Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Разсмисли относно knock-sensor и LPG

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Разсмисли относно knock-sensor и LPG

    Така се случи, че няпоследък честичко ми се налага да се заигравам с това чудо на техниката - нок-сензора.
    С две думи, ако някой не знае какво е: грубо казано, микрофон, който е монтиран някъде по блока. При възникване на детонации, компа на мотора разбира че се е поолял с "аванса" и връща обратно.

    Ако датчика е съвсем скапан, компа (ECU) обикновено се усеща, че има проблем, светва чек-а и нататък си кара наизуст, тоест в не най-добрия възможен режим.
    По-лошото е, ако датчика скапан малко, тоест уж работи, ама... не съвсем. Тези, които се занимават с ремонти, особено от по-отдавна, със сигурност са виждали какво може да причини силно изместен "аванс" - нагризани бутала (буквално), странни дупки по главата, а по някога и по-лошо, може да се стигне до трошене и кривене.
    Повишения разход на гориво и влошената динамика - едно на ръка.

    Сега, по-интересния момент. Слагаме газова. Обаче пропан-бутана (или каквато там гняз продават по газстанциите) няма склонноста на бензина да детонира за щяло и нещяло. И компа започва да навърта едни бесни аванси, дори и при изправен нок-сензор. А ако нок-а е леко скапан, става страшно. Имах възможността оня ден да го наблюдавам на мъника на жената. При по-сериозно натоварване, въпреки, че е на газ, така започва да "чука аванса", че чак се притесних дали ще се приберем на собствен ход. На бензин въобще гасне.
    Разгеле, моторчето е безумно кораво, изтрая ме за пореден път, само дето разхода на газ от нормалните 8-9 отиде на 13, а динамиката - като на прегрял Трабант.

    От друга страна, когато всичко си е наред, никъде нищо не тропа. Имах възможността да разглобя двигател, каран 70-80 х.км. само на газ - никакви поражение, всичко е като ново ... доколкото може да е като ново на около 300 хилки.

    Та се чудя следното: до каква степен често чуваните оплаквания, че съвременните двигатели не понасяли газ и прочее глупости (изключвам моторите с директно впръскване, там играта е друга), се дължат на градски легенди, доколко на калпави газаджий и/или собственици и доколко може да се отразява неправилната работа на компа, в следствие на неточна информация от нок-сензора? Струва ли си заигравката с някакъв коректор? Не, че към момента ми е много ясен като какъв трябва да е, но ако има проблем, се намира и решение
    О879 342 54О Не си пъхайте пръстите където ви падне, не са чак толкова много...

  • #2
    От: Разсмисли относно knock-sensor и LPG

    Първоначално публикуван от tef4o Преглед на мнение
    пропан-бутана (или каквато там гняз продават по газстанциите) няма склонноста на бензина да детонира за щяло и нещяло
    Ей това твърдение се явява градска легенда и от него тръгват проблемите в разсъждението. Някога е било вярно - когато газта е била екзотична алтернатива на бензина А-86, но отдавна не е така. Първо, най-калпазанския бензин отдавна е 95 и второ, рафинериите, особено лятно време, съвсем се скръндзят при смесването и наблягат на по-евтиния бутан (октаново число 85).

    А с аванса и динамиката има една друга гадостичка. Нок-сензорът би трябвало да опази двигателя от всякакви измислици, които му дават да яде, но той не може да съчини оптимална карта на запалването за съответното гориво. А оптималният аванс на пропан-бутана за различните режими е различен. Така че си струва заигравката с коректора.

    Най-общо, за режими под максималния въртящ момент, газовите горива работят добре с по-голям аванс от на бензин, а за по-високите режими - с по-малък аванс от на бензин. Ако ги уцелиш, можеш да постигнеш значително подобрение и на динамиката, и на разхода.

    Коментар


    • #3
      От: Разсмисли относно knock-sensor и LPG

      Първоначално публикуван от tef4o Преглед на мнение
      И компа започва да навърта едни бесни аванси, дори и при изправен нок-сензор. А ако нок-а е леко скапан, става страшно. Имах възможността оня ден да го наблюдавам на мъника на жената. При по-сериозно натоварване, въпреки, че е на газ, така започва да "чука аванса", че чак се притесних дали ще се приберем на собствен ход. На бензин въобще гасне.
      А ти как установи, че е авансът? Единственият обективен начин е включен OBD-четец.
      Да не би да е нещо друго?

      Коментар


      • #4
        От: Разсмисли относно knock-sensor и LPG

        @Паджеровод: меренето е лесно, засичал съм го и със стробоскоп и с друга мерилка (процесорче следи датчиците и бройка градусите), резултата е практически еднакъв. При напълно изправен автомобил, естествено, аванса не отива в космоса, какъвто е случая с нашия мъник, но определено си мърда нагоре. Нищо лошо, то и без това си трябва малко повечеко, но ... колко повечко? Дали не бяга прекалено? И други подобни въпроси, на които засега не знам отговора, просто нямам достатъчно коли под ръка, за да направя достатъчно много замервания. Затова и питам
        примерно, на старото ми Мицубиши никога, ама никога не съм имал подобни проблеми. Като заредя някоя по-фалшива газ, 3 до 5 минути върви малко спънато, след което компа си се самонагласяше (прави си карта и още как), чек-а си загася и всичко е цветя и рози ... освен ако газта не е радикално боклучава, тогава вече нищо не помага.
        на сегашното тая екстра със самообучението я няма и си личи.
        А че на нашата специално не е само нок-а, то е ясно, датчика за абсолютно налягане също дава лека грешка, която помага, но това е частен случай.

        @Ясен: относно детонациите на газ и бензин ... мммм .... моите наблюдения са други. За сверка, винаги може да врътнеш делкото на УАЗ-ката и да я зашпилиш по някой баир. И ако на газ започне да "причуква" по-рано от на бензин, значи по вашия край продават много различен бензин от при нас. Не се заяждам, правих си и такъв експеримент наскоро.

        Това, че в различните режими аванса трябва да е различен в посока противоположна на бензина - не го знаех, но пък обяснява някои нередности, които се случиха при последния ни експеримент (за него - отделна тема). Ако си попадал на по-конкретна информация, ще съм благодарен да споделиш малко повече, че както писах и на друго място - експериментите проба-грешка излизат твърде скъпи
        Иначе ... карта може да се направи. Някой хубав ден, като ми остане време, ще си довърша започнатата играчка (външен регулатор на предварението) ... ако не окотя мотора преди това, разбира се
        О879 342 54О Не си пъхайте пръстите където ви падне, не са чак толкова много...

        Коментар


        • #5
          От: Разсмисли относно knock-sensor и LPG

          Първоначално публикуван от tef4o Преглед на мнение
          ...
          Самообучаване е възможно по качество на сместа (гориво/въздух). По аванс - само ако имаш обратна връзка по въртящ момент. Някой хибрид може и да може. Всичко останало е в областта на добрите намерения - в компютъра има карта за "идеалния" бензин (такъв който никога не детонира в този двигател), направена на диностенд. Нок-сензорът позволява на двигателя да заобикаля опасните режими, в които картата го вкарва, като го заредиш не с идеалния, а с каквото има.
          Делкото на Ужаската и да го въртя, и да не го въртя, детонации няма как да докарам, защото отдавна няма подходящи за целта горива. Така че се настройва да върви добре и толкова. Виж, на убитата вече Нива нещата бяха съвсем ясни - детонация само във високите режими, само на пропан-бутан. Ако врътнеш делкото назад - мъка при потегляне, но нагоре върви добре. На бензин - имаше оптимално положение на делкото, а накъдето и да го врътнеш, влошаваше всички режими наведнъж.

          Заключение - външният регулатор е хубаво нещо, но на настройка подлежи само експериментално. И като правиш експериментите - не се учудвай, че високите режими излизат наопаки. Те са си така.

          Коментар


          • #6
            От: Разсмисли относно knock-sensor и LPG

            Привет съфорумци, чета първия пост на колегата tef4o и си мисля дали детонациите му не са предизвикани от силно обедняваща смес във високите обороти? Бедната смес (до колкото знам) е много по-податлива на детонационно горене, а евентуално повреден кнок сензор би създавал проблеми във всякакви обороти и натоварвания.

            Коментар


            • #7
              От: Разсмисли относно knock-sensor и LPG

              Това, че бедната смес детонирала по-лесно е вярно, ама главно за бензина. При газовите горива ефектът е много слаб, ако изобщо го има.

              Коментар


              • #8
                От: Разсмисли относно knock-sensor и LPG

                Със сигурност бедната смес детонира по-лесно, и на бензин и на газ, проверено на сбствен гръб. Не ми е останало време да се занимая по-внимателно с въпроса, имам идея кое как да стане, включително и това, за което Ясен спомена по-рано - направо нова карта на запалването, само дето пустото време не стига до никъде ... засега поне.
                О879 342 54О Не си пъхайте пръстите където ви падне, не са чак толкова много...

                Коментар


                • #9
                  От: Разсмисли относно knock-sensor и LPG

                  Днес ми даде грешка P0328: Knock Sensor 1 Circuit High Input (Bank 1 or Single Sensor) реших да видя за какво иде реч и попаднах на тая тема,интересно че досега никога не ми е давал тази грешка,даже не беше отчел а я регистрираше като непотвърдена,понеже имаше три непотвърдени светна чека !
                  Galloper 2 Exceed 1998 2.5 TDI .Kia Ceed 2009 1.4 CVVT .Ford Connect 1.8 TDCI 90 hp 2010
                  Kawasaki Versys 650 2008 Suzuki 600 DUCATO 3.L 180 hp. и други
                  Анатолий Пейчинов o8875о9815
                  https://dvrbg.com/

                  Коментар

                  Активност за темата

                  Свий

                  В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                  Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                  Зареждам...
                  X