Преди около два-три месеца си купих за витарата нов шалтер на стартера. Чувал съм да му казват и "тягово реле", и "включвател", за незапознатите да кажа, че това е една цилиндрична част която стои върху корпуса на електромотора на стартера. Има два болта на които се вързват два дебели кабела. Единият идва от акумулатора, а другият отива към четките на електромотора.
Поради доста силния ток който тече през намотките на ротора се налага да се използва доста яко реле. Именно шалтера е въпросното реле.
Каквои се случва когато завъртим ключа-от контактния пакет се подава напрежение към електромагнит който се намира вътре в шалтера, той придърпва "котвата" която върши две неща:
1. Избутва зъбното колелце на бендикса напред-за да зацепи във венеца на маховика.
2. Включва релето за силния ток нужен за работата на електромотора.
Та това реле представлява описаните по-горе два болта, към които под натиска на "котвата" се притиска една медна пластина, и тя дава контакта между двата болта. Поради силния ток се получава искрене, и следи от искрите по иначе гладката пластина от мед. Това естествено само от едната страна-от тази с която работи. На по-стари конструкции стартери шалтера е разглобяем, и тази пластина може да се обърне, и да започне да работи като нова.
Толкова по устройството.
Сега за частта-менте.
Всъщност не точно менте, а такава в която се ползват рециклирани части.
Значи поради естеството на ползване на витарата-газене из дълбоки води шалтера сдаде багажа, и дойде ред да сменя нужните чаркалаци.
Смених каквото смених, и ми дойде наум да отворя стария шалтер за да видя какво толкова се е повредило на част сложена преди няма и 100 дни. Повреда нямаше, имаше ръждясали осички, но не е това темата. След разглобяването се заиграх да го направя пак годен за ползване, и зашкурих повърхностите с които работи пластината. Е, зашкурих ги, но ми направи впечатление, че на пластината и от другата страна има сертиозни следи от искрите при включване и изключване на пластината към болтовете. Като се замислих-това е пластина извадена от друг шалтер, но обърната с неработилата си част към болтовете. По принцип не пречи за работата на шалтера, но е гадно да видиш, че са ти продали частта за нова, а в нея са ползвани стари елементи.



Съжалявам за тъмните снимки, но са правени вечер на слаба светлина...
На първата снимка са двете части-за придобиване на представа, на втората се виждат следите от работата на пластината откакто е при мен, и зашкурената повърхност, а на третата снимка би трябвало да са снимани следите от обратната страна-тези от предишния живот на медната пластина.
Ако трябва ще направя и по-ясни снимки.
Поради доста силния ток който тече през намотките на ротора се налага да се използва доста яко реле. Именно шалтера е въпросното реле.
Каквои се случва когато завъртим ключа-от контактния пакет се подава напрежение към електромагнит който се намира вътре в шалтера, той придърпва "котвата" която върши две неща:
1. Избутва зъбното колелце на бендикса напред-за да зацепи във венеца на маховика.
2. Включва релето за силния ток нужен за работата на електромотора.
Та това реле представлява описаните по-горе два болта, към които под натиска на "котвата" се притиска една медна пластина, и тя дава контакта между двата болта. Поради силния ток се получава искрене, и следи от искрите по иначе гладката пластина от мед. Това естествено само от едната страна-от тази с която работи. На по-стари конструкции стартери шалтера е разглобяем, и тази пластина може да се обърне, и да започне да работи като нова.
Толкова по устройството.
Сега за частта-менте.
Всъщност не точно менте, а такава в която се ползват рециклирани части.
Значи поради естеството на ползване на витарата-газене из дълбоки води шалтера сдаде багажа, и дойде ред да сменя нужните чаркалаци.
Смених каквото смених, и ми дойде наум да отворя стария шалтер за да видя какво толкова се е повредило на част сложена преди няма и 100 дни. Повреда нямаше, имаше ръждясали осички, но не е това темата. След разглобяването се заиграх да го направя пак годен за ползване, и зашкурих повърхностите с които работи пластината. Е, зашкурих ги, но ми направи впечатление, че на пластината и от другата страна има сертиозни следи от искрите при включване и изключване на пластината към болтовете. Като се замислих-това е пластина извадена от друг шалтер, но обърната с неработилата си част към болтовете. По принцип не пречи за работата на шалтера, но е гадно да видиш, че са ти продали частта за нова, а в нея са ползвани стари елементи.



Съжалявам за тъмните снимки, но са правени вечер на слаба светлина...
На първата снимка са двете части-за придобиване на представа, на втората се виждат следите от работата на пластината откакто е при мен, и зашкурената повърхност, а на третата снимка би трябвало да са снимани следите от обратната страна-тези от предишния живот на медната пластина.
Ако трябва ще направя и по-ясни снимки.
Коментар