Здравейте на всички.
От доста време насам ми се искаше да си взема някакво стругче,понеже когато имам време и муза си творя разни "машинарии",отделно и като ремонтирам разни неща из къщи редовно ми трябва да се престърже нещо и става сложно,понеже първо ,че няма кой знае колко стругари (да не говорим за читави),второ- няма как да стане на момента,трето- обикновено тия неща се случват след 18:00 вечерта ,та в общи линии кофти ситуация.Проблема ми беше,че един единствен път се бях докосвал до струг през живота си (макар ,че ми е мерак много отдавна) преди 10-на години по една практика в ТУ-София и до там.От там произлезе факта,че сам нямаше как да си купя струг,като не знам аджеба какво да гледам и да търся,освен че исках да е нещо средно голямо.Първо се огледах в ново малко стругче,но като разбрах ,че са по 200-300W и половината им карантия е пластмасова се отказах на момента и разбрах,че ще се търси нещо втора ръка.Подметнах на тъст ми,който не е чак толкова навътре в нещата,но все пак ме превъзхожда по опита в струговането с няколко срока в средното преди 30-на години и все още си спомня някои неща и веднага се нави да се оглеждаме и да търсим (и него още го чеше крастата и "твори" чат пат).В крайна сметка се разходихме напразно веднъж до Пловдив ,после и няколко пъти в околията и една събота излезе в базара добре изглеждащо Ц8 и се метнахме до Ботевград да го видим,а в последствие и се прибрахме с него .На първо четене за разлика от всички други гробници,които гледахме всичко му работеше,но в движение забелязах някои къде тревожни,къде не чак толкова неща,за които искам да се консултирам,понеже тъст ми не е чак толкова запознат ,както казах,а няма от къде другаде да взема инфо (прегледах и другите теми,както и тези с документацията,но 95% от линковете са стари и не са валидни вече,а в живите не намерих нужната информация).
1.Търсих,гледах и не можах аджеба да установя,какво точно е стругчето-обикновено Ц8 или Ц8 с някакъв индекс накрая и коя година е произведено.Не че е супер важно,но ми е интересно.Доколкото разбрах от ровенето ,годината на производството е щампована накрая на паралелите.Ако е така,как да тълкувам моите щампи?
Ето го стругчето
Ето ги и паралелите
2.Колко аджеба масло трябва да налея в кутията на супорта,понеже никъде нямам стъкълце или щекичка за нивото му и не смея да го точа,преди да разбера колко трябва да му налея ?
3.Пишейки се сещам,че забравих да ги премеря ,но на първо четене (обещавам утре да ги измеря) ,кое от двете не е от този струг,та се получава този ръб -универсала или фланеца?
Доколкото разбрах от всичко прочетено,универсала трябва да е 160мм,или съм в грешка?
Ето ги и тях
4.Младежа от който купих струга,спомена че шайбата на мотора не е оригиналната,обаче не спомена дали е същата като размер и затова реших все пак да премеря оборотите и хоп-изненада.Оказа се че са почти двойни и вместо 190 минимални,са ми 350+ (не помня с точност,понеже ги мерих преди няколко седмици),а максималните за струга ги стига при положение на ръчките за около 1000 и нещо оборота.Шайбата на мотора ми е 106мм,колко е оригиналната?
До тук бяха по-маловажните проблеми и загадки и тука идва ред на по-важните две:
1.Оказа се ,че индикаторното стъкълце за нивото на маслото в предавателната кутия задържа някак масло в себе си и си показва винаги ,че е на максимум нивото,но след като отворих кутият-шок.Беше почти празна.От там си вадя извода,че явно момчето не е гледало редовно нивото и също е вярвало на стъклото и е въртял с минимално количество масло и от там може би е дошъл най-сериозния проблем (поне дотук де)-сериозен луфт във лагера/лагерите на вретеното.По принцип се усъмних още преди това,понеже при рязане или при по-голяма стружка дори и с добре наточен нож от тъста или нов го има онова прословуто и дразнещо дъдрене,но след като видях как е хавата в кутията ,се убедих,че проблема не е в ножа и просто явно лагера си е заминал от недостатъчно смазване.Сложих индикаторния часовник,подложих под универсала едно трупче и с нормален напън на едно тръбе около 50-60см отчетох около 0.1-0.12мм луфт мерено върху универсала и ми стана лошо .Иска ми се да го оправя за да знам,че ще изкара още дълги години ,но първо не мисля че сам ще се спрява с обирането на луфта след смяната (до колкото четох е пипкава работа и иска инструмент) за смяната не ми изглежда кой знае какво , второ - като видях цената на SKF и ми стана малко лошо,а по-евтините варианти ,макар че няма да се ползва всеки ден,не знам дали ще изкарат прилично дълго време и да не стане така ,че след 1-2 години пак да се налага да ги сменям и трето,обикновено се налага да стържа не особено критични неща,така че в общия случай,мисля няма да ми е проблем поне за сега,но например гледах разни допуски на сглобки в един каталог на NSK и не мисля ,че с този луфт ще мога да ги докарам.Доколко е трагично положението с този луфт според вас,щото според това ,което четох съм има-няма около 10 пъти над нормата (мисля около 0.01мм беше) и къде или кой би се нагърбил (естествено срещу заплащане) да регулира луфта ,като стигна до там и изобщо някой занимава ли се с такива неща,както си му е реда или положението е "Цоко мери на око",щото ако е така и аз мога да натягам и да обирам луфта,докато почне да грее лагера и после да върна малко назад?
2.Имам луфт в пинолата на задното седло.Не съм го мерил колко е ,но е очевиден.Това лечимо ли е по някакъв начин,понеже не можах да видя нищо?
Въпреки всичките точки по-горе за сега,като пълен лаик стугчето ми върши екстра работа-вече си направих няколко втулки за шайбите на едни мотори и за едни дискове за шмиргел,както и разни други дреболии .Имам голям мерак да се науча и за това продължавам да чета и да гледам клипчета на братушките из Ютюб,ще дойде момент и да питам сигурно доста работи,но на първо четене ми се иска да си изясня нещата по струга,после в самото стругарство
Благодаря предварително на всички отзовали се.
П.П-Огромно благодаря на всички,които се трудят да събират и споделят информация и опит в стругарството (особено на sek.1),така че и ние ,които за сефте пипаме да можем да понаучим нещо
От доста време насам ми се искаше да си взема някакво стругче,понеже когато имам време и муза си творя разни "машинарии",отделно и като ремонтирам разни неща из къщи редовно ми трябва да се престърже нещо и става сложно,понеже първо ,че няма кой знае колко стругари (да не говорим за читави),второ- няма как да стане на момента,трето- обикновено тия неща се случват след 18:00 вечерта ,та в общи линии кофти ситуация.Проблема ми беше,че един единствен път се бях докосвал до струг през живота си (макар ,че ми е мерак много отдавна) преди 10-на години по една практика в ТУ-София и до там.От там произлезе факта,че сам нямаше как да си купя струг,като не знам аджеба какво да гледам и да търся,освен че исках да е нещо средно голямо.Първо се огледах в ново малко стругче,но като разбрах ,че са по 200-300W и половината им карантия е пластмасова се отказах на момента и разбрах,че ще се търси нещо втора ръка.Подметнах на тъст ми,който не е чак толкова навътре в нещата,но все пак ме превъзхожда по опита в струговането с няколко срока в средното преди 30-на години и все още си спомня някои неща и веднага се нави да се оглеждаме и да търсим (и него още го чеше крастата и "твори" чат пат).В крайна сметка се разходихме напразно веднъж до Пловдив ,после и няколко пъти в околията и една събота излезе в базара добре изглеждащо Ц8 и се метнахме до Ботевград да го видим,а в последствие и се прибрахме с него .На първо четене за разлика от всички други гробници,които гледахме всичко му работеше,но в движение забелязах някои къде тревожни,къде не чак толкова неща,за които искам да се консултирам,понеже тъст ми не е чак толкова запознат ,както казах,а няма от къде другаде да взема инфо (прегледах и другите теми,както и тези с документацията,но 95% от линковете са стари и не са валидни вече,а в живите не намерих нужната информация).
1.Търсих,гледах и не можах аджеба да установя,какво точно е стругчето-обикновено Ц8 или Ц8 с някакъв индекс накрая и коя година е произведено.Не че е супер важно,но ми е интересно.Доколкото разбрах от ровенето ,годината на производството е щампована накрая на паралелите.Ако е така,как да тълкувам моите щампи?
Ето го стругчето
Ето ги и паралелите
2.Колко аджеба масло трябва да налея в кутията на супорта,понеже никъде нямам стъкълце или щекичка за нивото му и не смея да го точа,преди да разбера колко трябва да му налея ?
3.Пишейки се сещам,че забравих да ги премеря ,но на първо четене (обещавам утре да ги измеря) ,кое от двете не е от този струг,та се получава този ръб -универсала или фланеца?
Доколкото разбрах от всичко прочетено,универсала трябва да е 160мм,или съм в грешка?
Ето ги и тях
4.Младежа от който купих струга,спомена че шайбата на мотора не е оригиналната,обаче не спомена дали е същата като размер и затова реших все пак да премеря оборотите и хоп-изненада.Оказа се че са почти двойни и вместо 190 минимални,са ми 350+ (не помня с точност,понеже ги мерих преди няколко седмици),а максималните за струга ги стига при положение на ръчките за около 1000 и нещо оборота.Шайбата на мотора ми е 106мм,колко е оригиналната?
До тук бяха по-маловажните проблеми и загадки и тука идва ред на по-важните две:
1.Оказа се ,че индикаторното стъкълце за нивото на маслото в предавателната кутия задържа някак масло в себе си и си показва винаги ,че е на максимум нивото,но след като отворих кутият-шок.Беше почти празна.От там си вадя извода,че явно момчето не е гледало редовно нивото и също е вярвало на стъклото и е въртял с минимално количество масло и от там може би е дошъл най-сериозния проблем (поне дотук де)-сериозен луфт във лагера/лагерите на вретеното.По принцип се усъмних още преди това,понеже при рязане или при по-голяма стружка дори и с добре наточен нож от тъста или нов го има онова прословуто и дразнещо дъдрене,но след като видях как е хавата в кутията ,се убедих,че проблема не е в ножа и просто явно лагера си е заминал от недостатъчно смазване.Сложих индикаторния часовник,подложих под универсала едно трупче и с нормален напън на едно тръбе около 50-60см отчетох около 0.1-0.12мм луфт мерено върху универсала и ми стана лошо .Иска ми се да го оправя за да знам,че ще изкара още дълги години ,но първо не мисля че сам ще се спрява с обирането на луфта след смяната (до колкото четох е пипкава работа и иска инструмент) за смяната не ми изглежда кой знае какво , второ - като видях цената на SKF и ми стана малко лошо,а по-евтините варианти ,макар че няма да се ползва всеки ден,не знам дали ще изкарат прилично дълго време и да не стане така ,че след 1-2 години пак да се налага да ги сменям и трето,обикновено се налага да стържа не особено критични неща,така че в общия случай,мисля няма да ми е проблем поне за сега,но например гледах разни допуски на сглобки в един каталог на NSK и не мисля ,че с този луфт ще мога да ги докарам.Доколко е трагично положението с този луфт според вас,щото според това ,което четох съм има-няма около 10 пъти над нормата (мисля около 0.01мм беше) и къде или кой би се нагърбил (естествено срещу заплащане) да регулира луфта ,като стигна до там и изобщо някой занимава ли се с такива неща,както си му е реда или положението е "Цоко мери на око",щото ако е така и аз мога да натягам и да обирам луфта,докато почне да грее лагера и после да върна малко назад?
2.Имам луфт в пинолата на задното седло.Не съм го мерил колко е ,но е очевиден.Това лечимо ли е по някакъв начин,понеже не можах да видя нищо?
Въпреки всичките точки по-горе за сега,като пълен лаик стугчето ми върши екстра работа-вече си направих няколко втулки за шайбите на едни мотори и за едни дискове за шмиргел,както и разни други дреболии .Имам голям мерак да се науча и за това продължавам да чета и да гледам клипчета на братушките из Ютюб,ще дойде момент и да питам сигурно доста работи,но на първо четене ми се иска да си изясня нещата по струга,после в самото стругарство
Благодаря предварително на всички отзовали се.
П.П-Огромно благодаря на всички,които се трудят да събират и споделят информация и опит в стругарството (особено на sek.1),така че и ние ,които за сефте пипаме да можем да понаучим нещо
Коментар