Здравейте, колеги!
Време е и за моята по-сериозна тема в раздела.
Един проект с любезното съдействието на:
Моята съпруга - доставя части всякакви.

Моят тъст - главен експерт и съдействащ във всяко едно отношение. Срамува се. Няма снимка
Естествено и аз съм в играта-главен инициатор и изпълнител.
По стечение на обстоятелствата миналата година и аз се сдобих с Дайхатсу Фероза от 1989г., инжекцион.
Идеята беше да я взема, за да свърша определена работа и след това да не я карам повече. Стана точно обратното. Много ми допадна и реших, че имам нужда точно от такава джипка. Лесно се провира и паркира навсякъде; сравнително здрава и лесна за ремонт; прави достъпа до планината много по-лесен и приятен; тегли ремаркета и какво ли още не; не се притеснявам, че някой ще ме одраска на паркинг, а зимата си е направо супер. Освен това, има възможност за подобрения и преправяния, с които да си запълвам свободното време /тук е момента да вметна , че работя в семеен автосервиз , та време изпада/.
След като видях, че малката джипка би ми вършила чудесна работа, се разрових в раздела на Дайхатсу, прочетох 90% от темите и се заех със обслужването и.
Първо смених маслата в мотора, скоростната кутия, диференциалите и раздатката. След това промих охладителната система, смених термостата и заредих с нов антифриз. Имах проблем с отоплението в купето и затова смених радиаторчето на парното и уплътних всички въздуховоди, за да може всичкият въздух от вентилатора да минава през радиатора /използвах радиатор от БМВ Е30; такъв имах наличен/.
Проверих състоянието на анренажния и другите ремъци, смених семеринг на разпределителния вал, регулирах клапаните и смених свещите.
Смених и цялата изпускателна система – беше много изгнила.
Последва смяна на предни накладки и опресняване на спирачната течност.
Монтирах модул за дневни светлини /след като забравих няколко пъти фаровете включени/ и нови крушки на фаровете Osram night breaker plus.
Подкарах по-смело и естествено смених съединителя /още в началото се усещаше, че е износен/ Всичко това правих миналата зима, имаше много сняг и студ и нямаше кой да снима.
Мина зимата и дойде пролетта. Заех се с поставянето на алтенатор 80А, отново от Е30; нови ремъци; нов въздушен и горивен филтър; пране на целия салон; поправяне на малките изненади, които изникнаха под мокета и пластмасовите вежди. Консервирах вратите и предния капак с консервант за кухини.




Моделирах и ляв тампон на мотора, като използвах нов тампон от Форд.
Всичко стана добре и пак газ.
Направих нова задна броня от тръба и махнах вече стърчащата извън бронята стойка за номера с осветлението. Боядисах стойката на резервната гума, изправих задната врата, отстраних ръждите, оцветих и нея.Залепих фолио на задните стъкла. Естествено, залепих стикери с логото на OFFRoad-Bulgaria.com

Стана първи юли и хайде нощно каране към връх Половрак в Лозенската планина, за да гледаме изгрева. Малко ни пречеха дръвчетата, но си беше готино. Самият аз съм от с.Лозен.

Естествено дойде време за монтирането на газова уредба. Не обичам газта и все го отлагах, но обстоятелствата го налагаха. Решението е едно: премахване на старият резервоар и поставянето на нов по-малък заедно с бутилката за газта на неговото място.

Избрах газова бутилка 27литра. За бензинов резервоар избрах стара бутилка за въздух, събираща 17литра /такава имах/.
После с флекса, телоподаващото и куп други инструменти, направих Ферозата да върви на газ и на бензин. Естествено преди да монтирам всичко, почистих, нанесох ръждопреобразувател и боядисах задната част на шасито.
Исках да сложа филтър и преди бензиновата помпа, защото нямаше как да сложа цедка на смукателя от към новия резервоар. Заложих на проба-грешка, прочетох статиите из нета и накрая установих, че Racor Filter върши работа. Намерих такъв и го монтирах зад десния подкалник.
Всичко стана супер, минахме няколко теста в планината и отново започнахме да се возим безгрижно.

Стана есен и вече събирах пари и мнения с какви гуми да обуя джипката.
Обаче!!!
Един ден както се возех рано сутринта, по равен празен път в средата на селото, видях бял дим излизащ от ауспуха /джипката беше загряла нормално и я карах с равна газ/. Досетих се къде да очаквам проблем, а именно гарнитура на главата и веднага се прибрах. До обяд главата беше на масата и проблема беше ясен……спукан блок, както се оказа по-късно, на обичайното място: между трети и четвърти цилиндър. Беше много неприятен и тъжен ден.
На следващия ден започнах с търсенето на блок. Пуснах тема във форума, звънях на разни обяви, но всеки предлага цял мотор, а цени не ми се коментират. Мина седмица и половина, блок не намирах никъде. Започнах да се замислям за двигател от друга марка автомобил/ ние се занимаваме предимно с автомобили БМВ и естествено мислите ми бяха в тази насока/. След няколкодневно мерене, смятане, питане, четене и разглеждане на цените на двигатели, взех решение да сложа двигател от БМВ Е36 с код М42б18 или така добре познатият ни 318ис около 140к.с. Причините, поради които избрах този двигател са:
- имах блок с дупка от биела и глава, с тяхна помощ щях много лесно да наглася новите места на тампоните върху шасито и лапите за новият двигател;
- цената за цял оборудван двигател е половината от тази на двигател за Фероза;
- по-здрав, надежден и мощен от този на Ферозата;
- лесно се намират части и консумативи;
- познат ми е много добре.
Остана още един основен въпрос за разрешаване, а именно скоростната кутия. Тук на помощ се притече Дани от Казичене. Дойде огледа скоростните кутии на Дайхатсу-то и БМВ-то. Каза: „няма проблем, ще отрежа камбаните и ще направя скоростната кутия на Дайхатсу-то с камбана от БМВ” . Оказа се “дълъг и сложен процес”, но след три месеца вече имах фабрична скоростна кутия от Дайхатсу за двигател на БМВ.


Междувременно купих цял двигател 318ис, проверих му основните и биелните лагери, проверихме дали е с разтегната ангренажна верига, сменихме гарнитурите на капаците и картера.
Докато чаках с нетърпение успях да направя и боди лифт около 6см. Необходим е, за да може да се вмести изпускателния колектор на новия двигател.

Успях да продам на колега от форума оригиналните ферозови джанти с гуми и да намеря много хубави джанти с ЕТ-20 широки 8,5 инча.
След нова година времето се затопли и при първа възможност се заех с направата на лапи за новият двигател и всичко необходимо за поставянето му. Мерене, рязане, пилене, заваряване, ръждопреобразуване, грундиране, боядисване….времето направо отлетя. В средата на февруари успяхме да го монтираме.





За норматив монтирах и алтернатора, стартера, помпата за хидравликата, водната помпа, демпфера, ролките и ремъка. Предстои монтиране на радиатора и направа на цялата охладителна система, заедно с изпарителя. За целта съм приготвил един кашон с най-различни маркучи, малко медни тръбички с различни диаметри, скобички, няколко климатични вентилатора от различни марки и модели автомобили с изгорели управления, и разбира се, радиатор за 318ис. В оригинала за охлаждане се използва перка с виско съединител навити на водната помпа, но от преправянето на скоростната кутия двигателя мина с около 3см. напред; отделно коша на Ферозата е по- къс и място няма. Изпарителя зае малко странна позиция, но тепърва ще тестваме да видим ще има ли проблем.
Дойде време за радиатора и вентилатора. Улисах се в мерене, рязане, напасване и след 2-3 часа вече си имаха места. От дясно заварих стойка за радиатора на шасито, от ляво изработих малък държач, който се захваща с един от болтовете на кормилната кутия. Горната страна е по-лесна. Две планки наподобяващи S. Оригинално радиатора е на четири тампончета. Надявам се няма да има проблем, че стъпва на шасито.
Ред бе на кормилната уредба. Там промених местата на казанчето за хидравлична течност и маркучите. Налага се защото хидравличната помпа вече е от ляво. За казанчето си имаше фабрично място от ляво, просто го монтирах. Маркуча за високо налягане си направих по поръчка, а за връщащото се в казанчето масло си остана оригиналния маркуч от хидравликата.
Беше време за най-интересната и вълнуваща част. Направа на смесена електрическа инсталация между БМВ и Дайхатсу и след това запалване на двигателя.

С по-голямата част от инсталацията се справих лесно. Един от основните проблеми беше подреждането на бобините по местата им /оригинално ис-а е с четири бобини, закачени от вътрешната страна на десния калник, а до самите свещи има доста дълги, скъпи и ненадеждни кабели. Затова сложих четири бобини от М52 – всяка направо върху свещта/. Необходима е специална планка за закрепването им към главата и преди да се свали двигателя от донора да се надпише кой кабел от кай цилиндър е.
За съжаление не присъствах на демонтирането на двигателя и после падна много четене, ровене из нета и пробване, но накрая все пак запалихме. Датчикът за налягане на маслото си остава от БМВ, температурният датчик си свалих от главата на Ферозата и го монтирах на фланеца на термостата.
Останалата част от инсталацията е лесна.
След като запалихме двигателя ни остана само направа на хубава изпускателна система, намиране на място за въздушния филтър и да направим ново ухо на жилото за съединителя, защото оригиналното е на няколко милиметра от изпускателния колектор на много горещо място. За целта е необходимо да се поработи и нещата си стават.


Речено сторено и на 26.03.2013г. платих гражданската и минах преглед.
Следва раздвижване 100-150км. След това оглед за възникнали евентуални проблеми.
Оформяне и придаване завършен вид на всичко в моторния отсек.
За сега е това. To be continued...............
Време е и за моята по-сериозна тема в раздела.
Един проект с любезното съдействието на:
Моята съпруга - доставя части всякакви.

Моят тъст - главен експерт и съдействащ във всяко едно отношение. Срамува се. Няма снимка

Естествено и аз съм в играта-главен инициатор и изпълнител.
По стечение на обстоятелствата миналата година и аз се сдобих с Дайхатсу Фероза от 1989г., инжекцион.
Идеята беше да я взема, за да свърша определена работа и след това да не я карам повече. Стана точно обратното. Много ми допадна и реших, че имам нужда точно от такава джипка. Лесно се провира и паркира навсякъде; сравнително здрава и лесна за ремонт; прави достъпа до планината много по-лесен и приятен; тегли ремаркета и какво ли още не; не се притеснявам, че някой ще ме одраска на паркинг, а зимата си е направо супер. Освен това, има възможност за подобрения и преправяния, с които да си запълвам свободното време /тук е момента да вметна , че работя в семеен автосервиз , та време изпада/.
След като видях, че малката джипка би ми вършила чудесна работа, се разрових в раздела на Дайхатсу, прочетох 90% от темите и се заех със обслужването и.
Първо смених маслата в мотора, скоростната кутия, диференциалите и раздатката. След това промих охладителната система, смених термостата и заредих с нов антифриз. Имах проблем с отоплението в купето и затова смених радиаторчето на парното и уплътних всички въздуховоди, за да може всичкият въздух от вентилатора да минава през радиатора /използвах радиатор от БМВ Е30; такъв имах наличен/.
Проверих състоянието на анренажния и другите ремъци, смених семеринг на разпределителния вал, регулирах клапаните и смених свещите.
Смених и цялата изпускателна система – беше много изгнила.
Последва смяна на предни накладки и опресняване на спирачната течност.
Монтирах модул за дневни светлини /след като забравих няколко пъти фаровете включени/ и нови крушки на фаровете Osram night breaker plus.
Подкарах по-смело и естествено смених съединителя /още в началото се усещаше, че е износен/ Всичко това правих миналата зима, имаше много сняг и студ и нямаше кой да снима.
Мина зимата и дойде пролетта. Заех се с поставянето на алтенатор 80А, отново от Е30; нови ремъци; нов въздушен и горивен филтър; пране на целия салон; поправяне на малките изненади, които изникнаха под мокета и пластмасовите вежди. Консервирах вратите и предния капак с консервант за кухини.
Моделирах и ляв тампон на мотора, като използвах нов тампон от Форд.
Всичко стана добре и пак газ.
Направих нова задна броня от тръба и махнах вече стърчащата извън бронята стойка за номера с осветлението. Боядисах стойката на резервната гума, изправих задната врата, отстраних ръждите, оцветих и нея.Залепих фолио на задните стъкла. Естествено, залепих стикери с логото на OFFRoad-Bulgaria.com
Стана първи юли и хайде нощно каране към връх Половрак в Лозенската планина, за да гледаме изгрева. Малко ни пречеха дръвчетата, но си беше готино. Самият аз съм от с.Лозен.
Естествено дойде време за монтирането на газова уредба. Не обичам газта и все го отлагах, но обстоятелствата го налагаха. Решението е едно: премахване на старият резервоар и поставянето на нов по-малък заедно с бутилката за газта на неговото място.
Избрах газова бутилка 27литра. За бензинов резервоар избрах стара бутилка за въздух, събираща 17литра /такава имах/.
После с флекса, телоподаващото и куп други инструменти, направих Ферозата да върви на газ и на бензин. Естествено преди да монтирам всичко, почистих, нанесох ръждопреобразувател и боядисах задната част на шасито.
Исках да сложа филтър и преди бензиновата помпа, защото нямаше как да сложа цедка на смукателя от към новия резервоар. Заложих на проба-грешка, прочетох статиите из нета и накрая установих, че Racor Filter върши работа. Намерих такъв и го монтирах зад десния подкалник.
Всичко стана супер, минахме няколко теста в планината и отново започнахме да се возим безгрижно.
Стана есен и вече събирах пари и мнения с какви гуми да обуя джипката.
Обаче!!!
Един ден както се возех рано сутринта, по равен празен път в средата на селото, видях бял дим излизащ от ауспуха /джипката беше загряла нормално и я карах с равна газ/. Досетих се къде да очаквам проблем, а именно гарнитура на главата и веднага се прибрах. До обяд главата беше на масата и проблема беше ясен……спукан блок, както се оказа по-късно, на обичайното място: между трети и четвърти цилиндър. Беше много неприятен и тъжен ден.
На следващия ден започнах с търсенето на блок. Пуснах тема във форума, звънях на разни обяви, но всеки предлага цял мотор, а цени не ми се коментират. Мина седмица и половина, блок не намирах никъде. Започнах да се замислям за двигател от друга марка автомобил/ ние се занимаваме предимно с автомобили БМВ и естествено мислите ми бяха в тази насока/. След няколкодневно мерене, смятане, питане, четене и разглеждане на цените на двигатели, взех решение да сложа двигател от БМВ Е36 с код М42б18 или така добре познатият ни 318ис около 140к.с. Причините, поради които избрах този двигател са:
- имах блок с дупка от биела и глава, с тяхна помощ щях много лесно да наглася новите места на тампоните върху шасито и лапите за новият двигател;
- цената за цял оборудван двигател е половината от тази на двигател за Фероза;
- по-здрав, надежден и мощен от този на Ферозата;
- лесно се намират части и консумативи;
- познат ми е много добре.
Остана още един основен въпрос за разрешаване, а именно скоростната кутия. Тук на помощ се притече Дани от Казичене. Дойде огледа скоростните кутии на Дайхатсу-то и БМВ-то. Каза: „няма проблем, ще отрежа камбаните и ще направя скоростната кутия на Дайхатсу-то с камбана от БМВ” . Оказа се “дълъг и сложен процес”, но след три месеца вече имах фабрична скоростна кутия от Дайхатсу за двигател на БМВ.
Междувременно купих цял двигател 318ис, проверих му основните и биелните лагери, проверихме дали е с разтегната ангренажна верига, сменихме гарнитурите на капаците и картера.
Докато чаках с нетърпение успях да направя и боди лифт около 6см. Необходим е, за да може да се вмести изпускателния колектор на новия двигател.
Успях да продам на колега от форума оригиналните ферозови джанти с гуми и да намеря много хубави джанти с ЕТ-20 широки 8,5 инча.
След нова година времето се затопли и при първа възможност се заех с направата на лапи за новият двигател и всичко необходимо за поставянето му. Мерене, рязане, пилене, заваряване, ръждопреобразуване, грундиране, боядисване….времето направо отлетя. В средата на февруари успяхме да го монтираме.
За норматив монтирах и алтернатора, стартера, помпата за хидравликата, водната помпа, демпфера, ролките и ремъка. Предстои монтиране на радиатора и направа на цялата охладителна система, заедно с изпарителя. За целта съм приготвил един кашон с най-различни маркучи, малко медни тръбички с различни диаметри, скобички, няколко климатични вентилатора от различни марки и модели автомобили с изгорели управления, и разбира се, радиатор за 318ис. В оригинала за охлаждане се използва перка с виско съединител навити на водната помпа, но от преправянето на скоростната кутия двигателя мина с около 3см. напред; отделно коша на Ферозата е по- къс и място няма. Изпарителя зае малко странна позиция, но тепърва ще тестваме да видим ще има ли проблем.
Дойде време за радиатора и вентилатора. Улисах се в мерене, рязане, напасване и след 2-3 часа вече си имаха места. От дясно заварих стойка за радиатора на шасито, от ляво изработих малък държач, който се захваща с един от болтовете на кормилната кутия. Горната страна е по-лесна. Две планки наподобяващи S. Оригинално радиатора е на четири тампончета. Надявам се няма да има проблем, че стъпва на шасито.
Ред бе на кормилната уредба. Там промених местата на казанчето за хидравлична течност и маркучите. Налага се защото хидравличната помпа вече е от ляво. За казанчето си имаше фабрично място от ляво, просто го монтирах. Маркуча за високо налягане си направих по поръчка, а за връщащото се в казанчето масло си остана оригиналния маркуч от хидравликата.
Беше време за най-интересната и вълнуваща част. Направа на смесена електрическа инсталация между БМВ и Дайхатсу и след това запалване на двигателя.
С по-голямата част от инсталацията се справих лесно. Един от основните проблеми беше подреждането на бобините по местата им /оригинално ис-а е с четири бобини, закачени от вътрешната страна на десния калник, а до самите свещи има доста дълги, скъпи и ненадеждни кабели. Затова сложих четири бобини от М52 – всяка направо върху свещта/. Необходима е специална планка за закрепването им към главата и преди да се свали двигателя от донора да се надпише кой кабел от кай цилиндър е.
След като запалихме двигателя ни остана само направа на хубава изпускателна система, намиране на място за въздушния филтър и да направим ново ухо на жилото за съединителя, защото оригиналното е на няколко милиметра от изпускателния колектор на много горещо място. За целта е необходимо да се поработи и нещата си стават.
Речено сторено и на 26.03.2013г. платих гражданската и минах преглед.
Следва раздвижване 100-150км. След това оглед за възникнали евентуални проблеми.
Оформяне и придаване завършен вид на всичко в моторния отсек.
За сега е това. To be continued...............
Коментар