Така се случи, че няпоследък честичко ми се налага да се заигравам с това чудо на техниката - нок-сензора.
С две думи, ако някой не знае какво е: грубо казано, микрофон, който е монтиран някъде по блока. При възникване на детонации, компа на мотора разбира че се е поолял с "аванса" и връща обратно.
Ако датчика е съвсем скапан, компа (ECU) обикновено се усеща, че има проблем, светва чек-а и нататък си кара наизуст, тоест в не най-добрия възможен режим.
По-лошото е, ако датчика скапан малко, тоест уж работи, ама... не съвсем. Тези, които се занимават с ремонти, особено от по-отдавна, със сигурност са виждали какво може да причини силно изместен "аванс" - нагризани бутала (буквално), странни дупки по главата, а по някога и по-лошо, може да се стигне до трошене и кривене.
Повишения разход на гориво и влошената динамика - едно на ръка.
Сега, по-интересния момент. Слагаме газова. Обаче пропан-бутана (или каквато там гняз продават по газстанциите) няма склонноста на бензина да детонира за щяло и нещяло. И компа започва да навърта едни бесни аванси, дори и при изправен нок-сензор. А ако нок-а е леко скапан, става страшно. Имах възможността оня ден да го наблюдавам на мъника на жената. При по-сериозно натоварване, въпреки, че е на газ, така започва да "чука аванса", че чак се притесних дали ще се приберем на собствен ход. На бензин въобще гасне.
Разгеле, моторчето е безумно кораво, изтрая ме за пореден път, само дето разхода на газ от нормалните 8-9 отиде на 13, а динамиката - като на прегрял Трабант.
От друга страна, когато всичко си е наред, никъде нищо не тропа. Имах възможността да разглобя двигател, каран 70-80 х.км. само на газ - никакви поражение, всичко е като ново ... доколкото може да е като ново на около 300 хилки.
Та се чудя следното: до каква степен често чуваните оплаквания, че съвременните двигатели не понасяли газ и прочее глупости (изключвам моторите с директно впръскване, там играта е друга), се дължат на градски легенди, доколко на калпави газаджий и/или собственици и доколко може да се отразява неправилната работа на компа, в следствие на неточна информация от нок-сензора? Струва ли си заигравката с някакъв коректор? Не, че към момента ми е много ясен като какъв трябва да е, но ако има проблем, се намира и решение
С две думи, ако някой не знае какво е: грубо казано, микрофон, който е монтиран някъде по блока. При възникване на детонации, компа на мотора разбира че се е поолял с "аванса" и връща обратно.
Ако датчика е съвсем скапан, компа (ECU) обикновено се усеща, че има проблем, светва чек-а и нататък си кара наизуст, тоест в не най-добрия възможен режим.
По-лошото е, ако датчика скапан малко, тоест уж работи, ама... не съвсем. Тези, които се занимават с ремонти, особено от по-отдавна, със сигурност са виждали какво може да причини силно изместен "аванс" - нагризани бутала (буквално), странни дупки по главата, а по някога и по-лошо, може да се стигне до трошене и кривене.
Повишения разход на гориво и влошената динамика - едно на ръка.
Сега, по-интересния момент. Слагаме газова. Обаче пропан-бутана (или каквато там гняз продават по газстанциите) няма склонноста на бензина да детонира за щяло и нещяло. И компа започва да навърта едни бесни аванси, дори и при изправен нок-сензор. А ако нок-а е леко скапан, става страшно. Имах възможността оня ден да го наблюдавам на мъника на жената. При по-сериозно натоварване, въпреки, че е на газ, така започва да "чука аванса", че чак се притесних дали ще се приберем на собствен ход. На бензин въобще гасне.
Разгеле, моторчето е безумно кораво, изтрая ме за пореден път, само дето разхода на газ от нормалните 8-9 отиде на 13, а динамиката - като на прегрял Трабант.
От друга страна, когато всичко си е наред, никъде нищо не тропа. Имах възможността да разглобя двигател, каран 70-80 х.км. само на газ - никакви поражение, всичко е като ново ... доколкото може да е като ново на около 300 хилки.
Та се чудя следното: до каква степен често чуваните оплаквания, че съвременните двигатели не понасяли газ и прочее глупости (изключвам моторите с директно впръскване, там играта е друга), се дължат на градски легенди, доколко на калпави газаджий и/или собственици и доколко може да се отразява неправилната работа на компа, в следствие на неточна информация от нок-сензора? Струва ли си заигравката с някакъв коректор? Не, че към момента ми е много ясен като какъв трябва да е, но ако има проблем, се намира и решение

Коментар