Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Удължаване живота на нормален и възстановяване на “издъхнал” акумулатор

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Удължаване живота на нормален и възстановяване на “издъхнал” акумулатор

    Ето една публикация, дето може да от полза за някой,



    Удължаване живота на нормален и възстановяване на “издъхнал” акумулатор
    Както споменахме и нов акумулатор може да бъде съсипан за кратко време независимо от марката му. На своята кола авторът е използвал само български акумулатори и ги е сменял не по-рано от 8-10-годишна работа, без да му “изневеряват”. Сега ще ви разкажем за някои периодични грижи, които поддържат висок капацитет на батерията или пък предотвратяват преждевременното й изхвърляне.

    Отстраняване на лека сулфатизация (тренировъчен цикъл)

    При разреждане плочите на акумулатора се покриват с дребнозърнест оловен сулфат, който при зареждане отново се преобразува в активна маса.
    При ненормална експлоатация и неправилно поддържане на акумулатора (главно при продължително управляване в градски условия без периодично дозареждане, ниско ниво на електролита, повреда на реле-регулатора на напрежението, дълбоко разреждане на акумулатора) по активната маса на плочите се образуват едри кристали оловен сулфат. Те запушват порите й и не позволяват на електролита да проникне в нея. Акумулаторът започва бързо да “пада”. Тези кристали не могат да бъдат премахнати по време на зареждането. Капацитетът на акумулатора намалява и той бързо “пада”.
    За да се отстрани лекото сулфатизиране на плочите, поне веднъж на 6 месеца трябва да се провежда т. нар. тренировъчен цикъл.
    Акумулаторът се зарежда и след това се включва за разреждане през специално устройство или през консуматор, чиято мощност е такава, че през него протича ток, равен или по-малък на или от капацитета на батерията. За 55-амперчасова батерия - около 5 ампера. С други думи, ако нямате специално разрядно устройство, към акумулатора може да включите една лампа за фар.
    Спадането на напрежението на батерията по време на разреждането се следи с волтметър или мултицет. Отначало е много бавно, но стигне ли напрежението до 11,0 волта (дванадесетволтова батерия), то започва бързо да намалява. От този момент напрежението трябва да се следи непрекъснато, тъй като в никакъв случай не бива да се оставя да спадне под минимума 10,5 волта, под който батерията започва да се разрушава. При достигане на тази долна граница устройството или лампата се изключват.
    След това акумулаторът веднага се зарежда повторно. Ако не се е получил достатъчно добър ефект, например напрежението и гъстотата не са се повдигнали достатъчно, тренировъчният цикъл може да се повтори и потрети.

    Десулфатизация (нов “живот”) на акумулатора

    Ако акумулаторът въпреки честите му зареждания не осигурява добро пускане на двигателя, не бързайте да купувате нов. Има начини за премахване на едрокристалния сулфат, (судфатизацията), когато образуването му все пак е в по-ранен стадий. Ще се спрем на най-достъпния от тях.

    Зареденият доколкото е възможно акумулатор се включва за разреждане както при провеждане на тренировъчен цикъл. След като напрежението спадне до допустимия минимум, капачките се свалят и електролитът се изсипва до капка в чист широк пластмасов съд, например леген. После акумулаторът се почиства от протеклия по външната му повърхност електролит. Клетките се промиват няколко пъти с дестилирана вода, като акумулаторът се разклаща енергично. Отначало излиза мътилка, но постепенно водата се поизбистря бавно. Често са нужни не по-малко от 30-40 часа, за да се повиши гъстотата на електролита до желаната 1,15 г/см3.
    Важното е, че благодарение на тази десулфатизация повърхността и порите на активната маса са вече “отпушени”. Ако няма друга нанесена вреда, например изкривени и дадени “накъсо” плочи, вероятно акумулаторът ще ви служи още дълго време.

  • #2
    До: Удължаване живота на нормален и възстановяване на “издъхнал” акумулатор

    Върху по-съвременните акумулатори (от преди 4-5 години) този метод няма да помогне. Тази "мътилка" която излиза е утайка от паднала от електродите активна маса. Попаднала върху погрешния електрод, даже в малки количества, тя предизвиква усилен саморазряд. Ефектът го има и върху по-старите акумулатори, но е по-слаб. Освен това, никой няма да върне активната маса обратно на плочите, за да очакваме от акумулатора обичайният му капацитет.

    Максимумът, който може да се направи върху относително нов, но сулфатиран акумулатор, е да се зарежда много бавно - примерно, 2 седмици с ток 0.5 А за 75А.ч акумулатор. Ако и това не помогне, акумулаторът е за скрап. Ако е известно, че е замръзвал или пък кипял 1-2 часа от презареждане с 16-18 волта от алтернатора, акумулаторът е направо за скрап.

    Коментар


    • #3
      До: Каssеу

      Колега, считам написаното от Вас за доста полезно. Акумулаторът като всяка батерия, вкл. тези на по-старите мобилни телефони, има нужда от такава "гимнастика". Моля, само да допълните, след промивката с вода - какво се сипва в акумулатора? Нов разтвор или това от легена? И каква следва да е гъстотата?
      Още един въпрос: Как се проверява изправен ли е алтернатора, освен меренето на напрежение при включени консуматори?
      Благодаря!
      По-добре късно, отколкото по-късно.

      Коментар


      • #4
        До: Удължаване живота на нормален и възстановяване на “издъхнал” акумулатор

        Тая гимнастика с промиването съм я правил преди години. Имаше известен положителен ефект за около 6 месеца или малко повече. После акумулаторът умря от веднъж-излизам една сутрин и .... ни вопъл, ни стон.
        "Законите са много хубаво нещо, ама когато важат само за другите..."
        Неизвестен мъдрец

        Коментар


        • #5
          До: Удължаване живота на нормален и възстановяване на “издъхнал” акумулатор

          Първоначално публикуван от kuzdov Преглед на мнение
          Тая гимнастика с промиването съм я правил преди години. Имаше известен положителен ефект за около 6 месеца или малко повече. После акумулаторът умря от веднъж-излизам една сутрин и .... ни вопъл, ни стон.

          Доста стара тема, но полезна.


          Да си кажа и аз моето мнение:
          За частично сулфатизиран акумулатор може да помогне 1-2 цикъла разряд-заряд.Частичното загубване на капацитета може да се дължи повече престояване на склад или съхраняване на разреден акумулатор продължително време.Това се получава през много студена зима.Ясно е защо.
          За 50 процента-може да се опита промивка,но след 2-3 пъти промивка /и повече/ излиза ли пак чернилка,- скраб.При това положение активната маса е паднала на дъното и няма кой да я върне...Освен това тя дава и голям саморазряд.
          За над 50 процента спадане на капацитета-няма да говорим.
          С една дума- хвалете старото, ползвайте новото.
          На старо само вино и ракия.
          Който може,го може. Който не може,не може....

          Коментар


          • #6
            До: Удължаване живота на нормален и възстановяване на “издъхнал” акумулатор

            Това което го пише колегата някъде го е прочел и поснал тук.Но ако започнете да изливате еликтролита ще ви остане само с гимнастиката.Аз съм го правил няколко пъти и не сам оспял да съживя такъв мъртвец така че най-добре си вземете нов .

            Коментар


            • #7
              До: Каssеу

              Първоначално публикуван от Жоро Преглед на мнение
              какво се сипва в акумулатора
              Дестилирана вода! Пазиш оригиналния разтвор. Него ще сипеш след два-три цикъла с вода. Така се оправят нови (неизползвани) или ползвани много кратко.
              За проверка на генератора - защо ти трябва друг начин?
              Lancia Delta HF Integrale Evolucione

              Коментар


              • #8
                До: Удължаване живота на нормален и възстановяване на “издъхнал” акумулатор

                А дали няма да е по-добре да се закупи нов електролит. Когато закупувах едно акумулаторче 6-7ач за един мотоциклет ми наляха в една кутийка електролит и ми казаха да си разпечатам акумулатора и да си го заредя (налея).
                А как стои въпроса с възстановяването на "необслужваемите" акумулатори? Питам защото с моята VARTA silver правя близо 6 години и в студените сутрини колата запалва на 9 волта, когато стартера върти, а преди бе около 10.8 - 11.2 волта. А при температури над 5-6 градуса си пали без никакви ядове - като нов (11 волта).

                Коментар


                • #9
                  До: Удължаване живота на нормален и възстановяване на “издъхнал” акумулатор

                  Нищо не правим с нов електролит. Въпросът не е да имаме сярна киселина в разтвора, а да махнем сулфата от плочите.

                  Сухо-заредените акумулатори са друго. Те си се пускат така в употреба. Съхраняват се без електролит, за да траят по-дълго.

                  6 годишен акумулатор е нормално да се прави на важен. Не всички живеят толкова дълго. Първо ще е понижено напрежението под товар, после ще спре да пали на студено, а после и на топло.

                  Коментар


                  • #10
                    До: Удължаване живота на нормален и възстановяване на “издъхнал” акумулатор

                    Стойността на един среден акомулатор е около 100-150-200 лв за по марковите.Среден живот 4-5 години- тази сума разбита за годините служба става доста пренебрежима за да си позволим да рискуваме да останем без ток в най необходимото време.
                    Авиационен акомулатор 12 САМ 28 разделен на две за да дава 12 волта има на един автомобил живот 10-12 години и то след като е бракуван за авиацията.Но един нов такъв струва 500-600 евро ,а сега може и повече.

                    Коментар


                    • #11
                      До: Удължаване живота на нормален и възстановяване на “издъхнал” акумулатор

                      Здравей те.Преди известно време и аз е пробвах тая операция с промивката на не съмсем умрял акумулатор.Но след операция"спасение"съмсем издъхна и отидох в магазина изръсих се 200лв и отгоре и оборудвах пасат-чето си с новичко Босче.Дано да помогне на някой тая промивка,че в тая криза как се отделят пари за нов акумулатор. Лек ден на всички и сполуки в начинанията
                      Кой каквото си надроби,това ще сърба!!!

                      Kia Sorento 3.5 V6

                      Коментар


                      • #12
                        До: Удължаване живота на нормален и възстановяване на “издъхнал” акумулатор

                        Здравейте. Един начин за удължаване живота на акумулатора е зареждане по метода "заряд-разряд". Батерията може да се зарежда с ток с големина до 80% от капацитета на акумулатора, но за време не повече от 2 часа, поради механични проблеми. Самият процес се състои от последователни цикли на заряд и последващ разряд на батерията, като се спазват следните съотношения: Време на заряд 300 сек, време на разряд 20 сек. разрядния ток е 1/5 от тока на заряд. И така до пълно зареждане на батерията.
                        Лично аз зареждам с 10А и разреждам съответно с 2А, а цикличността е постигната с таймер 555.
                        При този метод газоотделянето е минимално, загряването е минимално (42 градуса C е температура, която не е желателно да се надвишава), сулфатизацията постепенно се премахва, увеличава се капацитета на акумулатора, увеличава се живота му. Но всичко това, само ако редовно се поддържа акумулатора. И това е много стар метод на зареждане, не откривам топлата вода
                        А за необслужваемите батерии... прибелят ли оченце, стават само за едно място.

                        Коментар


                        • #13
                          До: Удължаване живота на нормален и възстановяване на “издъхнал” акумулатор

                          Първоначално публикуван от krasipet Преглед на мнение
                          ... И това е много стар метод на зареждане, не откривам топлата вода
                          А за необслужваемите батерии... прибелят ли оченце, стават само за едно място.
                          Да, методът е стар, но не е за оловни батерии. Описан е в някоя от съседните теми.

                          Необслужваемите батерии са значително по-лесни - отварят се внимателно и им се долива вода. Почват да се държат като обслужваеми, но изкарват още един гаранционен срок.

                          Коментар


                          • #14
                            До: Удължаване живота на нормален и възстановяване на “издъхнал” акумулатор

                            Тук се сещам за една приказка:
                            "-Ракия или вино, дядо попе?"
                            "- И бира сине, и бира!"
                            Не знам за кои други типове става, но за стартерни оловно-кисели акумулатори съм сигурен.

                            Коментар


                            • #15
                              До: Удължаване живота на нормален и възстановяване на “издъхнал” акумулатор

                              А как се убеди, че е по-добро от обикновено зареждане с постоянен ток?

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X