Купих си първо едно ползвано с8 машинката работеше перфектно но междувременно ми изпадна едно чисто ново С8 от военна работилница още с консервиращата смазка ,купих и него.
Взех че си продадох старата машинка нали вече си имах чисто нова , нещо за което съжалих после поне 10 пъти .
Ще разкажа през какво преминах докато накарам машинката да заработи като качественна металообработваща машина.
Засъхналата консертираща смазка се сваля лесно само с качествен Кореселин пробива се дупка в капачката напръсква се една зона от 10-20 кв. см. после се търка с бояджииска четка и мизерията пада. 3 шишита кореселин и половин ден търкане и засъхналата смазка падна.
Качих си монофазния мотор наместих струга на мястото му в работилницата и си викам готов съм .
Е да ама не.
Тук започна сагата .
Оказа се че съм купил заготовка за струг.
Имаше си масло в скоростната кутия сипах само в кръставия супорт и Нортановата кутия, с цел да поработи няколко дни и да го сменя .
Направих първото пускане и настъпи момент на ужас .Течеше масло от всяъде всяка капачка всяка зглобка всеки вал . Воя от скоростната кутия беще оглушителен.
Гарнитури нямаше никъде , мазано с боя и монтирано без да се затегнат болтовете .Нямам думи.
Повъртах го няколко часа така за да отадат чеплъците от зъбните колела и уж да се поразработело за да утихне така ме посъветваха някои местни спициалисти .
Свалих всички капаци почистих от боята и ги залепих със силикон спря да тече масло ,воя остана.
Започнах да стържа различни детайли направи ми впечатление че скоростната кутия е хлабава и мърда в задния край на паралелите, затенах я .
Лоста на съединитела започна да изключва , натегнах съединитела с четвърт оборот и се оправи .
Оказа се че не са регулирани никакви луфтове на кръстатия супорт. Разглобих го основно почистих навсякъде тук е момента да спомена че в скоростната кутия на супорта имаше стружки които са останали там след последната машинна обработка , никои не си беше направил труд да чисти там.
Регулирах луфтовете прекарах всички ризби залепих и там капачките със силикон.
Зглобих и пускам пак за проба с надежда това да е всичко .
Оказа се че при пускане на стружка или опит за отрязване материала подскача заедно със шпиндела притова видимо с просто око.
Свалих капака на скоростната кутия и капачката на шпиндела с цел да обера луфтовете на предния лагер.
Предния лагер на тези стругове е конусна втулка.регулира се като се разхлаби предната гайка която е от към универсала после се разхлабва контра витнчето на конусната шпонка намира се от горната страна между двете гайки и се затегне гайката от към скоростната кутия, така и направих .
Направо свалих предната гайка и контра винтчето но задната гайка не помръдвате на завинане само към отвиване. Тук е момента да отбележа че опита за обиране на луф беше направен с чук и секач още в завода производител.
Последва демонтаж на шпиндела заедно с половината скоростна кутия.
Конусната втулка излиза последна след като се демонтира шпиндела.
Втулката е със стоманена външна част която е на конус в двата и края са описаните по горе гайки, котнара винтчето притяга един детайл като шпонка но е на клин и като стегнеш контра винтчето раздува и законтря втулката в централната и част .
Проблема идваше от това че това клинче е изработено много дебело и не позволаваше на втулката да се свие за да обере луфта.
Изпилих от него 5 десети . Монтирах всичко по обратния ред , вече нямаше проблем с обирането на луфта обрах го според пред предписанията до 2 стотни .
Обрах всичкото масло и стружки от скоростната кутия , има пробка за точене но нейното ниво е много високо и остава около 1 кило масло което няма как да се източи вади си от там с парцала .
Последва пак проба. Вече стружката беше перфектна а детайла гладък без следи от треперене, Воя от скоростната кутия остана.
Пак свалих капака на скоростната кутия и загледах гневно под него ,в този момент съзрях от къде идва проблема с воя .
Между първичния и вторичния вал има едно паразитно колело което е само на оста си към горния вал беше зацепено добре но към долния вал зъбите се докосваха само на върховете си , оста на това колело видимо е цилиндрична по всички видими повърности няма начин за реглаж.
Като се свали предната капачка на скоростната кутия тази зад универсала от там може да се бръкне да се избие остта на въпросното колело.
Избих оста и свалих колелото .Оста на това колелото се оказа ексцентрична за мое огромно облекчение , заварих на дебелия и край една гайка с помоща на която да регулирам луфта след монтажа. Набих обратно оста с колелото после обрах излишните луфтове вече можех да въртя оста с гаечен ключ и законтрих с контра винтчето .
Затворих капака и пуснах струга няма и следа от воя.
Пусках и спирах няколко пъти машината вече в пъти по тиха за да и се порадвам.
Час по късно вече готов за работа и с отлично настроение за работа пускам струга за да изработя един детайл които ми бе нужен на момента и мотора иззаде странни звици и спря.
Мотора купих чисто нов Български Няма да споменавам от кой производител за да не прозвучи като анти реклама поне не и докато не видя как ще се отнесат с мен и гаранцията която дават. Но това ще стане в първия работен ден за тях а именно 27 декември.
Написах всичко това за да могат всички да прочетат и да знаят какво ги очаква след покупката на такова чисто ново желязо.
И въобще не се очудвам защо фарираха толкова много наши машиностроителни заводи.
Ако някой колега има проблем с такъв струг с радост ще помогна за отстраняването му.
Взех че си продадох старата машинка нали вече си имах чисто нова , нещо за което съжалих после поне 10 пъти .
Ще разкажа през какво преминах докато накарам машинката да заработи като качественна металообработваща машина.
Засъхналата консертираща смазка се сваля лесно само с качествен Кореселин пробива се дупка в капачката напръсква се една зона от 10-20 кв. см. после се търка с бояджииска четка и мизерията пада. 3 шишита кореселин и половин ден търкане и засъхналата смазка падна.
Качих си монофазния мотор наместих струга на мястото му в работилницата и си викам готов съм .
Е да ама не.
Тук започна сагата .
Оказа се че съм купил заготовка за струг.
Имаше си масло в скоростната кутия сипах само в кръставия супорт и Нортановата кутия, с цел да поработи няколко дни и да го сменя .
Направих първото пускане и настъпи момент на ужас .Течеше масло от всяъде всяка капачка всяка зглобка всеки вал . Воя от скоростната кутия беще оглушителен.
Гарнитури нямаше никъде , мазано с боя и монтирано без да се затегнат болтовете .Нямам думи.
Повъртах го няколко часа така за да отадат чеплъците от зъбните колела и уж да се поразработело за да утихне така ме посъветваха някои местни спициалисти .
Свалих всички капаци почистих от боята и ги залепих със силикон спря да тече масло ,воя остана.
Започнах да стържа различни детайли направи ми впечатление че скоростната кутия е хлабава и мърда в задния край на паралелите, затенах я .
Лоста на съединитела започна да изключва , натегнах съединитела с четвърт оборот и се оправи .
Оказа се че не са регулирани никакви луфтове на кръстатия супорт. Разглобих го основно почистих навсякъде тук е момента да спомена че в скоростната кутия на супорта имаше стружки които са останали там след последната машинна обработка , никои не си беше направил труд да чисти там.
Регулирах луфтовете прекарах всички ризби залепих и там капачките със силикон.
Зглобих и пускам пак за проба с надежда това да е всичко .
Оказа се че при пускане на стружка или опит за отрязване материала подскача заедно със шпиндела притова видимо с просто око.
Свалих капака на скоростната кутия и капачката на шпиндела с цел да обера луфтовете на предния лагер.
Предния лагер на тези стругове е конусна втулка.регулира се като се разхлаби предната гайка която е от към универсала после се разхлабва контра витнчето на конусната шпонка намира се от горната страна между двете гайки и се затегне гайката от към скоростната кутия, така и направих .
Направо свалих предната гайка и контра винтчето но задната гайка не помръдвате на завинане само към отвиване. Тук е момента да отбележа че опита за обиране на луф беше направен с чук и секач още в завода производител.
Последва демонтаж на шпиндела заедно с половината скоростна кутия.
Конусната втулка излиза последна след като се демонтира шпиндела.
Втулката е със стоманена външна част която е на конус в двата и края са описаните по горе гайки, котнара винтчето притяга един детайл като шпонка но е на клин и като стегнеш контра винтчето раздува и законтря втулката в централната и част .
Проблема идваше от това че това клинче е изработено много дебело и не позволаваше на втулката да се свие за да обере луфта.
Изпилих от него 5 десети . Монтирах всичко по обратния ред , вече нямаше проблем с обирането на луфта обрах го според пред предписанията до 2 стотни .
Обрах всичкото масло и стружки от скоростната кутия , има пробка за точене но нейното ниво е много високо и остава около 1 кило масло което няма как да се източи вади си от там с парцала .
Последва пак проба. Вече стружката беше перфектна а детайла гладък без следи от треперене, Воя от скоростната кутия остана.
Пак свалих капака на скоростната кутия и загледах гневно под него ,в този момент съзрях от къде идва проблема с воя .
Между първичния и вторичния вал има едно паразитно колело което е само на оста си към горния вал беше зацепено добре но към долния вал зъбите се докосваха само на върховете си , оста на това колело видимо е цилиндрична по всички видими повърности няма начин за реглаж.
Като се свали предната капачка на скоростната кутия тази зад универсала от там може да се бръкне да се избие остта на въпросното колело.
Избих оста и свалих колелото .Оста на това колелото се оказа ексцентрична за мое огромно облекчение , заварих на дебелия и край една гайка с помоща на която да регулирам луфта след монтажа. Набих обратно оста с колелото после обрах излишните луфтове вече можех да въртя оста с гаечен ключ и законтрих с контра винтчето .
Затворих капака и пуснах струга няма и следа от воя.
Пусках и спирах няколко пъти машината вече в пъти по тиха за да и се порадвам.
Час по късно вече готов за работа и с отлично настроение за работа пускам струга за да изработя един детайл които ми бе нужен на момента и мотора иззаде странни звици и спря.
Мотора купих чисто нов Български Няма да споменавам от кой производител за да не прозвучи като анти реклама поне не и докато не видя как ще се отнесат с мен и гаранцията която дават. Но това ще стане в първия работен ден за тях а именно 27 декември.
Написах всичко това за да могат всички да прочетат и да знаят какво ги очаква след покупката на такова чисто ново желязо.
И въобще не се очудвам защо фарираха толкова много наши машиностроителни заводи.
Ако някой колега има проблем с такъв струг с радост ще помогна за отстраняването му.
Коментар