Здравейте колеги!
След натъкмяването на втория акумулатор в Hilux-a на допълнителна стойка пред пасажерското място в двигателното (модифицирана допълнително от нас с гумени вложки за обиране на напрежението при друсане по черни пътища), инсталирането на BCDC-то (за зареждане на акумулаторите за къмпгуване през соларни и "умния" алтернатор). Пресмятане на всички нужни тоци, напрежения и слагането на по-читави държачи за бушони (60А ни иска BCDC-то), дойде време да направим и окабеляването в легена - прибран и направен качествено 12V ел панел.

За тези които не знаят, пациента е нашия Hilux REVO N80, който си няма окабеляване в легена за някакви аксесоари.
Идеята е да се направят нещата по-културно и прибрано. Таблото е мислено с идеята да може да се разширява или променя конфигурацията лесно (само със смяна на панелите). За естетическа красота може да се облепят с мокет (не съм особено ОК с това решение лично, защото се пълни с пясък - особено неприятно изживяване ако се вреш някъде около морето / Странджа, Гърция, Мороко - абе, където има по-песъклива почва).
Сега някой ще попита защо не сме мислили инвертор - за 18V инструменти (флексове, винтоверти, машата на съпругата и т.н.). Ами мислили сме! Имаме вариант да оставим два терминала и лесно ще сложим и инвертор след като си сметнем и кв. кабел, който ще ни трябва (с нужния бушон). Така лесно ще държим инвертора и 12V система разделена и ще е лесно да оправяме проблеми, ако възникнат.
С панела ще има достъп до няколко важни елемента:
1. 3х морски 12V запалки (имат заключване). Две от тях вече са резервирани за фризера и водната помпа (водоструйката, която използваме и за душ).
2. 2хUSB, едното от тях с по-висок ампераж (2.1А) за таблети и по-големи консуматори (примерно нечий дрон). USB-та са на едно гнездо.
3. 50А Андерсън връзка за зареждане на преносима акумулаторна кутия.
4. 5 бр. ключове за всички изходи и един за LED осветление (към LED осветлението може да се прикачат и допълнителни LED светлини - лента, която да обвие тентата)
5. Кутия с бушони - високо качество, пак от яхта (водо устойчива IP68 ). Всяка връзка има по 25А капацитет.
6. Дисплей за отчитане на правия ток с външен шунт за следене на оставащата мощност (W), ток (влиза / излиза) и напрежение на тяговия акумулатор. Ще мога да следя BCDC-то колко вкарва от алтернатора или соларните панели (освен и от Bluetooth датчика). Дисплея е прост китаец, като ако много ни издразни качеството може да го сменим с един Victron или Xantrex, ако прежалим сумата... или случайно, ако ни спонсорират.
Освен това имаме и едно Bluetooth устройство на CTEK, с което следим заряда на тяговата батерия.
https://www.instagram.com/p/BvdYaOClMdq/
Това е първата версия, направено и проектирано съвместо с един човек, с който се свързах (от София):

След тест драйв по черно и наблюдения, че размера може малко да се оптимизира стигаме до проектиране за втора версия. За сега панела е пренареден и ще бъде на винтове, за да може да се сваля. Също така размера в дълбочина ще бъде намален, тъй че като се инсталира на стената на легена, да бъде по-прибрано (имаме пластмасова вана върху която имаме подложка). Понеже основния панел става успереден на движението, то може да има лек ъгъл, за да може да се вижда по-добре дисплея (но това ще да е за следващата версия след тестване на терен).
Така стигаме и до проект №2 на чертеж:

От тук следва да инсталираме вече по-качествените държачи за бушоните, както и самото табло върху пластмасата на легена, което казахме, че отзад ще се поддържа от допълнителна метална вложка от неръждавейка (между стената на легена и пластмасовия леген има около 30мм).
След натъкмяването на втория акумулатор в Hilux-a на допълнителна стойка пред пасажерското място в двигателното (модифицирана допълнително от нас с гумени вложки за обиране на напрежението при друсане по черни пътища), инсталирането на BCDC-то (за зареждане на акумулаторите за къмпгуване през соларни и "умния" алтернатор). Пресмятане на всички нужни тоци, напрежения и слагането на по-читави държачи за бушони (60А ни иска BCDC-то), дойде време да направим и окабеляването в легена - прибран и направен качествено 12V ел панел.
За тези които не знаят, пациента е нашия Hilux REVO N80, който си няма окабеляване в легена за някакви аксесоари.
Идеята е да се направят нещата по-културно и прибрано. Таблото е мислено с идеята да може да се разширява или променя конфигурацията лесно (само със смяна на панелите). За естетическа красота може да се облепят с мокет (не съм особено ОК с това решение лично, защото се пълни с пясък - особено неприятно изживяване ако се вреш някъде около морето / Странджа, Гърция, Мороко - абе, където има по-песъклива почва).
Сега някой ще попита защо не сме мислили инвертор - за 18V инструменти (флексове, винтоверти, машата на съпругата и т.н.). Ами мислили сме! Имаме вариант да оставим два терминала и лесно ще сложим и инвертор след като си сметнем и кв. кабел, който ще ни трябва (с нужния бушон). Така лесно ще държим инвертора и 12V система разделена и ще е лесно да оправяме проблеми, ако възникнат.
С панела ще има достъп до няколко важни елемента:
1. 3х морски 12V запалки (имат заключване). Две от тях вече са резервирани за фризера и водната помпа (водоструйката, която използваме и за душ).
2. 2хUSB, едното от тях с по-висок ампераж (2.1А) за таблети и по-големи консуматори (примерно нечий дрон). USB-та са на едно гнездо.
3. 50А Андерсън връзка за зареждане на преносима акумулаторна кутия.
4. 5 бр. ключове за всички изходи и един за LED осветление (към LED осветлението може да се прикачат и допълнителни LED светлини - лента, която да обвие тентата)
5. Кутия с бушони - високо качество, пак от яхта (водо устойчива IP68 ). Всяка връзка има по 25А капацитет.
6. Дисплей за отчитане на правия ток с външен шунт за следене на оставащата мощност (W), ток (влиза / излиза) и напрежение на тяговия акумулатор. Ще мога да следя BCDC-то колко вкарва от алтернатора или соларните панели (освен и от Bluetooth датчика). Дисплея е прост китаец, като ако много ни издразни качеството може да го сменим с един Victron или Xantrex, ако прежалим сумата... или случайно, ако ни спонсорират.

https://www.instagram.com/p/BvdYaOClMdq/
Това е първата версия, направено и проектирано съвместо с един човек, с който се свързах (от София):
След тест драйв по черно и наблюдения, че размера може малко да се оптимизира стигаме до проектиране за втора версия. За сега панела е пренареден и ще бъде на винтове, за да може да се сваля. Също така размера в дълбочина ще бъде намален, тъй че като се инсталира на стената на легена, да бъде по-прибрано (имаме пластмасова вана върху която имаме подложка). Понеже основния панел става успереден на движението, то може да има лек ъгъл, за да може да се вижда по-добре дисплея (но това ще да е за следващата версия след тестване на терен).
Така стигаме и до проект №2 на чертеж:
От тук следва да инсталираме вече по-качествените държачи за бушоните, както и самото табло върху пластмасата на легена, което казахме, че отзад ще се поддържа от допълнителна метална вложка от неръждавейка (между стената на легена и пластмасовия леген има около 30мм).
Коментар