Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Белези на износване по лагерите на колянов вал - снимки.

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Белези на износване по лагерите на колянов вал - снимки.

    Здравейте ,всички. Скоро свалих и отворих двигателя с цел да го монтирам на друг автомобил. ОМ604 2.2 чист дизел на Мерцедес.

    Двигателят работеше добре, и дърпаше бодро за 95-те си коня. Палеше от "четвърт оборот". Но сваляйки главата, видях, че всъщност е сменяна /имаше надпис с маркер по нея като от моргите/. Има следи по клапаните, които са срещали буталата, а по последните има издълбани нови легла дълбоки около 0,5 от милиметъра. Вижда се ,че двигателят е прекарал нещо метално през цилиндрите - има наранявания по буталата и главата.Натиснете снимката за да я уголемите

Име:20201226_203855.jpg
Прегледи:2084
Размер:513.8 КБ
ID:6688136

    При сваляне на коляновия вал виждам следи от износване на биелните лагери по периферията им, а на основните износването е в краищата, където се събират двата лагера. Има следи и по леглата на лагерите - тунела. Шийките на вала имат някои тъмни петна като на зона без контакт, така си го обяснявам. Шлайф не е правен, замерих го и почти няма износване.Натиснете снимката за да я уголемите

Име:20201226_155030.jpg
Прегледи:2485
Размер:463.4 КБ
ID:6688137
    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:20201226_202428.jpg
Прегледи:2263
Размер:441.2 КБ
ID:6688138Натиснете снимката за да я уголемите

Име:20201226_202728.jpg
Прегледи:2065
Размер:387.4 КБ
ID:6688139
    Молбата ми е към знаещите - помогнете ми да разчета това, което виждам и какво трябва да се направи. Предимно с коляновия вал. Знам, че леглата за лагерите трябва да са идеална постеля за самите лагери. Значи ли ,че трябва да се наплъстява и шлайфа тунелът?


  • #2
    Този вал с нови лагери само има да кара охоооооо.

    Коментар


    • #3
      Нищо не трябва да се прави с колановия вал. Даже и лагерите му могат да минат за наред. Ако толкова те притеснява, притрий вала с шкурка 2000, колкото да лъсне, и толкоз. И леглата са си наред.

      И един вятър на главата, и тоя път правилната гарнитура. Половин милиметър е доста - сигурен ли си че буталата са ги направили, а не е нарочно фрезовано? Малко ми е трудно да си представя двигател да работи добре при изкопани с половин милиметър бутала, без това да се разбере - добре проучи причината за това. Виж нормите за настърчане на буталата например, виж дали не са сложили неправилен разпределителен вал и от сорта.
      Интернет експлорър: Безплатно предоставян от Майкрософт тул за сваляне на браузер по избор.

      Коментар


      • #4
        Казваш, че двигателя е работил перфектно. Какво наложи да го разглобиш?
        "Няма как да обясниш нещо на човек, с когото ви делят два вагона книги!" Тодор Колев

        Коментар


        • #5
          Първоначално публикуван от sparkybg Преглед на мнение
          Нищо не трябва да се прави с колановия вал. Даже и лагерите му могат да минат за наред. Ако толкова те притеснява, притрий вала с шкурка 2000, колкото да лъсне, и толкоз. И леглата са си наред.

          И един вятър на главата, и тоя път правилната гарнитура. Половин милиметър е доста - сигурен ли си че буталата са ги направили, а не е нарочно фрезовано? Малко ми е трудно да си представя двигател да работи добре при изкопани с половин милиметър бутала, без това да се разбере - добре проучи причината за това. Виж нормите за настърчане на буталата например, виж дали не са сложили неправилен разпределителен вал и от сорта.
          Виждам легло в леглото. Предполагам, че е възможно с първата глава буталата да са получили това вбиване, при което да са станали и нараняванията заради огънати клапани ... или нещо подобно. След това е сменена главата, но пак с неправилната гарнитура, но пък буталата вече са имали по-дълбоки легла за клапаните и някак си е работило.

          Аз мислех, че тунелът наистина е зле и ще трябва да се ремонтира.

          А двигателят е отворен, за да видя какво има вътре. Все пак ще го слагам в друга кола и мисля да го ползвам дълго.




          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:133768707_1676007832579790_9138021781065629918_n.jpg
Прегледи:1737
Размер:354.9 КБ
ID:6688191

          Коментар


          • #6
            Няма кой да си играе да фрезова такива легла в буталата, ако не му е налична специална машина за това и не ги бълва на конвейр.
            И трябва да е много, ама много наясно какво прави.
            Съботата ми вървеше добре докато не осъзнах, че е понеделник.

            Коментар


            • #7
              Буталото на снимката не ми се вижда да е удряло скоро клапан. Щеше да е бяло там, а то си има сажди. Но пък клапана на горната снимка е лъскав. Освен да удря леко само при високи обороти, ако не смогва пружината да го прибере, или ако има хидравлични повдигачи.... .... де да знам. Някой в час с тоя мотор да каже.

              Изглежда ми и че част от гнездото е от отливката, а после е дофрезоано. Но пак - не съм компетентен по въпроса и не мога да кажа повече.

              Гледам буталата са навън - наснимай ги така, после ги почисти от саждите и може би ще си личи повече какво е ставало покрай клапаните. Така омазани и то от снимка е малко трудно да се преценява. Поне ще се види фрезовани ли сам или е удрял клапан за да ги дооформи - това поне не може да се сбърка. Разлика между фрезовано и подбито винаги си личи - при фрезовано има радиални ивици, а при подбито... еми вижда се че е подбито - повърхността е различна.
              Интернет експлорър: Безплатно предоставян от Майкрософт тул за сваляне на браузер по избор.

              Коментар


              • #8
                Първоначално публикуван от santaclash Преглед на мнение
                Няма кой да си играе да фрезова такива легла в буталата, ако не му е налична специална машина за това и не ги бълва на конвейр.
                И трябва да е много, ама много наясно какво прави.
                Така изглежда MAHLE бутало:


                Вижда се че е фрезовано. Това на снимката горе няма толкова остър ръб - ръба изголежда като на отливка. но може и да са сажди например. Затова е редно да се почистят.
                Интернет експлорър: Безплатно предоставян от Майкрософт тул за сваляне на браузер по избор.

                Коментар


                • #9
                  Със сигурност е фрезовано, ама те днес са отляли и фрезовали примерно 5000 такива бутала. На обиконвена фреза, при различни наклони и различни диаметри на леглата, бутало по бутало...това е садо-мазо за напреднали. Няма кой.
                  Съботата ми вървеше добре докато не осъзнах, че е понеделник.

                  Коментар


                  • #10
                    Фабрично фрезовано бре! Просто фабрично дофрезована отливка. На това ми мяза.
                    Интернет експлорър: Безплатно предоставян от Майкрософт тул за сваляне на браузер по избор.

                    Коментар


                    • santaclash
                      santaclash коментира
                      Редактиране на коментар
                      Не ме разбра. Идеята ми беше, че шансът това да го е правил допълнително извън завода някой, за да напасне примерно тия бутала към хода на точно тия клапани, като им направи фаски, е равен на нула. Прекалено сложно е.

                    • sparkybg
                      sparkybg коментира
                      Редактиране на коментар
                      Съгласен съм че надали някой ги е фрезовал след завода. Но всъщност изобщо не е чак толкова сложно, дори на обикновена архаична българска фреза - главата се върти с поглед за да докараш наклона, а останалото е само позициониране.

                    • sek.1
                      sek.1 коментира
                      Редактиране на коментар
                      Спарки горе рядко имаше седмица Пламен на МСто да не фрезова бутала . На такава машина или на Декел с маса която се позиционира до стотна на където ти е кеф тая операция я правиш за минути . Заводски направо си ги леят освободени за клапаните .
                      Последно редактирано от sek.1; 27-12-20, 09:36.

                  • #11
                    Само че това от снимката си го е фрезовал клапана, което не е повод за притеснение.В тези бутала има мат'рял и един-два ударили клапана не могат да ги трогнат.


                    "Знам, че леглата за лагерите трябва да са идеална постеля за самите лагери. Значи ли ,че трябва да се наплъстява и шлайфа тунелът?"
                    Въобще не залитай в такава посока.Изчистваш леглата на мотовилките и петите за основните лагери,ако ползваш старите лагери(тези от снимките са добре) внимаваш да не ги размениш.После смазваш обилно и стягаш по книжка, ако нямаш данните за стягане пиши.Изчисти главата и блока старателно и ги провери с луфтомерни пластини, може да минеш и без никакъв шлайф, писаниците по главата най-вероятно са от шлайфистите.Измери дължината на болтовете на главата.

                    Коментар


                    • #12
                      Първоначално публикуван от Kirilpm Преглед на мнение
                      Само че това от снимката си го е фрезовал клапана, което не е повод за притеснение.В тези бутала има мат'рял и един-два ударили клапана не могат да ги трогнат.


                      "Знам, че леглата за лагерите трябва да са идеална постеля за самите лагери. Значи ли ,че трябва да се наплъстява и шлайфа тунелът?"
                      Въобще не залитай в такава посока.Изчистваш леглата на мотовилките и петите за основните лагери,ако ползваш старите лагери(тези от снимките са добре) внимаваш да не ги размениш.После смазваш обилно и стягаш по книжка, ако нямаш данните за стягане пиши.Изчисти главата и блока старателно и ги провери с луфтомерни пластини, може да минеш и без никакъв шлайф, писаниците по главата най-вероятно са от шлайфистите.Измери дължината на болтовете на главата.
                      В началото ги пазех всеки лагер да си е на мястото, но като започнах да мия и видях следите от "износване" реших, че ще се сменят и ги смесих. Има време докато стигна до вала. Ще трябва да се разстържат цилиндрите първо, защото виждам не точно ръб отчетлив, а по-скоро изкривяване на отражението по дължина на цилиндъра. Като от крив прозорец на сграда.

                      Коментар


                      • #13
                        Предполагам че няма да се бръснеш в отражението от цилиндъра?Ако няма ръб, който закача на нокътя и няма деруги спокойно ще си кара още дълги години с едни нови сегменти.Ако си разменил лагерите и няма да ги сменяш имаш още един жокер - надписите на гърба им се отпечатват на капачките, по тях може да определиш кой къде е бил.При някой мотовилки лагерите откъм капачката са по-меки и това също е обозначено на гърба им.

                        Коментар


                        • #14
                          Първоначално публикуван от phant0maz Преглед на мнение

                          В началото ги пазех всеки лагер да си е на мястото, но като започнах да мия и видях следите от "износване" реших, че ще се сменят и ги смесих. Има време докато стигна до вала. Ще трябва да се разстържат цилиндрите първо, защото виждам не точно ръб отчетлив, а по-скоро изкривяване на отражението по дължина на цилиндъра. Като от крив прозорец на сграда.
                          Цилиндри се мерят. Или ако стои хонинга изобщо не се мерят, ами плясваш новите сегменти и забравяш. Иначе се правят глупости като даване на пари зАлудо за нови бутала, разстъргване, хонинговане, и понякога краен резултат по-лош от заварения, ако някой по веригата не си свърши работата като хората, което не е твърде голяма рядкост. При смяна на сегменти евентуално има смисъл само от леко финишно хонинговане за да сработят новите сегменти. При това се отделят 2-3 хилядни материал, така че цилиндъра практически си остава в норма.

                          Коронния номер е шлайфиста да ти иска буталото, за да шлайфа по него. И така се натрупват грешки и се кара по инерция за хлабината например. Накрая приключваш с хлабина или по-малка или по-голяма от заводската, особено ако някой инструмент по веригата е не до там калиброван, а и самото бутало не е направено с безкрайна точност.
                          Интернет експлорър: Безплатно предоставян от Майкрософт тул за сваляне на браузер по избор.

                          Коментар


                          • sparkybg
                            sparkybg коментира
                            Редактиране на коментар
                            Вероятно нищо няма да се разхлопа, ама нормите са писани с някаква цел, а и все ми се чини че е нормално шлайфиста да може да направи +/- 1 стотна. Щото иначе звучи малко като стругар, който да не може да направи +/- 1 десета.

                            За какво им е да правят бутала в класове през 1 стотна, ако всичкото това нямаше значение?

                          • Kirilpm
                            Kirilpm коментира
                            Редактиране на коментар
                            Основната причина да правят бутала през 1 стотна е тази, че в заводски условия много трудно и скъпо ще е всички бутала да са 96.00
                            Тези, които по някаква причина са се родили под този размер ще трябва да отидат за претопяване, съответно тези, които са точно на размера ще струват доста повече.

                            А шлайфиста(поне моя) иска буталата, за да не стане така, че той да ми даде блок с точно 96.05, а едно от буталата да стяга, понеже в живия живот нещата не винаги се случват като по книжка и сервизно ръководство.Работата с читави шлайфисти, стругари и фрезисти спестява много главоболия.

                          • sparkybg
                            sparkybg коментира
                            Редактиране на коментар
                            Всъщност според мен е точно обратното - да направиш бутало 95.97 - 95.98 (нормата за първи клас) или 95.98-96.99 (нормата за втори клас) е технологично елементарно, защото машината има контрол за износване на инструмента преди всяка операция и компенсира, а и смяната на една пласина на инструмент е елементарна и бърза, дори може да е автоматична. Далеч по-сложно/времеемко и съответно скъпо е да сменяш или пренастройваш инструмента за шлайфане/хонинговане на цилиндър през всяка стотна.

                            Зареждат всичко за втори клас, и като започнат да излизат достатъчна бройка цилиндри първи клас си прават сметката кога да спират машината и да пренастройват или сменат инструмента за шлайфане/хонинговане.

                            Но, това при бутала в заводски норми. Съгласен съм че като купиш афтърмаркет е редно поне да ги премериш и да преценяваш кое-що, най-малкото защото често няма особен избор за това какво да купиш и дали мкожеш да го върнеш.

                            Те даже и заводските ги омешват - на едни арабески обяснявах 2 дена че на челото на 4-те бутала трябва да пише едно и също и пак ми пратиха 2 по 2 с различна маркировка за тегло, за щастие съседен клас и попадащи в нормите за разлики в теглото за 4-те общо. Поне за класа диаметър парт номерата бяха различни, та не успяха и това да омотат.

                        • #15
                          Много се радвам, че повдигнах темата. Аз си представях, че всичко трябва да е абсолютно изпънато. А относно шлайфистите ,не се ли знаят като цяло местата където е сигурно, че се работи кадърно?

                          Това с отпечатъка на номера върху мотовилката е вярно, направи ми впечатление. С нокътя единствено усещам горния ръб, крайна част от цилиндъра, където семерингите не трият повърхността му и има нагар. Има следи от хонинговане , но се наблюдават и вертикални прави линии ако се плъсне светлина по стената.


                          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:132663178_332151414428267_2732062652214652460_n.jpg
Прегледи:1625
Размер:183.7 КБ
ID:6688672


                          А на втората снимка се вижда в горен ляв ъгъл пречупването на светлината, за което говорех.

                          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:132826089_495787081585475_5936953616036915364_n.jpg
Прегледи:1604
Размер:183.1 КБ
ID:6688673

                          Коментар

                          Активност за темата

                          Свий

                          В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                          Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                          Зареждам...
                          X