Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Консултация за струг

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Консултация за струг

    Здравейте на всички.
    От доста време насам ми се искаше да си взема някакво стругче,понеже когато имам време и муза си творя разни "машинарии",отделно и като ремонтирам разни неща из къщи редовно ми трябва да се престърже нещо и става сложно,понеже първо ,че няма кой знае колко стругари (да не говорим за читави),второ- няма как да стане на момента,трето- обикновено тия неща се случват след 18:00 вечерта ,та в общи линии кофти ситуация.Проблема ми беше,че един единствен път се бях докосвал до струг през живота си (макар ,че ми е мерак много отдавна) преди 10-на години по една практика в ТУ-София и до там.От там произлезе факта,че сам нямаше как да си купя струг,като не знам аджеба какво да гледам и да търся,освен че исках да е нещо средно голямо.Първо се огледах в ново малко стругче,но като разбрах ,че са по 200-300W и половината им карантия е пластмасова се отказах на момента и разбрах,че ще се търси нещо втора ръка.Подметнах на тъст ми,който не е чак толкова навътре в нещата,но все пак ме превъзхожда по опита в струговането с няколко срока в средното преди 30-на години и все още си спомня някои неща и веднага се нави да се оглеждаме и да търсим (и него още го чеше крастата и "твори" чат пат).В крайна сметка се разходихме напразно веднъж до Пловдив ,после и няколко пъти в околията и една събота излезе в базара добре изглеждащо Ц8 и се метнахме до Ботевград да го видим,а в последствие и се прибрахме с него .На първо четене за разлика от всички други гробници,които гледахме всичко му работеше,но в движение забелязах някои къде тревожни,къде не чак толкова неща,за които искам да се консултирам,понеже тъст ми не е чак толкова запознат ,както казах,а няма от къде другаде да взема инфо (прегледах и другите теми,както и тези с документацията,но 95% от линковете са стари и не са валидни вече,а в живите не намерих нужната информация).

    1.Търсих,гледах и не можах аджеба да установя,какво точно е стругчето-обикновено Ц8 или Ц8 с някакъв индекс накрая и коя година е произведено.Не че е супер важно,но ми е интересно.Доколкото разбрах от ровенето ,годината на производството е щампована накрая на паралелите.Ако е така,как да тълкувам моите щампи?

    Ето го стругчето



    Ето ги и паралелите



    2.Колко аджеба масло трябва да налея в кутията на супорта,понеже никъде нямам стъкълце или щекичка за нивото му и не смея да го точа,преди да разбера колко трябва да му налея ?
    3.Пишейки се сещам,че забравих да ги премеря ,но на първо четене (обещавам утре да ги измеря) ,кое от двете не е от този струг,та се получава този ръб -универсала или фланеца?
    Доколкото разбрах от всичко прочетено,универсала трябва да е 160мм,или съм в грешка?

    Ето ги и тях


    4.Младежа от който купих струга,спомена че шайбата на мотора не е оригиналната,обаче не спомена дали е същата като размер и затова реших все пак да премеря оборотите и хоп-изненада.Оказа се че са почти двойни и вместо 190 минимални,са ми 350+ (не помня с точност,понеже ги мерих преди няколко седмици),а максималните за струга ги стига при положение на ръчките за около 1000 и нещо оборота.Шайбата на мотора ми е 106мм,колко е оригиналната?

    До тук бяха по-маловажните проблеми и загадки и тука идва ред на по-важните две:
    1.Оказа се ,че индикаторното стъкълце за нивото на маслото в предавателната кутия задържа някак масло в себе си и си показва винаги ,че е на максимум нивото,но след като отворих кутият-шок.Беше почти празна.От там си вадя извода,че явно момчето не е гледало редовно нивото и също е вярвало на стъклото и е въртял с минимално количество масло и от там може би е дошъл най-сериозния проблем (поне дотук де)-сериозен луфт във лагера/лагерите на вретеното.По принцип се усъмних още преди това,понеже при рязане или при по-голяма стружка дори и с добре наточен нож от тъста или нов го има онова прословуто и дразнещо дъдрене,но след като видях как е хавата в кутията ,се убедих,че проблема не е в ножа и просто явно лагера си е заминал от недостатъчно смазване.Сложих индикаторния часовник,подложих под универсала едно трупче и с нормален напън на едно тръбе около 50-60см отчетох около 0.1-0.12мм луфт мерено върху универсала и ми стана лошо .Иска ми се да го оправя за да знам,че ще изкара още дълги години ,но първо не мисля че сам ще се спрява с обирането на луфта след смяната (до колкото четох е пипкава работа и иска инструмент) за смяната не ми изглежда кой знае какво , второ - като видях цената на SKF и ми стана малко лошо,а по-евтините варианти ,макар че няма да се ползва всеки ден,не знам дали ще изкарат прилично дълго време и да не стане така ,че след 1-2 години пак да се налага да ги сменям и трето,обикновено се налага да стържа не особено критични неща,така че в общия случай,мисля няма да ми е проблем поне за сега,но например гледах разни допуски на сглобки в един каталог на NSK и не мисля ,че с този луфт ще мога да ги докарам.Доколко е трагично положението с този луфт според вас,щото според това ,което четох съм има-няма около 10 пъти над нормата (мисля около 0.01мм беше) и къде или кой би се нагърбил (естествено срещу заплащане) да регулира луфта ,като стигна до там и изобщо някой занимава ли се с такива неща,както си му е реда или положението е "Цоко мери на око",щото ако е така и аз мога да натягам и да обирам луфта,докато почне да грее лагера и после да върна малко назад?

    2.Имам луфт в пинолата на задното седло.Не съм го мерил колко е ,но е очевиден.Това лечимо ли е по някакъв начин,понеже не можах да видя нищо?

    Въпреки всичките точки по-горе за сега,като пълен лаик стугчето ми върши екстра работа-вече си направих няколко втулки за шайбите на едни мотори и за едни дискове за шмиргел,както и разни други дреболии .Имам голям мерак да се науча и за това продължавам да чета и да гледам клипчета на братушките из Ютюб,ще дойде момент и да питам сигурно доста работи,но на първо четене ми се иска да си изясня нещата по струга,после в самото стругарство
    Благодаря предварително на всички отзовали се.

    П.П-Огромно благодаря на всички,които се трудят да събират и споделят информация и опит в стругарството (особено на sek.1),така че и ние ,които за сефте пипаме да можем да понаучим нещо

  • #2
    На стругчетата които се мажат със плискане , братушките масово слагат почти двойно количество масло така че наливай му да има повече но не и по малко от номинала .
    Тая шайба на универсала си е опасна ! направи си правилна при първа възможност , не е задължително да е чугун Ст 45 40Х върши идеална работа .
    Лагера на вретеното никак не е належащо да е СКФ Да не мислиш че са му сложили нещо различно от руско - чешко - полско в завода И между другото соц лагерите не отстъпват кой знае колко на скъпите аналози още повече за такава непретенциозна машинка
    Между другото благодарение на форума и информацията от SEK.1 и аз взех севернокорейски струг от който всички бягаха като дявол от тамян , който с малко тунинг работи прекрасно

    Коментар


    • #3
      Северно корейските стругове не са хич лоши . Нашия Кюсон 3 ортака не го заменя за нищо свикнал си е с него . Моя е С 11 МТ и аз не го сменям за друг . По принцип опорния лагер на шпинделите на нашите стругове винаги са били на SKF или FAG и там сглобката е много деликатна . По спесификация успоредността на притискащите шайби беше в границите на 2-3 микрона . Навремето за шлайфането на тези шайби в ЗММ бяха разработили специална машина . По принцип в С 8 има доста компромиси защото това е струг по проектно задание за ремонтно - възстановителни работи не машина която да работи на 3 смени 24 часа 365 дни в годината . На колегата е от първите С 8 с бакелитовите ръкохватки . Щампите означават сериен номер 991 1961 година .
      Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

      Коментар


      • #4
        Привет, хайрлия да е новата машинка. Само няма да ти става лошо . Станьо е човека който може да ти помогне най-много с тази машина като информация и съвето-насоки. По отношение на вретеното - не съм убеден, че имаш лагер, а не бронзова втулка там! Най-добре е да разгледаш по-внимателно, тъй като първите Ц8 и Ц5 са с с плъзгащи втулки вместо лагери. Като провериш ще си говорим пак. Аз минах по пътя с лагерите, но засега само ги регулирах и обрах луфта, което доведе до коренно различна машина откъм работа и точности! Сега режа без проблеми всичко до Ф40, от там нагоре на лентоотрезната, но преди като я нямаше съм рязал и Ф60. Преди обирането на луфта това беше невъзможно.

        Както колегата по-горе ти е споменал - ЗАДЪЛЖИТЕЛНО си оправи фланеца на който е захванат патронника!!!

        Шайбата ще я каже някой колега колко мм е диаметъра, но те съветвам ако правиш/търсиш друга да е по-малка от щатната, че да паднат още оборотите от най-ниските възможни. При мен най-ниските са 23об/мин и са ми бързи понякога

        За пинолата - освен нова пинола не се сещам за друго "човешко" решение
        Всяка машина има някакви луфтове, къде по-малки, къде по-големи. На тоз "61 набор просто няма как да ги няма, да не говорим за износвания и амортизация.Все пак е добре да се придържаш към идеята че Ц8 си е "гаражен" струг и колкото и да го бориш, все ще има нещо което да те дразни или да чисто функционално да ти липсва. Просто с времето ще свикнеш с всички възможности, луфтове, износвания и чалъми и ще си работиш. Въпреки това нашите машини не са идеално лоши съгласно целите за които искаш да го ползваш.

        Успех с машинката и да знаеш, че няма лоша машина, а има лоша поддръжка!

        п.п. ето моята тема - може да намериш полезно инфо
        Последно редактирано от I.Stoyanov; 29-11-19, 10:04. Причина: Дъпълнение!

        Коментар


        • #5
          Здравейте пак.
          Благодарско на всички за включването
          За фланеца,мисля че трдуно мога да направя нещо,освен да го надупча на други места и да направя преходен фланец между него и универсала.Така си мисля поне,щото би трябвало шпиндела където се монтира универсала да е конус с резба,което няма шанс да се случи в домашни условия,още повече аз да го направя.За шайбата на мотора,мисля че ако се напъна ще я докарам криво-ляво но не знам размера.Иначе идеята за по-малка шайба е добра,понеже дори и на мен като тотален новак ми се виждат тия 190 оборота твърде високи примерно за рязане на резба с плашка,особено на нещо по-едричко .
          По въпроса с лагерите-има ли вариант отпред да е с втулка и въпреки това да има регулираща гайка?.Одеве пак го отворих,гледах пулих се и реших да я почукна малко (всъщност младежа преди мен вече го е правил явно това упражнение,щото имаше следи от чукане по кръглия отвор на гйката) за да обера луфта и го докарах при един и същ (на усет) напън върху лоста преди и след реглажа до 0.05мм,но пак вибрира ,дори като режа на 1-2см от челюстите на универсала (без задното седло).Натегнах още малко,но вече на най-високата предавка (най-малка редукция) ми беше тегаво да завъртя универсала с ръка,а на най-ниската почти нямаше мърдане,макар че часовника казваше около 0.02мм,за това ме достраша и си го върнах пак на предното положение.Как да преценя дали ако го натегна още малко няма да го предобря и има ли вариант ,въпреки че се върти тегаво да е в норма?.Единствено си спомням,че някъде бях чел ,че след реглажа се оставя на средни обороти да повърти напразно около половин час и се проверява дали не грее лагера.Другото ми съмнение беше в задния лагер,при него важи ли проверката с индикатора на задния край на вретеното или има друг чалъм?
          В крайна сметка,след като размислих реших,че ако не се получат нещата с обирането на луфта (ако въобще е с лагери),мятам едни руски или украински лагери и колкото изкарат.В крайна сметка както някой спомена по-горе, явно Ц8-цата си е компромис и няма как да се очакват чудеса и в крайна сметка ще я ползвам според заданието-от дъжд на вятър за дреболии,та няма смисъл да се нахвърлям на скъпи лагери,предвид че наистина надали и фабрично е излязъл с кой-знае какви,особено през 61-ва

          Коментар


          • #6
            Някъде имаше тема с чертежи и всичко за експлоатацията на Ц8. Намери я. Имаше бая неща там. Включително и някой беше въстановявал такова чудо на техниката от-до.
            Това с оборотите не е добре. Всъщност добре е ако ще ползваш струга за бормашина. Иначе не е вариант. Те хората си ги правят-ако може режим с 5 оборота да има, а твоя човек е направил обратното. Ясно защо де-това е имал. Ама не е ОК.
            Съботата ми вървеше добре докато не осъзнах, че е понеделник.

            Коментар


            • #7
              Сега е лесно слагаш един честотен инвертор и регулираш оборотите в каквито граници искаш .
              Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

              Коментар


              • #8
                Първоначално публикуван от sek.1 Преглед на мнение
                Сега е лесно слагаш един честотен инвертор и регулираш оборотите в каквито граници искаш .
                Читав честотен инвертор за 2.2к.В. мАтор чини колкото струга, ама втора ръка . Иначе е безспорен факт, че е голУем кеф.
                За лагерите - бих проверил първо задния - там 0.01мм луфт се явява като рамо на предния и луфта е вече много по-голям. Я направи няколко снимки подробни на кутията като я отвориш да се дзверим и ние

                Коментар


                • #9
                  Паднаха им вече цените . Аз съм работил само с инверторите на Електроинвент . Слагаш техен и забравяш .
                  Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

                  Коментар


                  • #10
                    Варианта с инвертор не ме кефи поради финансови и практични причини.По-ми е належащ проблема с лагерите,другото не чак толкова.Довечера ще фотна 2-3 снимки на кутията.

                    Коментар


                    • #11
                      Ето и снимка на кутията:


                      П.П-Гледах темите за Ц8,но не намерих такава с реставрация.Ще потърся пак

                      Коментар


                      • #12
                        Първоначално публикуван от TMihov Преглед на мнение
                        Ето и снимка на кутията:


                        П.П-Гледах темите за Ц8,но не намерих такава с реставрация.Ще потърся пак
                        Колега виж тази тема, мисля че си с втулка

                        Коментар


                        • #13
                          Няма нищо лошо в това че е на втулка . Всички прецизни машини са с лагеруване на бронзови втулки .
                          Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

                          Коментар


                          • #14
                            Първоначално публикуван от sek.1 Преглед на мнение
                            Няма нищо лошо в това че е на втулка . Всички прецизни машини са с лагеруване на бронзови втулки .
                            Кой е казал, че е лошо ?! Важното е колегата да разбере с какъв тип лагеруване на шпиндела е, за да може да продължи с ремонта по същество

                            Коментар


                            • #15
                              Като махне и предния капак на шпиндела ще разбере!
                              На втулка е според мен а дъдренето е от задните лагери.

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X