Темата е продиктувана от едно Питане. Понеже не намерих нещо дето да е описан процеса, реших да пиша аз. Мислех, че ще стане по-кратко, ама общо взето не е.
И така. Какво е детонационно горене и има ли почва у нас?
Първо „Какво представлява горенето?“. Горенето на въглеводородно гориво е окислителен процес, при който въглеродът и водородът се съединяват с кислорода от въздуха. Преди да се случи това обаче, изходните вещества преминават през верига междинни реакции (предпламенни процеси). Скоростта на тези процеси зависи от много неща (температура, налягане, хомогенност на гориво-въздушната смес). От скоростта на реакциите при ниски температури (1000К), се определя самовъзпламеняването и детонационното горене (различни неща са, да не се бъркат), а при висока температура (1500 К и повече)-скоростта на разпространение на пламъка. Тук няма да се спирам на самовъзпламеняването. Ще кажа само, че процеса започва вследствие на нагряване на цялото количество горивна смес.
Това горното за да добиете обща представа, какво се случва при горенето.
Сега „Какво представлява детонационното горене?“. Процеса на горене НЕ протича нормално. Същественото тук е следното. Процеса започва, като нормален процес на горене. Повишаването на температурата на сместа води до увеличаване на обема и налягането и. При това положение в най-отдалечената част поради прекомерно повишаване на температурата и налягането, предпламенните реакции завършват преди фронта на пламъка да е достигнал до там. Тази част от сместта се самозапалва и изгаря взривно. Поради именно взривното изгаряне се получават и ударни вълни. Ударните вълни се движат със скорост от порядъка на 1500 до 2000 м/с. Този именно процес на горене с мигновено самозапалване, съпроводен с локално нарастване на температурата и налягането съпроводен с образуването на ударни вълни се нарича детонационно горене. Тъй като обема на горивната камера е много малък, ударните вълни удряйки се в стените на цилиндъра, буталото и цилиндровата глава предизвикват вибрации. Тези именно вибрации външно се проявяват, като метално чукане. Ударните вълни също така уплътняват към стените на цилиндъра продуктите на горенето, което води до повишаване на топлоотвеждането, температурата на частите се повишава и двигателят прегрява.
Така че, относно горецитираната тема. Двигателя не прегрява заради намалено мазане. Причините са други.
Дано съм полезен за някой.
Поздрави.
И така. Какво е детонационно горене и има ли почва у нас?
Първо „Какво представлява горенето?“. Горенето на въглеводородно гориво е окислителен процес, при който въглеродът и водородът се съединяват с кислорода от въздуха. Преди да се случи това обаче, изходните вещества преминават през верига междинни реакции (предпламенни процеси). Скоростта на тези процеси зависи от много неща (температура, налягане, хомогенност на гориво-въздушната смес). От скоростта на реакциите при ниски температури (1000К), се определя самовъзпламеняването и детонационното горене (различни неща са, да не се бъркат), а при висока температура (1500 К и повече)-скоростта на разпространение на пламъка. Тук няма да се спирам на самовъзпламеняването. Ще кажа само, че процеса започва вследствие на нагряване на цялото количество горивна смес.
Това горното за да добиете обща представа, какво се случва при горенето.
Сега „Какво представлява детонационното горене?“. Процеса на горене НЕ протича нормално. Същественото тук е следното. Процеса започва, като нормален процес на горене. Повишаването на температурата на сместа води до увеличаване на обема и налягането и. При това положение в най-отдалечената част поради прекомерно повишаване на температурата и налягането, предпламенните реакции завършват преди фронта на пламъка да е достигнал до там. Тази част от сместта се самозапалва и изгаря взривно. Поради именно взривното изгаряне се получават и ударни вълни. Ударните вълни се движат със скорост от порядъка на 1500 до 2000 м/с. Този именно процес на горене с мигновено самозапалване, съпроводен с локално нарастване на температурата и налягането съпроводен с образуването на ударни вълни се нарича детонационно горене. Тъй като обема на горивната камера е много малък, ударните вълни удряйки се в стените на цилиндъра, буталото и цилиндровата глава предизвикват вибрации. Тези именно вибрации външно се проявяват, като метално чукане. Ударните вълни също така уплътняват към стените на цилиндъра продуктите на горенето, което води до повишаване на топлоотвеждането, температурата на частите се повишава и двигателят прегрява.
Така че, относно горецитираната тема. Двигателя не прегрява заради намалено мазане. Причините са други.
Дано съм полезен за някой.
Поздрави.
Коментар