От: Ех, това заваряване на чугун...
Понеже и аз съм сърбал много попари през годините , извода който съм си направил е че не са много хората , които четат . При все възможностите за това .
Затова ще опитам малко по-различен подход
:
ЧАСТ ПЪРВА : ЩО Е ЧУГУН ? ВИДОВЕ.
( с уговорката , че съм далеч от изчерпателност и с наблягането върху проблемите , появяващи се при заваряване
на чугуни)
1. ЧУГУН е желязовъглеродна сплав със съдържание навъглерода над 2 %. Освен въглерод , в състава на чугуните влизат и "вечните спътници" силиций, манган , сяра и фосфор. Най-разпространени за употреба в практиката са чугуните с въглеродно съдържание от 2.5 до 3.5 %.
2. ВИДОВЕ ЧУГУН.
В зависимост от формата , в която се намира въглеродът в състава на чугуните, последните се делят на следните видове :
- СИВ ЧУГУН - в него по-голямата част от въглерода е в свободно състояние - под формата на графит. Сивия чугун е крехък и не много твърд , благодарение на което лесно се обработва чрез рязане / снемане на стружка.
- БЯЛ ЧУГУН - в него въглеродът е под формата на химичното съединение железен карбид ( т. нар. цементит)
- ИЗБЕЛЕН ЧУГУН - в него една част от въглерода е в свободно състояние ( графит) , а другата е свързана
( цементит) . Обикновено избелен чугун се получава по повърхността на отливките , когато скоростта на охлаждане е толкова голяма , че че въглеродът не успява да изкрастилизира във вид на графит.
Решаващо значение за за получаването на един или друг вид чугун имат химичния му състав и скоростта на охлаждане . Механичните свойства на чугуните до голяма степен зависят от големината и формата на графитните включвания . Графитът няма никаква якост . Затова колкото са по-малко и по-дребни тези включвания , толкова чугуна е по-як . Графитът в чугуна може да се отделя във формата на пластини , розетки или да придобие сфероидална форма. Графитните пластини оказват надрезно действие и намаляват механичните качества на чугуна . Затова колкото по-близо до сфероидалната форма са графитните зърна - толкова по-добри качества се получават и това е стремежа и при леене и при заваряване .
За получаване на горното се използват т.нар. модификатори - прибавяне на специални модификатори към стопилката , коитообразуват принудителни зародиши на кристализация с цел намаляване големината на зърната , способстващи за сфероидната им форма .
Като модификатори се използват фероси.иции , силикокалции , силикоалуминий и др. мъчнотопими вещества . Вследствие на тяхното влияние върху кристализацията се получава сив чугун с с голям брой равномерно разпръснати много дребни графитни пластинки . Такъв чугун се нарича МОДИФИЦИРАН . Той има много по-добри механични показатели от обикновения . По- устойчив е на корозия и много добре поглъща вибрации.
Използва се за изработка на машинни части , подложени на променливи динамични натоварвания - колянови валове , зъбни колела , вериги и др.
Когато като модификатор се използва магнезий или церий , се получава модифициран чугун със със сфероидални графитни включвания Такъв чугун се нарича СФЕРОГРАФИТЕН . Той притежава много голяма якост и значително удължение . Използва се за изработка на разпределителни валове , цилиндри , корпуси на машини , зъбни колелета и т.н.
ПС. Пиша ги не случайно тези неща , защото както ще стане ясно по-нататък : при заваряване ( независимо от метода) различните чугуни се държат по различен начин . И пряко влияят на проблeмите при заваряването им .
Само да подчертая още нещо : специално при заваряване на чугуни целта не е единствено сплавяване и получаване на водоплътен шев . Дори да се получат тези неща , заваряването може така да измени състава на чугуна , че той да изгуби механичните си показатели . Например : заваряваме уж качествено блок на двигател . Вследствие обаче на огромните остатъчни вътрешни напрежения и допускането на избелени структури в околошевната зона - чугунът става крехък и след време вследствие на вибрациите и температурните разширение , със съжаление констатираме ново пукане .
Първоначално публикуван от joe007
Преглед на мнение
Затова ще опитам малко по-различен подход

ЧАСТ ПЪРВА : ЩО Е ЧУГУН ? ВИДОВЕ.
( с уговорката , че съм далеч от изчерпателност и с наблягането върху проблемите , появяващи се при заваряване
на чугуни)
1. ЧУГУН е желязовъглеродна сплав със съдържание навъглерода над 2 %. Освен въглерод , в състава на чугуните влизат и "вечните спътници" силиций, манган , сяра и фосфор. Най-разпространени за употреба в практиката са чугуните с въглеродно съдържание от 2.5 до 3.5 %.
2. ВИДОВЕ ЧУГУН.
В зависимост от формата , в която се намира въглеродът в състава на чугуните, последните се делят на следните видове :
- СИВ ЧУГУН - в него по-голямата част от въглерода е в свободно състояние - под формата на графит. Сивия чугун е крехък и не много твърд , благодарение на което лесно се обработва чрез рязане / снемане на стружка.
- БЯЛ ЧУГУН - в него въглеродът е под формата на химичното съединение железен карбид ( т. нар. цементит)
- ИЗБЕЛЕН ЧУГУН - в него една част от въглерода е в свободно състояние ( графит) , а другата е свързана
( цементит) . Обикновено избелен чугун се получава по повърхността на отливките , когато скоростта на охлаждане е толкова голяма , че че въглеродът не успява да изкрастилизира във вид на графит.
Решаващо значение за за получаването на един или друг вид чугун имат химичния му състав и скоростта на охлаждане . Механичните свойства на чугуните до голяма степен зависят от големината и формата на графитните включвания . Графитът няма никаква якост . Затова колкото са по-малко и по-дребни тези включвания , толкова чугуна е по-як . Графитът в чугуна може да се отделя във формата на пластини , розетки или да придобие сфероидална форма. Графитните пластини оказват надрезно действие и намаляват механичните качества на чугуна . Затова колкото по-близо до сфероидалната форма са графитните зърна - толкова по-добри качества се получават и това е стремежа и при леене и при заваряване .
За получаване на горното се използват т.нар. модификатори - прибавяне на специални модификатори към стопилката , коитообразуват принудителни зародиши на кристализация с цел намаляване големината на зърната , способстващи за сфероидната им форма .
Като модификатори се използват фероси.иции , силикокалции , силикоалуминий и др. мъчнотопими вещества . Вследствие на тяхното влияние върху кристализацията се получава сив чугун с с голям брой равномерно разпръснати много дребни графитни пластинки . Такъв чугун се нарича МОДИФИЦИРАН . Той има много по-добри механични показатели от обикновения . По- устойчив е на корозия и много добре поглъща вибрации.
Използва се за изработка на машинни части , подложени на променливи динамични натоварвания - колянови валове , зъбни колела , вериги и др.
Когато като модификатор се използва магнезий или церий , се получава модифициран чугун със със сфероидални графитни включвания Такъв чугун се нарича СФЕРОГРАФИТЕН . Той притежава много голяма якост и значително удължение . Използва се за изработка на разпределителни валове , цилиндри , корпуси на машини , зъбни колелета и т.н.
ПС. Пиша ги не случайно тези неща , защото както ще стане ясно по-нататък : при заваряване ( независимо от метода) различните чугуни се държат по различен начин . И пряко влияят на проблeмите при заваряването им .
Само да подчертая още нещо : специално при заваряване на чугуни целта не е единствено сплавяване и получаване на водоплътен шев . Дори да се получат тези неща , заваряването може така да измени състава на чугуна , че той да изгуби механичните си показатели . Например : заваряваме уж качествено блок на двигател . Вследствие обаче на огромните остатъчни вътрешни напрежения и допускането на избелени структури в околошевната зона - чугунът става крехък и след време вследствие на вибрациите и температурните разширение , със съжаление констатираме ново пукане .
Коментар