Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Незнайна настолна бормашина

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Незнайна настолна бормашина

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:CEE39309-24B6-4A77-B6EA-8E1E44A1E939.jpeg
Прегледи:484
Размер:550.2 КБ
ID:6754775Натиснете снимката за да я уголемите

Име:C706366E-3D62-4460-BFB5-33D60563966C.jpeg
Прегледи:526
Размер:559.6 КБ
ID:6754777Натиснете снимката за да я уголемите

Име:4675FD1B-5059-412D-BBD0-B6F228559D43.jpeg
Прегледи:504
Размер:520.9 КБ
ID:6754774 Здравейте на всички!
    Обръщам се към Вас, тъй като тук има хора с богат опит в машиностроенето.
    Опитвам да възстановя стара настолна бормашина, която беше пълен брак. Ръждясала, счупен чугунен корпус(вече заварен), блокирал патронник, превъртял конус на опашката, превъртяла шпонка на шайбата, изгорял двигател. Всъщност и аз не знам на колко години е. Струва ми се от 50-60те години на миналия век. Нито знам марката, нито страната на производство. Ако някой колега има идея-моля да сподели. Отливките са ужасни. Има всичко на всичко 1 лагер-аксиален, когото замених с нов-51204. Навсякъде другаде са втулки. Мислех за преработка към лагери, но пинолата няма да пусне-външен диаметър 35мм.Пинолата има пренебрежим луфт-нищо фрапантно.
    По-големият проблем е, че оста е леко крива-нямам стойка за индикатор и не знам колко е биенето, но във всички случаи не е малко. Явно в миналото е изпускана при местене.
    Та приемам идеи за оправяне на проблема. Стругове съм виждал отблизо, ама никога не съм работил на такова нещо, затова се извинявам, ако съм с "розови очила".
    Според мен има два варианти-изправяне на тази ос(по-приемлив финансово, но не знам дали въобще възможен) или нова ос. Остта ми се вижда кофти за изработка. Има да се вади едно 30см шпонков канал за шайбата, отделно има резби, долу е конус морз 2. Затова ми се иска да се опита да се изправи. Оста е 15мм диаметър. Въпросът е как(кой, къде, на какво, примерна цена, очакван резултат). Аз си го представям между центрите на струга-с индикатор и чук, но дали е възможно не знам. В София би ми било по-удобно.
    Благодаря!


    Прикачени файлове

  • #2
    На каква сума си го представяш да излезе възстановяването на това чудо?
    Ако е над 50% от цената на запазена работеща машина, това садо-мазо, дето си го започнал, няма никакъв смисъл.
    Съботата ми вървеше добре докато не осъзнах, че е понеделник.

    Коментар


    • venkabg
      venkabg коментира
      Редактиране на коментар
      Целта на задачата е да стане в добро състояние, за да се пусне веднъж в месеца, за да си продупча нещо. Всичко, освен кривата ос е наред(оправено)-разглобяване, почистване, смяна на лагера, гресиране и затваряне + оправена шпонка на шайбата и заварен корпус. За сега съм назад с 30лв(за бормашината), 10лв електроди, двигател от пералня 25лв и една шепа елементи за регулатор на скромната цена от 10лв. Нов патронник B16 и опашка морз 2-30лв. Не е толкова зле.

    • santaclash
      santaclash коментира
      Редактиране на коментар
      Това за изправянето с чука го забрави. Има едни специални преси...ама те не са проектирани за Ф13, а за доста по-скъпи и големи валове, където изработката на нов е наистина тежко финансово приключение. Извади оста и пусни един чертеж, да кажат стругарите колко ще струва нова. Няма да е някакъв шок и ужас.

  • #3
    Качвам чертеж на оста. Не е отбелязана резбата-не знам каква е-нито дали е метрична, цолова, инчова, нито стъпката. На нея се завиват гайките, ограничаващи пинолата. Нека да се включи някой стругар, за да каже примерни цени. Нямам идея и какъв трябва да е материала. Дали Ст45 е достатъчна, дали може да се ползва нещо друго(полуоска), дали е нужна термообработка.
    П.С Забравил съм да отбележа двата отвора в долната част за избиване на опашката.
    Натиснете снимката за да я уголемите  Име:image.jpg Прегледи:0 Размер:256.4 КБ ID:6755109
    Последно редактирано от venkabg; 11-07-21, 21:40.

    Коментар


    • #4
      Изработката на тоя хОй ще надхвърли неколкократно направената до сега инвестиция. Нещата са почти както си ги представяш в първия пост, но вместо да се удря с чук се натиска с маслен крик, докато индикатора е отгоре.Всъщност зависи къде е кривината. Може и само едно чукче да е достатъчно.
      Последно редактирано от kameno karp; 11-07-21, 22:07.
      Риболовът е болест,която не се лекува,а само се задълбочава.

      Коментар


      • venkabg
        venkabg коментира
        Редактиране на коментар
        Добре де, съгласен. Но кой да свърши работата?
        *Безспорно е хОй.

      • kameno karp
        kameno karp коментира
        Редактиране на коментар
        Сещам се за един Софийски стругар - Станьо. Защо не се свържеш с него и да питаш дали ще свърши работата?

      • venkabg
        venkabg коментира
        Редактиране на коментар
        Всъщност опитах. Кутията му е пълна и не дава да пратя съобщение. Дано Станьо види темата...

    • #5
      Така. Качих двигателя с ремък, но се оказа, че втулката, където лагерува шайбата е износена-при по-високи обороти добива крака. Мерих и след престръгване на оста на шайбата ще сложа иглен лагер с външна черупка. Така, че трябва стругар и да се престърже остта на шайбата.

      Коментар


      • #6
        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:61531454-3CBC-4BE6-B57A-5FC4D2EBB5B9.jpeg
Прегледи:348
Размер:433.8 КБ
ID:6755280Натиснете снимката за да я уголемите

Име:EE40E6ED-26EB-40F7-AD19-B18CD437DFF2.jpeg
Прегледи:346
Размер:741.5 КБ
ID:6755281 Освен това ограничителят на шайбата го замених с аксиален лагер-стана в пъти по-добре. Качвам снимки. Остта от 38мм, трябва да се престърже на 30(вътрешен размер на лагера). Качвам и снимки.
        Доста доработки излизат, ама и без това имам свободно време.

        Коментар


        • #7
          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:E2672D13-E5F7-4D52-AAAF-2B519BB3B37B.jpeg
Прегледи:362
Размер:585.1 КБ
ID:6755338 Оста се изправи, донякъде. Звъннах на познат със струг, макар че ми е неудобно, че не ми взима пари. Понатисна оста, тя е като жива. По-големият проблем се оказа опашката. Тя е метяла най-много. Просто конусите са уж Морз 2, но не отговорят. Правихме нова опашка на струга. Докарахме го до 2десети. Няма да изпращам совалки.
          Даде ми райбер за отвора на шайбата. Доста повъртях.
          Скоро ще бръмне.

          Коментар


          • #8
            Днес набихме нова втулка от фосфорен бронз със стена 1мм. Оставихме 5 стотни хлабина. Остава да я дупна за гресьорка. Чугунената шайба бие 2 десети, отливките са... за брак. Ама това е положението. Остава да налепя схемата за регулиране. Лошото е, че нещо елементите не мога да събера. Ама се надявам да намеря в София. Повечето са налични. Тук до 2-3седмици ще я пусна в завършен вид.

            Коментар


            • #9
              Натиснете снимката за да я уголемите  Име:357A6438-BC3B-46EB-BFEE-33A22AD09A50.jpeg Прегледи:0 Размер:459.6 КБ ID:6771548Натиснете снимката за да я уголемите  Име:E28BE985-C123-4ABF-B722-5473E032C57F.jpeg Прегледи:0 Размер:363.0 КБ ID:6771547Натиснете снимката за да я уголемите  Име:F5A86AA3-1269-4BC0-A966-CA12E1D3BC97.jpeg Прегледи:0 Размер:355.3 КБ ID:6771546​ Платката за регулиране я направих по схема, взета от руския интернет. Проста е и не се ползват ИС. Буквално струва няколко левчета. Налепих я на експериментална, не ми се занимаваше със допълнителни усложнения. Ето я и нея.
              За триак се ползва BTA-16, BTB-16, BT-139(има ги навсякъде, достатъчни са по ток). Добре е да се сложи допълнително резистор 20-33ома между изводи 1 и 3 на триака, защото максималното напрежение на управление на такъв тип триаци е 5V и от време на време пукват(при мен се случи). Монтира се на радиатор задължително. Ползва се и подложка под радиатора, защото често не са изолирани корпусно. Транзисторът го има в Комет-може да се ползва 13001, 13003, 13007(безкрайно мощен за целта). Грецовете са без значение, няма смисъл от мощни грецове. И 1А са достатъчни. Оптронът е задължителен. Разделя галванично веригата от 220В, което е важно, за да не ни полази по потенциометъра. Има го навсякъде. Резисторите са каквито има-0.25W или какъвто е наличен.
              При мен имах проблем с кофти елементи, но попринцип тръгва без спънки. Минималните обороти са около 700-800об/мин. Максималните са доста високи. Принципно минималните може да се свалят още като се използват Шотки диоди в греца на тахогенератора. Но поне при мен предавката е достатъчно бавна и няма смисъл.
              Така сътворената схема работи повече от чудесно. Регулира плавно. Всичко това затворих в кутия от компютърно захранване, просто такава имах.
              С едното направих стойка от винкели, за да я кача по-високо и да не клеча. Крива е шайбата и мята, но то кое ли не мята. Пак ще ми трябва стругар да се опита да я изправим. Иначе добре си пробива. Пробвах и с 13мм, и с 15мм и с 18мм. Последното обаче не е за нея, макар че инцидентно ще стане. Просто цялата конструкция не е предвидена за това. Двигателчето обаче не можах да спра, макар и да се опитвах. Просто е достатъчно мощно, обратната връзка от тахото държи добре обороти и има само много лек спад при усилие.
              Сега си търся малко машинно менгеме. И евентуално пак стругар😃.
              П.С Патронникът е от Полимета. Не искам да правя реклама, но за китайски е повече от перфектен, доста по-добър от други боклуци, дето съм имал.
              И ми останаха още елементи за поне 1платка. Та някой е на зор ще му подаря една.
              Последно редактирано от venkabg; 15-09-21, 18:30.

              Коментар

              Активност за темата

              Свий

              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

              Зареждам...
              X