Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Етика във фотожурналистиката

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Етика във фотожурналистиката

    Отдавна ми се иска да напиша нещо за етиката в т.нар. жанр "фотожурналистика". Всъщност самата дефиниция какво е журналистика и фотография в едно, и до колко изобщо е постижимо е много дълга, но няма да си говорим за това сега. Преди години подобна тема навярно би била предназначена за малцина, но си мисля, че в нашето настояще повечето, които носят някаква камера в себе си, не е лошо да имат съзнателност за това. По съвсем простата причина, че днес всеки е фотожурналист - снимайки и публикувайки кадри от различни обществени събития, дори без да осъзнава значимостта на собствените си снимки.

    За мен фотожурналистът трябва винаги да се води от едно основно, фундаментално правило - да се опита да отрази реалността максимално добре. Това, разбира се не е възможно - все пак всеки фотограф избира какво да сложи в кадъра и какво да не сложи. Тогава как се постига обективност? Според мен просто не се постига. Единствено стремежът към обективността, като някаква осъзнатост в процеса на снимане може да е онова от което имаме нужда. И всъщност добрия фотожурналист е толкова по-добър, колкото по-добре разбира фактите около дадената ситуация. И както казва Бресон - фактите не са важни за една снимка - но тяхното познаване дава възможност за разбиране на същината на събитието и оттам неговото точно визуално представяне.

    Нека пак да се върнем на етиката. Къде са подводните камъни за всеки, който е в този жанр - осъзнато или не? Ще започна от най-невинните, стигайки до по-сериозните.

    Първо съвременните фотографски реалности са такива, че за да "пробиеш" (каквото и да означава това), трябва да направиш "нещо интересно" - цветно, шарено, скандално и прочее. Интересното се прави чрез манипулация през визьора. Просто режеш, и оставяш единствено това което ти се струва интересно и още по-лошото - не това което на теб ти се струва интересно (което да речем би довело до някакъв собствен стил), а това което знаеш че ще ти донесе повече рейтинг/посещения/лайкове/пари и т.н. Надолу следва един мой пример.

    Докато разглеждах серията от снимки на тази ситуация си помислих - "Ех, каква интересна снимка. Полицая гледа злобно минаващия пенсионер все едно му е казал нещо лошо." Веднага една червена лампа ми светна в главата - "Ти луд ли си!? Това е груба подигравка и със ситуацията, и с двамата човека.". Чиста манипулация, играеща си в случая невинно, с временния израз на лицето на полицая и въображението на зрителя.


    Ето още една снимка, показваща, че реалността е вероятно друга. Значи полицаят не бил чак толкова лош, колкото изглежда на втората снимка. Този отрязък от време и пространство, който сме видели в първия кадър, би използвал съвсем несъществени за ситуацията елементи, за да внуши определени мисли.


    Всъщност точно от тук произлиза и следващия подводен камък. Използване на несъществени факти в общата ситуация за внушение на някакви мисли и чувства. Една снимка от тази серия. Изключително ми е неприятно, че снимката е на Георги Величков - наистина добър фотограф.

    Само дето тая галерия не е фотожурналистика, не и по начина, по който би трябвало да се разбира. Може да бъде прекрасен проект, но контекста в който е поставена говори за такива претенции. Не знам как фотографът ще оправдае публикуването на тази снимка. Не знам защо изобщо я е сложил, не знам временното изражение на лицето и липсата на зъби какво показват? Наистина не знам. В тази галерия имаме няколко такива, които аз чувствам като някакво фотографско бичуване. Да, наистина е изключително трудно да се снимат хора с подобаващо уважение, много е трудно. И тук пак си спомням Бресон: "Трябва винаги да се снима с най-дълбоко уважение към обекта и себе си." Иначе е твърде лесно да направиш една серия от фотографски карикатури, показващи неприятни мимики на лицето, обиждайки и човека който снимаш, и зрителя, и себе си.

    Накрая ще завърша и с най-неприятната част на определени фотожурналистически експерименти. Това са грубите манипулации с реалността, чрез кадрирането, внимателен подбор на снимки, кропване, и насочване на зрителите към определени мисли и чувства. За съжаление нещо, което в нашите поляризирани времена се забелязва все по-често и по-често и от професионалисти, и от пълни любители...

    За финал един много интересен поглед върху ситуация снимана с 360 градусова камера: http://www.lewiswhyld.com/ethics-in-photojournalism/

    Етичния кодекс на AP и NPPA (американската асоциация на фотожурналистите) - ще се опитам да го преведа тия дни.

    Темата е отворена и може да бъде допълвана с много примери...
    Последно редактирано от damon; 01-12-13, 23:59.
    LZ2NKM

  • #2
    От: Етика във фотожурналистиката

    Ще си позволя да добавя две бележки на тази тема от едно уважавано списание:

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:img129.jpg
Прегледи:1
Размер:107.9 КБ
ID:5542754

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:img130.jpg
Прегледи:1
Размер:111.3 КБ
ID:5542755
    Чужбина - това е митът за задгробния живот. Който попадне там, не се връща.
    Из "Златния телец"

    Коментар


    • #3
      От: Етика във фотожурналистиката

      Както всяка една медия и фотожурналистиката си има своите начини за манипулация. Снимката може така да бъде направена че да внуши на зрителя нещо съвсем различно от действителността. Да вземем за пример протестите от последните месеци. Камерата на МВР снима от високо и от нея се вижда истинския брой на протестиращите
      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:1387642916_4_559x345.jpg
Прегледи:1
Размер:59.8 КБ
ID:5550828

      В същото време аз мога да снимам под такъв ъгъл, че протестиращите да изглеждат поне три пъти в повече. И оттам един вестник или сайт може да реши какво да си ползва. Тъй като снимам за агенция, а не за строго определена медия с политически пристрастия, винаги съм се опитвал да отразя реално нещата.
      Друг пример-аз съм цесекар. Снимам например мач ЦСКА-Левски. Винаги мога да изпратя на агенцията снимки само с фенове на ЦСКА или високо скочили футболисти на ЦСКА и паднали тъжно изглеждащи такива левскари. Но не го правя. Опитвал съм се винаги едва ли не по равно да има кадри на двете страни. Никога не съм скривал хубав кадър само защото е против моите пристрастия. Друго е че дори и да не манипулираш по никакъв начин снимката (кроп, друг ъгъл и т.н.) има едни пишещи журналисти, които с текста си ще я съсипят.
      Имам един случай след който ме беше срам да изпращам снимки в следващите няколко дни. На един светофар видях оператор седнал в багажника на таксиметров автомобил, да снима абитуриентите които го бяха наели. Видя ми се смешно и го снимах:
      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:safe_image.jpg
Прегледи:1
Размер:17.5 КБ
ID:5550829

      Малко по-късно си видях снимката в един сайт със заглавие: Оператор снимакотетата” на абитуриентките, скрит в багажник .Статията обясняваше надълго и нашироко как човек с камера се крие в багажника на такси за да се опитва да заснеме под роклите на абитуриентките т.е. "някакъв чи..джия-воайор". Въпреки че авторката беше подписала статията, мен лично ме хвана срам от това че аз съм го снимал.
      Иначе може, защо да не можеn да се манипулира. Отново ще се върна на протестите от лятото. Тъй като се набиваше в главите на всички, че това са протести на младите и красивите-аз гледах кое се харчи най-много. Пускам беззъб дядо-никой не се интересува от кадъра. Пускам малко детенце качено на конче на баща си и веещо български флаг-това се харчи много.

      Много интересна тема. С радост ще я следя

      Коментар

      Активност за темата

      Свий

      В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

      Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

      Зареждам...
      X