Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Болгар Тк-80 , нужда от помощ за сглобяване

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Болгар Тк-80 , нужда от помощ за сглобяване

    Здравейте , колеги. За първи път пиша във форума , има много интересни теми и компетентни отговори в тях. Надявам се да успеете да помогнете и на мен. Притежавам Болгар тк-80. Все се канех да му прегледам спирачките , защото не спираше добре , вчера се заех с тази задача. Започнах от лявата спирачка , където се намира и блокажът на диференциала. Разглобих всичко и веднага разбрах ,че има нещо нередно , защото валът , на който се нанизват феродовите дискове , беше прекалено къс . Махнах и дясното колело и разглобих и там - за мое учудване , валът там беше дълъг. Както и да е , някой някога е разменил местата им , незнайно защо. При ваденето на валовете , изпаднаха метални пластини , които се намират между скоростната кутия и тази касета , в която стои валът с лагерите. Въпросът ми е следният: трябва да разменя двата вала , от лявата страна имаше по 4 пластини , а от дясната по 3. Каква роля играят въобще и възможна ли е размяната на валовете? В книжката на трактора пише , че зъбни колела поотделно не могат да се сменят и затова се притеснявам. За спирането - съвсем нормално е , че тракторът не е спирал. Отляво заради по-късия вал , този , който е на блокажа на диференциала не може да влезе до о-пръстените , които са в големия вал и цялата спирачка беше в масло. Отдясно , заради по-дългия вал , беше отстранен вътрешния , който държи феродовите дискове на ръчната спирачка и също всичко беше омаслено.
    Toyota Avensis 1ad-ftv 2007
    Toyota Rav4 2ad-ftv 2014 awd

  • #2
    От: Болгар Тк-80 , нужда от помощ за сглобяване

    Както описваш проблема заигравката ще е доста голяма.Какво имам на предвид като казвам така?Валовете могат да бъдат разменени при изваждането на фенерите/така се казват корпусите в които лежат малките зъбчатки/ и монтаж на нови.За да ги размениш трябва да извадиш големите бордови зъбчатки и тогава се освобождават леглата на фенерите и могат да се демонтират,но за да се стигне до тях има доста разглобяване.Когато прехвърляш малките зъбчатки ще прехвърлиш и големите заедно с тях от другата страна и няма да имаш проблем.Така няма да развалиш комплекта.
    Пластините служат за регулиране на луфта между пиньона и короната така,че тази операция трябва да се извърши когато коритото е отворено и има възможност да се провери разстоянието между двете зъбчатки.Бройката на пластините зависи от това колко ще трябва да се подложат за да се получи правилното регулиране на разстоянието.На практика може да се провери като се прекара между зъбчатките/пиньон и корона/ много тънка хартия и се обира луфта докато върху нея започне да остава отпечатък от зъбите,но да не се прекъсва.
    Там където в ръководството пише,че зъбчатките вървят в комплект има обяснено и за пластините.
    Надявам се да съм бил полезен.
    Успех.

    Коментар


    • #3
      От: Болгар Тк-80 , нужда от помощ за сглобяване

      Благодаря за отговора. Днес успях да извадя валовете без да махам фенерите. Излязоха навън заедно с външния лагер . Рискувам ли много , ако директно им разменя местата без да разменям нищо друго и оставя реглажните пластини както са били досега - по 4 от лявата страна и по 3 от дясната?
      Toyota Avensis 1ad-ftv 2007
      Toyota Rav4 2ad-ftv 2014 awd

      Коментар


      • #4
        От: Болгар Тк-80 , нужда от помощ за сглобяване

        Първоначално публикуван от Stefan55 Преглед на мнение
        Бройката на пластините зависи от това колко ще трябва да се подложат за да се получи правилното регулиране на разстоянието.На практика може да се провери като се прекара между зъбчатките/пиньон и корона/ много тънка хартия и се обира луфта докато върху нея започне да остава отпечатък от зъбите,но да не се прекъсва.
        Там където в ръководството пише,че зъбчатките вървят в комплект има обяснено и за пластините.
        Хлабината в зацепването на пиньона и короната се мери. С хартия не се знае какво се знае. В книжката са дадени стойностите, като при използвани части износването също се взема под внимание в много случаи.
        В случая надеждата за спасение е по дефомацията на пластинките и замърсяванията по тях да установиш коя къде е била или поне какви размери са били наредени и така да запачиш регулировката на диференциала. Пластините са различни дебелини, е е само до бройката им.

        Валовете - а мислиш ли, че може единият вал да е скъсан, както често става при забравена ръчна и по-рядко грешно ползване на блокаж? Кой вал къде е няма връзка с пластините под лагерните тела на лагерите на диференциала. Покажи някоя снимка, ако искаш. Тракторът е твой де, на мене ми е все едно И внимавайте с термини като "фенери" - стават грешки. Фенери и трътки има в магазина за замразени пилета...

        Коментар


        • #5
          От: Болгар Тк-80 , нужда от помощ за сглобяване

          Първоначално публикуван от lodkar Преглед на мнение
          Хлабината в зацепването на пиньона и короната се мери. С хартия не се знае какво се знае. В книжката са дадени стойностите, като при използвани части износването също се взема под внимание в много случаи.
          В случая надеждата за спасение е по дефомацията на пластинките и замърсяванията по тях да установиш коя къде е била или поне какви размери са били наредени и така да запачиш регулировката на диференциала. Пластините са различни дебелини, е е само до бройката им.

          Валовете - а мислиш ли, че може единият вал да е скъсан, както често става при забравена ръчна и по-рядко грешно ползване на блокаж? Кой вал къде е няма връзка с пластините под лагерните тела на лагерите на диференциала. Покажи някоя снимка, ако искаш. Тракторът е твой де, на мене ми е все едно И внимавайте с термини като "фенери" - стават грешки. Фенери и трътки има в магазина за замразени пилета...
          Колега не се заяждам,но има един учебник мисля,че беше ЕМТП / и в още един го има,но сега не се сещам-май,че беше ТРАКТОРИ И АВТОМОБИЛИ/и в него си пиши точно за този начин с хартийката/ и в часовете по практика така сме го правили/ иначе при домашни условия надали ще се намери измерителен прибор с който да се измери хлабината,а пластините наистина са с различна дебелина и са направени точно с чел при определен подбор да има възможност за регулиране и наистина няма значение къде се поставят и колко са на брой стига да може де извърши правилно регулиране .Да износването също е фактор който не е за пренебрегване и трябва да се има в предвид,но при самото регулиране то се елиминира.
          Вал скъсан на ръчната спирачка съм виждал даже имам един някъде в къщи,но водещо зъбно колело на крайната предавка не съм виждал скъсано/те биват ляво и дясно/. Лявото водещо зъбно колело е с по-дълга шийка защото на него е поставен блокажа,а дясното водещо колело има по-къса шийка защото през него минава вала на ръчната спирачка. Вала на блокажа трудно ще се скъса по простата причина,че блокажа е автоматичен и се включва само когато трактора върви в права посока и при промяна на посоката се изключва което предпазва вала от претоварване.По друг начин стоят нещата когато системата за блокажа се задейства принудително/има такива преработки с подаване на въздух към мембраната на блокажа/ и тогава нещата излизан извън контрол и всичко може да се очаква и авариите може да са по-тежки.
          Грешката е моя,че съм писал "фенери" така общо приета ги наричат иначе се казват лагерни /стакан подшипников- позиция №38/чаши и биват леви и десни,но според мен са еднакви защото има едни водещи щифтове които са проблемни при дясната чаша,но при лявата си вършат работата.
          Това,че си извадил зъбното колело не решава проблема защо вътре остава външната гривна на ролковия лагер,а без да я извадиш занятието се обезсмисля те си вървят комплект,а за да извадиш и нея трябва да се извади цялата чаша.Колкото до пластините не е гаранция,че както са били нагласени е правилния вариант.Така,че няма да се отървеш от ново регулиране,а ако ги оставиш така има вероятност или да има много луфт или да бъде малък и много малък процент вероятност да е точния.
          Прилагам и няколко снимки за да онагледя това което пиша:Натиснете снимката за да я уголемите

Име:P1000335.jpg
Прегледи:1
Размер:104.8 КБ
ID:5488639Натиснете снимката за да я уголемите

Име:P1000336.jpg
Прегледи:1
Размер:117.5 КБ
ID:5488640Натиснете снимката за да я уголемите

Име:P1000334.jpg
Прегледи:1
Размер:133.7 КБ
ID:5488641Натиснете снимката за да я уголемите

Име:Scan0043.jpg
Прегледи:1
Размер:217.6 КБ
ID:5488642Натиснете снимката за да я уголемите

Име:Scan0044.jpg
Прегледи:1
Размер:238.1 КБ
ID:5488643

          А с колегата Lodkar ако се срещнем някога ще се радвам да обсъдим или разменим мнения на меню от трътки и още нещо .
          Последно редактирано от Stefan55; 02-06-13, 00:30.

          Коментар


          • #6
            От: Болгар Тк-80 , нужда от помощ за сглобяване

            Първоначално публикуван от Stefan55 Преглед на мнение
            Това,че си извадил зъбното колело не решава проблема защо вътре остава външната гривна на ролковия лагер,а без да я извадиш занятието се обезсмисля те си вървят комплект,а за да извадиш и нея трябва да се извади цялата чаша..
            Благодаря за материалите. Това с лагерите не може ли да реши , ако махна вътрешните гривни и разменя местата им , по този начин лагерите ще са си пак комплект- външна и вътрешна гривна ? Относно пластините - грешката ми беше , че отвъртях двата болта , които държат въпросните лагерни чаши и затова изпадаха , а това е било напълно безмислено. Наредил съм ги както са си били , не съм разменял местата им , но е много вероятно да е проникнал малко боклук , който съм стегнал между пластините и скоростната кутия , а това ще влияе на разстоянието между пиньона и короната. Не съм очаквал ще се усложни толкова работата , с която се захванах .
            Toyota Avensis 1ad-ftv 2007
            Toyota Rav4 2ad-ftv 2014 awd

            Коментар


            • #7
              От: Болгар Тк-80 , нужда от помощ за сглобяване

              Ето и малко снимков материал от днес.
              http://prikachi.com/images.php?images/333/6179333T.jpg
              http://prikachi.com/images.php?images/350/6179350R.jpg
              http://prikachi.com/images.php?images/354/6179354L.jpg
              http://prikachi.com/images.php?images/357/6179357Z.jpg
              Toyota Avensis 1ad-ftv 2007
              Toyota Rav4 2ad-ftv 2014 awd

              Коментар


              • #8
                От: Болгар Тк-80 , нужда от помощ за сглобяване

                Първоначално публикуван от iovkito Преглед на мнение
                Благодаря за материалите. Това с лагерите не може ли да реши , ако махна вътрешните гривни и разменя местата им , по този начин лагерите ще са си пак комплект- външна и вътрешна гривна ? Относно пластините - грешката ми беше , че отвъртях двата болта , които държат въпросните лагерни чаши и затова изпадаха , а това е било напълно безмислено. Наредил съм ги както са си били , не съм разменял местата им , но е много вероятно да е проникнал малко боклук , който съм стегнал между пластините и скоростната кутия , а това ще влияе на разстоянието между пиньона и короната. Не съм очаквал ще се усложни толкова работата , с която се захванах .
                Относно лагерите идеята е правилна и комплекта ще се запази и няма на има проблем,но при преместването на малките зъбчатки ще трябва и големите да се прехвърлят за да си останат комплект.Така,че няма отърване от голямото разглобяване.Много внимавай с лагерите при демонтажа и монтажа защото често им падат ролките от гнездата/сепараторите/ и става пълна каша като се омесят от двата лагера.
                Това с пластините ще е последна грижа.Първо размени зъбчатките и после се захващай за тях.Ако искаш да си сигурен за регулировката между пиньона и короната ще се наложи да свалиш капака на корпуса и по този начин има пълен достъп,ако направиш тази операция обърни внимание на гайката на пиньона,че много често се събаря резбата и се нарушава връзката между пиньона и вторичния вал на скоростната кутия,а от там и регулировката.Тогава може да прегледаш и касетата на диференциала защото се износва и кръстачката на сателитите и подложните шайби към тях.А бе отвориш ли го има доста за гледане и както каза колегата по-горе трябва да се има на предвид и степента на износване на тези възли.
                Който го е страх от вълци да не ходи в гората!
                И твоята работа е долу горе такава,ако искаш всичко да е наред-направи го както трябва да бъде и ще ти е мир главата и спокойно на душата.
                От снимките се вижда,че частите са в добро състояние.Има малки петна по зъбите,но не до такава степен,че да са фатални за работата на двойката.
                Успех
                Последно редактирано от Stefan55; 02-06-13, 22:53.

                Коментар


                • #9
                  От: Болгар Тк-80 , нужда от помощ за сглобяване

                  За регулирането с хартия на зацепването на диференциала - хлабината е дадена. Не я помня, виждам по-горе в показаното упътване че е няколко десети. Меря я с пластинки. Прилягането на зъбите правя по петно боя, по начина на премачкване на хартия, или по петно от омазняване на хартия. Пробите правя с различни дебелини хартия, от тънка за печатане 80 гр/м2 до картон. Нагласата на стар диференциал е занимавка.

                  За размяната на валовете - аз това съм го изпуснал още отначало. За вал-зъбно колело ли става дума? Заради износване ли ще се разменят? Там имаше нещо, че като се среже по-дългия вал-зъбно колело, стават взаимозаменяеми, но примерно няма да има ръчна спирачка. Или нещо такова. Един от валовете трябваше да се запуши в една от комбинациите.
                  Ако крайните предавки са прекалено износени, може би трябва да се лупят нови водещи зъбни колела, същите които нарекох вал-зъбно колело. Или пък да се разменят ляв-десен заедно с водимите зъбни колела за да се износи и неизползваната досега страна.

                  п.п.:
                  видях снимките и се сетих.
                  дългият кух вал-зъбно колело се реже и се слага от другата страна. Май можеше да се купи и нов дълък, и така се спестява купуването на къс. Не помня. Не е задължително да се завъртят и големите зъбни колела, че има работа там с полуоски и лагери. Зависи колко са износени. Дупките по зъбите от питинг и боклуци в маслото, ако са заобиколени от нормално работеща повърхност, не се считат за износване. Гледа се за промяна на формата на зъба, но аз не съм виждал голямо изнисвано до поне над 5000 моточаса. При размяна на валовете няма нужда да се въртят черупки на радиалните лагери - все пак са си ролкови чисто радиални и ролките се интересуват да имат цилиндрична повърхност по която да се търкалят. Рабира се, ако има наранявания, се прави нужното.
                  Последно редактирано от lodkar; 02-06-13, 23:55.

                  Коментар


                  • #10
                    От: Болгар Тк-80 , нужда от помощ за сглобяване

                    Реших на този етап да го оставя само с разменени валове , а след жътвата ще го разглобя , за да оправя тези луфтове. Ползвам го с фадромно устройство и се надявам да издържи 5-6 моточаса . Днес смених всички феродови дискове и семерингите на валовете , за да не влиза масло при спирачките. Стана ми интересно за блокажа на диференциала и задействането му с въздух. Смених феродовите дискове и на него и го пробвах с компресора - работи си добре. Въпросът ми е , може ли да се ползва безпроблемно на бетонна настилка? При набутване на зърното на големи купове , лявото колело на трактора веднага започва да буксува и не мога да навляза по-навътре в купа и по този начин се намаля и височината , на която мога да окупчвам зърното. Ако се направи с въздух с 2 електромагнитни клапана и се ползва за 3-4 секунди при ход напред без никакви завои , ще се отрази ли на диференциала?
                    Toyota Avensis 1ad-ftv 2007
                    Toyota Rav4 2ad-ftv 2014 awd

                    Коментар


                    • #11
                      От: Болгар Тк-80 , нужда от помощ за сглобяване

                      [QUOTE=lodkar;2204174]Един от валовете трябваше да се запуши в една от комбинациите.

                      При монтаж на два къси вала.
                      Затапва се левия вал.При положение,че е поставена зъбчатка с къс вал се обесмисля поставянето на касетата за блокажа поради това ,че няма къде да се захванат притискателните дискове и феродовия и не може да се блокира касетата на диференциала,а шийката на вала на блокажа която трябва да влезе в О-пръстените които се намират в отвора на вала остава много по навън не може да уплътни и от там протича масло.Затова се маха и блокажа и в отвора на зъбчатката се набива тапа за да не допуска теч.
                      Тази операция е напълно допустима защото не могат да настъпят никакви аварии и при нея губим само блокирането на диференциала,но това не е нещо фатално защото на 99% от тракторите МТЗ и ТК още първата година от експлоатацията блокажа спира да работи поради поява на течове поради лош уплътнителен възел преди мембраната.

                      При монтаж на два дълги вала.
                      Затапва се десния,но това е недопустимо да се монтират два дълги вала поради това,че няма да има ръчна спирачка,а да се допусне това си е чиста проба глупост и предпоставка за много по-големи фатални последствия.

                      Частите за тези машини не са толкова скъпи,че да не могат да се купят и за това не бива да се правят компромиси.Монтираш къде каквото трябва и няма да имаш главоболия.

                      Коментар


                      • #12
                        От: Болгар Тк-80 , нужда от помощ за сглобяване

                        Първоначално публикуван от iovkito Преглед на мнение
                        Реших на този етап да го оставя само с разменени валове , а след жътвата ще го разглобя , за да оправя тези луфтове. Ползвам го с фадромно устройство и се надявам да издържи 5-6 моточаса . Днес смених всички феродови дискове и семерингите на валовете , за да не влиза масло при спирачките. Стана ми интересно за блокажа на диференциала и задействането му с въздух. Смених феродовите дискове и на него и го пробвах с компресора - работи си добре. Въпросът ми е , може ли да се ползва безпроблемно на бетонна настилка? При набутване на зърното на големи купове , лявото колело на трактора веднага започва да буксува и не мога да навляза по-навътре в купа и по този начин се намаля и височината , на която мога да окупчвам зърното. Ако се направи с въздух с 2 електромагнитни клапана и се ползва за 3-4 секунди при ход напред без никакви завои , ще се отрази ли на диференциала?
                        Блокирането на касетата при работа на бетон,асвалт,не е за препоръчване,ще натрошиш сателитите на диференцияла.Най-ефективният и евтин вариянт е да напълниш задните гуми със вода,събират достатъчно и почти избягваш буксуването.При пълнене,се прави следното,вентилът на гумата трябва да сочи 1 или 11часа,вадиш малкият вентил(предварително си подпрял машината за да не се мачка гумата)изпускаш въздуха,със подходяща тръбичка пълниш със маркуча докато избие вода,слагаш вентила и помпиш до 1,2-1,5.За източване,вентила долу и развиваш.Ей тоя дарак е така:

                        На тоя му пълня предните гуми,заради сеялката Маскар,инак предницата не стъпва по земята:
                        Вива: Което само доказва, че земята е била плоска, преди да я намотаят на глобус...

                        Коментар


                        • #13
                          От: Болгар Тк-80 , нужда от помощ за сглобяване

                          [QUOTE=petroffbg;2205422]Блокирането на касетата при работа на бетон,асвалт,не е за препоръчване,ще натрошиш сателитите на диференцияла.

                          В оригинален вид блокирането на диференциала се включва независимо по какъв терен и каква настилка се движи машината стига само да е в права посока,а при завой веднага се изключва.Всички тези включвания и изключвания се извършват автоматично.Има възможност да бъде изключван при леки работни операции.Например извършване транспорт при нормални пътни условия.

                          Ето и схема на кормилното управление и датчика за блокажа,а също и на касетата на блокажа.Натиснете снимката за да я уголемите

Име:P1000339.jpg
Прегледи:1
Размер:162.1 КБ
ID:5490221Тук може да се види точно как действа блокиращия механизъм.

                          Когато се преработи на въздух управлението вече е ръчно и тогава могат да се допуснат грешки в процеса на работа и блокажа да работи и при завой.Тогава именно диференциала ще се повреди от претоварването на вала/полуоската/ намиращ се от вътрешната страна на завоя.Според мен ако машината се движи в права посока и с малка скорост при блокиран диференциал не би трябвало да има проблем във Вашия случай.
                          При запълването на гумите с вода се увеличава сцеплението с терена благодарение на увеличаване на теглото и до някъде се получава пак блокиране на диференциала поради затрудненото пробоксуване на едно от колелата,но това е само до определена граница на натоварване.

                          В една инструкция за експлоатация имаше до колкото си спомням някакви уточняващи указания при какви условия не е препоръчително да се използва блокажа.

                          Коментар


                          • #14
                            От: Болгар Тк-80 , нужда от помощ за сглобяване

                            Благодаря за отговорите! Днес сглобих всичко и сложих гумите на трактора . След жътва ще се разглобява за горепосочените операции. Имам въпрос свързан с хидравликата . От разпределителя ли зависи дали управлението на цилиндрите ще е в двете посоки или само в едната? Същото е и положението при другия ми трактор - т150 , който е с чисто нов разпределител. При натискане на лоста надолу , фадромното устройство се вдига , но при преместване на лоста нагоре , то се сваля под въздействието на собствената си тежест , а не принудително. Какво трябва да закупя , за да мога да управлявам цилиндрите и в двете посоки? Виждал съм багери на ВИК , които подвигат предницата на трактора с фадромното устройство , при тях може би работи така , както аз бих искал да работи при мен.
                            Toyota Avensis 1ad-ftv 2007
                            Toyota Rav4 2ad-ftv 2014 awd

                            Коментар


                            • #15
                              От: Болгар Тк-80 , нужда от помощ за сглобяване

                              А цилиндрите ти двупосочни ли са? И правилно ли са свързани. По принцип разпределителите си имат две посоки+плаващо положение, така че зави си си само от цилиндрите.
                              Кольо Динев

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X