Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Надморска височина при навигациите

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • #46
    До: Надморска височина при навигациите

    Първоначално публикуван от 100yanov Преглед на мнение
    До скоро процедирах така- вечерта, преди да замина нанякъде, отивах до централна поща-София, там на един ъгъл има забит такъв репер с надморска височина, и калибрирах 60 CSx по нея.(днеска ме домързя да отида и да го снимам и да му взема координатите, може би не е лоша идея да има такива POI). После ,преди да се прибера, отчитах височината на улицата. На сутринта, преди тръгване, калибрирах наново уреда по височината на улицата и тръгвах (в случай че нещо се е променило времето). Не знам до колко тези действия са били правилни, още повече че не знам и въпросния репер в каква височинна система е-може и да е черноморска, и чак сега разбирам, че уреда се автокалибрира по геоида и това отнякъде може да се изключва.
    Има и по-проста процедура.
    Издебваш хубав ден (да не духа и не вее) а ако и слънце грее е добре.
    Калибрираш си уреда на пощата (или където намериш триангулачен репер) и после бързо си отиваш у Вас. Засичаш показанието и можеш да забиеш твоя си репер. Без десетични занаци!

    Коментар


    • #47
      До: Надморска височина при навигациите

      Да де, пред Нас, че в къщи не лови сателити.

      Да не духа и не вее, а ако и слънце грее..!!

      Това много ми хареса,ще го запомня.

      Коментар


      • #48
        До: Надморска височина при навигациите

        Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение
        Няма проблеми с калъфчетата. В каквото и да увиеш приемника, трудно ще забавиш изравняването на налягането в него и навън така, че да е бавно спрямо измененията на атмосферното налягане.
        Да всъщност най вероятно е така говорил съм за пренебрежимо малко изменение.
        Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение
        Ако го напъхаш в надут презерватив, това вече е друго нещо.
        Хмммм това трябва да се пробва за да е сигурен човек

        Първоначално публикуван от 100yanov Преглед на мнение
        До скоро процедирах така- вечерта, преди да замина нанякъде, отивах до централна поща-София, там на един ъгъл има забит такъв репер с надморска височина, и калибрирах 60 CSx по нея.(днеска ме домързя да отида и да го снимам и да му взема координатите, може би не е лоша идея да има такива POI). После ,преди да се прибера, отчитах височината на улицата. На сутринта, преди тръгване, калибрирах наново уреда по височината на улицата и тръгвах (в случай че нещо се е променило времето). Не знам до колко тези действия са били правилни...
        Лично според мен са коетни донкъде, а сутринта ми е чудно имаше ли въобще нужда от калибриане, защото според мен НЕ. А както казах правилни са донякъде, понеже това калибриране не върши работа за територията на цялата страна, но ако се ползва само около София няма лошо .

        Коментар


        • #49
          До: Надморска височина при навигациите

          Първоначално публикуван от 100yanov Преглед на мнение
          Да де, пред Нас, че в къщи не лови сателити.

          Да не духа и не вее, а ако и слънце грее..!!

          Това много ми хареса,ще го запомня.
          Да ти кажа защо.
          В друга тема съм го писал.
          Както си седим на едно и също място (Г.Беглик) малко преди бурята ни метна нагоре-надолу с над 1000 метра. А ние си пием ракията все там.

          Коментар


          • #50
            До: Надморска височина при навигациите

            Тук каква дискусия се заформи...

            Всичко е проста физика. При еднакви (и непроменливи) условия, зависимостта между атмосферното налягане и надморската височина е линейна. Това означава, че измервайки едното може да се определи другото (и обратното). Калибрирането на барометъра на приемника се прави, като му се зададе ОТ ПОТРЕБИТЕЛЯ някаква кота, която приемника връзва със налягането и така прави линейната зависимост точно определена. Не задължително вярна, защото може да му зададете грешна височина.
            Така че, намирате си някакъв репер (като този по старите гари), заставате до него и въвеждате в приемника точната кота. От тук нататък, приемника ще ви показва точна НАДМОРСКА височина, в системата в която е котата от репера, примерно Балтийска в случая. Ако атмосферното налягане никога не се променяше, всичко щеше да е идеално и системата ще работи безотказно и винаги. Можеше фабрично приемниците да са калибрирани.
            Тук се намесва променливото време и съответно атмосферно налягане. Днес сме калибрирали алтиметъра, но утре времето се разваля, налягането пада, и според приемника по всичко личи че сме се качили някъде по-нависоко. Затова калибрирането се прави на момента и може да се счита за актуално само в рамките на няколко часа.

            Тези истории с автокалибрирането, просто няма как да работят. Единствено може ориентировъчно да се приеме накаква стандартна зависимост между височина и налягане, базирана на нормалното атмосферно налягане от 760 мм/ж.ст. Но почти никога налягането не е нормално, затова се прави ръчното калибриране по известна кота, за да може в рамките на следващите 5-6... 10 часа да имаме точна надморска височина (и то при положение, че през това време нямаме рязка промяна в атмосферните условия)

            По въпроса за различните координатни и височинни системи:
            WGS84 е координатна система, както и Българската система 1970. За измерване на височини, се използват височинни системи, каквато е Балтийската система. Конвертирането на височините от една система в друга е истински кошмар. Самите надморски височини са много имагинерно понятие, тъй като се измерват на базата на несъществуваща измислена повърхност - квазигеоид. Това е повърхността, която би трябвало да описва океана под континентите, ако сушата под краката ни не съществуваше. Но тъй като самата суша внася изменения в посоката и големината на силата на тежестта, тази повърхнина е изключително сложна за определяне.
            По-добре да не задълбавам повече, тези теми са предмет на висшата геодезия, със формули от по 2 страници едната....

            Самите GPS приемници работят във пространствена декартова координатна система. Тоест, приемника определя своите координати X, Y, Z спрямо една геоцентрична координатна система, определена от сателитите. От тези декартови координати се изчисляват географските ширина, дължина и височина НАД ЕЛИПСОИДА. Тази височина не е надморска, защото референтния елипсоид е идеализирана повърхност, а Земята има безкрайно сложна форма. По-нагоре бях дал линк, в който е дадена карта на разликите във височината на елипсоида и квазигеоида за територията на България - ето го отново: http://www.cadastre.bg/instrukcii/Instr_GPS/Pril_3.htm
            "Аз знам, че нищо не знам. Но вие и това не знаете."

            Коментар


            • #51
              До: Надморска височина при навигациите

              Тези истории с автокалибрирането, просто няма как да работят. Единствено може ориентировъчно да се приеме накаква стандартна зависимост между височина и налягане, базирана на нормалното атмосферно налягане от 760 мм/ж.ст. Но почти никога налягането не е нормално, затова се прави ръчното калибриране по известна кота, за да може в рамките на следващите 5-6... 10 часа да имаме точна надморска височина (и то при положение, че през това време нямаме рязка промяна в атмосферните условия)

              Това аз го разбирам така: значи няма такова нещо като включване и изключване на автокалибриране на барометъра,просто фабрично може да му е зададена стойност, която или променяме ръчно с всяко калибриране по височина или налягане, или връщаме фабричната стойност,когато нямаме никаква идея..?

              Дали пък да не отида в магазина и да питам...
              Последно редактирано от 100yanov; 29-01-10, 00:01.

              Коментар


              • #52
                До: Надморска височина при навигациите

                Първоначално публикуван от 100yanov Преглед на мнение
                Това аз го разбирам така: значи няма такова нещо като включване и изключване на автокалибриране на барометъра,просто фабрично може да му е зададена стойност, която или променяме ръчно с всяко калибриране по височина или налягане, или връщаме фабричната стойност,когато нямаме никаква идея..?
                Точно така. Това е единствения логичен начин. Нямам представа обаче как работи 60CSx и другите барометрични приемници, когато не са калибрирани ръчно.

                Аз имам Орегон 300, но никога не съм си играл с барометъра, просто не го ползвам. Трябва да проверя когато намеря време как се държи той.
                "Аз знам, че нищо не знам. Но вие и това не знаете."

                Коментар


                • #53
                  До: Надморска височина при навигациите

                  Никой нищо не казва за определяне на височината чрез сигнала, получен от сателитите. Имам предвид разстоянието м/у сателита и GPS приемника в даден момент. Нещо като далекомер. Може би това е невъзможно и самата ми идея е глупава тъй. като за да се получи измерване на разстояние трябва да има изпратен и отразен сигнал. А в случая отразеният не го виждам. Не знам, ако някой знае нека да каже.
                  Що се отнася за надморска височина, която може да се прочете в БГ на каквото и да било място (ЖП гара или друго), можете да бъдете сигурни че е в Балтийската височинна с-ма. Не съм чувал у нас в практиката да се използва друга.
                  Ако някой от компанията мълчи, причините може да са две : Или няма какво да каже или няма на кого да го каже.

                  Коментар


                  • #54
                    До: Надморска височина при навигациите

                    Първоначално публикуван от zippel Преглед на мнение
                    Никой нищо не казва за определяне на височината чрез сигнала, получен от сателитите. ....
                    Казах го по-нагоре: височината над елипсоида се определя точно по сигнала от сателитите. Координатите които определя приемника са пространствени X, Y, Z. Те се превръщат в географски, които също са пространствени: B, L, H (ширина, дължина, височина). И трите коодринати са с еднаква точност, но височината е над измисления елипсоид. И от там идват разликите, не е ясно във всеки модел GPS как е реализирана корекцията за да го доближи до надморската височина. И се създава впечатление, че височината се определя по-неточно от другите координати.

                    Най-сигурния метод е този: В приемника се вкарва проста карта на превишенията между геоида и елипсоида, които са известни (определяни са десетки години по измервания). При търсена точност от порядъка на 3-5 метра, за цяла България са достатъчни не повече от 6-7 точки със зададени превишения, между тях може да се интерполира. Приемника мери достатъчно точно елипсоидните височини и според координатите в момента, отчита и прибавя корекцията за височината. Така ще показва винаги надморската височина със същата точност, като координатите му в дадения момент.
                    "Аз знам, че нищо не знам. Но вие и това не знаете."

                    Коментар


                    • #55
                      До: Надморска височина при навигациите

                      По-долу статията от която съм взел картинката за квазигеоида. DHV да каже, може или не, да се използва
                      Прикачени файлове
                      Последно редактирано от tabak; 29-01-10, 10:42.

                      Коментар


                      • #56
                        До: Надморска височина при навигациите

                        Първоначално публикуван от dhv Преглед на мнение
                        И трите коодринати са с еднаква точност...
                        Това, изобщо казано, не е вярно. Точността във височина обикновено е доста по-лоша поради факта, че всички спътници са ти от едната страна (отгоре). Понякога приемникът направо се отказва да ти посочи височина и на екрана пише "2D" или нещо подобно.

                        Коментар


                        • #57
                          До: Надморска височина при навигациите

                          Тук доста е писано по темата: http://forum.offroad-bulgaria.com/sh...%F0#post395220 . Извода според мен е, че автокалибрирането на висотомера съществува и става чрез калибриране от показанията на сателитите и евентуално от температурния датчик.

                          Коментар


                          • #58
                            До: Надморска височина при навигациите

                            Ясен, имаш малко грешна представа за работата на системата. Разположението на спътниците наистина влияе на точността, но не само на височината а на координатите като цяло. Пак ще повторя, спрямо спътниците се определят пространствени ПРАВОЪГЪЛНИ координати. Координатната система е (нагледно казано) с начало в центъра на Земята и оси X, Y, Z в три перпендикулярни посоки.
                            Тези координати са с еднаква точност по трите оси. От тях се изчисляват други координати, свързани със Земната координатна система. Височината е просто една от координатите, и не е с по-малка точност от другите две. Представи си го така: от гледна точка на GPS приемника, Земята все едно не съществува. Той не знае какво е това земна повърхност, съответно какво е това надморска височина. Съответно, няма как точно в това направление да дава грешни резултати. За него работата е проста - мери разтояния и смята пространствени координати. После ги превръща в друга система, която по-лесно се разбира от онези двукраки същества, които го разнасят наоколо. Иначе може да ти изпише и три осемцифрени числа за координати, които са спрямо центъра а Земята.

                            Приемника се нуждае от 3 спътника за да определи статичното си положение, и от 4 за определи динамичното, като четвъртата компонента е скоростта. Приемника изписва 2Д, когато е хванал точно 3 спътника, тогава не може да определя скоростта на движение. Това 2Д е заблуждаващо, няма никаква връзка с височината. При всички положения, височината се определя със същата точност както координатите.

                            Tabak, картинката е подобна на тази която съм дал, но е по-точна. Предполагам че няма проблем да се ползва. Правена е по официални измервания.
                            Последно редактирано от dhv; 29-01-10, 10:19.
                            "Аз знам, че нищо не знам. Но вие и това не знаете."

                            Коментар


                            • #59
                              До: Надморска височина при навигациите

                              Първоначално публикуван от dhv Преглед на мнение
                              ...
                              Приемника се нуждае от 3 спътника за да определи статичното си положение, и от 4 за определи динамичното, като четвъртата компонента е скоростта. Приемника изписва 2Д, когато е хванал точно 3 спътника, тогава не може да определя скоростта на движение. Това 2Д е заблуждаващо, няма никаква връзка с височината. При всички положения, височината се определя със същата точност както координатите,
                              За това няма лесно да се договорим.

                              В каква координатна система приемникът вътрешно си смята, си е негова много лична работа. Въпрос на предпочитания на конструкторите, които не променят геометрията като такава. На края на сметките, той определя "вероятна област" в която се намира антената му и я представя в такива координати, каквито са записани в техническото задание.

                              - Ако чува един спътник, знае точното време. Не е малко, понякога.
                              - Ако чува два спътника, тази вероятна област е някаква повърхнина, близка до вертикална равнина, с някакво разсейване около нея. Понеже това е безполезно за навигацията и доста сложно за изразяване на екрана, той не го и показва.
                              - Ако спътниците са три, резултатът от сметките е някаква крива линия (резултат от сечението на две равнини от горния вид), която близо до земната повърхност е близка до вертикална права, пак с разсейване около нея. Отсечката от тази линия, която се намира на разумни височини (тук е ролята и на баро-алтиметъра - скъсява тази отсечка) върху земната повърхност има относително малка проекция върху геоида и точно тази проекция се представя като резултат - 2D точка и точност около нея.
                              - Ако спътниците са четири, резултатът от сметките е вече само точка + разсейване около нея.
                              - Ако пък спътниците са повече от 4, комбинацията от всеки 4 дава по една точка, върху които общо точки може да се приложи малко статистика и да се определи обемът, в който най-вероятно се намираме. Е, този обем, обикновено има формата на разтеглен вертикално елипсоид. По-честните приемници дават отделно вертикалния размер на този елипсоид като "вертикална точност" и аз досега не съм виждал случай тя да е по-добра от "хоризонталната точност" - което си има и разумно обяснение от разположението на видимите спътници.

                              Скоростта пък тук няма нищо общо - тя е прост резултат от знанието къде се намираме в два последователни момента от времето. Значи я имаме от момента, в който имаме 2D - определяне. Защото относително време си имаме в локалния часовник на приемника.

                              Коментар


                              • #60
                                До: Надморска височина при навигациите

                                Може ли едно питане?
                                На каква разлика във височина отговаря промяна в налягането с 1 ХП и зависи ли от височината на която сме в момента (морска или Еверест?

                                Коментар

                                Активност за темата

                                Свий

                                В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                                Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                                Зареждам...
                                X