С настоящата рубрика "Неделен Моряк" ще качвам статии, книги, публикации и всичко което може да бъде полезно
при подготовката на ентусиаста моряк . От поддръжката на плавателните съдове до личната безопасност на екипажа и пасажерите на борда.
Разбира се с уговорката ,че не откриваме топлата вода и колелото, а ще споделим и припомним утвърдени и наложили се от опита и
времето практики и правила.
Старите моряци имат една приказка:
- Всички беди в морето започват на брега...
При подготовката за плаване винаги трябва да проверяваме спасителните средства с които разполагаме на борда, както индивидуалните
/спасителни ризи, кръгове, подкови, обезопасителни колани/, така и груповите/ спасителния сал/.
Предпазни мерки:
Не забравяйте, че ако паднете зад борда нощем или в лошо време, вероятността да не се качите отново е голяма.
Спасителен кръг / пояс, подкова/ оборудван с:
Указателен буй оборудван с флаг на височина 2м. от водата, който ще помогне да се маркира мястото на спасителния кръг.
Непотъващо въже / хвъргало/ може да е необходимо в бурно море, ако е трудно да се приближите до човека във водата.
Тренирайте редовно ситуация ,, Човек зад борда” – това може да правите, като използвате стар фендер /кранец/ или
плаваща възглавница за симулиране на паднал зад борда човек.
Действия :
Когато откриете, че имате човек зад борда, най важното е да не изпадате в паника!
Спрете веднага плавателния съд и издърпайте човека с помощта на въжето.
Незабавно хвърлете зад борда спасителен пояс и приспособленията към него.
Действия с ветроходна яхта:
ФИГ.1
Прост начин да приберете падналия обратно на борда.
ФИГ.2
За да застанете възможно най близо до падналия във водата:
- запалете двигателя;
- намалете или свалете ветрилата;
- задължително огледайте за ветрила във водата почистете палубата от незакрепени предмети или влачещи се въжета във водата които
могат да се навият около винта .
Действия с моторен катер / Яхта/:
Фиг. 3
Прибиране на борда
Издърпването на МОВ може да се окаже трудно. Ако имате платформа за къпане или стълба за качване на борда и човекът във водата
може сам да се качи, използвайте ги, ако е безопасно.
Ако пострадалият е в безсъзнание или е изморен, ще трябва да направите примка за повдигане или
да бъде направен импровизиран кош като използвате въжета,мрежи , малко ветрило за да извадите пострадалия от водата.
Надуваемата лодка предлага друга възможност за качване на борда чрез частично изпускане на въздуха в едната секция на бордовата и камера,
с което се облекчава издърпването на борда.
Осигурете всички мерки за предотвратяване падането зад борда на човек и тренирайте редовно ситуация по спасяване
на МОВ при всички метеорологични условия и състояние на морето.
Във водата:
Запазете самообладание огледайте се и потърсете спасителния пояс които може да е наблизо.
Ако жилетката ви не се е отворила дръпнете въженцето.
Останете спокоен, дръжте краката си притиснати един до друг и ограничете движенията си, за да намалите притока на студена вода под дрехите си.
Каквато и да е ситуацията, пазете телесната си температура – най голямата заплаха за вас е студът.
Запомнете, че в студените води през зимата способността ви да помогнете при спасяването си ще намалее в голяма степен след 10 – 15 мин.
При бурно море обърнете гръб на вълните, за да не влиза вода в устата и носа ви.
Затегнете връзките на ръкавите , крачолите и врата на защитното облекло, за да избегнете загуба на топлина и настъпване на хипотермия.
Поради същата причина не се опитвайте да доплувате обратно до плавателния съд.
Ако не сте със защитно облекло и сте без споменатото по горе оборудване за безопасност,
ще ви е нужен късмет !
Статията е подготвена и копирана от:
www.sailor.bg
при подготовката на ентусиаста моряк . От поддръжката на плавателните съдове до личната безопасност на екипажа и пасажерите на борда.
Разбира се с уговорката ,че не откриваме топлата вода и колелото, а ще споделим и припомним утвърдени и наложили се от опита и
времето практики и правила.
Старите моряци имат една приказка:
- Всички беди в морето започват на брега...
При подготовката за плаване винаги трябва да проверяваме спасителните средства с които разполагаме на борда, както индивидуалните
/спасителни ризи, кръгове, подкови, обезопасителни колани/, така и груповите/ спасителния сал/.
Предпазни мерки:
- Предпазните перила /леери/ трябва да обграждат отвсякъде палубата. Краищата им трябва да бъдат свързани с проволка или бързо откачащи се ленти, така че да можете да ги срежете или откачите, ако трябва да извадите човек от водата.
- Обработете всички хлъзгави повърхности с боя срещу пързаляне или ги покрийте с грапави ленти.
- Използвайте обезопасителни колани, когато времето е лошо и нощем. Уверете се, че са захванати за здрави части от оборудването.
- Монтирайте подходящи приспособления за захващане на обезопасителните колани в близост до изхода на помещението, както и от двете страни на кабината, така че да можете да се предвижвате по цялата дължина на плавателният съд, без да е необходимо да се откачвате.
- Носете подходящо защитно облекло и спасителна жилетка, за предпочитане снабдена с отразителна лента, и лампичка.
Не забравяйте, че ако паднете зад борда нощем или в лошо време, вероятността да не се качите отново е голяма.
- Дръжте необходимото за вашата сигурност оборудване под ръка, за да е готово за незабавна употреба.
Спасителен кръг / пояс, подкова/ оборудван с:
- Автоматична светлина – най-ефективен се смята немигащият лъч.
Указателен буй оборудван с флаг на височина 2м. от водата, който ще помогне да се маркира мястото на спасителния кръг.
Непотъващо въже / хвъргало/ може да е необходимо в бурно море, ако е трудно да се приближите до човека във водата.
Тренирайте редовно ситуация ,, Човек зад борда” – това може да правите, като използвате стар фендер /кранец/ или
плаваща възглавница за симулиране на паднал зад борда човек.
Действия :
Когато откриете, че имате човек зад борда, най важното е да не изпадате в паника!
- Ако човекът зад борда е завързан с осигурителен колан /или въже/,
Спрете веднага плавателния съд и издърпайте човека с помощта на въжето.
- Ако сте добре подготвени и сте тренирали редовно ситуацията, веднага ще разберете как да реагирате.
- Ако обаче по една или друга причина човекът не е завързан...
Незабавно хвърлете зад борда спасителен пояс и приспособленията към него.
- Обявете тревога, като извикате: ,,Човек зад борда”. Викът винаги дава увереност на бедстващия.
- Ако има други на борда, инструктирайте един член от екипажа да наблюдава човека във водата и да сочи непрекъснато към него /този член на екипажа не се занимава с друго... той само сочи бедстващия и не го изпуска от очи/
- Започнете маневра за прибиране на бедстващия. Може да се наложи да свалите ветрилата и да запалите двигателя. Проверете за паднали ветрила или влачещи се въжета за да не ги навиете около винта.
- Отбележете позицията на GPS-a повечето системи имат функция MOB /човек зад борда, Man Overboard/ тя може да се окаже жизнено важна, ако се загуби връзката с бедстващия. Спомнете си за данните от функцията MOB те ще ви покажат мястото, където той е паднал във водата, особено ако пострадалият е отнесен от течение.
- Ако вие се окажете единствен на борда, не напускайте палубата, за да не се дезориентирате и да изгубите от погледа си бедстващия.
- През тъмната част от денонощието можете да осветите районът, като използвате бяла сигнална ракета, чиято светлина ще се отрази в отражателната лента на спасителната жилетка.
- Ако не можете да откриете падналия във водата или се съмнявате, че ще можете да го приберете на борда, излъчете по УКВ сигнал за бедствие.
- Свържете се с най близкия морски координационен спасителен център, като използвате всички възможни средства.
Действия с ветроходна яхта:
- Без двигател:
ФИГ.1
Прост начин да приберете падналия обратно на борда.
- Оставете яхтата да легне на курс, позволяващ приближаването до човека във водата.
- Придвижете се към противоположната страна /бедстващия остава откъм подветрената страна/.
- Приближете по близо, отпускайки платната в последната фаза.
- При по голям плавателен съд е по лесно да се приближите откъм наветрената страна на бедстващия и да го качите на борда откъм подветрената страна.
- Ако сте в открита лодка, приближете се откъм подветрената страна на пострадалия и го качете на борда с помощта на въже.
- С помощта на двигател:
ФИГ.2
За да застанете възможно най близо до падналия във водата:
- Приближете се спираловидно или по диагонала.
- Хвърлете спасително въже/хвъргало/ към човека във водата, ако е достатъчно близо, и го издърпайте.
- Ако пострадалия не е достатъчно близо, за да стигне въжето:
- запалете двигателя;
- намалете или свалете ветрилата;
- задължително огледайте за ветрила във водата почистете палубата от незакрепени предмети или влачещи се въжета във водата които
могат да се навият около винта .
- Приближете се към човека във водата откъм подветрената му страна и го приближете с носа на съда срещу вятъра.
Действия с моторен катер / Яхта/:
Фиг. 3
- Ако ясно виждате падналия във водата човек, най лесно е да направите поворот на 180 градуса.
- Ако изгубите от поглед падналия във водата, поради лоша видимост или лошо време и състояние на морето, повортът ,, Улямсън” ви дава възможност да се върнете обратно на реципрочен курс. При забелязване на човек зад борда отбележете курса, поставете руля в крайно дясно и при курс +60 градуса го отклонете в крайно ляво, с което при курс +180 вече сте на реципрочен курс, а падналият зад борда би трябвало да е пред вас.
- В бурно море маневрата на лягане на реципрочен курс може да остави падналия зад борда човек зад кърмата, в този случай се препоръчва съдът да се приближи към падналия така, че той да остане пред вас, а не да минете покрай него.
- Не губете време, докато правите поворот, за да се приближите до MOB, подгответе се за операцията по изтеглянето му на борда, защото ще е твърде късно, когато се изравните с него. Подгответе си въже/ хвъргало/, облечете си жилетката и се вържете със осигурителния колан – ако не сте завързан , може да бъдете издърпан от МОВ във водата.
- Първоначалното подхождане към падналия зад борда ще бъде различно в зависимост от времето и състоянието на морето, както и от вида кораб. Оставете времето да ви помага, а не да ви пречи – застанете срещу вятъра и се оставете да легнете на дрейф на обратен курс.
- Ако се страхувате , че дрейфът ще ви снесе с кърмата към МОВ, обърнете кърмата срещу вятъра. Ако не сте сигурни в уменията си да маневрирате, или ако ви се струва ,че корабът ще мине върху падналия, хвърлете му спасително въже и го издърпайте встрани на безопасно място, за да го вдигнете на борда.
- Внимание! Когато сте до МОВ, винтът на вашия кораб/ яхта / не трябва да работи.
Прибиране на борда
Издърпването на МОВ може да се окаже трудно. Ако имате платформа за къпане или стълба за качване на борда и човекът във водата
може сам да се качи, използвайте ги, ако е безопасно.
Ако пострадалият е в безсъзнание или е изморен, ще трябва да направите примка за повдигане или
да бъде направен импровизиран кош като използвате въжета,мрежи , малко ветрило за да извадите пострадалия от водата.
Надуваемата лодка предлага друга възможност за качване на борда чрез частично изпускане на въздуха в едната секция на бордовата и камера,
с което се облекчава издърпването на борда.
Осигурете всички мерки за предотвратяване падането зад борда на човек и тренирайте редовно ситуация по спасяване
на МОВ при всички метеорологични условия и състояние на морето.
Във водата:
Запазете самообладание огледайте се и потърсете спасителния пояс които може да е наблизо.
Ако жилетката ви не се е отворила дръпнете въженцето.
Останете спокоен, дръжте краката си притиснати един до друг и ограничете движенията си, за да намалите притока на студена вода под дрехите си.
Каквато и да е ситуацията, пазете телесната си температура – най голямата заплаха за вас е студът.
Запомнете, че в студените води през зимата способността ви да помогнете при спасяването си ще намалее в голяма степен след 10 – 15 мин.
При бурно море обърнете гръб на вълните, за да не влиза вода в устата и носа ви.
Затегнете връзките на ръкавите , крачолите и врата на защитното облекло, за да избегнете загуба на топлина и настъпване на хипотермия.
Поради същата причина не се опитвайте да доплувате обратно до плавателния съд.
Ако не сте със защитно облекло и сте без споменатото по горе оборудване за безопасност,
ще ви е нужен късмет !
Статията е подготвена и копирана от:
www.sailor.bg