Отдавна се чудя дали да не пробвам с такава тема във форума... Аз имам интерес в тази област и ще споделя моя опит. Надявам се и вие да споделите за вашата музика в колата и да стане интересна дискусия, която да помага на всички, които се интересуват.
Още като си купих Нивата започнах да обмислям какво трябва да се направи. Като цяло бих казал, че Нивата не е най-лесната и подходяща кола за целта. Има и доста заводски неудобства в нея, първото и основното от които е, че е доста малка и за да остане все пак някакво място трябва да се "пипа" внимателно. В колата липсва каквото и да е фабрично окабеляване. Няма захранване, няма кабели за говорители, антенен кабел, фабрични отвори за говорители. Доста липси, които правят труден процесът по озвучаване на любимата джипка.
1. Касетофонът/СД-то
За него има предвидено място на таблото - слава богу. Вярно, че не е никак удобно заради скоростния лост, но все пак бива. Вади се джобът, който запушва дин стандарта за плеъра, пооширява се отвора и готово. Дотук с лесното! Отворът за парното за купето е направен така, че духа право в пеъра. Направо ще го запали. Това естествено влошава показателите на крайното стъпало(усилвателя) и съответно качеството на звука. Аз промених парното, като насочих струята на въздуха на ляво и надясно към краката на шофьора и на пасажера. Имам такава отделна тема. Така хем на краката ми вече е топло, хем на плеъра е студено. Естествено, това не е задължително...
2. Окабеляването
2.1 Захранващ кабел за СД плеър.
За да захраня възможно най-добре СД плеъра, използвах многожичен кабел 2,5мм2 за плюса и масата, който изтеглих директно до акумулатора и го свързах през бушон. Това се прави, за да не мига дисплея, когато музиката е увеличена. При удара на баса усилвателя гълта много ток и когато захранващите кабели са с малко сечение токът не стига и почва да мига осветлението на дисплея. Освен това и качеството на звука рязко пада.
2.2 Захранващ кабел усилвател
Една истинска музика няма как да мине без усилвател за задната система(говорители). Усилвателят при мен е монтиран на гърба на задната седалка в багажника. Захранващият кабел - за плюса и масата - съм изтеглил директно от акукулатора, през бушон. Сечението 10мм2 многожичен кабел с тънки жички. Важно е да са тънки и повече, защото това спомага кабелът да е по гъвкав и да минава по-голям ток през него. Прекарването от двигателният отсек, през купето та до багажника е свързано с разглабяне на кори, колани и всичко, което пречи по пътя.
За управлението на усилвателя - така наречения remote controlо от плеъра до усилвателя съм изтеглил кабел 1х0,5мм2. По този кабел плеъра пали и гаси усилвателя. При някои усилватели не се налага такъв кабел, те се палят по входно ниво на аудио сигнала.
2.3 Кабели за високоговорители предна система
Доста трудно ми беше да вкарам кабели и говорители във вратите и на таблото. Аз ползвам двукомпонентна система - във вратите басче, на таблото пищялка.
Във вратите има място за говорители, но за жалост в задния край на вратата. Там ги и монтирах. Това е максимално неподходящото място, защото при затворени врати говорителите свирят на долния край на седалката. Чисто акустично, по-подходящото място е в предната част, под машинката за сваляне на стъклото. Само че там няма отвор в ламарината и трябва рязане.
За да стигнат кабелите от плеъра до говорителите във вратите, пробих отвори с бургия 10мм във колонката и във врата, като дупките не са една срещу друга, а са разминати във височина около 10см., съвсем целенасочено. Използвах кабели 2х0.75мм2
Пищялките на таблото се окабеляват лесно.
2.4 Кабели за високоговорители задна система
Задните говорители свирят на усилвателя и сигналът до него стига по специален кабел с чинчове. Популярното му название е чинов кабел. Професионалистите го наричат ТЧП. Има готови такива кабели, които са заедно с управляващ кабел. Аз си ги направих сам, като си ги купих на метър + 4бр чинча
2.5 Антенен кабел
Пробвах с вътрешна антена - залепена на предното стъкло. Лош резултат. Непрекъснато станциите шумяха. Вече не се продават качествени вътрешни антени, а преди съм ползвал. Доста ме ядосваше шуменето и прекъсването на радиото и накрая намерих външна антена с усилвател за покрива на колата. Почти всички коли имат такива антени. Проблемът е, че трябва да се свали отчасти тапицерията на тавана и да се дупчи с бормашина. Използвах и някакъв специален силикон - за аквариуми. Все още не тече
Антенният кабел се прекарва по тавана и после по предната колонка слиза надолу към таблото и стига до плеъра.
3. Задни говорители
За тях по принцип има отделено място на пластмасите зад седалката, между кората на багажника. Там, обаче, влиза малък по диаметър говорител и затова по-подходящото място е на кората на багажника.
И от тук почват трудностите... Кората на багажника е много крехка и е готова да се скърши и без говорители. Естествено винаги е възможно да се подсили отдолу с някаква дъсчица. По-големият проблем, обаче, е в пластмасите, на които стои кората. Те хич не са стабилни, при мен даже са се попукали, а просто няма начин и те да се подсилят. Тежки говорители биха скъсили и без това не много дългия живот на въпросните детайли. Затова след много мислене реших проблема кардинално. Изработих нова дървена кора, която тапицирах с кече и я закрепих на панти на задната седалка. Задната седалка се явява най-здравата опора там и затова нея изплозвах. Така детайлите станаха здрави и надеждни, имайки предвид, че голямо друсане отнасят
Засега толкова. Ако има интерес ще пусна снимки и ще навлезна в детайли. Весело посрещане на Коледа на всички колеги.
Още като си купих Нивата започнах да обмислям какво трябва да се направи. Като цяло бих казал, че Нивата не е най-лесната и подходяща кола за целта. Има и доста заводски неудобства в нея, първото и основното от които е, че е доста малка и за да остане все пак някакво място трябва да се "пипа" внимателно. В колата липсва каквото и да е фабрично окабеляване. Няма захранване, няма кабели за говорители, антенен кабел, фабрични отвори за говорители. Доста липси, които правят труден процесът по озвучаване на любимата джипка.
1. Касетофонът/СД-то
За него има предвидено място на таблото - слава богу. Вярно, че не е никак удобно заради скоростния лост, но все пак бива. Вади се джобът, който запушва дин стандарта за плеъра, пооширява се отвора и готово. Дотук с лесното! Отворът за парното за купето е направен така, че духа право в пеъра. Направо ще го запали. Това естествено влошава показателите на крайното стъпало(усилвателя) и съответно качеството на звука. Аз промених парното, като насочих струята на въздуха на ляво и надясно към краката на шофьора и на пасажера. Имам такава отделна тема. Така хем на краката ми вече е топло, хем на плеъра е студено. Естествено, това не е задължително...
2. Окабеляването
2.1 Захранващ кабел за СД плеър.
За да захраня възможно най-добре СД плеъра, използвах многожичен кабел 2,5мм2 за плюса и масата, който изтеглих директно до акумулатора и го свързах през бушон. Това се прави, за да не мига дисплея, когато музиката е увеличена. При удара на баса усилвателя гълта много ток и когато захранващите кабели са с малко сечение токът не стига и почва да мига осветлението на дисплея. Освен това и качеството на звука рязко пада.
2.2 Захранващ кабел усилвател
Една истинска музика няма как да мине без усилвател за задната система(говорители). Усилвателят при мен е монтиран на гърба на задната седалка в багажника. Захранващият кабел - за плюса и масата - съм изтеглил директно от акукулатора, през бушон. Сечението 10мм2 многожичен кабел с тънки жички. Важно е да са тънки и повече, защото това спомага кабелът да е по гъвкав и да минава по-голям ток през него. Прекарването от двигателният отсек, през купето та до багажника е свързано с разглабяне на кори, колани и всичко, което пречи по пътя.
За управлението на усилвателя - така наречения remote controlо от плеъра до усилвателя съм изтеглил кабел 1х0,5мм2. По този кабел плеъра пали и гаси усилвателя. При някои усилватели не се налага такъв кабел, те се палят по входно ниво на аудио сигнала.
2.3 Кабели за високоговорители предна система
Доста трудно ми беше да вкарам кабели и говорители във вратите и на таблото. Аз ползвам двукомпонентна система - във вратите басче, на таблото пищялка.
Във вратите има място за говорители, но за жалост в задния край на вратата. Там ги и монтирах. Това е максимално неподходящото място, защото при затворени врати говорителите свирят на долния край на седалката. Чисто акустично, по-подходящото място е в предната част, под машинката за сваляне на стъклото. Само че там няма отвор в ламарината и трябва рязане.
За да стигнат кабелите от плеъра до говорителите във вратите, пробих отвори с бургия 10мм във колонката и във врата, като дупките не са една срещу друга, а са разминати във височина около 10см., съвсем целенасочено. Използвах кабели 2х0.75мм2
Пищялките на таблото се окабеляват лесно.
2.4 Кабели за високоговорители задна система
Задните говорители свирят на усилвателя и сигналът до него стига по специален кабел с чинчове. Популярното му название е чинов кабел. Професионалистите го наричат ТЧП. Има готови такива кабели, които са заедно с управляващ кабел. Аз си ги направих сам, като си ги купих на метър + 4бр чинча
2.5 Антенен кабел
Пробвах с вътрешна антена - залепена на предното стъкло. Лош резултат. Непрекъснато станциите шумяха. Вече не се продават качествени вътрешни антени, а преди съм ползвал. Доста ме ядосваше шуменето и прекъсването на радиото и накрая намерих външна антена с усилвател за покрива на колата. Почти всички коли имат такива антени. Проблемът е, че трябва да се свали отчасти тапицерията на тавана и да се дупчи с бормашина. Използвах и някакъв специален силикон - за аквариуми. Все още не тече
Антенният кабел се прекарва по тавана и после по предната колонка слиза надолу към таблото и стига до плеъра.
3. Задни говорители
За тях по принцип има отделено място на пластмасите зад седалката, между кората на багажника. Там, обаче, влиза малък по диаметър говорител и затова по-подходящото място е на кората на багажника.
И от тук почват трудностите... Кората на багажника е много крехка и е готова да се скърши и без говорители. Естествено винаги е възможно да се подсили отдолу с някаква дъсчица. По-големият проблем, обаче, е в пластмасите, на които стои кората. Те хич не са стабилни, при мен даже са се попукали, а просто няма начин и те да се подсилят. Тежки говорители биха скъсили и без това не много дългия живот на въпросните детайли. Затова след много мислене реших проблема кардинално. Изработих нова дървена кора, която тапицирах с кече и я закрепих на панти на задната седалка. Задната седалка се явява най-здравата опора там и затова нея изплозвах. Така детайлите станаха здрави и надеждни, имайки предвид, че голямо друсане отнасят
Засега толкова. Ако има интерес ще пусна снимки и ще навлезна в детайли. Весело посрещане на Коледа на всички колеги.
Коментар