Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Неделен Моряк : Човек зад борда – MOB „Man Overboard“

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Неделен Моряк : Човек зад борда – MOB „Man Overboard“

    С настоящата рубрика "Неделен Моряк" ще качвам статии, книги, публикации и всичко което може да бъде полезно
    при подготовката на ентусиаста моряк . От поддръжката на плавателните съдове до личната безопасност на екипажа и пасажерите на борда.
    Разбира се с уговорката ,че не откриваме топлата вода и колелото, а ще споделим и припомним утвърдени и наложили се от опита и
    времето практики и правила.


    Старите моряци имат една приказка:

    - Всички беди в морето започват на брега...
    При подготовката за плаване винаги трябва да проверяваме спасителните средства с които разполагаме на борда, както индивидуалните
    /спасителни ризи, кръгове, подкови, обезопасителни колани/, така и груповите/ спасителния сал/.
    Предпазни мерки:
    • Предпазните перила /леери/ трябва да обграждат отвсякъде палубата. Краищата им трябва да бъдат свързани с проволка или бързо откачащи се ленти, така че да можете да ги срежете или откачите, ако трябва да извадите човек от водата.
    • Обработете всички хлъзгави повърхности с боя срещу пързаляне или ги покрийте с грапави ленти.
    • Използвайте обезопасителни колани, когато времето е лошо и нощем. Уверете се, че са захванати за здрави части от оборудването.
    • Монтирайте подходящи приспособления за захващане на обезопасителните колани в близост до изхода на помещението, както и от двете страни на кабината, така че да можете да се предвижвате по цялата дължина на плавателният съд, без да е необходимо да се откачвате.
    • Носете подходящо защитно облекло и спасителна жилетка, за предпочитане снабдена с отразителна лента, и лампичка.

    Не забравяйте, че ако паднете зад борда нощем или в лошо време, вероятността да не се качите отново е голяма.
    • Дръжте необходимото за вашата сигурност оборудване под ръка, за да е готово за незабавна употреба.

    Спасителен кръг / пояс, подкова/ оборудван с:
    • Автоматична светлина – най-ефективен се смята немигащият лъч.

    Указателен буй оборудван с флаг на височина 2м. от водата, който ще помогне да се маркира мястото на спасителния кръг.
    Непотъващо въже / хвъргало/ може да е необходимо в бурно море, ако е трудно да се приближите до човека във водата.


    Тренирайте редовно ситуация ,, Човек зад борда” – това може да правите, като използвате стар фендер /кранец/ или
    плаваща възглавница за симулиране на паднал зад борда човек.


    Действия :

    Когато откриете, че имате човек зад борда, най важното е да не изпадате в паника!
    • Ако човекът зад борда е завързан с осигурителен колан /или въже/,

    Спрете веднага плавателния съд и издърпайте човека с помощта на въжето.


    • Ако сте добре подготвени и сте тренирали редовно ситуацията, веднага ще разберете как да реагирате.
    • Ако обаче по една или друга причина човекът не е завързан...

    Незабавно хвърлете зад борда спасителен пояс и приспособленията към него.


    • Обявете тревога, като извикате: ,,Човек зад борда”. Викът винаги дава увереност на бедстващия.
    • Ако има други на борда, инструктирайте един член от екипажа да наблюдава човека във водата и да сочи непрекъснато към него /този член на екипажа не се занимава с друго... той само сочи бедстващия и не го изпуска от очи/
    • Започнете маневра за прибиране на бедстващия. Може да се наложи да свалите ветрилата и да запалите двигателя. Проверете за паднали ветрила или влачещи се въжета за да не ги навиете около винта.
    • Отбележете позицията на GPS-a повечето системи имат функция MOB /човек зад борда, Man Overboard/ тя може да се окаже жизнено важна, ако се загуби връзката с бедстващия. Спомнете си за данните от функцията MOB те ще ви покажат мястото, където той е паднал във водата, особено ако пострадалият е отнесен от течение.
    • Ако вие се окажете единствен на борда, не напускайте палубата, за да не се дезориентирате и да изгубите от погледа си бедстващия.
    • През тъмната част от денонощието можете да осветите районът, като използвате бяла сигнална ракета, чиято светлина ще се отрази в отражателната лента на спасителната жилетка.
    • Ако не можете да откриете падналия във водата или се съмнявате, че ще можете да го приберете на борда, излъчете по УКВ сигнал за бедствие.
    • Свържете се с най близкия морски координационен спасителен център, като използвате всички възможни средства.





    Действия с ветроходна яхта:

    • Без двигател:


    ФИГ.1



    Прост начин да приберете падналия обратно на борда.
    1. Оставете яхтата да легне на курс, позволяващ приближаването до човека във водата.
    2. Придвижете се към противоположната страна /бедстващия остава откъм подветрената страна/.
    3. Приближете по близо, отпускайки платната в последната фаза.
    4. При по голям плавателен съд е по лесно да се приближите откъм наветрената страна на бедстващия и да го качите на борда откъм подветрената страна.
    5. Ако сте в открита лодка, приближете се откъм подветрената страна на пострадалия и го качете на борда с помощта на въже.



    • С помощта на двигател:

    ФИГ.2

    За да застанете възможно най близо до падналия във водата:
    1. Приближете се спираловидно или по диагонала.
    2. Хвърлете спасително въже/хвъргало/ към човека във водата, ако е достатъчно близо, и го издърпайте.
    3. Ако пострадалия не е достатъчно близо, за да стигне въжето:

    - запалете двигателя;
    - намалете или свалете ветрилата;
    - задължително огледайте за ветрила във водата почистете палубата от незакрепени предмети или влачещи се въжета във водата които
    могат да се навият около винта .
    1. Приближете се към човека във водата откъм подветрената му страна и го приближете с носа на съда срещу вятъра.





    Действия с моторен катер / Яхта/:

    Фиг. 3

    • Ако ясно виждате падналия във водата човек, най лесно е да направите поворот на 180 градуса.
    • Ако изгубите от поглед падналия във водата, поради лоша видимост или лошо време и състояние на морето, повортът ,, Улямсън” ви дава възможност да се върнете обратно на реципрочен курс. При забелязване на човек зад борда отбележете курса, поставете руля в крайно дясно и при курс +60 градуса го отклонете в крайно ляво, с което при курс +180 вече сте на реципрочен курс, а падналият зад борда би трябвало да е пред вас.
    • В бурно море маневрата на лягане на реципрочен курс може да остави падналия зад борда човек зад кърмата, в този случай се препоръчва съдът да се приближи към падналия така, че той да остане пред вас, а не да минете покрай него.
    • Не губете време, докато правите поворот, за да се приближите до MOB, подгответе се за операцията по изтеглянето му на борда, защото ще е твърде късно, когато се изравните с него. Подгответе си въже/ хвъргало/, облечете си жилетката и се вържете със осигурителния колан – ако не сте завързан , може да бъдете издърпан от МОВ във водата.
    • Първоначалното подхождане към падналия зад борда ще бъде различно в зависимост от времето и състоянието на морето, както и от вида кораб. Оставете времето да ви помага, а не да ви пречи – застанете срещу вятъра и се оставете да легнете на дрейф на обратен курс.
    • Ако се страхувате , че дрейфът ще ви снесе с кърмата към МОВ, обърнете кърмата срещу вятъра. Ако не сте сигурни в уменията си да маневрирате, или ако ви се струва ,че корабът ще мине върху падналия, хвърлете му спасително въже и го издърпайте встрани на безопасно място, за да го вдигнете на борда.
    • Внимание! Когато сте до МОВ, винтът на вашия кораб/ яхта / не трябва да работи.



    Прибиране на борда

    Издърпването на МОВ може да се окаже трудно. Ако имате платформа за къпане или стълба за качване на борда и човекът във водата
    може сам да се качи, използвайте ги, ако е безопасно.
    Ако пострадалият е в безсъзнание или е изморен, ще трябва да направите примка за повдигане или
    да бъде направен импровизиран кош като използвате въжета,мрежи , малко ветрило за да извадите пострадалия от водата.
    Надуваемата лодка предлага друга възможност за качване на борда чрез частично изпускане на въздуха в едната секция на бордовата и камера,
    с което се облекчава издърпването на борда.


    Осигурете всички мерки за предотвратяване падането зад борда на човек и тренирайте редовно ситуация по спасяване
    на МОВ при всички метеорологични условия и състояние на морето.


    Във водата
    :

    Запазете самообладание огледайте се и потърсете спасителния пояс които може да е наблизо.
    Ако жилетката ви не се е отворила дръпнете въженцето.
    Останете спокоен, дръжте краката си притиснати един до друг и ограничете движенията си, за да намалите притока на студена вода под дрехите си.
    Каквато и да е ситуацията, пазете телесната си температура – най голямата заплаха за вас е студът.
    Запомнете, че в студените води през зимата способността ви да помогнете при спасяването си ще намалее в голяма степен след 10 – 15 мин.
    При бурно море обърнете гръб на вълните, за да не влиза вода в устата и носа ви.
    Затегнете връзките на ръкавите , крачолите и врата на защитното облекло, за да избегнете загуба на топлина и настъпване на хипотермия.
    Поради същата причина не се опитвайте да доплувате обратно до плавателния съд.

    Ако не сте със защитно облекло и сте без споменатото по горе оборудване за безопасност,
    ще ви е нужен късмет !


    Статията е подготвена и копирана от:
    www.sailor.bg
    Последно редактирано от Венци- малкия; 17-12-14, 11:42.

Активност за темата

Свий

В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

Зареждам...
X