Обява

Свий
Няма добавени обяви.

ГУМИ ... НО КАКВИ?!?

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • ГУМИ ... НО КАКВИ?!?

    Един много интересин тест
    на братята, който, вероятно
    би помогнал при избора на
    джиперски гуми ...
    Мързеше ме да го превеждам,
    а пък с това сигурно бих ви и
    обидил, така че ...




    Взех, че съ напънах и го преведох!

    Посвещение:
    Посвещава се на братлето Данчо на
    на дедо ви Кольо унуката!
    Нашите измервания!

    Е, да почваме!Едва ли за някой от вас е тайна, че реалните размери на коята и да е гума може съществено да се отличава от индекса за нейното оразмеряване.Впрочем, това обстоятелство може и да не е толкова важно, ако няма необходимост от лифтиране на джипката , за да се „намъкнат” под нея същите тези гуми.Иначе, смятайки „с точност до милиметър” лифт под 31 дюйма, можете да се сблъската неприятно с факта, че реалната гумасе оказва с някакви 7-8 милиметра по-голяма, започва да търка по частите на окачването или шасито.Накратко- ние собственоръчно премерихме и премерихме всички достъпни за нас гуми от „първия извънпътен размер”, а именно -31х10.5 R15 (единствения отпаднал екземпляр беше съвсем нова гума –Пирели Скорпион Мъд, която се намери само във варианта 30х9.50 R15 ).На замерване беше подложен и материала (гумата) от която са
    Направени самите гуми- проверява се твърдостта им по Шор.
    Какво се получи накрая?Преценете сами: получените резултати, ате повярвайте, първо са абсолютно безпристрастни, и второ, много любопитни, съответно сведени в табличен вид.
    За нас беше много интересно да се сравнят отпечатъците от протекторите на различните гуми, при налягане 2.2 атм. И 0.5 атм.Първо- това е различното „петно” на контактакта и
    Второ- възможността да се оцени способността на гумата да се „разсплеска” при ниско налягане, което забележимо влияе на проходимостта и за сметка на по-голямото увеличение на контактната площ, а следователно и сцеплението и с повърхността.При ниско налягане контактното петно рязко се увеличава, което рабира се, води и до промяна на поведението на джипките при черни пътища.Оказва се , че при различните марки гуми способността им да „работят” при ниско налягане е коренно различна.
    НА ТВЪРДА НАСТИЛКА
    ПРОБЕГ.Една от важните х-ки на автомобилните гуми е тяхното съпротивление при движение.Понятно е, че колкото по-леко се търкалят гумите, толкова по-малко е и разхода на гориво.А кой иска да гори повече бензин от необходимото?За да се оцени този показател, изпитателите обикновено пускат автомобила по наклон и замерват свободният му пробег.Така постъпихме и ние: намерихме неголям склон, завършващ с относително равен участък и пуснахме нашият джип Вранглер свободно да се спусне „по инерция” до пълното му спиране.След това замерихме пробега му от условната точка, която приехме за начало на равният участък.След това същата процедура се повтаряше поне по три пъти с всяка марка от известните оффроуд гуми.Получените данни обработихме ползвайки стандартните статистически методи ползвани при научните измервания.В резултат – всеки опит ни даде средно значение, както и процента грешка, изчислено чрез квадратно уравнение , а така също и коефициента на вариаций( отношението на стандартното квадратно отклонение към средна величина, изразено в проценти)
    Ще кажа направо някой от получените резултати ни удивиха ... Например, въпреки очакванията ни Пирели Скорпион Мъд показаха не най-малкото, а най-високото съпротивление.Най-добри показатели показаха :Континетал М/Т ( 48.77м. +/-0.68м.),ИнтеркоТрЕксъс(48,2м.+/-1.1м.), и разбира се старият добър БФГодрич М/Т ( 40,87 +/-1,52м.).В групата на средните показатели попаднаха Фулда Трамп,Йокохама ГеолендерМ/Т, ВранглерМТ/Р и Интерко Супер Суомпер ТСЛ.Колкото до аутсайдерите, то към тях можем да отнесем Пирели и Куупър ССТ.Средният пробег на джипа с тези гуми е само 17,51м.+/-2,53м.
    Любопитно е да се отбележи, че измерванията на тази гума бяха и най-нестабилни: коефициентът на вариациите им е 88%, докато за всички останали марки той е в пределите от 3 до 20 процента. А шампиони по стабилност на резултатите се оказаха Continental M/Т и Yokohama Geolandar M/Т, за тези марки гуми коефициентът на вариации на резултатите по измерване на свободния пробег съставлява съответно3,0 и 2,3 процента. Причините за това явление са ни неизвестни. Отначало ние предполагахме, че ще бъде добре да се корелират резултатите с тези от измерването на твърдостта на гумата. Нищо подобно! Преценете сами: при лидерите твърдите Continental M/Т и ВF Goodrich, но и меката Yokohama Geolandar изостава от тях съвсем малко, като се оказва в една група с другите твърди модели. А свръхтвърдата гума Continental M/T, напротив, показва най-голямо съпротивление. Видът на рисунъка на протектора също не позволява да се направят някакви изводи.
    УправляемостЗа оценка на управляемостта на джипките на твърдо покритие при ползването на различни гуми, разхвърляхме колчета (змия) с постоянна стъпка 12м., при обща дължина на трасето от 84м.Всички опити се правят на сухо , асфалтово покрите.Обективният критерий за поведението на отделните се явява скоростта при изпълнение на упражнението „змия”.Това е и понятно – колкото по-бързо се преодолее зиг-загообразното трасе, толкова по-добра е курсовата устойчивост, треакторната управляемост, реакцията при завъртане на волана, както и точността на управлението.При един автомобил, един водач се сменя само комплекта гуми, то ясно ,че разликата в резултатите е само от различните гуми.
    За намаляване на процента грешка с една и съща марка гуми се направиха по цяла серия заходи, като накрая от трите най-добри резултати дадени от всяка марка се взимат средните показания.Хистограмата на резултатите ясно отразява управляемостта на джипа с различните образци гуми.Най-добро поведение на автомобила на асфалт дадоха : Йкохама,
    Гудиър, Куупър и Пирели.Малко по-лошо се представиха Фулда, ТРКсус и Конти.А ето, че Гуудрич и СуперСуампър съществено отстъпват на останалите.Направи впечетление и факта, че при Супер Суампър и ТРКсъс се намалява и треакторната устойчивост на джипа.Видимо това е свързано със завойте на змиевидното трасе.При преминаване през неравности по асфалта постоянно възникваше нужда от ползването на обратен волан за корекция.В „асфалтовата” дисциплина освен критерия управляемост, включихме и още идин критерий, а именно – конфорт , т.е. замервахме нивото на шума, както и вибрацийте в купето.Любопитно е, че малка скорост – 10км/ч., повечето тествани гуми предават на автомобила съществени вибраций .Най-силни са тези от Йокохама, а при Гуудрич, напротив – те отсъстват.При шума положението е следното:Имаме две групи – бучащи и шушнещи.Най-приятно по асфалтов път се пътува с Гуудрич, Йокохама и Пирели.Последните две при това се отличават и с качествено управление на джипа.Затова, пък гумите с марка Куупър напомнят за себе си непрекъснато със доста силно бучене.Йокохама в този смисъл, тихо и съвсем търпимо „вие” по пътя.Най-неприятният звук генерират гумите Фулда.Тонът на тяхното „пеене” напомня виенето издавано от нецентрован диференциал.Въпреки едрият рисунък на протектора и стърчащи землезацепи по страните на гумата приятно усещане за плавност при движение и малък шум издават гумите с марка Супер Суампър.Те показват приемливо ниво на вибраций при ниска скорост, прекрасно сцепление при неравности в асфалта и меко возене дори по разбит такъв.Обаче, както вече напомнихме, при преминаване на неравности по пътя възниква необходимостта от корекция на направлението на автомобила.
    Царят на планините
    За оценка на сцеплението на гумите на суха почва беше намерен стръмен земен хълм с видимо непреодолим наклон.Тук критерия, както се досещате е максималната достигната височина с различните образци гуми.За да не се получат коловози и за да не се промени конфигурацията на повърхността, заходите се правеха под малко различни ъгли на атака, както и при леко разместване в ляво-дясно.При това ,на всеки комплект гуми се правят по няколко замервания, с оглед изсключването на случайните фактори.Като начоло се измерва изскачената височина при налягане 2.2 атм., след това при налягане 0,5 атм.Машините преди захода се поставят винаги в едно и също положение, а именно – така, щото предните колелета да опират в началото на възвишението.За теста се ползва първа понижаваща предавка при минимални обороти на двигателя, така че джипа да тръгва без инерция и се движи до срива на колелата в пробуксуване.Именно там се мери и постигнатата височина.
    Резултати :
    БФГуудричМъд Т/А – Напълно уверено катери при всякакво налягане, обаче до някакви по-особени резултати не досига.
    КонтиТрак Радиал М/Т – При шосейно налягане въпросната гума просто не желае да катерихълма.( при достигане на задните колела до хълма боксуването започва веднага)Обаче, при понижение на налягането до оффрудските 0,5 атм., резултатите се оказват съвсем прилични.
    Куупър ДискъвърърСТТ – Много високи резултати при всякакво налягане на гумите, обаче, при пробуксовка джипа не само спира изскачването, но и се срива обратно по склона.Извод: дозировката на двигателната тяга траябва да е изключително прецизна.
    Фулда Трамп 4х4 Трак – За тази гума, както и при Конти, високото налягане на суха земя е противопоказано- не иска да се катери посмъртно.Просто почва да си буксува на място.Но знайте, не всичко е загубено – струва си да понижи налягането до 0,5 атм. И ще получите нелош резултат.
    Гудиър Вранглер МТ/Р – Гумата с най-високо сцепление!!!И ако на високо налягане тя върви добре, то на ниско е просто отлична.Ненапразно Братята хамериканци я ползват за пълзене по скалите.
    ССР Супер Суапър Радиал/ТСЛ – Много висок резултат при „шосейно” налягане, без обаче да се увенчае с някякйъв рекорд при 0,5 атм.Гумите изискват много точно, направо ювелирно дозиране на тягата, иначе пробуксуването настъпва много рано.
    Пирели Скорпион Мъд – Показва нелоши и главното, стабилни резултати, въпреки по-малката височина на профила и шираната на протектора.
    Интерко ТрКсъс Муд терейн – необичайно „сцепителна” гума, притежаваща отлични качества и при ниско и при високо налягане.По субективни наблюдения, с нея много лесно се дозира тягата, като не допуска срив от пробоксуване.
    Йокохама Геолендър М/Т – При високо налягане доста бързо пробоксува.При това направлението на рисунъка на протектора не помага – самоочистването не оказва влияние на тягата при суха земя.Дбаче, повишавайки площта на контакта посредством понижаване на налягането , дава рязко увеличаване на проходимостта.
    ДинамометрияПроходимостта на глинен участък оценявахме чрез такива обективни критерий, като величина на тягата при равномерно буксуващ джип в режим 4х4.За целта избрахме относително равна повърхност, покрита с глина и редовно поливана с вода, се постарахме да постигнем еднаква консистенция.За самите замервания на джипа бе монтира динамометър, който на свой ред беше привързан към неподвижна котва.С оглед чистотата на експеримента, всички измервания се правеха няколкоразово, за да се изсключи влиянието на случайни фактори или съвпадения.Работното налягане на гумите беше 2.2атм. и съответно -,5 атм.
    Резултати:
    БФГуудричМъд Т/А – Бестселъра на пазара не ни порази с кой знае какви резултати.Макар, че, откровено не попада в аутсайдерите.Интересното е, че тягата на гумите почти не се повлия от налягането.
    КонтиТрак Радиал М/Т – Тази гума, ако сме откровенни, показа неочаквани резултати.При съвсем посредствена тяга с високо налягане, при ниско скача неимоверно.Впрочем , това се прояви и при ходовите изспитания.
    Куупър Дискъвърър СТТ – Почвам с уговорката, че такава тяга никой не е очаквал.Съвсем обикновената на вид гума, без всякакви иноваций в дизайна на протектора, показа втори резултат по тяга , при ниско налягане и едно много добро усилие при високо.
    Фулда Трамр 4х4 Трак ІСъвсем нелоши резултати при тягата с високо налягане, но почти без промяна при понижение до оффроудското 0,5 атм.
    ГудиърВланглер МТ/Р – Много интересен дизайн на протектора, но за съжаление, не показа своите приемущества на глина.Дори с понижено налягане съществена промяна не бе констатирана.
    Пирели скорпион Мъд – Доколкото този комплект се оказа най- тесният от тестваните, то на рядка глина, видимо, трябва да се поправи убеждението, че колкото по тясна гума , толкова по-лесно стига до твърда земя.Резултата показан от Скорпиона се оказа по-добър от този на ТрКсъс, макар, че по усещане, потвърдено от глиненият коловоз, тягата от тази гума е малко слабовата.Колкото до налягането в гумите, то не играе почти никаква роля за увеличението на тягата.
    ССР Супер Суампър Радиал /ТСЛ – На глина – това е едноличният лидер!!!Независимо от налягането, тази гума развива изключително висока тяга.Тя е още по-висока, ако не се допусне пробоксувка.При пробуксуване – тягата пада рязко.
    Интерко ТрКсъс Мъд Терейн – Показва почти равни резултати без оглед на налягането.
    Йокохама Геолендър М/Т – Шок !!! При съвсем посредствен резултат при високо налягане, гумата показа много висок при ниското 0,5 атм.За разлика от всички останали гуми Геолендъра силно отклоняваше стрелката на прибора, при увеличение на скороста при пробоксуване.Всички останали модели, моказаха максимална тяга в момента преди пробоксуването.
    Работа в глинести коловози
    Има ли технология за определяне или оценяване поведението на машините в коловози пални с кал, та нали, за това все още няма „умни” електронни прибори?Остават субективните впечатления на профитата плюс обективният опит... Накратко, върви или не върви машинвата, излиза ли от калният коловоз или само се опитва ( щото, някой ги гледаш, че и опит не правят).Беше интересно да се види и способността на различните гуми да преминат коловозите напряко, или под различни ъгли.Е, заради „чистотата” на експеримента ние, както и при упражнението с тягата, с помощта на поливална машина, се старахме да поддържаме нащте „сертификационни” коловози в повече или по-малко стабилно състояние.Експеримента, разбира се, се проведе пак при „шосейните”2,2атм., както и при „офф-роудските” 0,5 атм.

    Резултатите:

    БФГуудрич Мъд Т/А – Без оглед на достатъчно агресивният протектор, да излезе от коловоза, откровенно не желае.Много посредствено този модел върви напред-назад, така също и напряко на коловоза, без значение отналягането.Понижаването на същото до 0,5 атм., не води до подобряване на характеристиките.
    КонтиТрак Радиал М/Т– Това въобще, е удивителна гума.Колкото слабо върви при”шосейно” налягане в коловоза или напряко, толкова по-добре преодолява горепосоченото при налягане понижено до 0,5 атм.
    Куупър Дискъвърър СТТ – Напълно уверено движи и в коловоза и напряко.Но колкото уверено се движи пправолинейно, толкова пасува при опита да излезе от коловоза.
    Фулда Трамп 4х4 Трак – По коловозите се движи уверено и плавно, но само с пълна газ.Опита да се премине участък по инерци води до моментално хлъзгане.Но нищо страшно, разбира се, няма.Достатъчно е отново да се натисне педала на газта.Колкото до снижаването на налягането, то определено не води до някакво чувствително подобрение.Излаза от коловоза също е доста посредствен, макар, че общето впечатление от тази гума не е лошо.
    Гуудиър Вранглер МТ/Р – В коловозите се движи само с пробуксуване и при това, видимо с прихлъзване( при високо налягане този ефект е особено забележим).Обаче, работата на сраничните грайфери се забелязва веднага с лекото завъртане на волана – уверенастта при преодоляването на препятствията забележимо се повишаваОсобено това е полезно, при преодоляване на коловозите напряко-когато предните колела излязат от коловоза, задните опират, машината пробуксува.Леко”задаваш” на волана и джипката тръгва... Като цяло, по гкалните коловози с тези гуми машината върви неуверено.Опитва се да излезе от коловоза, но вяло .
    Пирели Скорпион Мъд – При опит за придвижване с „шосейно” налягане много бързо започва да „прихлъзва”, като безпощтно меси калта.Обаче, „резнеш” ли по-яко педала на газта, бързо се самоочиства и се придвижва напред.Впрочем, излизането от по-дълбока кал във всеки случай е нереално.Напречното преодоляване може да се осъществи без спиране, само с газ.Вероятно трябва, обаче, да отбележим, че тази гума много стабилно държи треакторията на движението.
    ССР Съпер Суампър Радиал /ТСЛ – В коловоза – това е настоящият шампион.Напред – без проблеми, назад – също, завърташ волана и след няколко неудачни опита вади машината от калният коловоз ( с ниско налягане, при JEEP, даже изчезна склоността му към диагонално кръстосване ( ако е без блокаж).Но, едновременно с това ССР не обича ппробуксувката, зарива се и губи тяга.В заключение – не е удачен избор за джипки със слаб въртящ момент на ниски обороти.
    Интерко ТрКсъс мъд Терейн – В коловозите с кал се държи напълно уверено.Надеждно предвижва джипката както напред, така и назад, не поднася и отлично се самоочиства, като доири се опитва да излезе от коловози с кал с дълбочина колокото височината на гумата.При прехода през коловоза напряко се чувства напълно уверено, като с малки пробуксувки надеждно движи джипа.Характерна особеност – снижението на налягането не влияе кой знае колко на проходимостта.
    Йокохама Геолендър М/Т – Въпреки нашите опасения тази гума не само движи машината напред ( рисунака на протектора е в тази посока), нои позволява в случай на на някакво объркване да се направи маневра назад.При нея, при високо налягана гумата откровено си проси „газ”.При опита да движи по инерция, тя леко се „замазва”.Обаче, при ниско налягане, Геоледъра може да движи дори без „газ”, по инерция.Що се касаедо напускането на коловозите, то това е свръх силите и дори с ниско налягане.

    Блата Да се сравняват качествата на отделните гуми за офф-роуд през блатиста местност е задача непроста.Пък и истински блата няма в близост.От друга страна, обаче, да не обърнем внимание на такъв важен показател, ние просто неможехме.Накратко – С всяки от комплектите от най-известните марки гуми ние направихве по някоилко серий от преходи с различно налягане по тинестото дъно на едно заблатено езеро.На някой може да му се стори, че не е кой знае какво, но дълбоката тиня ни позволи ( сменяйки само гумите на един и същ JEEP, да оценим, по моему, доста обективно промяната на проходимостта, като следствие от различните гуми.
    И така, Резултатите:
    БФГуудрич Мъд Т/А – По блатото върви уверено, но не проявява някакви по-конкретни качества, в сравнение с другите сравнявани комплекти.Пониженото налягане съществено повишават проходимоста на роихка почва или кал.По принцип, може да се каже, че макар да не е шампион при отделните тестове, то Гуудрич има едно неизменно високо представяне на всечки настилки, като през всичките тестове показателите му са доста линейни, без изненади.
    КонтиТрак Радиал М/Т – А виж Конти, напротив, е една много своеобразна гума.Любопитно е, че докато на шосейно налягане тези гуми се „давят” веднага, то с офф-роудърските 0,5 атм.Джипа с тези гуми пере през блатото като най-подготвените проходимци.
    КуупърДискъвърър СТТ – През блатото гребе повече от успешно, с уговороката, че да завиваш на кал или глина с тези гуми си е приключение.В същото време това се компенсира с много високите им „блатни” възможности( особено при 0,5 атм.).
    Фулда Трамп 4х4 Трак – За учудване, не лошо върви при високо налягане в гумите, като дава и очакваното подобрение при 0,5 атм.Въобще не е зле, особенно, ако отчетем определено „пътния” рисунък на протектора.
    Гуудиър ВранглерМТ/Р – При опита за преминаване на блатото, ние така затънахме, че се наложи да се ползва чужда помощ.Способността на тази гума да се зацепва във всякакви неравности , ни изигра лоша шега в блатото.Намаляването на налягането в гумата не доведе до очаквания по-добър резултат, а всяка грешка с педала на газта води до значително увеличение на шанса да затънеш.
    Пирели Скорпио Мъд – Тази гума не е особено подходяща за блатото .Тя бързо се окопава и при ниско и при шосейно налягане.Впрочем голяма част от вината може да отдадем на по-малките геометрични размери на модела ( припомням – Скорпиона е единственият участник в теста с идекс 30х 9,5 R15 ).
    ССР Супер Суампър Радиал/ТСЛ – С този „Зверове” бяхмеособенно внимателн5и.Ако с тези гуми водача допусне пробуксуване, то те почват да го окопават със скоростта на роторен ескаватор.Заради справедливостта , трябва да признаем, че колкото е по-ниско налягането в тях, толкова по-трудно е на машината да ги задвижи.\и още един интересен момент ... Гумата притежава много висок демпферен момент сама по себе си, без оглед на окачването


    Пирели Скорпион Мъд.Малко тегло, много добра балансировка, мисока твърдост и отлична управляемост на глина – тези гуми явно са за съзтезателни джипове.Или просто за
    Любители да се погонят из полетата.
    ССР Супер Суампър Радиал /ТСЛ – Предоставя възможността уверено и с относителен конфорт да се движите по асфалт, тези гуми, обаче, по наша преценка са перфектният избор на рибаря 4и ловеца, за които е важно наред с добрата возия по пътя да могат и да се движат уверено по безпътиците.В случая не е излишен и по-як мотор разрешаващ повече тяга на ниски.Гумата е доста тежка, което предпоставя чест преглед на ходовата част.
    . Interco TrXus Mud Terrain. Пътува по блатата много добре. При това при налягане 0,5 атм позволява да се прави това, като не се включва предния мост. Но имайте предвид, че TrXus изисква много внимателна работа с педала на газта – при увеличаване на тягата лесно започва да буксува и веднага се вкопава в почвата, след което по-нататъшното самостоятелно придвижване става вече невъзможно – автомобилът опира на мостове.
    Yokohama Geolandar M/Т. Такова е впечатлението, че тя специално е конструирана за блато. Гумата се държи много уверено при високо налягане, а при ниско изобщо не се самозакопава! От недостатъците ще отбележим само някои сложности с рулирането
    .
    ИЗВОДИНашите изпитания показаха, че всяка представена гума съответства на своето предназначение и, независимо от всички нюанси, изпробваните комплекти гуми действително са за джипове! При това не можем еднозначно да заявим, коя гума е по-добра, а коя – по-лоша.Истината е в това, че всеки модел, както се казва, има своите преимущества и своите недостатъци. Своите собствени изводи вие можете да направите, като още веднъж прегледате резултатите от измерванията и прочетете отчета за изпитанията. Ние в заключение ще се опитаме да дадем приоритет на BF Goodrich Mud Т/А. Бестселърът на пазара, който не е проявил някакви особени показатели. А може би точно в това е работата? Твърде стабилните характеристики за най-разнообразни условия и относително невисоката цена правят този избор “за всякакви случаи” твърде оправдан.
    ContiTrac Radial M/Т. Много интересна гума. Първо, тя е най-леката от всички представени. То ест нейното влияние за износването на ходовата част на автомобила трябва да бъде минимално. Второ, тези гуми имат много ниско съпротивление на люлеенето, което предполага снижаване разхода на гориво.А и трето, при падане на налягането до “джиповото” 0,5 атм Соnti дава много високи резултати за проходимост.
    Cooper Discoverer STT. Ако вашият автомобил е снабден с мощно радио, вие пътувате бързо и обичате да затъвате по-дълбоко в калта – това е ваш избор! Добрата управляемост на асфалта, създаваното при това високо ниво на шум, голямото съпротивление на люлеенето плюс много високата проходимост извън пътя – тези качества изграждат свой кръг от потребители.
    Fulda Tramp 4x4 Trac. Много стабилни показатели, малкото тегло и невисоката цена правят изборът на тази гума напълно оправдан.
    GoodYear Wrangler МТ/R. Чудесна управляемост на асфалта, ниско ниво на създавания шум и великолепно сцепление могат да бъдат причислени към активите на тези гуми. Ние препоръчваме такава гума на тези, които, използвайки джипа в планинска или камениста местност, рядко карат по глина или в блато.

    Интерко Трксъс Мъд Терейн – С тези гуми еднакво удобно можете да ходите и на лов и на театър, и по полето и по скалите.Накратко – ако темперамента ви не е да се правите на Шумахер – това е вашата гума.
    Йокохама Геолендър М/Т – Гумите са пригодни практически за всичко и се явява отличен избор за хора с активен начин на живот.тази гума ще ви заведе кудето ви е угодно.Няма да ви подведе на каквото и дае покритие.В градски условия може да ви подразни единствено неочаквано високата вибрация при ниски скорости , а при закупуването им трябва да поясните, че джипа ви има две леви и две десни колела.

    Отначало беше калта ...Ако гумите, както се казва, са половината от джипа, то резонно е да разберем от какво се състои тази половина.Но първо,у ще се огледаме за това какви са сами по себе си автомобилите... Отначало нямаше нищо: Нито 4х4, нито хасфалт, нито пневматични гуми с протектори за кал.Впрочем, не, в началото е имало нещо и това нещо е било ... калта!Впрочем безпътиците също не ги е имало, поради простата причина, че пътищата малко се отличавали от безпътищата.Още тогава, обаче, базирайки се на самоходното нещо разработено от Бенц, по околностите на някой си град Хелденбург, някой си фон Шпилке е мислил за щуротийте на битието и в частност, как да изкара скъпият и моден екипаж от лепкавата кал.Буквално, още с първият опит да се свърне от твърдото покритие човечоството се сблъскало с необходимостта да заплюе достигнатият конфорт и да направи средства си за предвижване по-проходими.И ето ... първата крачка към създаването на протектора вече е направена.С други думи бъгито на Шлесер повече от всичко прилича на сегашните джипки.Привод на задната ос, и колелета от градински маркучи ръчно изпилени с дядовата му рашпила, щото да се получи грайфер.Разбира се , всичко това било не повече от фантазия, макар че, защо не ...
    А сега за това което е известно абсолютно точно:Външният размер на гумите за леки автомобили, в т.ч. и 4х4 както и за лекотоварните до 1968г. се означавали по следният начин – 7.75-16.Първото число е ширината в дюйма, второто вътрешният диаметър.Доколкото първото число завършвало на 0, т.е. 7.00 или 7.50, то височината на профила се считала примерно 92%, а ако не, то например 8.25, то 82% ( считали се за нископрофилни!?!).С разпространение3то на радиалните гуми и въвеждане на индексите товароносимост се появяват 5и правила на обозначение.Това станало през 1968 г. и изглеждало така: FR70-14, където F е товароносимостта, R – че е радиална, 70 – височината в проценти и 14 вътрешният диаметър. През седемдесетте години ISO – международната организация по стандартизация – определя някакви единни правила. Така, в индексите се появяват цифри за товароподемност, букви за допуск по скорости и, което е най-интересно, гуми за джипове /леки камиони, както ги наричат официално/ започнаха да обозначават с буквите LT. Например, LT215/75R1582H – това, което е необходимо за Чероки. Между другото, в Щатите /основната страна-производител на гуми за автомобили с включен преден мост/ е запазена традиционната система. А това е станало, първо, поради нежеланието за метрични измервания, а второ, защото за джиповете подобна схема действително е по-удобна: 31х 10.5 R15 LT. Тук 31 е индекс на диаметъра в дюймове, 10,5 – същото като обща ширина, R – диаметър на отвара на джантата, а за LT – сами знаете. Може би вие обърнахте внимание , че аз написах “индекс на диаметъра”, а не диаметър... Истината е в това, че реалните размери не съвпадат със стандартните. Това може да ви се струва странно, но цялата работа е именно в стандартите и приетите методики на измерване. Повярвайте, за производителите на автомобили и за потребителите би било по-сложно, ако се произвеждат, да кажем, BF Goodrich с размери 30.958х9.854R15 и GoodYear Wrangler – 31.0245х10.0862R15. А така всичко е ясно: Yokohama Geolandar 31x10,5R15. А така всичко е ясно: Yokohama Geolandar 31x10,5R15 все едно без лифт няма да стане за вашето Чероки, независимо от нейната красота и вашата искренност...
    Е и ние, съответно, именно за този размер днес ще поговорим. Искренно...
    Високият ръст на пазарния сектор на джипове, както и появата на нови разновидности на автомобили с включен преден мост, изиска от производителите активно да се заемат с разработки в областта на гумите с индекс М/Т. Още повече, че в последно време към лидерите в тази област – американците – започнаха да се прокрадват японски и европейски компании. Резултатът не закъсня – значително се разшири асортиментът на гуми за джипове и диапазонът от възможни размери.
    Едновременно активно се внедряват нови технологии, материали и архитектурни схеми. Както и в другите отрасли на промишлеността, свързани с автомобилите, широко се използват данни, получени от спорта, към които се добавят мненията на авторитетни джипери-ентусиасти.
    Конструкциите на гумите за кал на различните производители се различават кардинално. Под страничните части с изразени обикновенно плътни почвозацепи са положени послойно каркас и подложка от найлон, полиестер, каучук и стомана. Синтетичните влакна и стоманеното крепление са разположени под различни ъгли, което осигурява допълнителна твърдост, съхранявайки необходимата мекота и гъвкавост. Бордовете са укрепени със стоманени нишки, а страничните серпантини на протектора, като правило, са формовани така, че вървят настрани. В “надпреварата за въоръжаване” се включват и производителите, по-рано не досещащи се за калните пътища. Активно се предприемат опити да се съвместят добрите ходови качества по асфалта и достатъчните при пълната липса на път. А още сред компаниите за гуми е особенно модерно всякакво укрепване на страните. Да не би да забравят проходимостта в някои случаи.

    Участници в теста
    BF Goodrich MudTerrain T/АТрадиционният за гумите за кал за тази марка умеренно агресивен рисунък на протектора със серпантините във формата на кост е допълнен от развити странични елементи и излизащи профилно странични части при мястото за поставяне на диска, който служи като допълнителна защита на гумата. ТriGard – три слоя от синтетично влакно с особенна оплетка, укрепващи страничната част.

    СоntiTrac Radial M/ТГума с типичен рисунък на протектора за кал, ще бъде полезна за болшинството ентусиасти на офф-роуда. Разработва се съвместно с корпорацията Ford и отразява всички основни качества на масовата гума за съвременния джип: здрава, лека, не много скъпа и твърде способна.

    Сооper Discoverer STTВодоотводните канали в страничните елементи на протектора, съчетание от синтетични и натурални материали, разчетено от положението на елементите на страничните части на тези американски гуми, позволява да не се притесняваш за поведението на автомобила на мокрия асфалт, а агресивния рисунък, развитите странични зони и твърдата част – за проходимост.

    Fulda Tramp 4x4 Trac
    Немска компания, продукцията на която е минала испитание на Саmel Trophyq произвежда тази гума вече доста отдавна. Отличава се с високо качество на материалите, своеобразен рисунък с остри серпантини, добре работещи при най-различни условия.

    GoodYear Wrangler MT/RС много по-агресивен дизайн на страничната част и страничните елементи на протектора, появи се нова фирмена технология Durawall с шест слоя корда, сериозно укрепваща страничните части. В технологията Durawall са използвани нови съставки, укрепващи материала, от който е произведена кордата и самата гума, например силикат.

    Pirelli Scorpion Mud Ново направление в дейността на компанията, известна със своите спортни гуми. Успешно се използват при рейдови състезания, издържа на износване и е разчетена на използване също и върху твърдо покритие.

    SSR Super Swamper Radial/ТSLСерията SSR представя ново поколение на известните Super Swamper.Тези гуми са своеобразен компромис за този, който иска да достигне висока проходимост на своя автомобил, без да прави сериозна модернизация. Произвежда се в размерите, пиети от болшинството автопроизводители за своите джипове, то ест от 27 дюйма.

    Interco TrXus Mud TerrainНовината от Interco e в отговор на желанията на тези, които искат уверено да пътуват по асфалта и да не губят при това очакваната проходимост.Необходимата здравина е достигната чрез увеличаване на дебелината на страничните части, затова гумата е по-тежка от своите конкуренти, но позволява да се отпуска налягането едва ли не до нулата.

    Yokohama Geolandar M/Т
    Една от най-оригиналните гуми за джипове притежава уникалните свойства благодарение на насочения рисунък на протектора с точно разчетена форма на всяка страна. Традиционно се отличават с изключително добро качество на използваните материали и най-новите технологични решения на конструкцията.

    Надявам се материала да е от полза
    и на други оффроудъри!

    С поздрав!
    Да живей куманизъма!

  • #2
    Кво си направил бе човек, кой ще го чете това. Я кажи накратко за кво става въпрос че не знам руски.
    http://ftp.domainbg.com/ymk/1/11.jpg

    Коментар


    • #3
      Т'ва, брат, е един според
      мен, уникален тест в реални
      условия, на всички по-извест-
      ни марки гуми.
      Приемущества и недостатъци.
      Трезво и обективно.Със сигур-
      ност ще е от полза.
      А Руския винаги е бил от полза!
      Да живей куманизъма!

      Коментар


      • #4
        Значи е добре да се преведат заключителните мнения че с тоя руски хич ме нема.
        http://ftp.domainbg.com/ymk/1/11.jpg

        Коментар


        • #5
          Четох го преди доста време като излезе, тогава ми направи впечатление.
          Веднъж влюбен в американски автомобил след време с ужас установяваш че всичко най-прекрасно на този свят е или неикономично, или неекологично, или не се побира в гаража.

          Коментар


          • #6
            Първоначално публикуван от Yordan Kolev
            Значи е добре да се преведат заключителните мнения че с тоя руски хич ме нема.

            Пу, не съм аз!
            Да живей куманизъма!

            Коментар


            • #7
              Ми хайде превеждай де

              За Димата се отнася
              http://ftp.domainbg.com/ymk/1/11.jpg

              Коментар


              • #8
                Първоначално публикуван от Yordan Kolev
                Значи е добре да се преведат заключителните мнения че с тоя руски хич ме нема.
                Ако никой не се хване ще ги преведа, само да не е днес че ми пуши тиквата вече...
                Веднъж влюбен в американски автомобил след време с ужас установяваш че всичко най-прекрасно на този свят е или неикономично, или неекологично, или не се побира в гаража.

                Коментар


                • #9
                  Първоначално публикуван от quadra
                  Първоначално публикуван от Yordan Kolev
                  Значи е добре да се преведат заключителните мнения че с тоя руски хич ме нема.
                  Ако никой не се хване ще ги преведа, само да не е днес че ми пуши тиквата вече...
                  Да мина с кофа лед а?
                  http://ftp.domainbg.com/ymk/1/11.jpg

                  Коментар


                  • #10
                    Що не минеш да свършим замисленото от онзи ден, малко по-късно а?
                    Веднъж влюбен в американски автомобил след време с ужас установяваш че всичко най-прекрасно на този свят е или неикономично, или неекологично, или не се побира в гаража.

                    Коментар


                    • #11
                      Първоначално публикуван от quadra
                      Що не минеш да свършим замисленото от онзи ден, малко по-късно а?
                      Днес не става за съжаление
                      http://ftp.domainbg.com/ymk/1/11.jpg

                      Коментар


                      • #12
                        Udgeje pd udulf ijdld lcm,fi oe=
                        "e jfr r urjdxiurs lrkdhr e /r. fj mf.pd= Filek od mf'kd od ir mrtd ;kekrsjd kd urjdxiur=

                        Коментар


                        • #13
                          Е, жалко.
                          Веднъж влюбен в американски автомобил след време с ужас установяваш че всичко най-прекрасно на този свят е или неикономично, или неекологично, или не се побира в гаража.

                          Коментар


                          • #14
                            Ето Пламен го преведе
                            http://ftp.domainbg.com/ymk/1/11.jpg

                            Коментар


                            • #15
                              Първоначално публикуван от Yordan Kolev
                              Ми хайде превеждай де

                              За Димата се отнася
                              Май го изпреварих!
                              Транслейтирах го на български!
                              Дано четиричасвото ми забавление
                              е полезно!
                              Поздрав!
                              Да живей куманизъма!

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X