Наскоро се замислих какво ли би станало ако някой погрешка зареди пропан-бутан в метанова уредба. Имам съвсем бегла представа от начина на действие на двата изпарителя (даже не знам при метана дали се нарича изпарител).
Доколкото знам при пропана изпарителя намаля налягането от 10-12 атмосфери на течния пропан до атмосферно налягане на газообразен пропан. Това е ендотермичен процес и затова изпарителя се затопля с антифриза от системата.
При метана нямаме фазово превръщане - само компресиран газ и не съм сигурен дали изпарителя му изисква антифриз. Разликата в налягането тук е доста по-голяма - от 300 атмосфери до атмосферно налягане.
Та се замислям - ако се изработи метанов изпарител с антифризна циркулация през него, дали не би могъл да работи и с двата газа. Плюсовете са ясни. Явно има нещо, което пречи това да е направено досега, и затова пускам темата.
Доколкото знам при пропана изпарителя намаля налягането от 10-12 атмосфери на течния пропан до атмосферно налягане на газообразен пропан. Това е ендотермичен процес и затова изпарителя се затопля с антифриза от системата.
При метана нямаме фазово превръщане - само компресиран газ и не съм сигурен дали изпарителя му изисква антифриз. Разликата в налягането тук е доста по-голяма - от 300 атмосфери до атмосферно налягане.
Та се замислям - ако се изработи метанов изпарител с антифризна циркулация през него, дали не би могъл да работи и с двата газа. Плюсовете са ясни. Явно има нещо, което пречи това да е направено досега, и затова пускам темата.
Коментар