Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Въпроси за консумацията

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Въпроси за консумацията

    Макар че отдавна се боря с всякакви двигатели или по-скоро само ги тормозя, без много да се интересувам какво точно им причинявам има няколко въпроса, които терзаят любознанието ми и ето , че в този късен час сън не ми дават. Те касаят всякакви двигатели, не само мотори..Ако някой е провеждал експерименти или за него тези неща са ясни, моля да ги сподели, та дано ми върне спокойните нощи...

    1. Когато се спускам по наклон на скорост с работещ двигател, без да подавам газ, тече ли бензин в карбуратора и ако да, колкото на празен ход , повече или по-малко? И дали ако двигателят е с инжекцион има разлика?

    2. Да вземем някакъв среден мотор или кола - нито много мощен нито много слаб , със средно тегло, и т.н. и да кажем 25 градусов наклон дълъг примерно 2.5 км. Та въпроса ми е ако го изкачим с мотора със скорост, съответстваща на въртящия му момент, без да го мъчим и после се спуснем по инерция на изгасен двигател, дали ще изхарчи толкова бензин , колкото би изразходил за 5км. пробег на равно, пак с идеална икономична скорост?

    3. Има ли някой с преки наблюдения върху консумацията на машината си с различни октанови бензини. Ако сипя 100, а не 95, по-малко ли ще харчи мотора ми при еднакво темпо? Че ще върви повече знам от опит

    4. Ако е топло или студено, да кажем 0 градуса или 35 градуса Целзий влияе ли температурата на консумацията?

    5. Знам, че надморската височина влияе на горенето и съответно на скоростта..т.е. на 0м. се постига по-високата макс. скорост. Значи ли това , че горенето на 0 м. е по-ефективно и двигателя харчи по-малко?

    6. Ако седя 1 мин. на светофар с моята 1.6 кубикова колица, кое действие е по икономично- да изключа двигателя и да го запаля след минута или да го оставя да работи на празен ход? Истина ли е, че паленето харчи много бензин?

    Знам, че най-точно би било да си залепя моржски мустаци и да се направя на Мит Бастардс , или направо да им пиша, но може би някои от вас вече са го правили

  • #2
    До: Въпроси за консумацията

    Аз мога да ти отговоря на някои въпроси на теория, поне на това са ме учили.

    1. При карбуратора си тече бензина, няма как иначе, понеже така и така вакума от буталото засмуква бензин. Толкова колкото е на празен ход, клапата е затворена. При "инжекционите" (автомобилните) не се подава. Има датчик на дроселовата клапа, който отчита, че клапата е затворена, а другия датчик на маховика(примерно) отчита, че двигателя си се върти и се спира подаването на гориво.

    2. На теория, да. 1/2 от разстоянието на пълно натоварване, 1/2 нулев разход. Би трябвало ако разстоянието по равно е със същата дължина, а разхода е средния за колата да изгори същия бензин.

    3. При съвременните коли има автоматичен "октанкоректор". Спрямо детонациите, които има двигателя се измества предварението. Не би трябвало в случая да има разлика във вървенето. При мотора няма тази "екстра" и колкото е по нискооктанов бензина, толкова по-малко върви и повече харчи мотора.

    4. При всички случаи, да! При 0 градуса се налага да се впръсква повече гориво докато загрее двигателя, при карбуратора също.

    5.Ти сам си си отговорил. На 0м. въздуха е с по-голяма плътност.

    6. Ми на новите коли нали им слагат автоматика "STOP-GO", която върши тая работа вместо теб, така че би трябвало да има ефект. Щом всички го правят. При твоята кола, не. Най-много да си скапеш акумулатора и стартера от постоянното спиране и тръгване.
    Последно редактирано от BukToP; 02-01-09, 22:43. Причина: Допълнение...

    Коментар


    • #3
      До: Въпроси за консумацията

      iassen, това като IQ тест ли да го разбираме? Много от въпросите са зададени на които липсват много НО-та. Явно ще се развихри дебат тука. Ще се въздържа за някои отговори, но ще ти отговоря на въпрос 4 и 5. Те са индентични. Впрочем няма да ти давам отговор, сам си отговори.
      Гъстотата на въздуха е различна при 0 градуса и 35. Колкото е по студен, толкова е по-гъст. Следователно при студен засмукваш смес с повече въздух отколкото при горещ въздух. Същото е и при 0 надморска височина и при голяма надморска височина. Защо забраниха да се провеждат международни футболни мачове на голяма надморска височина.
      При въпрос 1 дали се спускаш или качваш, ако оборотите са ти равни, то разходът е един и същ. Сега, ако при спускане се увеличат оборотите поради въртящият момент който се предава от колелата, да ще ти смуче повече бензин. Относно икономичността м/у карбураторен и инжекционен ще има спорове колкото си искаш. Логично е инжекциона да е по-икономичен, но според мене ТИ можеш да контролираш карбуратора колко да ти подава докато инжекциона ти подава колкото е програмиран. Това е при условие, че твоята кола няма датрчик за спиране на горивото при определени условия.
      За №3 най-икономичен ти е двигателя ако използваш този бензин, който ти е предписала фабриката производител. Използвайки по-нисък или по-висок октан нарушава скоростта на горене и от там разходът се повишава.
      №6 е много относително, защото не казваш колко време стоиш на светофара. Ако е нормално стоене 15-20 секунди не си и струва да го гасиш, защото не само разходът при палене ще е проблемът, а и това, че "обливаш" цилиндрите с чист бензин, който измива маслото. Вади си изводите. Изключвам акумолатора и стартера като елемент от двигатела става въпрос за икономичност.

      Уупс Бъктоп е бил по-бърз от мене.
      Последно редактирано от spotbeam; 02-01-09, 23:48.

      Коментар


      • #4
        До: Въпроси за консумацията

        Да добавя,че повечето карбуратори спират подаването на гориво при принудителен празен ход
        Калин Владов,09РСПБЗН

        Коментар


        • #5
          До: Въпроси за консумацията

          1. Ако мотора е с карбуратор - да, тече, малко повече отколкото му е необходимо за работа на празен ход. Ако е инжекцион, би трябвало да спира горивото, поне при колите е така;
          2. Ще изхарчи повече при изкачване/слизане, отколкото при движение с равномерна скорост на равен участък;
          3. Ако наистина забелязваш разлика в мощността с различни бензини, това означава, че КПД на съответния бензин е по-голямо от на другия, т.е. при движение с една и съща скорост би трябвало да е по-икономичен. Но не и толкова, че да оправдае разликата в цената
          4. Да, температурата влияе на консумацията. По студен въздух = по-плътен въздух = повече кислород за единица обем = по-добро изгаряне = по-голяма икономичност при еднакви други обстоятелства;
          5. Логиката е същата, като при 4 - въздуха при 0м височина е по-плътен, поради повишеното налягане.
          6. По-икономично е да го изключиш, освен ако престоят ти не е по-малък от 7-8 сек. Обяснението е, стартерът харчи доволно количество ток, което после трябва да се възстанови от генератора, за което пък е нужно гориво.
          Не случайно новите БМВ-та гасят двигателя автоматично при престой, а при потегляне (с натискането на съединителя), го запалват. Освен това се стараят да зареждат акумулаторите си само при спускане и спиране (но пък тогава използват алтернатора на 100%). БМВ наричат тази система efficient dynamics, и с нея намаляват разхода с около 10% (най-ефективна е системата в условия на градско каране - сещай се защо ).

          Коментар


          • #6
            До: Въпроси за консумацията

            Малки поправки:

            1. Карбураторите след около 1980-та също спират бензина при спиране с двигател. Имат електронна или пневматична система за целта.

            2. Практически - при бензинови така се икономисва малко (2-10%). Двигателят работи (обикновено) най-икономично на 50-70% от максималната си мощност. Като изкачваш наклон, обикновено си в този интервал, а слизането е безплатно. Ако използваш толкова мощност на равно, значи караш много по-бързо отколкото по баира и за единица път все едно отива повече енергия.

            При дизелите такава икономия по наклон няма. Т.е. в дизелите тя е заложена конструктивно с липсата на дросел и се реализира във всички режими.

            6. Преди акумулатора ще загине стартерът. Stop/go се прави с друг вид стартери, а акумулаторите са същите.

            Коментар


            • #7
              До: Въпроси за консумацията

              Интересни въпроси , които терзаят доста хора(бензине си е пари все пак).Та:
              1.Спускане па наклон
              1.1.при карбураторни ДВГ-логиката е следната-спускаш по наклон без да подаваш газ при което ДВГ се развърта на 2500 об/мин(примерно).Не си подал газ , което значи че дроселовата клапа е затворена-т.е. през карбуратора преминава въздух който съответства на празен ход(би трябвало и разхода да е съответно същия).НО , много зависи от конкретната конструкция на карбуратора-при повечето автомобилни такива , има устройство наречено икономайзер(или май беше иконостат(едно от двете)-нямат нищо общо с икономия) което е предвидено да работи при голямо натоварване на ДВГ(т.е. подава допълнително бензин , освен основния),което в общи линии е допълнителна магистрала за гориво(която работи при свръх вакуум(подналягане)-както в твоя случай.Да не забравяме и смукача(въпреки че клапата не е задействана останалата част от конструкцията(отново допълнителна магистрала за гориво)работи).Така , че икономия на гориво няма(освен ако няма принудителен празен ход-това важи за автомобилите,при моторите не знам да има).Със сигурност има някаква разлика(не знам каква е ) , но при всички положения е пренебрежимо малка-сиреч при спускане по наклон без газ при 2500 об/мин,би трябвало консумацията да е приблизително същата , както при движение на равно с 2500 об/мин.При мотоциклетите (особено при скутерите) карбуратора е доста по-близко до "елементарния карбуратор" и там вече трябва да се види конкретната конструкция.
              ПП.Дори и да загасиш ДВГ,разхода се запазва(просто горивото излита сурово).Спасението е да врътнеш кранчето на резервоара,но хитрината ще сработи чак след като излети горивото от поплавковата камера-т.е. 0,5-1км и то при положение , че не си с вакуумно кранче-тогава няма спасение
              1.2.инжекцион-и при инжекциона не хваща дикиш(или поне като се замислям не би трябвало)-тъй като има доста конструкции,а пък и са сложни за обяснение,ще ти го кажа възможно най-кратко и достъпно-в двуцевката има датчик който мери качеството на изгорелите газове(ламбда сонда).В зависимост от количеството на неизгорелия бензин(СО) , тя увеличава или намалява количеството на горивото което се впръсква в ДВГ.Подавш "газ" , като променяш количеството на въздуха което влиза в двигателя(от там ламбда сондата донамества количеството на бензина според количеството на въздуха който си подал).Когато подадеш по-малко въздух от колкото му трябва на двигателя обикновено дроселовата клапа се отваря сама(под напора на вакуума) и съответно се врпъсква повече бензин.
              ПП.Тук не съм съвсем сигурен,нека ако греша някой да ме поправи.
              2.Не мога да ти дам точен отговор-тук според мен е въпрос на много тънка сметка
              3.Октановото число на бензина няма НИЩО ОБЩО С ВЪРВЕНЕТО И МОЩНОСТТА (иде реч разбира се за октаново число над това което препоръчва производителя). Ако мотора ти е вървял повече с по-високооктанов бензин,то най-вероятно е било защото бензина е бил по-качествен(с по малко боклуци и помии) , или защото си си внушил , а не заради октоновото число.По-високото октаново число предпазва бензина от детонации(нежелателно самозапалване на бензина преди ГМТ).Да си караш мотора с по-висококтанов бензин е безсмислено(най-добре е с това което дават по книга),но да го карааш с по-нискооктанов ,може да е вредно-двигателя се претоварва механично и топлинно(прилича на положение когато си подал по-голям аванс на запалването).
              4.Въпроса с температурата на въздуха е силно дискусионен-когато въздуха е с по-висока температура,по-добре се смесва с бензина(бензина по-лесно се изпарява и гориво-въздушната смес става по-хомогенна) от което се подобрява горенето в цилиндъра(от което пък се вдигат мощността и икономичността), НО топлия въздух е по-разреден и съответно ДВГ налапва по-малко количество ГВС от което пък падат мощността и икономичността!Така че трудно е да се каже кое е по-добре , ДВГ да се налапва с топъл въздух или със студен въздух. Всмукателния колектор на Голф2 и Голф3 се подгрява чрез антифриза(през колектора минава магистрала по която тече антифриз) с идеята да загрява постъпващата в двигателя ГВС.Но пък на много двигатели с турбо , въздуха се охлажда принудително чрез така наречения интеркулер(когато турбината или компресора сгъстяват постъпващия въздух той се загрява от самото сгъстяване).Предполагам , че това дали въздуха ще е топъл или студен е въпрос на конкретна конструкция или инженерно решение.
              5.Значи!
              При ниска надморска височина,въздуха в атмосферата е по "сгъстен" и като резултат ДВГ налапва по-голямо количество ГВС-от там се увеличава мощността и съответно икономичността(когато двигателя няма мощност , за да компенсираш натискаш/въртиш повече газта с което се увеличава и разхода).Много хора се заблуждават , че малките кубатури са по-икономични. Икономичността зависи главно от конструктивните качество на ДВГ , а не от кубатурата(разбира се огромните кубатури са изключение,но там става дума и за огромни коне).Бил съм свидетел как Вектра 1,6 дава разход колкото Вектра 2,0(двигателите и на двата автомобила бяха в съвсем прилично състояние).Между впрочем има двигател който става по-икономичен с увеличаване на надморската височина.Това е реактивния двигател.Той лапа най-много на морското равнище и доста по малко на 15 000м
              6.Естествено , че по-икономично ще е да го изключиш(но пък тогава на всяко палене си товариш стартера).Наистина двигателя при палена харчи страшно много , НО КОГАТО Е СТУДЕН-т.е. когато работи на смукач и то не при самото палене , а просто докато загрее(идеята на смукача е да подава допълнително количество бензин защото ДВГ е още студен и смесообразуването е силно затруднено-на обикновен език-бензина кондензира и става на капки ,а не на пАри).
              Надявам се да съм бил полезен,може да не съм бил изчерпателен , но изпускам Дакар.
              Леле , я дакъто съм писал колоко хора са отговорили!
              Последно редактирано от ЕМО; 02-01-09, 23:14. Причина: допълване
              Това на снимката естествено не съм аз.Обикновено тия изпълнения ги правя без да искам!


              "... ние ще направим това не защото е лесно , а защото е трудно! "
              Джон Кенеди

              Коментар


              • #8
                До: Въпроси за консумацията

                Аз мисля, че за да се стигне до един точен и обоснован отговор въпросите трябва да се конкретизират с граници и параметри. Така всеки ще намери отклонение и АКО.

                Коментар


                • #9
                  До: Въпроси за консумацията

                  Първоначално публикуван от spotbeam Преглед на мнение
                  Аз мисля, че за да се стигне до един точен и обоснован отговор въпросите трябва да се конкретизират с граници и параметри. Така всеки ще намери отклонение и АКО.
                  Абсолютно съм съгласен!!!
                  Тази тема май ще заприличе на оная за спускането по хлъзгав наклон.
                  Във въпросите има страшно много условности!
                  Това на снимката естествено не съм аз.Обикновено тия изпълнения ги правя без да искам!


                  "... ние ще направим това не защото е лесно , а защото е трудно! "
                  Джон Кенеди

                  Коментар


                  • #10
                    До: Въпроси за консумацията

                    Първоначално публикуван от ЕМО Преглед на мнение
                    1.2.инжекцион-и при инжекциона не хваща дикиш(или поне като се замислям не би трябвало)-тъй като има доста конструкции,а пък и са сложни за обяснение,ще ти го кажа възможно най-кратко и достъпно-в двуцевката има датчик който мери качеството на изгорелите газове(ламбда сонда).В зависимост от нивото на неизгорелия бензин(СО) , тя увеличава или намалява количеството на горивото което се впръсква в ДВГ.Подавш се "газ" , като променяш количеството на въздуха което влиза в двигателя(от там ламбда сондата донамества количеството на бензина според количеството на въздуха който си подал).Когато подадеш по-малко въздух от колкото му трябва на двигателя обикновено дроселовата клапа се отваря сама(под напора на вакуума) и съответно се врпъсква повече бензин.
                    ПП.Тук не съм съвсем сигурен,нека ако греша някой да ме поправи.
                    Определено бъркаш
                    Инжекциона просто спира горивото, ако педала на газта не е натиснат, а оборотите на двигателя са над 1500. Тогава се влиза в режим на ППХ (принудителен празен ход). Освен това дроселовата клапа не се отваря сама (въпреки, че при ППХ по-големия вакуум засмуква малко повече въздух, отколкото при ПХ, и затова в по-горното ми мнение казах, че разхода при ППХ при карбураторите е малко по-висок, отколкото при ПХ).

                    Относно т.4 - отново бъркаш - за съжаление карбуратора смесва гориво-въздушната смес в определени пропорции (обем към обем). Само че, когато въздухът е топъл, или надморската височина е голяма (ефекта е един и същ), въздухът е по-разреден, т.е. в единица обем има по-малко кислород. По-малко кислород означава по-неефективно изгаряне на горивото, т.е. по-голям разход.
                    Относно затоплянето на входящият въздух - не само голфовете го имат . Но доколкото знам, притокът на топъл въздух се регулира от една клапа, която пък се отваря само при студен двигател.

                    Коментар


                    • #11
                      До: Въпроси за консумацията

                      Благодаря за отговорите, придобих представа какво се случва, макар и да има някои разминавания, поне ще си минавам спокойно през Ярема за Самоков (:

                      Извинявайте ако въпросите ми са недостатъчно уточнени и предразполагат към спорове в частни случаи, не е умишлено. Също не искам и никой да тествам за IQ. Просто както намекнах в увода съм от групата, които карат без да се замислят какво ги движи, но ето че и на такива като мен кризата им поставя въпроси. : ) Добре , че има технически грамотни хора, които да ни отговорят направо : ))

                      Мерси

                      Коментар


                      • #12
                        До: Въпроси за консумацията

                        Първоначално публикуван от ACCELERATOR Преглед на мнение
                        Относно т.4 - отново бъркаш - за съжаление карбуратора смесва гориво-въздушната смес в определени пропорции (обем към обем). Само че, когато въздухът е топъл, или надморската височина е голяма (ефекта е един и същ), въздухът е по-разреден, т.е. в единица обем има по-малко кислород. По-малко кислород означава по-неефективно изгаряне на горивото, т.е. по-голям разход.
                        Да! Прав си и в двата случая. За инжекциона поначало не бях сигурен(въпреки че на 190-ката дроселовата клапа можеш да я натиснеш с ръка и да се отвори-май че е на нещо като пружина), а за разредения въздух-наистина обема е същия , но кислорода е по-малко.

                        RE: Ясен-Единственото от което се страхувам е дали бензина ще ми стигне до следващата бензиностанция.Сам знаеш , че разхода зависи много повече от терена , от колкото от разни сметки.
                        Поздрави!
                        Това на снимката естествено не съм аз.Обикновено тия изпълнения ги правя без да искам!


                        "... ние ще направим това не защото е лесно , а защото е трудно! "
                        Джон Кенеди

                        Коментар


                        • #13
                          До: Въпроси за консумацията

                          Сега всичко е съвсем ясно

                          Коментар


                          • #14
                            До: Въпроси за консумацията

                            При спускане по наклон карбураторите пускат по-малко(дори не пускат) бензин отколкото на празен ход.Ако някой е карал кола със закачен вакуммер ще знае че е така.Дроселната клапа при загасен двигател е напълно затворена(както и при спускане),но в момента на палене и на празен ход тя вече е отворена съвсем малко.
                            П.С.Един прост тест:
                            При спускане,без подадена газ изключвам контакта.
                            -при карбураторите не се усеща разлика в спирачното усилие на мотора с контакт и без.(няма горене)
                            -при сегашната ми моноинжекция-като махна контакта колата намаля повече,моя извод е има горене
                            Последно редактирано от joe007; 03-01-09, 11:32. Причина: грешка
                            Единственото сигурно нещо е, че нищо не е сигурно.

                            Коментар


                            • #15
                              До: Въпроси за консумацията

                              Първоначално публикуван от ЕМО Преглед на мнение
                              .....въпреки че на 190-ката дроселовата клапа можеш да я натиснеш с ръка и да се отвори-май че е на нещо като пружина......
                              Колега, не ти са ясни нещата. Това, което натискаш на 190-ката изобщо не е дроселовата клапа! Тази клапа е част от системата за дозиране на впръскваното гориво. При по-новите с-ми за впръскване за тази цел има дебитомер, но при W201 с-мата за впръскване е К-Jetronic (КЕ- при по-новите), демек "механичен инжекцион" и всичко е на механичен (механично-електронен) принцип.

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X