Както всичката останала техника за битова употреба, така и руските двигатели за лодка без изключение са "дялани с теслата" или по скоро с топора. Като двигател са ненадеждни, морално остарели и доста "лакоми". Не може обаче да се отрече, че механичната им част (ботуша), с някои изключения е проста и непретенциозна. На всичко отгоре и частите, с които е изградена са евтини, стандартни и достъпни- лагери, семеринги, уплътнения и т.н. Както те, така и западните двигатели(с малки изключения) имат един основен недостатък- водно охлаждане, чието слабо място е гумената крилчатка на водната помпа. Преди около 2 месеца два Ветерока в период от 2-3 дни дадоха фира поради тази причина. Нямаше да си правя труда, ако на единия не бях сменил крилчатката преди няма и година. Просто превъртя спрямо бронзовата втулка. Освен това читав западен четиритактов двигател за лодка под 1000лв трудно се намира(нова селва 4 к.с. е близо 2000лв.) Мой приятел, който се занимава с малогабаритна селскостопанска техника ми подариха американски двигател от сенокосачка с вертикален колянов вал briggs & stratton - 6 к.с., който е с въздушно охлаждане. И тъй, като имам в наличност 3 бр. двигатели Ветерок+ 1 оборудван ботуш/долната част,без двигателя/, един унгарски двигател от 50-те години на миналия век - Будай - и един Вихър-25 к.с.- всички с някакъв проблем- по голям или по малък, стартирах проект на приспособяване на американския четиритактов двигател на руския ботуш. В руският Гугъл има много добра информация за тези хибриди, както и необходимите части.( shop.motodog.ru/veterok8.html ). Без значение дали е Хонда, briggs & stratton или някоя китайска имитация всички имат еднакъв фланец за закрепване към косачката или агрегата. На всичко отгоре намерих за 30 лв. още един двигател briggs & stratton -5,5 к.с. с вертикален колянов вал. Поразрових се из сайтовете в Интернет за тези двигатели и се оказа, че в диапазона 3-7 к.с. американската фирма произвежда 2 двигателя, но ги комплектува с различни карбуратори или по точно с различни размери жигльори. Така 3, 3,5 ,4 и 4,5 к.с. е един вид двигател, а 5, 5,5, 6 и 6,5(някъде се среща и 6,75) к.с. е друг вид двигател.
И така проекта го стартирах в края на април по две направления. Първото е пълна профилактика на двигателя. Разбира се може да се купи и нов на цена около 400-500 лв., но смисъла на проекта е да не се влагат много средства. Профилактиката включваше- престъргване на изходната шийка на коляновия вал и присъеденяването към края му на резба-16х1,25 на "камък"(Вложка) от гидория ,удължена, среден размер-9,3 мм(не се сещам за инчовия размер) четириграм - размер 12 мм . Закупих я нова от складовете на т.н. Руски пазар в Пловдив за 3 лв. стругарската услуга ми струваше 10 лв.. Тази операция се наложи поради факта, че дебелата 22 мм шийка на вала беше поизкривена, защото косачката е добарала остатък от железобетонен кол в тревата и коляновия вал трябваше да се скъси и поизправи. Торсионният вал на ботуша в горната си част е престърган на мястото на шлиците, скъсен е с около 30 мм и на около 30 мм е направена резба 8х1, на която е навита 30-40 мм дебела "гайка" от шестограм стомана 45 с вътрешна резба. Така куплирането на двигателя с долната част е като вкарването на глух ключ в 2-3 сантиметрова гайка Разбира се тези размери могат да варират в зависимост от дебелината на плочката-адаптер между двигателя и ботуша. Освен това се шлайфаха клапаните и се провериха размерите и луфтовете на буталото и мотовилката. Този вид двигатели са на втулки, а не на лагери, и според информацията в Интернет при добра грижа са практически вечни. Други предимства е че са икономични до 250 гр бензин на киловат(1,36 к.с.), което прави под литър на час, докато на Ветерока му дават 4 до 6 литра на час.Освен това е четиритактов , едноцилиндров и много просто устроен. Захващането на двигателя към долната част(ботуша) е с три болта, което предполага качване и сваляне за 15-20 минути. Като недостатъци могат да се посочат- по голям шум при работа и максимални 3500 оборота при пълна газ срещу 5500 на Ветерока.
По второто направление- пълна профилактика на долната част(ботуш) на двигателя на лодката. Първото е смяната на всички лагери и семеринги( 2 бр.6201, 1бр 6205, 1бр 6203, 1бр, 7203 конусени и семеринги 12х26х7 и 16х35х7) .Освен това поради корозията при всички случаи са наранени повърхностите на металните валове при семерингите, което значи смяна на валовете. Изходите са- нови-по възможност от неръждавейка- има ги в руски и украински сайтове (outboard.com.ua ) на цена около 9- 10 долара за бройка. Аз обаче закупих калибрирана неръждаема стомана ф-14 и ф-16- по около 10 лв на метър. За още 30 лв стругар ми направи два комплекта оси за 2 двигателя - торсионна-дълга около 47 см и гребна(на перката) около 17 -18 см. Смисълът на това нещо е да се направят практически вечни, заедно със семерингите и лагерите.
И така днес 18 май осите са готови, двигателя още има за доправяне, външните части на ботуша ги подготвям за грундиране в черен цвят, лагерите са закупени-качествени - без капсуловка, за да може маслото свободно да ги смазва. Освен това братушките ми подсказаха една добра идея- в чашката на семеринга на гребния вал да се сложи още един семеринг (има място) - да станат два един след друг- за по голяма сигурност. Първият е с размери 16х35х7, а втория след престъргване на чашката трябва да е 16х 37 или 38 х7. Аз днес поръчах семеринги 16х37х7. Така се гарантира водонепропускаемост към долната част на ботуша.
За сега толкова, но до няколко дни ще кача снимки с отделните етапи на работа по проекта.
И така проекта го стартирах в края на април по две направления. Първото е пълна профилактика на двигателя. Разбира се може да се купи и нов на цена около 400-500 лв., но смисъла на проекта е да не се влагат много средства. Профилактиката включваше- престъргване на изходната шийка на коляновия вал и присъеденяването към края му на резба-16х1,25 на "камък"(Вложка) от гидория ,удължена, среден размер-9,3 мм(не се сещам за инчовия размер) четириграм - размер 12 мм . Закупих я нова от складовете на т.н. Руски пазар в Пловдив за 3 лв. стругарската услуга ми струваше 10 лв.. Тази операция се наложи поради факта, че дебелата 22 мм шийка на вала беше поизкривена, защото косачката е добарала остатък от железобетонен кол в тревата и коляновия вал трябваше да се скъси и поизправи. Торсионният вал на ботуша в горната си част е престърган на мястото на шлиците, скъсен е с около 30 мм и на около 30 мм е направена резба 8х1, на която е навита 30-40 мм дебела "гайка" от шестограм стомана 45 с вътрешна резба. Така куплирането на двигателя с долната част е като вкарването на глух ключ в 2-3 сантиметрова гайка Разбира се тези размери могат да варират в зависимост от дебелината на плочката-адаптер между двигателя и ботуша. Освен това се шлайфаха клапаните и се провериха размерите и луфтовете на буталото и мотовилката. Този вид двигатели са на втулки, а не на лагери, и според информацията в Интернет при добра грижа са практически вечни. Други предимства е че са икономични до 250 гр бензин на киловат(1,36 к.с.), което прави под литър на час, докато на Ветерока му дават 4 до 6 литра на час.Освен това е четиритактов , едноцилиндров и много просто устроен. Захващането на двигателя към долната част(ботуша) е с три болта, което предполага качване и сваляне за 15-20 минути. Като недостатъци могат да се посочат- по голям шум при работа и максимални 3500 оборота при пълна газ срещу 5500 на Ветерока.
По второто направление- пълна профилактика на долната част(ботуш) на двигателя на лодката. Първото е смяната на всички лагери и семеринги( 2 бр.6201, 1бр 6205, 1бр 6203, 1бр, 7203 конусени и семеринги 12х26х7 и 16х35х7) .Освен това поради корозията при всички случаи са наранени повърхностите на металните валове при семерингите, което значи смяна на валовете. Изходите са- нови-по възможност от неръждавейка- има ги в руски и украински сайтове (outboard.com.ua ) на цена около 9- 10 долара за бройка. Аз обаче закупих калибрирана неръждаема стомана ф-14 и ф-16- по около 10 лв на метър. За още 30 лв стругар ми направи два комплекта оси за 2 двигателя - торсионна-дълга около 47 см и гребна(на перката) около 17 -18 см. Смисълът на това нещо е да се направят практически вечни, заедно със семерингите и лагерите.
И така днес 18 май осите са готови, двигателя още има за доправяне, външните части на ботуша ги подготвям за грундиране в черен цвят, лагерите са закупени-качествени - без капсуловка, за да може маслото свободно да ги смазва. Освен това братушките ми подсказаха една добра идея- в чашката на семеринга на гребния вал да се сложи още един семеринг (има място) - да станат два един след друг- за по голяма сигурност. Първият е с размери 16х35х7, а втория след престъргване на чашката трябва да е 16х 37 или 38 х7. Аз днес поръчах семеринги 16х37х7. Така се гарантира водонепропускаемост към долната част на ботуша.
За сега толкова, но до няколко дни ще кача снимки с отделните етапи на работа по проекта.
Коментар