Обява

Свий
Няма добавени обяви.

На колко NM се стягт болтове на джанти?

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • На колко NM се стягт болтове на джанти?

    Здравейте.
    Интересувам се на колко NM трябва да се стягт болтове на лека кола или джип, когато са на шпилка или на гайка.
    Има ли универсална таблица или правило ?

    За гумаджиите е ясно, докато може гайковерта, и още малко.

  • #2
    Когато главината е с шпилки, затягането е с гайка .

    Според предписанието на производителя .
    Това, което ми е попадало като данни - в диапазона на 98 - 148 Nm според вида резба (диаметър/стъпка) и типа джанта.

    Коментар


    • #3
      120NM ги стягам винаги, независимо дали на джипа или на леката.
      Grand Cherokee WJ
      Dodge Caliber
      E 430 4-matic-T(S210)
      GLK

      Коментар


      • #4
        Ползваш разтегателен ключ за гуми или кръстачка и стягаш колкото можеш - не чак го насиране. Никога никакъв проблем. Никога не съм стягал с динамометричен ключ, освен от любопитство и да си "калибрирам" усилието на колко го стягам аз.

        Напоследък стягам с гайковерт 250-270 нютона без да се престаравам, и после достягам с разтегателен ключ.
        Интернет експлорър: Безплатно предоставян от Майкрософт тул за сваляне на браузер по избор.

        Коментар


        • stefsab
          stefsab коментира
          Редактиране на коментар
          В сгънато положение на ключа имаш и "морално" усещане, чи си ги стегнал "здравата", като реално трудно ще ги пренатегнеш с това рамо.
          При стягане с кръстачка имаш "двоица сили" и се стяга по- сериозно отколкото с 1 рамо при еднакво субективно усещане.

        • sparkybg
          sparkybg коментира
          Редактиране на коментар
          Кво да ти кажа... 46 годишен 95кг програмист съм. Предпочитам да не си давам зор излишно и да имам само "морално" усещане в ръцете, не и физическо в кръста. Вдигането на 25-30 кила гума ми е достатъчно да си поддържам "крехкото" тяло във форма.

          С кръстачка са двоица сили, ама и рамото е по-късо, отколкото със сгънат разтегателен ключ. Общо взето всичките стандарни ширпотребски ключове за гуми са направени така че да не можеш да направиш хептем простотия, освен ако не се постараеш сериозно.

          Идвал ми е един юнак да купува джанти, и неговите ги отвивахме с ключа в разтегнато състояние и скачане върху него. Смятай. И пак не бяха скъсали нищо.

        • ogimaster
          ogimaster коментира
          Редактиране на коментар
          Уж и аз внимавам, ама на Тераното като стягах гайките и усетих как подминах критичната точка с лекота - гайката превъртя и няма връщане назад.
          Лошото е, че една нова гайка е 8 лв, а те са 24 (192 лв).
          За това реших да си купя един динамометричен ключ и да спазвам препоръките на пройзводителя.
          От тогава нямам една превъртяна гайка на нито една от колите ми.
          Освен това разбрах, че пробката на картера също се стяга с определено усилие, а не съм виждал при смяна на масло някой да ползва такъв ключ.
          Сега преди да пипам някъде чета с колко Nm да го стегна - няма течове на масло, няма хлабави елементи, няма превъртяли резби.

      • #5
        Динамометричния до мен и пак стягам на “око”- пробки,гайки на джанти,филтри,свещи…….лесна работа,не е глава та да я мисля.

        И не казвам,че е правилно,а какво прави мързела
        TOYOTA SEQUOIA ‘11
        W140 S420 '99

        Коментар


        • #6
          Цял живот затягам гайките на ръка с ключа за гуми докато скръцне. Развъртам с удължение една тръбичка и не съм имал проблеми. От две години съм си купил един ел. гайковерт на Райдер и с него развъртам и завъртам, че вече натрупах годинки. После проверявам с ключа, но досега не успявам да донатегна болтовете. Райдера стяга добре.

          Коментар


          • #7
            В началото на 90 си купих първия западен автомобил Опел Капка (след Трабанта, който карах 12 години, купен от Кореком) с лети джанти, За първи път отидох в кварталното гумаджийно за покупка и смяна на зимни гуми. Тогава видях динамометричен ключ, с който стегнаха гайките след гайковерта.. От тогава все там съм ходил. Преди една година вече се наложи да сменя гумаджийното заради напускането на София. И при новите гумаджий пак така се работи. Въобще и при ремонт после джантите ги стягат с динамометричен ключ. Сега си имам мой. Не че ще сменям гуми сам, ама може да се наложи.
            Grand Cherokee 3.0 CRD 2006 г.
            Kia K5 LPG 2012 г.
            LZ1DED

            Коментар


            • #8
              Задачка-закачка свързана с темата:
              Защо в повечето случаи, когато се иска прецизност на затягането инструкцията е в две стъпки - затягане с динамометричен ключ до определен момент и после определен ъгъл на дозатягане?
              Жокер - не е защото необходимият момент е извън обхвата на ключа
              Последно редактирано от icerunner; 02-03-23, 08:06.
              Technical Rescue Direct - life lies in courage
              http://www.offroad-bulgaria.com/show...60#post3258660

              Коментар


              • sparkybg
                sparkybg коментира
                Редактиране на коментар
                Защото се разчита на еластична или пластична деформация на болта. Въртящият момент е само косвено свързан със силата на притискане и еднакъв въртящ момент е само някакво приближение на еднаква сила на притискане, докато с подходящ материал и обработка болтовете се докарват много по-точно да започнат да се разтягат при определено усилие. Затова и такива болтове най-често са за еднократна употреба.

                ...което няма пряка връзка с темата, доколкото при болтове/гайки на джанти не се разчита на пластична деформация. Но пък идва да каже че и да стягате с динамометричен ключ, това изобщо не гарантира еднакво притискане, а само че болтовете/гайките са достатъчно стегнати за да не изпаднат по пътя от саморазвиване.

              • stefsab
                stefsab коментира
                Редактиране на коментар
                При стягане с момент и ъгъл, болта, шпилката са дълги и със специална конструкция, за да има нарочно определена част да се разтегне еластично.

                При закрепването на джанти болтовете/шпилките са къси и не се предвижда разтегляне на материала.

                При джантите усилието на стягане е за да се осигури сглобката против самоотвиване.
                Съответно има 3 разновидности за осигуряване - конус, полусфера и пружинна шайба.
                Най-масовите са конус/полусфера, като осигуряването с пружинна шайба на ПСА вече е изоставено.
                Съответно с пружинна шайба се стяга до около 100Нм.
                При конус /полусфера - малко повече.

              • icerunner
                icerunner коментира
                Редактиране на коментар
                Напълно съгласен, че няма никаква връзка с темата за гайките на колелата… извинявам се.

            • #9
              Динамометричният ключ от Лидъл върши ли работа,или не?

              Коментар


              • ogimaster
                ogimaster коментира
                Редактиране на коментар
                За гуми и не толкова отговорни възли според мен върши работа. Иначе хубавите са в порядъци по-скъпи.

            • #10
              83-4 та година, десети клас бях и всеки понеделник бяхме на практика в ДАП-а. Случваше се, някои шофьори ни даваха по 2-3 лева да им сваляме или слагаме гумите по ремаркетата. Инструкцията беше - затягаш на ръка, развиваш с крака. Със щатния ключ и тръба и за нормално физически здрав младеж говорим, разбира се. А и на ония камиони редовното притягане си беше част от седмичното ТО, че даже и ежедневното ма това са подробности. Все си мисля че за общия случай това важи и при съвременните мпс-та - с щатния ключ стандартният мъж стяга на ръка и вече оттам нататък може да си прецени усилието. Развиването па ще се случи според зависи как и къде е стягано, но може и щатният да не я свърши тая работа...
              Да питам - какво ви е мнението за гресирането на болтовете за джантите? Леко гресиране, естествено, говорим.

              Коментар


              • KingofROAD
                KingofROAD коментира
                Редактиране на коментар
                Голфсваген изрично препоръчва да не се гресират/смазват болтове на джантите/главините. Оригиналните му болтове не ръждясват, като при баба Жужка, или дЕдо Иван...

              • BENZBOSS
                BENZBOSS коментира
                Редактиране на коментар
                Няма смисъл на нормална кола която се кара,мога да ти покажа болтове на 23 годишна,не са виждали грес / не са свещи това / и ще кара поне още 10 години или грубо 35 години……..но пък ако ше я караш 50 години то мажи смело и маркирай болта на стегнато

            • #11
              При всяко сваляне слагам грес, на резбата малко и повече на конуса. Стягам и развивам винаги на ръка. Не е имало проблем за....последните 30 години.

              Коментар

              Активност за темата

              Свий

              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

              Зареждам...
              X