Основават се на: промяната на данъчния режим, произтичаща от влизането на страната в ЕС; случващото се на автомобилния пазар в новоприетите членове на ЕС от Централна Европа; информацията, предоставена на “Капитал” от Министерството на финансите, за данъчната политика по отношение на автомобилите в средносрочен (три години) период и при равни други условия.
          ** Съветът не важи или важи с по-малка сила за по-скъпи употребявани автомобили - например на цени над 20 хил. лв., но точната сметка зависи от мощността на двигателя и годините на автомобила.



          Причини за възхода на старите автомобили в Централна Европа

          промяната на регистрационните и данъчните режими след присъединяването (преди това държавите са облагали по-тежко старите автомобили) ги прави по привлекателни спрямо новите - предпочитат се например германски автомобили на пет години пред нови от някои други страни.
          цените на новите автомобили се покачват поради изравняването на цените в старите страни - членки на ЕС и новоприсъединилите се. Целта на „ценовата хармонизация“ е да се предотврати пътуването на хора в ЕС с цел купуване на автомобили от друга държава членка, където са по-евтини. Цените на новите автомобили в Полша за 2004 г., предлагани от първите 10 компании по продажби, са се покачили със 7% спрямо 2003 г. по информация на полското седмично списание The Warsaw Voice. Според Дейвид Грийн от „ПрайсуотърхаусКупърс“ преди последното разширяване на ЕС е имало големи различия в цените на средния клас автомобили - например на „Тойота“ във Великобритания и Полша, или на „Фиат“ в Италия и Полша. Цените на луксозните автомобили обаче са били почти еднакви.
          с присъединяването са отпаднали някои данъчни облекчения (свързани с ДДС) за покупката на нови автомобили за бизнес цели според The Warsaw Voice, а в същото време са отпаднали и някои ограничения за вноса на употребявани. Според законодателството на ЕС не може да се прави разлика между новите и старите коли, обяснява причините Дейвид Грийн.
          според полски медии хората не желаят да продават старите си автомобили и следователно не си купуват нови, тъй като цените на вносните стари автомобили падат
          здравословният икономически растеж в региона, съчетан с поскъпването на местните валути спрямо еврото
          въздържането от разходи за покупки на дълготрайни стоки, включително автомобили по време на прехода, предизвикано от ниското потребителско доверие, следващо прехода.



          Настоящ режим на облагане при внос на употребявани автомобили от ЕС

          За автомобили за не повече от 9 души, включително водача, с мощност на двигателя над 120 kW (163.2 конски сили; 1 kW =1.36 конски сили) по системата DIN, акцизът е 35 лв. на 1 kW за автомобилите до 150 kW и 60 лв. за 1 kW при автомобилите над тази мощност.
          Мито не се дължи.
          Дължи се 20% ДДС върху митническата стойност. Митническата стойност се определя на база мощността на двигателя - броят на конските сили по DIN се умножава по 180 (или киловатите по 245) и така изчислената сума се намалява със степента на износване според продължителността на употреба до датата на преминаване на държавната граница на България - през първата година, считано от датата на първоначалната регистрация, не се намалява; през втората година - с 20%; през всяка следваща година до 5-ата включително - с по още 10%, като общото намаление не може да превишава 50% независимо от годините.
          Инвалидите са освободени от ДДС до размера на левовата равностойност на 900 долара при определени условия - ако автомобилът е с обем на двигателя до 1800 куб.см, с мощност на двигателя до 100 к.с. по DIN и ако преференцията не е ползвана за период 3 години. Преференцията е ползвана за около 16% (28 хил. бр.) от внесените през 2005 г. автомобили (нови и стари) по данни на Агенция “Митници”.



          Данъчна изгода* от промяната на режима от влизането на България в ЕС

          Пример 1
          Германски автомобил на 7 години
          Цена в Германия - 4000 лв. с включен ДДС от 16% (552 лв.)
          Мощност на двигателя - 73 к.с.
          Купувач е българско физическо лице
          Дължимо ДДС при вноса в България по настоящия режим - 1314 лв.
          А. Ако продавач е германско физическо лице - германското ДДС не се възстановява
          Дължимо ДДС при вноса в България по бъдещия режим – 0 лв.
          Данъчна изгода - 1314 лв.
          Б. Ако продавач е германска фирма, на българския гражданин му се възстановяват 552 лв. германско ДДС
          Дължимо ДДС при вноса в България по бъдещия режим – 0 лв.
          Данъчна изгода - 762 лв.

          Пример 2
          Германски автомобил на 10 години
          Цена в Германия - 2400 лв. с включен ДДС от 16% (331 лв.)
          Мощност на двигателя - 90 к.с.
          Купувач е българско физическо лице
          Дължимо ДДС при вноса в България по настоящия режим - 1620 лв.
          А. Ако продавач е германско физическо лице, германското ДДС не се възстановява
          Дължимо ДДС при вноса в България по бъдещия режим – 0 лв.
          Данъчна изгода - 1620 лв.
          Б. Ако продавач е германска фирма, на българския гражданин му се възстановяват 331 лв. германско ДДС
          Дължимо ДДС при вноса в България по бъдещия режим – 0 лв.
          Данъчна изгода - 1289 лв.

          Пример 3
          Германски автомобил на 12 години
          Цена в Германия - 3000 лв. с включен ДДС от 16% (414 лв.)
          Мощност на двигателя - 150 к.с.
          Купувач е българско физическо лице
          Дължимо ДДС при вноса в България по настоящия режим - 2700 лв.
          А. Ако продавач е германско физическо лице, германското ДДС не се възстановява
          Дължимо ДДС при вноса в България по бъдещия режим – 0 лв.
          Данъчна изгода - 2700 лв.
          Б. Ако продавач е германска фирма, на българския гражданин му се възстановяват 414 лв. германско ДДС.
          Дължимо ДДС при вноса в България по бъдещия режим – 0 лв.
          Данъчна изгода - 2286 лв.

          *Показва с колко лева по-малко ще се плаща в произволно избрани, но близки до действителността примери след влизането на България в ЕС в сравнение със сега; съществуват още няколко варианта на облагане (т.нар. дистанционни продажби и облагане на маржа между покупно-продажната цена), които са по-сложни, а данъчната изгода леко намалява



          Спад на регистрираните нови автомобили в Центр. Европа (1-во тримес. на 2005 г. спрямо 1-во тримес. на на 2004 г.*) Страна Спад (%)
          Чехия 3
          Унгария 11
          Полша 33
          Словакия 4
          Словения 9
          Общо за петте страни 20


          * Страните се присъединиха към ЕС на на 1 май 2004 г. - на практика се сравнява период, в който страните са членки на ЕС с предходен период, в който те са извън ЕС
          Източник: Global Insight

          Полша
          Продажбите на нови автомобили през 2005 г. са най-слаби от 1993 г. насам.
          През 2006 г. продажбите на нови автомобили ще паднат с 15% спрямо 2005 г. (прогноза на JATO Dynamics - компания, анализираща автомобилния пазар)
          Продажбите на стари автомобили са се качили със 7.4% за периода януари - ноември 2005 г.
          Полският пазар на нови автомобили ще преодолее ефекта от присъединяването към ЕС едва през 2008 г. (прогноза на Алан Маргаритопол, директор маркетинг и продажби на „Рено“ за Централна Европа)

          Чехия
          Вносът на употребявани автомобили е скочил с 20% на годишна база, за периода януари - ноември 2005 г.
          Вносът на нови автомобили се е увеличил с 2.1% на годишна база, за периода януари - ноември 2005 г.
          Страната е запазила различията в облагането на нови и стари автомобили, но ЕС заплашва да съди чешкото правителството, което се опитва по този начин да предпази местния автомобилен производител „Шкода“ (по информация от Дейвид Грийн, анализатор от офиса на „ПрайсуотърхаусКупърс“ във Варшава)

          Унгария
          Ситуацията е подобна на тази в Чехия (по информация от „ПрайсуотърхаусКупърс“ във Варшава)
          ЕС е изискал в доклад края на 2005 г. Унгария да съобрази законодателството си (във връзка с данък върху употребяваните автомобили) с изискванията за свободна търговия (по информация на Ройтерс)

          Коментар


          • #20
            това с безмитния внос звучи много примамливо, но ако се замислиш, за него настояват западняците и то с простичката мисъл да се изчистят от най-старите си коли...

            няма никаква логика да се стимулира вноса на 10-12 годишни /и по-стари коли/...

            да не забравяме, че /ако/ като влезем в ЕС, със сигурност ще се затегнат техническите прегледи - няма още дълго да се движат необезпокоявани полу-разпаднали се коли... като резултат от това търсенето на "бараки" ще намалее и те ще почнат да се подаряват както е в Западна Европа...
            помогнете да открием откраднатите двигатели http://forum.offroad-bulgaria.com/sh...ad.php?t=59117

            Коментар


            • #21
              Новият Закон за ДДС: Без "внос" и "износ&quot

              Eто една интересна статия по въпроса публикувана в http://evropa.dnevnik.bg/

              С присъединяването на България към ЕС режимите "внос" и "износ" при сделките с държава от съюза ще отпаднат. Вместо тях се въвежда режим на вътрешнообщностни доставки



              Заради предстоящото членство на България в Европейския съюз се налага да се въведат нови правила при косвеното облагане. Затова Министерството на финансите подготви нов Закон за данъка върху добавената стойност, който е качен на интернет страницата на ведомството. Заедно с това беше отворен форум за събирането на мнения по проекта.

              Най-големи ще са планираните промени при търговията между държавите членки. В рамките на общия европейски пазар

              понятията внос и износ няма да съществуват

              Вместо това се въвеждат няколко режима, които ще заместят досегашното облагане на вноса и износа за европейските държави.

              При търговията със стоки между регистрирани по ДДС фирми от две различни държави от ЕС ще има две нови понятия - вътреобщностна доставка, която ще замести износа, и вътреобщностно придобиване, което ще замести вноса. На практика това означава, че когато българска фирма доставя стоки до друга държава и получателят също е регистриран по ДДС, тази доставка вече няма да се разглежда като износ, а като вътреобщностна доставка, която ще се облага с нулева ставка. Българският доставчик ще трябва да издаде фактура, в която няма да начисли данък. Той ще се начисли от получателя по ставката в държавата, където се получават стоките. Същото ще е положението и при обратния вариант - вече няма да има внос на стоки, а вътреобщностно придобиване. Европейският доставчик ще извърши вътреобщностна доставка, за която няма да начисли данък, а българската фирма, която ще я получи, ще начисли данък по ставката в България.

              Когато пък българска регистрирана фирма доставя стоки до друга държава и получателят е нерегистриран по ДДС, няма да може се приложи режимът на вътреобщностна доставка или придобиване. Тогава ще е налице

              дистанционна продажба

              В този случай доставчикът продава стоката с начислен ДДС по ставката в страната, в която е регистриран. Когато европейска регистрирана фирма извършва доставки към българска нерегистрирана компания и за всяка една от предходната и текущата година оборотът от дистанционните продажби надхвърли 70 хил. лв., тази европейска фирма ще трябва да се регистрира по ДДС в България.

              Проектозаконът запазва прага за задължителна регистрация от 50 хил. лв. годишен оборот, като в него се включват и доставките, облагаеми с нулева ставка. В същото време се дава възможност и за доброволна регистрация без значение от размера на оборота, т.е. всеки, който извършва икономическа дейност, ще може да се регистрира по ДДС.

              За всички регистрирани фирми ще се води регистър в НАП, като при вписването те ще получават идентификационен номер, пред който ще се поставя префиксът BG. От тази година БУЛСТАТ-ът замени данъчните номера на компаниите и засега още не е ясно за целите на ДДС облагането дали фирмите ще получават специален нов номер.

              Въвежда се регистрация и за лица, които извършват вътреобщностни придобивания. Когато нерегистрирана по ДДС фирма, включително и данъчно незадължени юридически лица като министерства, общини, болници, неправителствени организации и т.н., имат вътреобщностни придобивания над 50 хил. лв., за тях възниква задължението да се регистрират. Веднъж вече регистрирани, те ще трябва да начисляват ДДС за всяко облагаемо вътреобщностно придобиване на стоки, които се доставят от регистриран в друга европейска държава доставчик. Но те няма да начисляват данък за другите извършвани от тях доставки и нямат право на данъчен кредит за начисления при придобиването данък.

              Друг особен режим, който се въвежда с проекта, е режимът на облагане на новите превозни средства. Доставката на нова кола е вътреобщностна доставка, която се облага с нулева ставка и при която данъкът се дължи от придобиващия, независимо дали той е регистрирано по ДДС лице. Това означава, че и в случаите, когато българско физическо лице купува нов автомобил от европейска страна, той ще е трябва да внесе данъка по ставката в България. За целта трябва да подаде в съответната дирекция на Националната агенция за приходите (НАП) декларация за придобиването в 14-дневен срок. В същия срок трябва да бъде внесен и данъкът.

              При доставките на услуги от регистрирано по ДДС лице в България към регистрирано лице в друга държава членка също са направени промени. Когато се извършват транспортни услуги за стоки, които се превозват от България към друга държава членка, мястото на изпълнение е държавата членка, която е издала ДДС номера на получателя. Това означава, че българският доставчик няма да начислява данък за тези услуги, а това ще прави получателят на услугата по ставката в държавата, където е регистриран. Така българските регистрирани фирми, които получават такива услуги от европейски фирми, ще трябва да начисляват ДДС по ставката у нас.

              Доставките на земя за строеж от освободени стават облагаеми, като в същото време доставките на сгради, които не са нови след 1 януари 2007 г., ще са освободени. Нови са сградите, за които не са изминали 60 месеца от датата, на която е издадено разрешението за ползването им по Закона за устройство на територията.

              От обхвата на освободените доставки се премахват правните услуги, доставките на метални отпадъци, приватизационните сделки, както и доставките на селскостопански стоки. Вече няма да са освободени от ДДС при внос помощно-технически средства за хора с увреждания и автомобили за тях. Доставките на протези обаче ще продължат да се освободени доставки.

              Съществени промени има и при правото на данъчен кредит. То ще възниква за получателя, при условие че разполага с фактура и независимо от това дали доставчикът е начислил данък в счетоводството си, в дневника за продажбите и в справката декларация по ДДС. При досегашния режим изискването за начисляване на данъка при доставчика създаваше много проблеми на получателите по доставката, които бяха потърпевши от действията на доставчиците си. Европейските норми обаче изискват

              правото на данъчен кредит да е безусловно

              при наличие на данъчен документ, издаден от регистриран доставчик.

              Проектозаконът дава възможност данъчен кредит да се ползва и когато лицето осъществява доставки извън страната, които биха били облагаеми, ако бяха с място на изпълнение в страната. За целите на данъчния кредит за облагаеми ще се считат и извършваните финансови и застрахователни услуги. При досегашния режим доставчиците нямаха право на данъчен кредит в случаите на износ на услуги. Това правеше тези услуги неконкурентни, тъй като данъкът не се ползваше като данъчен кредит и се включваше в цената.

              Тримесечната процедура за приспадане на данък е запазена, като срокът за възстановяване е 45-дневен. Съкратен 30-дневен срок за възстановяване ще има, когато са извършени облагаеми доставки с нулева ставка над 30% от всички извършени доставки, както и когато е платено по ДДС сметка не по-малко от 80% от данъка, за който е упражнено правото на данъчен кредит. Запазен е и 10-дневният срок за възстановяване на ДДС, когато лицето е получило разрешение от министъра на финансите за реализиране на инвестиционен проект.

              Има промени при доставките на стоки при условията на финансов лизинг. Промяната предвижда данъкът да се плаща при получаването на стоката, а не при всяка вноска.




              --------------------------------------------------------------------------------


              Някои от старите норми, които се запазват:

              - Механизмът на ДДС сметката и задължението за плащане по нея, когато данъкът е над 1000 лв.

              - Ставката е 20 на сто.

              - Задължителна регистрация при годишен оборот от 50 хил. лв.

              - Няма промени при вноса и износа от България към страни извън ЕС.

              Коментар


              • #22
                Връщат данъчен кредит за нова фирмена лека кола, купена в Бъ

                Българските фирми да ползват данъчен кредит за новите леки автомобили, закупени от страната, независимо колко места има в колата. Такава промяна на Закона за ДДС се обсъжда във финансовото министерство, научи "Монитор".
                Сега връщането на данъчен кредит е предвидено само за фирмите, които си купуват служебни джипове и микробуси с повече от 5 места за сядане, освен това на шофьора. Леките автомобили пък са единствения фирмен актив, за който няма данъчен кредит.
                За възстановяване на ДДС за новите коли настояват от Съюза на вносителите на автомобили в България /СВАБ/, чиито членове внасят нови возила, и от Асоциацията на вносителите на автомобили, които се занимават с внос на стари.
                Това съобщи пред "Монитор" председателят на СВАБ Стефан Хаджиниколов.
                Представители на двете организации са провели среща с финансовия министър Пламен Орешарски.
                От финансовото министерство са изискали още данни по въпроса от браншовиците.
                Въпреки негативното мнение на Орешарски, според негови експерти, в предложенията има резон и може би те ще залегнат в новия Закон за ДДС, който ще влезе в сила от 2007 година.
                Данъчни юристи обясниха пред "Монитор", че текстът, според който за джиповете има право на данъчен кредит, а за леките коли няма такова, е от 1994 г. и вече е остарял. Той е служел за това да не се купуват фирмени коли, които след това да се дават за ползване на физически лица. Законът обаче дава възможност фирма да даде на гражданин луксозен джип, за който си е възстановила ДДС.
                Ако не се даде на фирмите право на възстановяване на ДДС за служебните леки коли, след приемането ни в ЕС ни чака хаос и срив на цените на автомобилния пазар, прогнозират експерти.
                Ако физическо лице придобие нова кола от друга държава в ЕС, то ще плати ДДС там, което тук ще му бъде възстановено след подаване на декларация. При последваща продажба на колата у нас, гражданинът не дължи данък. Това ще насърчи много този вид внос, тъй като фирмите ще си купуват коли не от вносителите, а чрез граждани.
                За миналата година у нас са внесени 135 000 леки коли, като 60 000 от тях са внос на физически лица, съобщи Хаджиниколов. Според него това е доказателство, че схемата на покупките с пълномощно действа, за да се заобиколят разпоредбите на Закона за корпоративното подоходно облагане.
                В Директива номер 6, която регламентира ДДС на територията на ЕС, няма ограничения за връщането на данъчен кредит на колите, каза още шефът на СВАБ.
                При приемането на Полша в Евросъюза е имало същият казус, както сега у нас, казаха юристи. В следствие на това там автомобилният пазар се е сринал, а събираемостта на ДДС е намаляла с 30 на сто, съобщиха те.

                Цвета Динкова
                Монитор
                http://www.monitor.bg/article?sid=&a...&cid=1&eid=681

                Коментар


                • #23
                  Сега зам.министъра на финансите Кадиев каза че съгласно проектозакона за ДДС внесен за гласуване в НС днес ще отпадне ДДС за внос на употребявани автомобили след 01.01.2007.
                  Разгеле!

                  Коментар

                  Активност за темата

                  Свий

                  В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                  Най-много потребители онлайн 8,787 в 17:37 на 21-06-23.

                  Зареждам...
                  X