Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Контролер за ел.вентилатор.

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Контролер за ел.вентилатор.

    И това ще сменям. Виско муфи мразя. Вентилатора дойде. Пасва идеално. Ще пусна нарочна тема като го правя.

    Идеята е да си направя контролер със защити, който да включва гадта когато трябва, и да сработва при претоварване (като се набутам в някоя локва и голямата кал). Освен това с плавна регулация на оборотите в някакъв температурен диапазон.

    Данни за температурата ще си "открадна" от щатния датчик на инжекциона - идеален за целта.

    Значи до момента съм замислил това:

    1. Взимам температурата от щатния датчик на инжекциона за водата.
    2. Вентилатора ще започва да се върти при температура малко по-голяма от тази, при която се отваря термостата. С ниски обороти (1/3 от номиналните). Оборотите ще се регулират и ще достигат номинала си при напълно отворено положение на термостата.
    3. Ограничение по ток - номинала на вентилатора е 10А. При натоварване ще се опита да дърпа повече, ама нъц. Ще падне изходния волтаж. Ако падне под някакво ниво, изключване за някакъв период от време.
    4. Плавно пускане и спиране - ще му удължи животеца.

    Как мисля да го реализирам: Еми неизолиран DC-DC ШИМ регулатор с обратна връзка по ток. Т-нар Buck топология. Плюс ситен процесор за управление на критичните режими и защитата.

    Въпроса е следния - Има ли смисъл да правя пълноценен Buck регулатор с всичките му екстри (най-вече индуктивността)? Двигателя на перката е обикновен четков. Мотора така или иначе си е индуктивен товар, и може да се използва това му свойство. Тоест ШИМ-а само ще му прекъсва тока с някаква честота в режим на регулация и ограничение по ток, или ще му пуска ток постоянно, когато трябва да е в номиналните си обороти и пълната си мощност.
    При тоя вариант ме притеснява дали няма да има прекалено много смущения от ШИМ-a - целия кабел от контролера до вентилатора, заедно с намотките му, си е перфектна антена.

    Другия вариант е да направя пълноценен Buck регулатор с обратна връзка по ток, с всичките му екстри - индуктивност, кондензатори на изхода и т.н. Дросела ще се получи сравнително голям като размери, предид това че трябва да го преоразмеря доста, тъй като работи при гадни условия. Така обаче тока и волтажа ще са плавнички и почти без смущения. Вентилатора ще "вижда" само променящо се напрежение, заради регулацията по ток.

    Наясно съм че въпроса е по-скоро за някой електроникаджийски (бахти думата ) форум, но все пак и тук има колеги, поназнайващи туй-онуй.
    Долните твари, измислили перверзията Erlang, имат "много здраве" от мен. Болезнено!

  • #2
    До: Контролер за ел.вентилатор.

    Не мисля ,че импулсно регулиране е най-разумния вариант .
    Пробвай вентилатора как върти на различни напрежения от 5 до 14 волта и премери консумацията при най ниското напрежение !
    После с един прост компенсационен регулатор на напрежение може да се постигне регулиране достатъчно за целите.
    Ако при 5 волта оборотите са ти достатъчно ниски и консумацията ти е 3 ампера примерно - загубите върху регулиращия елемент са ти не повече от 30 вата. Не е кой знае какво , но пък няма никакви смущения.

    С импулсно загубите са малки и ако сложиш и филтри ще е по добре.
    Можеш и на степени да го направиш с резистори и релета което май ще е най-надеждно.
    Поздрави.
    LZ5ZI qth HASKOVO
    Pajero II GLS 3000 V6

    Коментар


    • #3
      До: Контролер за ел.вентилатор.

      Освен импулсно друго не ща.

      1. Ниско КПД.

      Сметни ел, вентилатор+фарове+допълнителни фарове+реотан на задно стъкло+вентилатор на парното+инжекцион+евентуално чистачки+запалване.
      И това цялото по 1.3 за всеки случай.

      +лебедка чат-пат, ама тя така или иначе не влиза в сметката, щото като потрябва всичко друго излишно се изключва. А и така или иначе не мога да я захраня само с алтернатор.

      Нямам право на никакво разхищение.

      Ако преди 50 години имаха днешната елементна база, още тогава щяха да правят всичко с ШИМ.

      2. За да го правя автоматично на степени, става по-малко надеждно от всяка грамотно направена електроника. Най-малкото защото е с релета.

      3. С втория предложен вариант, а именно пълноценен buck регулатор, друг шум, освен в металната кутия на блокчето, няма да има.

      Иначе с едно просто термореле е лесно. Ама след първата локва или ще остана без бушон, или без термо реле, или без вентилатор, или без жици, или без комбинация от каквоти си избереш от тия.

      Ръчно управление не ми върши работа. Или ще го оставя изключен когато не трябва и ще прегрея двигателя, или ще го оставя включен когато не трябва, и най-малко ще изгоря бушон, след което пак ще прегрее докато се усетя. Аз съм от порода "ОСОБЕНО ГОЛЕМИ ЗАПЛЕСИ". По разходки си забравям по 2-3 пъти включени фаровете при изгасен двигател. За което също ще си сложа пищялка.
      Долните твари, измислили перверзията Erlang, имат "много здраве" от мен. Болезнено!

      Коментар


      • #4
        До: Контролер за ел.вентилатор.

        Ако държиш да си го направиш сам добре, но има и готови.
        http://www.silych.ru/
        Аз си купих октанкоректор и като го монтирам ще напиша във форума.
        Газ69- създаден във времена, в които мъжете не са си бръснели краката.

        Коментар


        • #5
          До: Контролер за ел.вентилатор.

          Хм, не ми харесва ШИМ идеята - при тази индуктивност ще си излъчвател на страшен радиошум.
          Плавното регулиране е хубаво нещо, но за сешоар. Той не се пръска с кал и ла*на. Какво имам предвид - при различно замърсен, накалян, намокрен или загрят вентилатор при един и същи ток оборотите ще са различни. А може и да не развърти при плавно подаване, да вдигне ток и да ти сработи токовата защита. Значи само със следене на тока и без обратна връзка по обороти няма да е сигурно.
          Не знам какво имаш против обикновен терморегулатор и реле. Аз съм го залепил отгоре на радиатора - ако нагазя до там във вода двигателят вече ще е удавен, а да не говорим, че перката под вода е безполезна.
          Температурата съм му настроил така, щото перката не се включва при нормална работа, а малко по-отгоре. По този начин вентилаторът почти не се включва, заработва само извън пътя, и то когато карам на първа или бавни, на втора вече самата насрещна струя е достатъчна.
          Защита - бушон, и то преоразмерен. Предпочитам да изгоря вентилатора, вместо да прегрея двигателя.

          Коментар


          • #6
            До: Контролер за ел.вентилатор.

            Всъщност има начин и за обратна връзка по обороти. Сигнала, който се взима за обратната връзка по ток при работещ вентилатор е шумничък. Трабва да се види какъв е и да се филтрира евентуално до основния хармоник, разбирай остър low-pass филтър. Всичко, което остане под граничната честота е пропорционално на оборотите.

            Но чак толкова не е нужно. Нужно е само да се определи дали се върти или не. А това може да се определи по това дали има шум или не. Тоест ако перката е блокирала, или сериозно затруднена, шума ще е по малко. В същото време ще се опитва да харчи много ток.

            Другото е въпрос на софтуер. Има процесори с вграден PWM, ръководещ се по програмен път. Но дори и това не е необходимо. ШИМ сигнала може да се генерира по напълно програмен път.

            За смущенията имах същите съмнения. Явно ще се правят всички салтанати - демек индуктивност и кондензатори на изхода. Така отвън няма да има никакъв шум (е, почти, дори по-малко от компютърно захранване), а към двигателя ще отива регулирано постоянно напрежение, с големина в зависимост от нуждите.

            Всъщност схемката е доста проста. Като има напредък ще я пусна.
            Долните твари, измислили перверзията Erlang, имат "много здраве" от мен. Болезнено!

            Коментар


            • #7
              До: Контролер за ел.вентилатор.

              И защо усложняваш нещата? Вискозният съединител как работи? Колкото е по-сложно, толкова по-несигурно. Аз съм с електрически вентилатор и вече съжалявам, че го направих двустепенен. Избираш си температура и той се включва. Като спадне - изключва. Хистерезисът е съвсем приемлив. Моят вентилатор работи броени секунди. Може да сложиш, само, датчик за вода (кал) за някаква защита.
              Lancia Delta HF Integrale Evolucione

              Коментар


              • #8
                До: Контролер за ел.вентилатор.

                Шим. Добре, но си направи обратна връзка дали мотора върти.
                Най лесния начин е с някой датчик на Хол сложен на подходящо място.
                ШИМ-а лесно се прави, като започнеш от най елементарния с два 555
                и стигнеш до процесор с вграден ШИМ.
                Токовата защита... Можеш да ползваш MOSFET-и за ключове на ШИМ-а с два сорс-а. единия ти е на маса а през другия мериш.
                Процесор гледай да е някой читав като RENESAS например, Майкрочип и Атмел ги забрави за тази работа, ако искаш нещо надежно и нещо което да работи при автомобилни условия.

                Коментар


                • #9
                  До: Контролер за ел.вентилатор.

                  Естествено че управлението трябва да е с ШИМ. Пускаш го на по-ниска честота - няколко стотин херца и му позамазваш фронтовете с малко RC и LC филтри, за да може да слушаш радио в колата все пак. След това ти пускам една много стара, работеща идея за следена на оборотите, която бачка само с ШИМ.
                  При управление с ШИМ, за някакъв период от времето към товара се подава напрежение, през останалото време не се подава. През времето в което към вентилатора не се подава енергия, той се върти по инерция и работи в режим на генератор. Следейки генерираното напрежение, ще имаш доста точна представа за оборотите на вентилатора. Обаче, какво ще следиш при 100% запълване на шима, оставям ти да измислиш.
                  Не чета коментари и не отговарям на такива.

                  И коментаторите...

                  Коментар


                  • #10
                    До: Контролер за ел.вентилатор.

                    Първоначално публикуван от ittso Преглед на мнение
                    Обаче, какво ще следиш при 100% запълване на шима, оставям ти да измислиш.
                    Решение: Правя Buck регулатор, както си е класически. Масата на вентилатора минава през още един транзистор, който седи включен 99.99% от времето, като само 2-3 пъти в секунда го изключвам, колкото да видя генерирания ток. Някакво малко товарно съпротивление ще трябва, може би около килоом, и някакъв кондензатор за филтрация на шума от четките, евентуално, макар че май може да се мине и без него. Генерирания волтаж отива в едно от АЦП-тата на процесора, където си правя нужните изводи.

                    По тоя начин хем няма шум, хем загубите са минимални.

                    Известно облекчение в случая е че товара не е чувствителен към кратки изцепки по ток и напрежение, заради инерционния си характер както механически, така и топлинен.

                    Друго - тъй като електродвигателя работи с прав ток, ако изключим различното натоварване заради въздушното съпротивление при различни обороти, Волт-амперната му характеристика може да се свали сравнително лесно. От там да си правя изводите какво и кога да следя.
                    Долните твари, измислили перверзията Erlang, имат "много здраве" от мен. Болезнено!

                    Коментар


                    • #11
                      До: Контролер за ел.вентилатор.

                      Първоначално публикуван от bojitch Преглед на мнение
                      ...Вискозният съединител как работи?...
                      По съвсем същия начин като това, което искам да направя. Като се загрее, почва да стяга. Колкото по-загрят, толкова повече стяга. При тоя, дето е на мойта, се отварят разни джаджи вътре, и пускат различно количество масло в зависимост от температурата. Това до колкото видях от книжката по спомен.

                      Общо взето охладителната система има 2 елемента, които трудно се разбират кога са в ред и кога не - виското и термостата. От 5 коли, които съм карал по-продължително, 3 бяха с виско, и всичките до една направиха проблем - коя по-рано, коя по-късно. Другите 2 - с ел.вентилатор - проблеми никакви.

                      Друго - като се скапе виско, се обриваш докато намериш нещо, дето си сигурен че е читаво. Ментета много. А не е евтина част, дето можеш да си позволиш да пробваш това и онова.

                      За това съм намразил виското. Иначе по дефиниция си е баш правилната технология.

                      Я ти кажи защо си намразил електрическите?
                      Долните твари, измислили перверзията Erlang, имат "много здраве" от мен. Болезнено!

                      Коментар


                      • #12
                        До: Контролер за ел.вентилатор.

                        Не, не ги мразя! Казах "съжалявам че го направих с две степени", защото и това е усложнение. При по-малко натоварване, включва първа степен. Ако продължи да загрява - втора. Какво пречи да включва, направо бързи обороти - ще работи по-малко време.
                        Но това се прави с един чип и един транзистор. Колкото по-малко елементи, толкова по-малка вероятност за чупене!
                        Ел. вентилатора, при всички случай, е за предпочитане - много по-прецизно регулира температурата.
                        Lancia Delta HF Integrale Evolucione

                        Коментар

                        Активност за темата

                        Свий

                        В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                        Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                        Зареждам...
                        X