Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Потоци, колектори ... задачка?

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Потоци, колектори ... задачка?

    Като ми писне от всичко и малко по малко се чопля с една системка за "домашен" компютър за ДВГ. Със запалителната система съм почти готов, обаче имам известни колебания за инжекцията. Един от въпросите, на който нещо не мога да намеря точен отговор е следния:

    Кога реално спира движението на въздушния поток в смукателния колектор на един стандартен 4 тактов бензинов двигател? Имам предвид в такт засмукване. И някой има ли реално изпълнима в домашни (е ... малко повече от домашни, но все пак) условия, как може да се премери най-лесно скоростта на движение на потока в различните моменти от работата на двигателя?

    Идеята е да се определи максимално точно момента, в който ижекторите е по-добре да спрат с подаването на горивото, вместо да го плескат по стените на колектора. Да, знам, че по-елеметарните инжекционни системи изобщо не се съобразяват с това и пак си работят. И все пак.
    Завършил съм ДВГ, но нещо не си спомням някой да си е правил труда да обяснява чак в такива подробности. Пък и по него време учителите не бяха съвсем наясно като какво е това чудо компютърно управляваната система за впръскване на гориво.
    И да, учил съм динамика на флуидите, теоретично би трябвало да мога да го сметна, но само като си помисля колко променливи има в уравнението и ми се отщява. Още повече, като се добави принудително пълнене (турбина, компресор - не е важно), задачката става ... хм... прекалено интересна
    А да, знам, че има и разни неща като Мегаскуърт, но колкото повече опознавам Меги-те, толкова повече не ме кефят, а професионалните тунигови компютри - едно, че не са ми по джоба, друго че в тях няма нищо, с което да не мога да се справя и сам.

    От друга страна - разполагам с достатъчно бърз запомнящ осцилоскоп, понязнайвам едно-друго за процесори, АЦП-та и прочее благинки и затова си мисля, че ще е по-лесно (и със сигурност по-точно) да премеря измененията в скоростта на потока, отколкото да се мъча да ги смятам.
    Обаче не ми идва никаква разумна идея какво да забия за датчик? Първо се сетих за 2 датчика за налягане с тръба на Вентури, но никак не ми се ще да правя допълнителни стеснения по тръбите, а от там нататък просто се лагнах и нищо друго не можах да измисля

    Нещото трябва да в достатъчно бързо, за да реагира на всички промени, да е достатъчно здраво, за да не го търся после по цилиндрите, да има достатъчно широк температурен диапазон, да не се скапе от евентуални безнинови пари и да не струва една чанта пари.
    Една-две дупки по колекторите ги преживявам без да се замисля, но нови колектори само заради едното мерене не ми се правят.
    О879 342 54О Не си пъхайте пръстите където ви падне, не са чак толкова много...

  • #2
    От: Потоци, колектори ... задачка?

    Всмукателният колектор е обем, а клапаните - източник на пулсации. Цялото трябва да се разглежда като резонаторна кутия и това ще ти усложни сметките за потоците. На едната от колите имам два допълнителни резонаторни обема в колектора, които се управляват от два клапана, които отварят и затварят тези обеми според оборотите и натоварването на двигателя. Всичко е предварително измерено и вкарано в картата на компа, защото няма допълнителни датчици, освен стандартните - MAP, MAF... Освен това има и VVT клапани на двата разпределителни вала за всмукателните клапани и целият този гювеч подозирам че работи заедно с инжекторите и електрическия тротъл контрол без жило на газта.

    Коментар


    • #3
      От: Потоци, колектори ... задачка?

      Нищо не разбрах. Искаш да мериш кога спира потока в колектора?
      Ако е така ще те изненадам. Никога не спира.
      "...колко ли скучен ми би бил живота без мотоциклета и без прекрасното, истинско усещане за Пътя..." - Бат Димо - R.I.P.

      Коментар


      • #4
        От: Потоци, колектори ... задачка?

        Не разбрах само защо ти е нужно да мериш скорост на потока.
        Другото ... ще те занимавам и аз с моите глупости.
        Кольо "Дупетата вървят и с мастика... "

        Ясен Супер Модератор: "Абе при мене как не увисва?" "хм, представих си Багера по бельо."

        Коментар


        • #5
          От: Потоци, колектори ... задачка?

          Обаче не ми идва никаква разумна идея какво да забия за датчик? Първо се сетих за 2 датчика за налягане с тръба на Вентури, но никак не ми се ще да правя допълнителни стеснения по тръбите, а от там нататък просто се лагнах и нищо друго не можах да измисля
          Доколкото мога да си представя работата на четирицилиндров двигател въздушният поток във всмукателния колектор не спира. Прекъсва според положението на всмукателните клапани на определен цилиндър. Потока може да се измери със стандартен air mass meter като предварително трябва да се калибрира към осцилоскоп примерно. Всички съвременни двигатели с впръскване имат такъв сензор след въздушния филтър. Друг дебитомер за въздух не се сещам да е лесно приложим. Дебита на въздуха през колектора с достатъчна точност за определени обороти на двигателя може да се сметне, като се приеме, че е постоянен.
          Глупости вършат умните хора, за останалите това е ежедневие.

          Пияният е винаги по-щедър от трезвеният... питайте катаджиите...

          Коментар


          • #6
            От: Потоци, колектори ... задачка?

            Първоначално публикуван от Джамбазов Преглед на мнение
            Нищо не разбрах. Искаш да мериш кога спира потока в колектора?
            Ако е така ще те изненадам. Никога не спира.
            На стандартен колектор,не спира,ако е със дросели и филтри на всеки цилиндър,потока е пулсиращ.
            Единственото което ми идва наум за измерване на потока,е да набучиш ел мотор четков със турбинка като на сешоар и да следиш напреженията които призвежда.Не знам защо ти е притрябвало да знаеш каква е скороста на потока,а и според мен няма смисъл.Каква е целта на задачата,икономия или повече мощност?Това червеното от аватара,е 1,6 асматик,със дросели валове,мега и куп други щуротии,на дино дава 250н/м и 204-205кс.
            Вива: Което само доказва, че земята е била плоска, преди да я намотаят на глобус...

            Коментар


            • #7
              От: Потоци, колектори ... задачка?

              Нещо ми се мъти в главата за датчик на разпределителния вал. Този датчик служи като отправна точка за момента в който трябва да се подаде искра и да се запали горивото. И до там. Ако развием малко идеята - от разпределителния вал може да се вземе информация и за ъгъла в който се затварят клапаните. Този ъгъл може да си го премериш статично. Ако искаш слагаш още един датчик на разпределителния вал който ти казва кога се затварят клапаните. Ако не искаш - микроконтролерът изчислява след колко милисекунди ще се затворят клапаните. В зависимост от оборотите. И така можеш да уловиш момента в който се затварят всмукателните клапани. Затворен клапан - няма въздушен поток. Затваряме съответния инжектор. От друга страна - ако мериш дебит или налягане на входящия въздух винаги ще имаш грешка - поради инертността на налягането. Клапанът може да е затворен обаче преразпределението на налягането във обема на всмукателния колектор продължава и може да ти излъже датчика че още има въздушен поток. Също трябва да се отчита каква инертност има самият датчик.

              Коментар


              • #8
                От: Потоци, колектори ... задачка?

                Нищо не вдянах от тази питанка? Да отговаряш на ............. въпрос то си е еее... .
                Така- прозрачен колектор,импулсен оцветител и високоскоростна камера,изчисляване по маркери.

                Коментар


                • #9
                  От: Потоци, колектори ... задачка?

                  Тефчо, задачата се решава с микрофони и подобни бързодействащи датчици на налягане. Получаваш времевия профил на налягането и по него отсъждаш за движението. Вентурита няма да ти свършат работа поради девет причини.

                  А всъщност е достатъчно да погледнеш картинката за въртящ момент срещу обороти на конкретния двигател, за да разбереш каквото ти трябва. Еле па ако имаш и диаграмата на РВ.

                  Плюс това, плискането по стените на колектора всъщност не ти е враг. Това дава време и топлина на бензина да се изпари и така да успее да се посмеси с въздуха. Полза от твоята идея да впръскаш бензина "навреме", ако изобщо има, тя е в ниските и студени режими на двигателя. Тогава така и така изпаряването става чак при такта на сгъстяването. В тези режими можеш да вместиш впръскванията (те ще са достатъчно кратки) малко след затварянето на изпускателния клапан. На топло ще предпочиташ да си пръснал върху горещия клапан и колектор предварително, а в по-високите режими все едно ще пръскаш достатъчно дълго време за да не ти стигне такта на всмукване.

                  Коментар


                  • #10
                    От: Потоци, колектори ... задачка?

                    Повечето от вас са ме разбрали, въпреки леко тъпото обяснение от моя страна.

                    Дали бензина започва да се изпарява чак при сгъстяването - не съм сигурен. Особено на турбиниран двигател. Там температурата на въздуха би трябвало да помага доста на тая работа, поне когато турбината духне на сериозно.

                    А изобщо струва ли си заигравката с по-прецизно управление на момента на впръскване - не знам, това се опитвам да разбера. Знам, че и най-простия ШИМ с паралелно навързани инжектори върши работа (има и заводски изпълнения на този принцип и то не малко, за моноинжекциите да не говорим), но ми прави впечатление, че по-хитрите двигатели не ги правят така.

                    И най-вече ми е тъпо, че всъщност не знам какво точно се случва Все трябва да има някакъв елементарен датчик, който да свърши работа...

                    Относно оцветяването и камерите - мина ми през ума да пусна едно конче отгоре и една камера отдолу да го снима накъде ходи, но никак не съм сигурен, че ще ми стигнат финансите за високоскоростна камера, способна да направи поне един читав кадър на милисекунда. Бързичко си е
                    О879 342 54О Не си пъхайте пръстите където ви падне, не са чак толкова много...

                    Коментар


                    • #11
                      От: Потоци, колектори ... задачка?

                      Не се надявай да го направиш по прецизно от заводското в домашни условия. В раличните режими ти трябват различни неща.като намесим различните горива, качество на въздуха и още куп глупости и става мисия невъзможна за сам човек. Аз добре настроена мега за всички режими не съм виждал колкото и да ме убеждават.
                      "...колко ли скучен ми би бил живота без мотоциклета и без прекрасното, истинско усещане за Пътя..." - Бат Димо - R.I.P.

                      Коментар


                      • #12
                        От: Потоци, колектори ... задачка?

                        Някой системи /не знам кои, мисля че мазда ги прави тези щуротии/ в някои режими /не знам в кои/ запаралелват 4-те инжектора и пръскат заедно. Също не ми е ясно защо го прават, за по голям дебит или?
                        Човешко е да се греши... Но това че грешиш, още не означава, че си станал ЧОВЕК!

                        "Когато някой не може да направи нещо, поради недостатък на сили, той вини за това случая."

                        Коментар


                        • #13
                          От: Потоци, колектори ... задачка?

                          Първоначално публикуван от tef4o Преглед на мнение
                          ...
                          Дали бензина започва да се изпарява чак при сгъстяването - не съм сигурен. Особено на турбиниран двигател. Там температурата на въздуха би трябвало да помага доста на тая работа, поне когато турбината духне на сериозно.

                          А изобщо струва ли си заигравката с по-прецизно управление на момента на впръскване - не знам, това се опитвам да разбера. Знам, че и най-простия ШИМ с паралелно навързани инжектори върши работа (има и заводски изпълнения на този принцип и то не малко, за моноинжекциите да не говорим), но ми прави впечатление, че по-хитрите двигатели не ги правят така.
                          ...
                          Относно оцветяването и камерите - мина ми през ума да пусна едно конче отгоре и една камера отдолу да го снима накъде ходи, но никак не съм сигурен, че ще ми стигнат финансите за високоскоростна камера, способна да направи поне един читав кадър на милисекунда. Бързичко си е
                          При турбинираните двигатели бензинът не знам кога се изпарява, но там колкото по-късно, толкова по-добре, поне в режимите с високо налягане.
                          Дали си струва заигравката - според мен си струва, а и я правят.
                          Високоскоростна камера за периодичен процес се прави доволно лесно - със стробоскопни средства (да знаеш, че белите диоди никак не ги бива по бързото мигане).

                          Първоначално публикуван от Джамбазов Преглед на мнение
                          Не се надявай да го направиш по прецизно от заводското в домашни условия. В раличните режими ти трябват различни неща.като намесим различните горива, качество на въздуха и още куп глупости и става мисия невъзможна за сам човек. Аз добре настроена мега за всички режими не съм виждал колкото и да ме убеждават.
                          Няма и да видиш. Мегаскуирт още по уговорка тотално неглижират доста важни работи, главно за да могат да се оправят с останалите. Все пак контролерът е универсален. Потребителите на това чудо пък в общия случай се интересуват от POWAAAA и неглижират още повече неща.

                          Неща, по-прецизни от заводските се правят (то някои заводски просто си реват за това), ама не с готови китове които се правят за всички възможни коли на света със съответния компромис.

                          Първоначално публикуван от s_s1 Преглед на мнение
                          Някой системи /не знам кои, мисля че мазда ги прави тези щуротии/ в някои режими /не знам в кои/ запаралелват 4-те инжектора и пръскат заедно. Също не ми е ясно защо го прават, за по голям дебит или?
                          На най-старите инжекционни системи това им е единствения режим. На по-новите - аварийния (като изгубят сигнала от РВ). Дебитът няма как да стане по-голям, ама се губи точността при дозиране и възможността да дозираш различно на различните цилиндри. Отделно че вместо веднъж на два оборота всеки инжектор трябва да отвори и затвори два пъти на един оборот (за 4-цил. двигател) и във високите режими може да не му стигне бързодействието. Ама за авариен режим става.

                          Коментар


                          • #14
                            От: Потоци, колектори ... задачка?

                            Първоначално публикуван от Джамбазов Преглед на мнение
                            Не се надявай да го направиш по прецизно от заводското в домашни условия. В раличните режими ти трябват различни неща.като намесим различните горива, качество на въздуха и още куп глупости и става мисия невъзможна за сам човек. Аз добре настроена мега за всички режими не съм виждал колкото и да ме убеждават.
                            Имам бледа идея какво е заводска лаборатория, та нямам такива илюзии. А перфектно настроена Мега на всички режими вероятно няма и да видиш по две основни причини: първо, че фината настройка е адски скъпо удоволствие, второ че самата идея на Мега-та е малко по-друга - максимално евтин и максиално универсален компютър. Не знам само що ти го обяснявам, като го знаеш по-добре от мен това

                            Светльо, системи има всякакви. Като започнеш от "Всички дюзи на една жичка" в комбинация с прост ШИМ и завършиш с натоварените до краен предел системи на съвременните скъпарски возила със спортен уклон.
                            Все пак при масовото производство, освен всичко друго се гони и цена, а цената на процесорната техника се качва прогресивно назад във времето. За възможностите пък да не говорим. Просто е безсмислено да сравняваш едно 8086 с кое да е съвременно 32 битово DSP. Като добавиш и разликата във възможностите и цената на останалата част от електрониката и веднага разбираш, че конструкторите са взимали не малко компромисни решения. Не защото са глупави, просто "това е имало на мегдана".

                            Както и да е, по темата "защо и въобще" може да се спори до безкрайност, но не беше това въпроса. МОже да се абстрахираме от самата идея за инжекцион и задачката да се сведе до измерване на характеристиките на пулсиращ въздушен поток на терсене място Въпроса е как да стане най-лесно.
                            Изкушавам се да мушна един тензодатчик напреки на тръбата, но имам известни съмнения, че духне ли турбината и тензорезисторите ще си отидат на момента. Или поне ще започнат да лъжат здраво. Върти ми се из главата, че ако тензодатчика е извън тръбата, а към него се закрепи някаква пластинка, която да е вътре, може и да стане... ще се опитам да го драсна набързо.

                            П.П. Ясне ме е изпреварил
                            О879 342 54О Не си пъхайте пръстите където ви падне, не са чак толкова много...

                            Коментар


                            • #15
                              От: Потоци, колектори ... задачка?

                              Добре де ... я виж един ултразвуков въздухомер от някакво старо джапанско возило, само не знам до колко е бърз. Поне може да му променяш резонаторните камери както намериш за добре.
                              Според мен си струва да се опита с висока дискретизация.

                              Натиснете снимката за да я уголемите

Име:W01331679553MEA.JPG
Прегледи:1
Размер:237.1 КБ
ID:5560253


                              Натиснете снимката за да я уголемите

Име:MAM-41029-UT-700-Map.jpg
Прегледи:1
Размер:62.1 КБ
ID:5560254

                              На това само се променя дължината на "тръбичките" за да се нагласи според двигателя.
                              При теб си мисля, че трябва да са максимално къси, за да мериш.

                              Има още един модел, но нещо не мога да го изкопам.

                              Те го ... което си е същото, само да знаеш какво да търсиш по моргите. И повече от 10-20 лева не давай ...
                              На никой не му трябва ... просто не се разваля ...

                              Натиснете снимката за да я уголемите

Име:IMG_2222.jpg
Прегледи:1
Размер:28.9 КБ
ID:5560255
                              Последно редактирано от CarTest™; 03-02-14, 09:57.
                              Кольо "Дупетата вървят и с мастика... "

                              Ясен Супер Модератор: "Абе при мене как не увисва?" "хм, представих си Багера по бельо."

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X